Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologia mikroorganizmów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia mikroorganizmów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,25zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mikrobiologii i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z współzaleznościami i interakcjami zachodzącymi pomiędzy mikroorganizmami oraz praktycznym wykorzystaniem osiągnięć z ekologii mikroorganizmów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Poziomy troficzne mikroorganizmów i ich rola w ekosystemach4
T-A-2Aktywność enzymatyczna mikroorganizmów i ich znaczenie w regulacji funkcjonalnej4
T-A-3Udział bakterii i grzybów krążeniu materii4
T-A-4Rola mikroorganizmów w procesach biodegradacji3
15
laboratoria
T-L-1Różnorodność mikroorganizmów i ich funkcje w zróznicowanych ekosystemach3
T-L-2Wpływ czynników (optymalne i ekstremalne) na funkcjonowanie mikroorganizmów4
T-L-3Relacje pomiedzy mikroorganizmami i metody ich oznaczania4
T-L-4Biofilm jako mikrosiedlisko społecznosci4
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z ekologii mikroorganizmów1
T-W-2Klasyfikacja ekologiczna drobnoustrojów2
T-W-3Mikrobiocenozy ich rozwój2
T-W-4Związki i współzalezności między mikroorganizmami4
T-W-5Dostosowanie i selekcja naturalna2
T-W-6Funkcjonalna rola mikroorganizmów w ekosystemach4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-A-3Konsultacje z prowadzącym zajecia5
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęc praktycznych10
A-L-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-W-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projeków
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: ocena projektów przygotowanych na ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O5-2_W01
Zapoznanie studenta z relacjami pomiedzy mikroorganizmami oraz środowiskiem ich bytowania i znaczeniem mikroorganizmów w różnych ekosystemach
MS_1A_W03, MS_1A_W05, MS_1A_W07C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O5-2_U01
Student potrafi wskazać współzależności pomiędzy mikroorganizami, określic wpływ czynników środowiskowych na ich obecność oraz wskazać rolę mikroorganizmów w środowisku. Potrafi wykorzystać praktyczne osiągnięcia z ekologii mikroorganizmów w powiększaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka
MS_1A_U01, MS_1A_U02, MS_1A_U05, MS_1A_U06, MS_1A_U08C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O5-2_K01
Ma świadomość związku między zmianami zachodzącymi w środowisku, w tym wynikających z działalności człowieka a mikroorganizami w nim funkcjonującymi. Zna rolę drobnoustrojów w tworzeniu zasobów naturalnych i rozumie konieczność dbałości i ochrony środowiska naturalnego
MS_1A_K01, MS_1A_K03, MS_1A_K04, MS_1A_K05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O5-2_W01
Zapoznanie studenta z relacjami pomiedzy mikroorganizmami oraz środowiskiem ich bytowania i znaczeniem mikroorganizmów w różnych ekosystemach
2,0
3,0Student ma podstawowa wiedzę z zakresu ekologii mikroorganizmów, zna jedynie podstawowe zachowania mikroorganizmów w srodowisku
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O5-2_U01
Student potrafi wskazać współzależności pomiędzy mikroorganizami, określic wpływ czynników środowiskowych na ich obecność oraz wskazać rolę mikroorganizmów w środowisku. Potrafi wykorzystać praktyczne osiągnięcia z ekologii mikroorganizmów w powiększaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka
2,0Nie potrafi okreslić współzalezności pomiędzy mikroorganzimami oraz wskazać wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania
3,0Student potrafi okreslić podstawowe współzalezności pomiędzy mikroorganzimami oraz wskazać wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania
3,5
4,0
4,5
5,0Potrafi wskazać czynniki wpływające na występowanie i rozwój mikroorganzimów w środowisku, oznaczyć współzależności pomiedzy mikroorganizmami oraz ich wpływ na środowisko. Wie jak wykorzystac wiedzę na temat praktycznych osiągnięć z ekologii mikroorganizmów w powiększaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O5-2_K01
Ma świadomość związku między zmianami zachodzącymi w środowisku, w tym wynikających z działalności człowieka a mikroorganizami w nim funkcjonującymi. Zna rolę drobnoustrojów w tworzeniu zasobów naturalnych i rozumie konieczność dbałości i ochrony środowiska naturalnego
2,0Nie ma rozumie współzalezności pomiędzy mikroorganzimami oraz nie potrafi wskazać wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania
3,0Student ma podstawową świadomość konieczności szerzenia wiedzy na temat współzależności pomiędzy mikroorganzimami oraz wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma świadomość konieczności szerzenia wiedzy na temat czynników wpływających na występowanie i rozwój mikroorganzimów w środowisku, współzależności pomiędzy mikroorganizmami. Rozumie konieczność wykorzystania swojej wiedzy i umiejętności w zastosowaniu praktycznych osiągnięć z ekologii mikroorganizmów oraz powiększaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka.

Literatura podstawowa

  1. Martin Alexander, Ekologia mikroorganizmów, PWN, Warszawa, 1975
  2. Sayers A.A., Whitt D.D., Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowiskao., PWN, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Schlegel H.G., Mikrobiologia ogólna, PWN, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Poziomy troficzne mikroorganizmów i ich rola w ekosystemach4
T-A-2Aktywność enzymatyczna mikroorganizmów i ich znaczenie w regulacji funkcjonalnej4
T-A-3Udział bakterii i grzybów krążeniu materii4
T-A-4Rola mikroorganizmów w procesach biodegradacji3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Różnorodność mikroorganizmów i ich funkcje w zróznicowanych ekosystemach3
T-L-2Wpływ czynników (optymalne i ekstremalne) na funkcjonowanie mikroorganizmów4
T-L-3Relacje pomiedzy mikroorganizmami i metody ich oznaczania4
T-L-4Biofilm jako mikrosiedlisko społecznosci4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z ekologii mikroorganizmów1
T-W-2Klasyfikacja ekologiczna drobnoustrojów2
T-W-3Mikrobiocenozy ich rozwój2
T-W-4Związki i współzalezności między mikroorganizmami4
T-W-5Dostosowanie i selekcja naturalna2
T-W-6Funkcjonalna rola mikroorganizmów w ekosystemach4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-A-3Konsultacje z prowadzącym zajecia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęc praktycznych10
A-L-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-W-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O5-2_W01Zapoznanie studenta z relacjami pomiedzy mikroorganizmami oraz środowiskiem ich bytowania i znaczeniem mikroorganizmów w różnych ekosystemach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Ma podstawową wiedzę w zakresie ekologii i ochrony środowiska, roli i różnorodności biologicznej w biosferze oraz procesach w niej zachodzących. Zna niezbędne narzędzia, metody i techniki do kształtownia środowiska.
MS_1A_W05Ma wiedzę dotyczącą czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych (mikroorganizmów, grzybów, parazytów i szkodników) występujących w żywności, nowoczesnych metod ich wykrywania, wpływu tych czynników na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności.
MS_1A_W07Ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów i procesów zachodzęcych z ich udziałem w różnych gałęziach przemysłu i rolnictwa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z współzaleznościami i interakcjami zachodzącymi pomiędzy mikroorganizmami oraz praktycznym wykorzystaniem osiągnięć z ekologii mikroorganizmów
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z ekologii mikroorganizmów
T-W-3Mikrobiocenozy ich rozwój
T-W-5Dostosowanie i selekcja naturalna
T-W-4Związki i współzalezności między mikroorganizmami
T-W-6Funkcjonalna rola mikroorganizmów w ekosystemach
T-W-2Klasyfikacja ekologiczna drobnoustrojów
T-L-3Relacje pomiedzy mikroorganizmami i metody ich oznaczania
T-L-1Różnorodność mikroorganizmów i ich funkcje w zróznicowanych ekosystemach
T-L-2Wpływ czynników (optymalne i ekstremalne) na funkcjonowanie mikroorganizmów
T-L-4Biofilm jako mikrosiedlisko społecznosci
T-A-1Poziomy troficzne mikroorganizmów i ich rola w ekosystemach
T-A-2Aktywność enzymatyczna mikroorganizmów i ich znaczenie w regulacji funkcjonalnej
T-A-3Udział bakterii i grzybów krążeniu materii
T-A-4Rola mikroorganizmów w procesach biodegradacji
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projeków
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: ocena projektów przygotowanych na ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowa wiedzę z zakresu ekologii mikroorganizmów, zna jedynie podstawowe zachowania mikroorganizmów w srodowisku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O5-2_U01Student potrafi wskazać współzależności pomiędzy mikroorganizami, określic wpływ czynników środowiskowych na ich obecność oraz wskazać rolę mikroorganizmów w środowisku. Potrafi wykorzystać praktyczne osiągnięcia z ekologii mikroorganizmów w powiększaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U02Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
MS_1A_U05Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne wpływające na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludz, stan środowiska naturalnego i zasoby naturalne.
MS_1A_U06Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych oraz ma umiejętność przeprowadzania obserwacji i oceny zjawisk procesowych.
MS_1A_U08Potrafi dobierać metody i wykonać analizy próbek środowiskowych i biologicznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z współzaleznościami i interakcjami zachodzącymi pomiędzy mikroorganizmami oraz praktycznym wykorzystaniem osiągnięć z ekologii mikroorganizmów
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z ekologii mikroorganizmów
T-W-3Mikrobiocenozy ich rozwój
T-W-5Dostosowanie i selekcja naturalna
T-W-4Związki i współzalezności między mikroorganizmami
T-W-6Funkcjonalna rola mikroorganizmów w ekosystemach
T-L-3Relacje pomiedzy mikroorganizmami i metody ich oznaczania
T-L-1Różnorodność mikroorganizmów i ich funkcje w zróznicowanych ekosystemach
T-L-2Wpływ czynników (optymalne i ekstremalne) na funkcjonowanie mikroorganizmów
T-L-4Biofilm jako mikrosiedlisko społecznosci
Metody nauczaniaM-2metoda projeków
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi okreslić współzalezności pomiędzy mikroorganzimami oraz wskazać wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania
3,0Student potrafi okreslić podstawowe współzalezności pomiędzy mikroorganzimami oraz wskazać wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania
3,5
4,0
4,5
5,0Potrafi wskazać czynniki wpływające na występowanie i rozwój mikroorganzimów w środowisku, oznaczyć współzależności pomiedzy mikroorganizmami oraz ich wpływ na środowisko. Wie jak wykorzystac wiedzę na temat praktycznych osiągnięć z ekologii mikroorganizmów w powiększaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O5-2_K01Ma świadomość związku między zmianami zachodzącymi w środowisku, w tym wynikających z działalności człowieka a mikroorganizami w nim funkcjonującymi. Zna rolę drobnoustrojów w tworzeniu zasobów naturalnych i rozumie konieczność dbałości i ochrony środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
MS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_1A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
MS_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z współzaleznościami i interakcjami zachodzącymi pomiędzy mikroorganizmami oraz praktycznym wykorzystaniem osiągnięć z ekologii mikroorganizmów
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z ekologii mikroorganizmów
T-W-3Mikrobiocenozy ich rozwój
T-W-5Dostosowanie i selekcja naturalna
T-W-4Związki i współzalezności między mikroorganizmami
T-W-6Funkcjonalna rola mikroorganizmów w ekosystemach
T-L-3Relacje pomiedzy mikroorganizmami i metody ich oznaczania
T-L-1Różnorodność mikroorganizmów i ich funkcje w zróznicowanych ekosystemach
T-L-2Wpływ czynników (optymalne i ekstremalne) na funkcjonowanie mikroorganizmów
T-L-4Biofilm jako mikrosiedlisko społecznosci
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projeków
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma rozumie współzalezności pomiędzy mikroorganzimami oraz nie potrafi wskazać wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania
3,0Student ma podstawową świadomość konieczności szerzenia wiedzy na temat współzależności pomiędzy mikroorganzimami oraz wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma świadomość konieczności szerzenia wiedzy na temat czynników wpływających na występowanie i rozwój mikroorganzimów w środowisku, współzależności pomiędzy mikroorganizmami. Rozumie konieczność wykorzystania swojej wiedzy i umiejętności w zastosowaniu praktycznych osiągnięć z ekologii mikroorganizmów oraz powiększaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka.