Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Geografia wykorzystania światowych zasobów rybackich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geografia wykorzystania światowych zasobów rybackich
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z przedmiotu Chemia ogólna i nieorganiczna
W-2Podstawowa wiedza z zakresu Ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom podstawowych wiadomości na temat wykorzystania światowych zasobów rybackich.
C-2Przedstawienie syntezy informacji pochodzących z wielu różnych źródeł oraz zainteresowanie studentów prezentowanymi zagadnieniami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wybrane zagadnienia z fizjologii i anatomii ryb1
T-L-2Przegląd i charakterystyka najważniejszych gatunków ryb morskich3
T-L-3Przegląd i charakterystyka najważniejszych gatunków ryb słodkowodnych2
T-L-4Przegląd i charakterystyka najważniejszych gatunków mięczaków i skorupiaków2
T-L-5Kolokwium zaliczeniowe1
9
wykłady
T-W-1Ryby i organizmy nierybne („owoce morza”) w żywieniu człowieka.1
T-W-2Znaczenie organizmów wodnych w gospodarce światowej.1
T-W-3Prawidłowości geograficzne w przestrzennym rozmieszczeniu zasobów, wzajemne zależności pomiędzy zasobami a środowiskiem geograficznym (ogólne prawidłowości).1
T-W-4Zmiany struktury zasobów pod wpływem procesów naturalnych i w wyniku antropopresji.2
T-W-5Przegląd i charakterystyka najważniejszych pod względem użytkowym (gospodarczym) gatunków ryb morskich, słodkowodnych oraz mięczaków i skorupiaków.3
T-W-6Struktura światowych połowów i ich wykorzystanie, najważniejsze kraje rybackie.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego10
A-L-2Praca własna z piśmiennictwem11
A-L-3uczestnictwo w zajęciach9
30
wykłady
A-W-1Praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu11
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia zajęć10
A-W-3uczestnictwo w zajęciach9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3pokaz
M-4ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie kolokwium z ćwiczeń i wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-4tzpw_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat geografii wykorzystania najważniejszych gospodarczo gatunków ryb, skorupiaków i mięczaków
TZZ_1A_W10C-1T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-4, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-4tzpw_U01
Student potrafi rozpoznać wybrane gatunki ryb, skorupiaków i mięczaków oraz prawidłowo nazwać je po polsku oraz po łacinie. Posiada umiejętność wykorzystywania określonych portali do wyszukiwania informacji i poszerzania wiedzy na temat prawidłowego nazewnicwta, biologii oraz rozmieszczenia geograficznego wybranych organizmów wodnych.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U12C-1, C-2T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-6, T-W-3, T-W-1M-4, M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-4tzpw_K01
Student ma świadomość zdobytej wiedzy.
TZZ_1A_K01C-1, C-2T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-4, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-4tzpw_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat geografii wykorzystania najważniejszych gospodarczo gatunków ryb, skorupiaków i mięczaków
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium zaliczeniowym
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium zaliczeniowym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-4tzpw_U01
Student potrafi rozpoznać wybrane gatunki ryb, skorupiaków i mięczaków oraz prawidłowo nazwać je po polsku oraz po łacinie. Posiada umiejętność wykorzystywania określonych portali do wyszukiwania informacji i poszerzania wiedzy na temat prawidłowego nazewnicwta, biologii oraz rozmieszczenia geograficznego wybranych organizmów wodnych.
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium zaliczeniowym
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium zaliczeniowym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-4tzpw_K01
Student ma świadomość zdobytej wiedzy.
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium zaliczeniowym
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium zaliczeniowym

Literatura podstawowa

  1. Bürgin R., Hofman H., Lillelund K., Mosimann A., Terefal F., Teubner Ch., Türkay M., Owoce morza i ryby, Muza S. A., Warszawa, 2000
  2. Krzykawski St., Więcaszek B., Keszka S., Antoszek A., Systematyka krągłoustych i ryb. Przewodnik do ćwiczeń., Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2001
  3. FAO, Review of the state of world marine fishery resources. FAO Fisheries Technical Paper, FAO, Rome, 2005

Literatura dodatkowa

  1. www.fishbase.org

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wybrane zagadnienia z fizjologii i anatomii ryb1
T-L-2Przegląd i charakterystyka najważniejszych gatunków ryb morskich3
T-L-3Przegląd i charakterystyka najważniejszych gatunków ryb słodkowodnych2
T-L-4Przegląd i charakterystyka najważniejszych gatunków mięczaków i skorupiaków2
T-L-5Kolokwium zaliczeniowe1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ryby i organizmy nierybne („owoce morza”) w żywieniu człowieka.1
T-W-2Znaczenie organizmów wodnych w gospodarce światowej.1
T-W-3Prawidłowości geograficzne w przestrzennym rozmieszczeniu zasobów, wzajemne zależności pomiędzy zasobami a środowiskiem geograficznym (ogólne prawidłowości).1
T-W-4Zmiany struktury zasobów pod wpływem procesów naturalnych i w wyniku antropopresji.2
T-W-5Przegląd i charakterystyka najważniejszych pod względem użytkowym (gospodarczym) gatunków ryb morskich, słodkowodnych oraz mięczaków i skorupiaków.3
T-W-6Struktura światowych połowów i ich wykorzystanie, najważniejsze kraje rybackie.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego10
A-L-2Praca własna z piśmiennictwem11
A-L-3uczestnictwo w zajęciach9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu11
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia zajęć10
A-W-3uczestnictwo w zajęciach9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO5-4tzpw_W01Student ma podstawową wiedzę na temat geografii wykorzystania najważniejszych gospodarczo gatunków ryb, skorupiaków i mięczaków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W10Ma podstawową wiedzę w zakresie funkcjonowania organizmów wodnych pozyskiwanych dla przetwórstwa, zna zasady i podstawowe metody pozyskiwania organizmów wodnych poławianych i hodowlanych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowych wiadomości na temat wykorzystania światowych zasobów rybackich.
Treści programoweT-W-6Struktura światowych połowów i ich wykorzystanie, najważniejsze kraje rybackie.
T-W-3Prawidłowości geograficzne w przestrzennym rozmieszczeniu zasobów, wzajemne zależności pomiędzy zasobami a środowiskiem geograficznym (ogólne prawidłowości).
T-W-1Ryby i organizmy nierybne („owoce morza”) w żywieniu człowieka.
T-W-5Przegląd i charakterystyka najważniejszych pod względem użytkowym (gospodarczym) gatunków ryb morskich, słodkowodnych oraz mięczaków i skorupiaków.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia przedmiotowe
M-2wykład problemowy
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie kolokwium z ćwiczeń i wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium zaliczeniowym
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium zaliczeniowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO5-4tzpw_U01Student potrafi rozpoznać wybrane gatunki ryb, skorupiaków i mięczaków oraz prawidłowo nazwać je po polsku oraz po łacinie. Posiada umiejętność wykorzystywania określonych portali do wyszukiwania informacji i poszerzania wiedzy na temat prawidłowego nazewnicwta, biologii oraz rozmieszczenia geograficznego wybranych organizmów wodnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U12Potrafi rozpoznać surowce pochodzenia wodnego, określić adekwatny dla danego organizmu sposób jego pozyskiwania, umie dokonać identyfikacji i analizy czynników wpływających na efektywność eksploatacji organizmów wodnych wykorzystywanych w przetwórstwie żywności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowych wiadomości na temat wykorzystania światowych zasobów rybackich.
C-2Przedstawienie syntezy informacji pochodzących z wielu różnych źródeł oraz zainteresowanie studentów prezentowanymi zagadnieniami.
Treści programoweT-L-4Przegląd i charakterystyka najważniejszych gatunków mięczaków i skorupiaków
T-L-2Przegląd i charakterystyka najważniejszych gatunków ryb morskich
T-L-3Przegląd i charakterystyka najważniejszych gatunków ryb słodkowodnych
T-W-6Struktura światowych połowów i ich wykorzystanie, najważniejsze kraje rybackie.
T-W-3Prawidłowości geograficzne w przestrzennym rozmieszczeniu zasobów, wzajemne zależności pomiędzy zasobami a środowiskiem geograficznym (ogólne prawidłowości).
T-W-1Ryby i organizmy nierybne („owoce morza”) w żywieniu człowieka.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie kolokwium z ćwiczeń i wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium zaliczeniowym
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium zaliczeniowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO5-4tzpw_K01Student ma świadomość zdobytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowych wiadomości na temat wykorzystania światowych zasobów rybackich.
C-2Przedstawienie syntezy informacji pochodzących z wielu różnych źródeł oraz zainteresowanie studentów prezentowanymi zagadnieniami.
Treści programoweT-L-4Przegląd i charakterystyka najważniejszych gatunków mięczaków i skorupiaków
T-L-2Przegląd i charakterystyka najważniejszych gatunków ryb morskich
T-L-3Przegląd i charakterystyka najważniejszych gatunków ryb słodkowodnych
T-W-2Znaczenie organizmów wodnych w gospodarce światowej.
T-W-3Prawidłowości geograficzne w przestrzennym rozmieszczeniu zasobów, wzajemne zależności pomiędzy zasobami a środowiskiem geograficznym (ogólne prawidłowości).
T-W-1Ryby i organizmy nierybne („owoce morza”) w żywieniu człowieka.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie kolokwium z ćwiczeń i wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium zaliczeniowym
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium zaliczeniowym