Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy anatomii człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy anatomii człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Izabela Dziaduch <Izabela.Daniel@zut.edu.pl>, Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiedzy i umiejętności z zakresu biologii
W-2Znajomość chemii organicznej i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie powiązań morfologiczno-funkcjonalnych pomiędzy narządami a układami ustroju człowieka
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy organizmu ludzkiego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tkanki i powłoka wspólna2
T-L-2Układ kostny2
T-L-3Połączenia kości2
T-L-4Układ mięśniowy2
T-L-5Kolokwium z ćwiczeń: tkanki, powłoka wspólna, układ kostny i mięśniowy2
T-L-6Układ nerwowy ośrodkowy2
T-L-7Układ nerwowy obwodowy i dokrewny2
T-L-8Układ naczyniowy i limfatyczny2
T-L-9Narządy zmysłów2
T-L-10Kolokwium z ukłądu naczyniowego, limfatycznego, nerwowego, dokrewnego i narządów zmysłów2
T-L-11Układ oddechowy2
T-L-12Układ pokarmowy2
T-L-13Układ wydalniczy2
T-L-14Układ rozrodczy2
T-L-15Kolokwium z układu oddechowego, pokarmowego, wydalniczego i rozrodczego2
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia anatomiczne. Osie i płaszczyzny ciała.2
T-W-2Tkanki2
T-W-3Powłoka wspólna2
T-W-4Ogólna budowa, rodzaje i funkcje kości.2
T-W-5Szkielet osiowy i dodatkowy. Połaczenia kości2
T-W-6Układ mięśniowy2
T-W-7Układ nerwowy ośrodkowy2
T-W-8Układ nerwowy obwodowy2
T-W-9Układ dokrewny2
T-W-10Układ naczyniowy2
T-W-11Narządy zmysłów2
T-W-12Układ oddechowy2
T-W-13Układ pokarmowy2
T-W-14Układ wydalniczy2
T-W-15Układ rozrodczy żeński i męski2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach30
A-L-2przygotwanie się do zajęć10
A-L-3przygotowanie sie do kolokwiów5
A-L-4godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-L-5analiza wskazanej literatury5
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2analiza wskazanej literatury20
A-W-3zajęcia kontaktowe z nauczycielem15
A-W-4przygotwanie do zaliczenia pisemnego25
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ustne i pisemne sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C3_W01
Student posiada podstawowe wiadomości o powiązaniach morfologiczno-funkcjonalnych istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
MS_1A_W11C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-13, T-L-12, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-15, T-L-14M-1, M-2S-1, S-3, S-2
MS_1A_C3_W02
Student posiada podstawowe wiadomości o budowie i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych.
MS_1A_W11C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-13, T-L-12, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-15, T-L-14M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C3_U01
Student posiada umiejetność posługiwania się nazewnictwem anatomicznym; rozumienia zależności pomiędzy budową a czynnością narządu w stopniu niezbędnym w zawodzie dietetyka.
MS_1A_U02C-1, C-2T-L-13, T-L-12, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-15, T-L-14M-2S-1, S-3, S-2
MS_1A_C3_U02
Student ma umiejętność samokształcenia w zakresie budowy organizmu człowieka, korzystania z fachowych źródeł wiedzy.
MS_1A_U03C-1, C-2T-L-13, T-L-12, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-15, T-L-14M-1, M-2S-1
MS_1A_C3_U03
Student posiada umiejętność rozpoznawania podstawowych struktur ludzkiego ciała. Potrafi określić ich lokalizację.
MS_1A_U03C-1, C-2T-L-13, T-L-12, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-15, T-L-14M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C3_K01
Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy i umiejętności z zakresu prawidłowej budowy człowieka w zachowaniu zdrowia.
MS_1A_K05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1, M-2S-1, S-3, S-2
MS_1A_C3_K02
Ma świadomość istonej roli budowy organizmiu człowieka w jego prawidłowym funkcjonowaniu. Rozumie potrzebę dbania o organizm w aspekcie zachowania zdrowia.
MS_1A_K01C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-13, T-L-12, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-15, T-L-14M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C3_W01
Student posiada podstawowe wiadomości o powiązaniach morfologiczno-funkcjonalnych istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
2,0Student nie posiada podstawowych wiadomości o powiązaniach morfologiczno-funkcjonalnych istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
3,0Student posiada niepełne wiadomości o powiązaniach morfologiczno-funkcjonalnych istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
3,5Student posiada podstawowe wiadomości o powiązaniach morfologiczno-funkcjonalnych istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
4,0Student posiada ponadpodstawowe wiadomości o powiązaniach morfologiczno-funkcjonalnych istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
4,5Student posiada poszerzone wiadomości o powiązaniach morfologiczno-funkcjonalnych istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
5,0Student rozległą wiedzę o powiązaniach morfologiczno-funkcjonalnych istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
MS_1A_C3_W02
Student posiada podstawowe wiadomości o budowie i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych.
2,0Student nie posiada podstawowych wiadomości o budowie i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych.
3,0Student posiada niepełne wiadomości o budowie i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych
3,5Student posiada podstawowe wiadomości o budowie i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych.
4,0Student posiada ponadpodstawowe wiadomości o budowie i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych.
4,5Student posiada poszerzone wiadomości o budowie i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych.
5,0Student rozległą wiedzę o budowie i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C3_U01
Student posiada umiejetność posługiwania się nazewnictwem anatomicznym; rozumienia zależności pomiędzy budową a czynnością narządu w stopniu niezbędnym w zawodzie dietetyka.
2,0Student - nie potrafi wymienić kości, mięśni, podstawowych narządów w ustroju człowieka - nie potrafi powiązać budowy ustroju z czynnościami - nie posługuje się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - nie odnajduje obrazu preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu
3,0Student w stopniu dostatecznym - potrafi wymienić kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać z niewielką trudnością obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu
3,5Student w stopniu ponad dostatecznym - potrafi z niewielkimi błędami wymienić kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami - posługiwać się swobodnie prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać obraz preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu
4,0Student w stopniu dobrym - potrafi bez pomyłek wymienić kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami poszczególnych układów narządów - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać bez trudności obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu
4,5Student w stopniu ponad dobrym - potrafi bez pomyłek wymienić kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami poszczególnych układów narządów - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać bez trudności obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu - wyszukiwać zależności w budowie pomiędzy poszczególnymi układami
5,0Student w stopniu bardzo dobrym - potrafi bezbłednie wymienić kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami poszczególnych układów narządów - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać sprawnie obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu oraz je interpretować - wyszukiwać zależności w budowie pomiędzy poszczególnymi układami - wypowiadać się fachowo na zadane tematy problemowe
MS_1A_C3_U02
Student ma umiejętność samokształcenia w zakresie budowy organizmu człowieka, korzystania z fachowych źródeł wiedzy.
2,0Student: - nie korzysta z profosjonalnych źródeł wiedzy do opanowania treści progrmowych - nie integruje wiedzy z wielu źródeł
3,0Student posiada w niewielkim stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z niewielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa.
3,5Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa. Korzysta z konsultacji.
4,0Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu profilaktyki, w tym zagranicznego.
4,5Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu anatomii człowieka. Potrafi wykazać się znajomością aktualnych wyników badań dotyczących budowy ustroju ludzkiego.
5,0Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu anatomii człowieka. Potrafi wykazać się znajomością aktualnych wyników badań dotyczących budowy ustroju ludzkiego i o nich dyskutować.
MS_1A_C3_U03
Student posiada umiejętność rozpoznawania podstawowych struktur ludzkiego ciała. Potrafi określić ich lokalizację.
2,0Student - nie potrafi rozpoznać tkanek oraz narządów poszczególnych układów człowieka - nie potrafi określić anatomicznej lokalizacji poszczególnych narządów
3,0Student w stopniu dostatecznym - potrafi z niewielkimi błędami rozpoznać tkanki oraz narządy poszczególnych układów człowieka - potrafi z niewielkimi błędami określić anatomiczną lokalizację poszczególnych narządów
3,5Student w stopniu ponad dostatecznym - potrafi z nielicznymi błędami rozpoznać tkanki oraz narządy poszczególnych układów człowieka - potrafi z nielicznymi błędami określić anatomiczną lokalizację poszczególnych narządów
4,0Student w stopniu dobrym - potrafi bez pomyłek rozpoznać tkanki oraz narządy poszczególnych układów człowieka - potrafi bez pomyłek określić anatomiczną lokalizację poszczególnych narządów
4,5Student w stopniu ponad dobrym - potrafi bez pomyłek rozpoznać tkanki oraz narządy poszczególnych układów człowieka - potrafi bez pomyłek określić anatomiczną lokalizację poszczególnych narządów - potrafi dyskutować na zadane tematy problemowe
5,0Student w stopniu bardzo dobrym - potrafi bezbłędnie rozpoznać tkanki oraz narządy poszczególnych układów człowieka - potrafi bezbłędnie określić anatomiczną lokalizację poszczególnych narządów - potrafi wypowiadać się fachowo na zadane tematy problemowe

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C3_K01
Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy i umiejętności z zakresu prawidłowej budowy człowieka w zachowaniu zdrowia.
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę popularyzacji prawidłowej budowy organizmu człowieka w zachowaniu zdrowia.
3,0Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji prawidłowej budowy organizmu człowieka w zachowaniu zdrowia, ale posługuje się wiedzą i umiejętnościami w bardzo ograniczonym zakresie.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji prawidłowej budowy organizmu człowieka w zachowaniu zdrowia, posługuje się wiedzą i umiejętnościami w ograniczonym zakresie.
4,0Student posiada kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji prawidłowej budowy organizmu człowieka w zachowaniu zdrowia, posługuje się wiedzą i umiejętnościami w wystarczającym zakresie.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się wiedzą i umiejętnościami w szerokim zakresie.
5,0Student wykazuje się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu budowy człowieka, jest dolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy.
MS_1A_C3_K02
Ma świadomość istonej roli budowy organizmiu człowieka w jego prawidłowym funkcjonowaniu. Rozumie potrzebę dbania o organizm w aspekcie zachowania zdrowia.
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć rolę budowy organizmu człowieka w jego prawidłowym funkcjonowaniu i zachowaniu zdrowia.
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę budowy ludzkiego ciała, ale posługuje się wiedzą i umiejętnościami w bardzo ograniczonym zakresie w kontekście zachowania zdrowia.
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu budowy ustroju ludzkiego, ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie w kontekście zachowania zdrowia.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się umiejętnościami w wystarczającym stopniu w kontekście zachowania zdrowia.
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu budowy człowieka, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy.

Literatura podstawowa

  1. Gołąb B., Podstawy anatomii człowieka, PZWL, Warszawa, 2008, II
  2. Aleksandrowicz R., Mału atlas anatomiczny człowieka, PZWL, Warszawa, 2009, V
  3. Sokołowska-Pituchowa J., Anatomia człowieka, PZWL, Warszawa, 2008, VIII
  4. Zborowski A., Atlas anatomii człowieka, A-Z, Kraków, 2007, I

Literatura dodatkowa

  1. Krechowiecki A., Zarys anatomii człowieka, PZWL, Warszawa, 2006, VII
  2. Netter H., Atlas anatomii, Urban & PArtner, Wrocław, 2008, II

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tkanki i powłoka wspólna2
T-L-2Układ kostny2
T-L-3Połączenia kości2
T-L-4Układ mięśniowy2
T-L-5Kolokwium z ćwiczeń: tkanki, powłoka wspólna, układ kostny i mięśniowy2
T-L-6Układ nerwowy ośrodkowy2
T-L-7Układ nerwowy obwodowy i dokrewny2
T-L-8Układ naczyniowy i limfatyczny2
T-L-9Narządy zmysłów2
T-L-10Kolokwium z ukłądu naczyniowego, limfatycznego, nerwowego, dokrewnego i narządów zmysłów2
T-L-11Układ oddechowy2
T-L-12Układ pokarmowy2
T-L-13Układ wydalniczy2
T-L-14Układ rozrodczy2
T-L-15Kolokwium z układu oddechowego, pokarmowego, wydalniczego i rozrodczego2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia anatomiczne. Osie i płaszczyzny ciała.2
T-W-2Tkanki2
T-W-3Powłoka wspólna2
T-W-4Ogólna budowa, rodzaje i funkcje kości.2
T-W-5Szkielet osiowy i dodatkowy. Połaczenia kości2
T-W-6Układ mięśniowy2
T-W-7Układ nerwowy ośrodkowy2
T-W-8Układ nerwowy obwodowy2
T-W-9Układ dokrewny2
T-W-10Układ naczyniowy2
T-W-11Narządy zmysłów2
T-W-12Układ oddechowy2
T-W-13Układ pokarmowy2
T-W-14Układ wydalniczy2
T-W-15Układ rozrodczy żeński i męski2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach30
A-L-2przygotwanie się do zajęć10
A-L-3przygotowanie sie do kolokwiów5
A-L-4godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-L-5analiza wskazanej literatury5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2analiza wskazanej literatury20
A-W-3zajęcia kontaktowe z nauczycielem15
A-W-4przygotwanie do zaliczenia pisemnego25
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C3_W01Student posiada podstawowe wiadomości o powiązaniach morfologiczno-funkcjonalnych istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W11Ma niezbędną wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania komórek i narządów, fizjologii trawienia i przemian składników pokarmowych oraz ich wpływu na bezpieczeństwo konsumenta.
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie powiązań morfologiczno-funkcjonalnych pomiędzy narządami a układami ustroju człowieka
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy organizmu ludzkiego
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia anatomiczne. Osie i płaszczyzny ciała.
T-W-2Tkanki
T-W-3Powłoka wspólna
T-W-4Ogólna budowa, rodzaje i funkcje kości.
T-W-6Układ mięśniowy
T-W-5Szkielet osiowy i dodatkowy. Połaczenia kości
T-W-10Układ naczyniowy
T-W-7Układ nerwowy ośrodkowy
T-W-8Układ nerwowy obwodowy
T-W-9Układ dokrewny
T-W-11Narządy zmysłów
T-W-12Układ oddechowy
T-W-13Układ pokarmowy
T-W-14Układ wydalniczy
T-W-15Układ rozrodczy żeński i męski
T-L-13Układ wydalniczy
T-L-12Układ pokarmowy
T-L-1Tkanki i powłoka wspólna
T-L-2Układ kostny
T-L-3Połączenia kości
T-L-4Układ mięśniowy
T-L-5Kolokwium z ćwiczeń: tkanki, powłoka wspólna, układ kostny i mięśniowy
T-L-8Układ naczyniowy i limfatyczny
T-L-6Układ nerwowy ośrodkowy
T-L-7Układ nerwowy obwodowy i dokrewny
T-L-9Narządy zmysłów
T-L-10Kolokwium z ukłądu naczyniowego, limfatycznego, nerwowego, dokrewnego i narządów zmysłów
T-L-11Układ oddechowy
T-L-15Kolokwium z układu oddechowego, pokarmowego, wydalniczego i rozrodczego
T-L-14Układ rozrodczy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ustne i pisemne sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych wiadomości o powiązaniach morfologiczno-funkcjonalnych istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
3,0Student posiada niepełne wiadomości o powiązaniach morfologiczno-funkcjonalnych istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
3,5Student posiada podstawowe wiadomości o powiązaniach morfologiczno-funkcjonalnych istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
4,0Student posiada ponadpodstawowe wiadomości o powiązaniach morfologiczno-funkcjonalnych istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
4,5Student posiada poszerzone wiadomości o powiązaniach morfologiczno-funkcjonalnych istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
5,0Student rozległą wiedzę o powiązaniach morfologiczno-funkcjonalnych istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C3_W02Student posiada podstawowe wiadomości o budowie i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W11Ma niezbędną wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania komórek i narządów, fizjologii trawienia i przemian składników pokarmowych oraz ich wpływu na bezpieczeństwo konsumenta.
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie powiązań morfologiczno-funkcjonalnych pomiędzy narządami a układami ustroju człowieka
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy organizmu ludzkiego
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia anatomiczne. Osie i płaszczyzny ciała.
T-W-2Tkanki
T-W-3Powłoka wspólna
T-W-4Ogólna budowa, rodzaje i funkcje kości.
T-W-6Układ mięśniowy
T-W-5Szkielet osiowy i dodatkowy. Połaczenia kości
T-W-10Układ naczyniowy
T-W-7Układ nerwowy ośrodkowy
T-W-8Układ nerwowy obwodowy
T-W-9Układ dokrewny
T-W-11Narządy zmysłów
T-W-12Układ oddechowy
T-W-13Układ pokarmowy
T-W-14Układ wydalniczy
T-W-15Układ rozrodczy żeński i męski
T-L-13Układ wydalniczy
T-L-12Układ pokarmowy
T-L-1Tkanki i powłoka wspólna
T-L-2Układ kostny
T-L-3Połączenia kości
T-L-4Układ mięśniowy
T-L-5Kolokwium z ćwiczeń: tkanki, powłoka wspólna, układ kostny i mięśniowy
T-L-8Układ naczyniowy i limfatyczny
T-L-6Układ nerwowy ośrodkowy
T-L-7Układ nerwowy obwodowy i dokrewny
T-L-9Narządy zmysłów
T-L-10Kolokwium z ukłądu naczyniowego, limfatycznego, nerwowego, dokrewnego i narządów zmysłów
T-L-11Układ oddechowy
T-L-15Kolokwium z układu oddechowego, pokarmowego, wydalniczego i rozrodczego
T-L-14Układ rozrodczy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ustne i pisemne sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych wiadomości o budowie i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych.
3,0Student posiada niepełne wiadomości o budowie i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych
3,5Student posiada podstawowe wiadomości o budowie i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych.
4,0Student posiada ponadpodstawowe wiadomości o budowie i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych.
4,5Student posiada poszerzone wiadomości o budowie i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych.
5,0Student rozległą wiedzę o budowie i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C3_U01Student posiada umiejetność posługiwania się nazewnictwem anatomicznym; rozumienia zależności pomiędzy budową a czynnością narządu w stopniu niezbędnym w zawodzie dietetyka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U02Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie powiązań morfologiczno-funkcjonalnych pomiędzy narządami a układami ustroju człowieka
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy organizmu ludzkiego
Treści programoweT-L-13Układ wydalniczy
T-L-12Układ pokarmowy
T-L-1Tkanki i powłoka wspólna
T-L-2Układ kostny
T-L-3Połączenia kości
T-L-4Układ mięśniowy
T-L-5Kolokwium z ćwiczeń: tkanki, powłoka wspólna, układ kostny i mięśniowy
T-L-8Układ naczyniowy i limfatyczny
T-L-6Układ nerwowy ośrodkowy
T-L-7Układ nerwowy obwodowy i dokrewny
T-L-9Narządy zmysłów
T-L-10Kolokwium z ukłądu naczyniowego, limfatycznego, nerwowego, dokrewnego i narządów zmysłów
T-L-11Układ oddechowy
T-L-15Kolokwium z układu oddechowego, pokarmowego, wydalniczego i rozrodczego
T-L-14Układ rozrodczy
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ustne i pisemne sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student - nie potrafi wymienić kości, mięśni, podstawowych narządów w ustroju człowieka - nie potrafi powiązać budowy ustroju z czynnościami - nie posługuje się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - nie odnajduje obrazu preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu
3,0Student w stopniu dostatecznym - potrafi wymienić kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać z niewielką trudnością obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu
3,5Student w stopniu ponad dostatecznym - potrafi z niewielkimi błędami wymienić kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami - posługiwać się swobodnie prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać obraz preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu
4,0Student w stopniu dobrym - potrafi bez pomyłek wymienić kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami poszczególnych układów narządów - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać bez trudności obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu
4,5Student w stopniu ponad dobrym - potrafi bez pomyłek wymienić kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami poszczególnych układów narządów - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać bez trudności obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu - wyszukiwać zależności w budowie pomiędzy poszczególnymi układami
5,0Student w stopniu bardzo dobrym - potrafi bezbłednie wymienić kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami poszczególnych układów narządów - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać sprawnie obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu oraz je interpretować - wyszukiwać zależności w budowie pomiędzy poszczególnymi układami - wypowiadać się fachowo na zadane tematy problemowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C3_U02Student ma umiejętność samokształcenia w zakresie budowy organizmu człowieka, korzystania z fachowych źródeł wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U03Potrafi rozpoznać podstawowe struktury organizmów zywych, ich lokalizację oraz rozumie zależności między budową a czynnościami oraz wyjaśniać odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie powiązań morfologiczno-funkcjonalnych pomiędzy narządami a układami ustroju człowieka
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy organizmu ludzkiego
Treści programoweT-L-13Układ wydalniczy
T-L-12Układ pokarmowy
T-L-1Tkanki i powłoka wspólna
T-L-2Układ kostny
T-L-3Połączenia kości
T-L-4Układ mięśniowy
T-L-5Kolokwium z ćwiczeń: tkanki, powłoka wspólna, układ kostny i mięśniowy
T-L-8Układ naczyniowy i limfatyczny
T-L-6Układ nerwowy ośrodkowy
T-L-7Układ nerwowy obwodowy i dokrewny
T-L-9Narządy zmysłów
T-L-10Kolokwium z ukłądu naczyniowego, limfatycznego, nerwowego, dokrewnego i narządów zmysłów
T-L-11Układ oddechowy
T-L-15Kolokwium z układu oddechowego, pokarmowego, wydalniczego i rozrodczego
T-L-14Układ rozrodczy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie korzysta z profosjonalnych źródeł wiedzy do opanowania treści progrmowych - nie integruje wiedzy z wielu źródeł
3,0Student posiada w niewielkim stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z niewielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa.
3,5Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa. Korzysta z konsultacji.
4,0Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu profilaktyki, w tym zagranicznego.
4,5Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu anatomii człowieka. Potrafi wykazać się znajomością aktualnych wyników badań dotyczących budowy ustroju ludzkiego.
5,0Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu anatomii człowieka. Potrafi wykazać się znajomością aktualnych wyników badań dotyczących budowy ustroju ludzkiego i o nich dyskutować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C3_U03Student posiada umiejętność rozpoznawania podstawowych struktur ludzkiego ciała. Potrafi określić ich lokalizację.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U03Potrafi rozpoznać podstawowe struktury organizmów zywych, ich lokalizację oraz rozumie zależności między budową a czynnościami oraz wyjaśniać odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie powiązań morfologiczno-funkcjonalnych pomiędzy narządami a układami ustroju człowieka
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy organizmu ludzkiego
Treści programoweT-L-13Układ wydalniczy
T-L-12Układ pokarmowy
T-L-1Tkanki i powłoka wspólna
T-L-2Układ kostny
T-L-3Połączenia kości
T-L-4Układ mięśniowy
T-L-5Kolokwium z ćwiczeń: tkanki, powłoka wspólna, układ kostny i mięśniowy
T-L-8Układ naczyniowy i limfatyczny
T-L-6Układ nerwowy ośrodkowy
T-L-7Układ nerwowy obwodowy i dokrewny
T-L-9Narządy zmysłów
T-L-10Kolokwium z ukłądu naczyniowego, limfatycznego, nerwowego, dokrewnego i narządów zmysłów
T-L-11Układ oddechowy
T-L-15Kolokwium z układu oddechowego, pokarmowego, wydalniczego i rozrodczego
T-L-14Układ rozrodczy
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ustne i pisemne sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student - nie potrafi rozpoznać tkanek oraz narządów poszczególnych układów człowieka - nie potrafi określić anatomicznej lokalizacji poszczególnych narządów
3,0Student w stopniu dostatecznym - potrafi z niewielkimi błędami rozpoznać tkanki oraz narządy poszczególnych układów człowieka - potrafi z niewielkimi błędami określić anatomiczną lokalizację poszczególnych narządów
3,5Student w stopniu ponad dostatecznym - potrafi z nielicznymi błędami rozpoznać tkanki oraz narządy poszczególnych układów człowieka - potrafi z nielicznymi błędami określić anatomiczną lokalizację poszczególnych narządów
4,0Student w stopniu dobrym - potrafi bez pomyłek rozpoznać tkanki oraz narządy poszczególnych układów człowieka - potrafi bez pomyłek określić anatomiczną lokalizację poszczególnych narządów
4,5Student w stopniu ponad dobrym - potrafi bez pomyłek rozpoznać tkanki oraz narządy poszczególnych układów człowieka - potrafi bez pomyłek określić anatomiczną lokalizację poszczególnych narządów - potrafi dyskutować na zadane tematy problemowe
5,0Student w stopniu bardzo dobrym - potrafi bezbłędnie rozpoznać tkanki oraz narządy poszczególnych układów człowieka - potrafi bezbłędnie określić anatomiczną lokalizację poszczególnych narządów - potrafi wypowiadać się fachowo na zadane tematy problemowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C3_K01Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy i umiejętności z zakresu prawidłowej budowy człowieka w zachowaniu zdrowia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie powiązań morfologiczno-funkcjonalnych pomiędzy narządami a układami ustroju człowieka
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy organizmu ludzkiego
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia anatomiczne. Osie i płaszczyzny ciała.
T-W-2Tkanki
T-W-3Powłoka wspólna
T-W-4Ogólna budowa, rodzaje i funkcje kości.
T-W-6Układ mięśniowy
T-W-5Szkielet osiowy i dodatkowy. Połaczenia kości
T-W-10Układ naczyniowy
T-W-7Układ nerwowy ośrodkowy
T-W-8Układ nerwowy obwodowy
T-W-9Układ dokrewny
T-W-11Narządy zmysłów
T-W-12Układ oddechowy
T-W-13Układ pokarmowy
T-W-14Układ wydalniczy
T-W-15Układ rozrodczy żeński i męski
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium ustne i pisemne sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę popularyzacji prawidłowej budowy organizmu człowieka w zachowaniu zdrowia.
3,0Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji prawidłowej budowy organizmu człowieka w zachowaniu zdrowia, ale posługuje się wiedzą i umiejętnościami w bardzo ograniczonym zakresie.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji prawidłowej budowy organizmu człowieka w zachowaniu zdrowia, posługuje się wiedzą i umiejętnościami w ograniczonym zakresie.
4,0Student posiada kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji prawidłowej budowy organizmu człowieka w zachowaniu zdrowia, posługuje się wiedzą i umiejętnościami w wystarczającym zakresie.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się wiedzą i umiejętnościami w szerokim zakresie.
5,0Student wykazuje się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu budowy człowieka, jest dolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C3_K02Ma świadomość istonej roli budowy organizmiu człowieka w jego prawidłowym funkcjonowaniu. Rozumie potrzebę dbania o organizm w aspekcie zachowania zdrowia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy organizmu ludzkiego
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia anatomiczne. Osie i płaszczyzny ciała.
T-W-2Tkanki
T-W-3Powłoka wspólna
T-W-4Ogólna budowa, rodzaje i funkcje kości.
T-W-6Układ mięśniowy
T-W-5Szkielet osiowy i dodatkowy. Połaczenia kości
T-W-10Układ naczyniowy
T-W-7Układ nerwowy ośrodkowy
T-W-8Układ nerwowy obwodowy
T-W-9Układ dokrewny
T-W-11Narządy zmysłów
T-W-12Układ oddechowy
T-W-13Układ pokarmowy
T-W-14Układ wydalniczy
T-W-15Układ rozrodczy żeński i męski
T-L-13Układ wydalniczy
T-L-12Układ pokarmowy
T-L-1Tkanki i powłoka wspólna
T-L-2Układ kostny
T-L-3Połączenia kości
T-L-4Układ mięśniowy
T-L-5Kolokwium z ćwiczeń: tkanki, powłoka wspólna, układ kostny i mięśniowy
T-L-8Układ naczyniowy i limfatyczny
T-L-6Układ nerwowy ośrodkowy
T-L-7Układ nerwowy obwodowy i dokrewny
T-L-9Narządy zmysłów
T-L-10Kolokwium z ukłądu naczyniowego, limfatycznego, nerwowego, dokrewnego i narządów zmysłów
T-L-11Układ oddechowy
T-L-15Kolokwium z układu oddechowego, pokarmowego, wydalniczego i rozrodczego
T-L-14Układ rozrodczy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć rolę budowy organizmu człowieka w jego prawidłowym funkcjonowaniu i zachowaniu zdrowia.
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę budowy ludzkiego ciała, ale posługuje się wiedzą i umiejętnościami w bardzo ograniczonym zakresie w kontekście zachowania zdrowia.
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu budowy ustroju ludzkiego, ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie w kontekście zachowania zdrowia.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się umiejętnościami w wystarczającym stopniu w kontekście zachowania zdrowia.
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu budowy człowieka, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy.