Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Wybrane problemy gospodarki nawozowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane problemy gospodarki nawozowej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>, Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 20 1,00,38zaliczenie
wykładyW3 20 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z zakresu gleboznawstwa, mikrobiologii, uprawy roślin, chemii rolnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z aktualnym krajowym i światowym rynkiem nawozów mineralnych oraz z tendencjami zmian w ich asortymencie
C-2Zapoznanie studentów z głównymi problemami gospodarki nawozowej, a zwłaszcza z narodowym programem wapnowania gleb, racjonalnym wykorzystaniem odpadów biodegradowalnych do nawożenia
C-3Zapoznanie studentów z proekologicznymi środkami nawozowymi i zmianami w ich aplikacji
C-4Wyrobienie umiejętności konfrontacji zapisów aktów prawnych z wymogami gospodarki nawozowej
C-5Wyrobienie umiejętności opracowywania bilansów substancji organicznej i składników pokarmowych oraz projektów nawożenia roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przegląd aktów prawnych dotyczących gospodarki nawozowej1
T-A-2Zasady wprowadzania do obrotu krajowego nawozów mineralnych, organicznych i organiczno – mineralnych. Wymagania jakościowe4
T-A-3Aktualne zasady i perspektywy zmian w diagnostyce wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Rolnictwo precyzyjne3
T-A-4Sporządzanie bilansu składników mineralnych i substancji organicznej w gospodarstwie rolnym3
T-A-5Opracowanie planu nawożenia w gospodarstwie rolnym6
T-A-6Przegląd aktualnych komputerowych programów doradztwa nawozowego Pisemne zaliczenie ćwiczeń3
20
wykłady
T-W-1Przegląd aktów prawnych dotyczących gospodarki nawozowej2
T-W-2Krajowy i światowy rynek nawozów mineralnych –asortyment, produkcja i zużycie3
T-W-3Asortyment i aktualne tendencje w stosowaniu nawozów płynnych2
T-W-4Stan obecny i perspektywy stosowania środków wspomagajacych uprawę gleb. Wykorzystanie odpadów z produkcji rolnej i przemysłowej do nawożenia3
T-W-5Zasady gospodarki nawozowej w rolnictwie zrównoważonym i ekologicznym3
T-W-6Korzystne i niekorzystne oddziaływanie nawozów mineralnych, organicznych i organiczno – mineralnych na środowisko.4
T-W-7Możliwości zwiększania efektywności składników pokarmowych w rolnictwie poprzez stosowanie nawozów o spowolnionym działaniu.2
T-W-8Pisemne zaliczenie wykładów1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Praca w zespołach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz za umiejętność pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektów nawożenia wykonanych w czasie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C09_W01
Posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu optymalizacji gospodarki nawozowej, poprzez zwiększanie efektywności składników pokarmowych
ROL_2A_W10C-2, C-3T-W-7, T-A-6, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-3
ROL_2A_C09_W02
Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej, w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin z uwzględnieniem aktualnego asortymentu nawozów, odpadów biodegradowalnych i proekologicznych środków nawozowych i nowoczesnych systemów nawożenia.
ROL_2A_W06C-1, C-2, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C09_U01
Potrafi krytycznie ocenić podejmowane działania w rozwiązywaniu problemów związanych z planowaniem i realizacją produkcji w gospodarstwach rolniczych i agroturystycznych. Umie konfrontować zapisy z aktów prawnych z wymogami racjonalnej gospodarki nawozowej
ROL_2A_U05C-4T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-4S-1
ROL_2A_C09_U02
Posiada umiejętność porozumienia się z różnymi podmiotami w celu racjonalizacji gospodarki nawozowej w oparciu o opracowany bilans substancji organicznej i składników pokarmowych oraz projektów(plan) nawożenia roślin
ROL_2A_U07C-5T-A-4, T-A-5M-1, M-4S-2
ROL_2A_C09_U03
Posiada rozszerzone umiejętności w stosunku do S1. Potrafi krytycznie oceniać podejmowane działąnia w rozwiązywaniu problemów zwiazanych z planowaniem i realizacją produkcji w gospodarstwach rolniczych i agroturystycznych.
ROL_2A_U02C-3T-W-3, T-A-6, T-A-1, T-A-2M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C09_K01
Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów z wykorzystaniem nawozów, ale z uwzględnieniem ochrony środowiska przyrodniczego
ROL_2A_K03C-2T-W-6, T-W-7, T-A-3M-2, M-3S-3
ROL_2A_C09_K02
Jest świadomy odpowiedzialności za produkcję wysokich plonów z uwzględnieniem nawozenia i ochrony środowiska
ROL_2A_K04C-3T-A-3, T-A-2M-3S-1
ROL_2A_C09_K03
Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów rolniczych z wykozrystaniem nawozów z uzwględnieniem ochrony środowiska przyrodniczego
ROL_2A_K01C-4T-W-1, T-W-7M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C09_W01
Posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu optymalizacji gospodarki nawozowej, poprzez zwiększanie efektywności składników pokarmowych
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu gospodarki nawozowej
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_C09_W02
Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej, w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin z uwzględnieniem aktualnego asortymentu nawozów, odpadów biodegradowalnych i proekologicznych środków nawozowych i nowoczesnych systemów nawożenia.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu gospodarki nawozowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C09_U01
Potrafi krytycznie ocenić podejmowane działania w rozwiązywaniu problemów związanych z planowaniem i realizacją produkcji w gospodarstwach rolniczych i agroturystycznych. Umie konfrontować zapisy z aktów prawnych z wymogami racjonalnej gospodarki nawozowej
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny gospodarki nawozowej
3,5j
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_C09_U02
Posiada umiejętność porozumienia się z różnymi podmiotami w celu racjonalizacji gospodarki nawozowej w oparciu o opracowany bilans substancji organicznej i składników pokarmowych oraz projektów(plan) nawożenia roślin
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny gospodarki nawozowej
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_C09_U03
Posiada rozszerzone umiejętności w stosunku do S1. Potrafi krytycznie oceniać podejmowane działąnia w rozwiązywaniu problemów zwiazanych z planowaniem i realizacją produkcji w gospodarstwach rolniczych i agroturystycznych.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małym stopniem aktywności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma małą świadomość o znaczeniu gospodarki nawozowej w całokształcie agrotechniki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C09_K01
Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów z wykorzystaniem nawozów, ale z uwzględnieniem ochrony środowiska przyrodniczego
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małym stopniem aktywności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma małą świadomość o znaczeniu gospodarki nawozowej w całokształcie agrotechniki
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_C09_K02
Jest świadomy odpowiedzialności za produkcję wysokich plonów z uwzględnieniem nawozenia i ochrony środowiska
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małym stopniem aktywności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma małą świadomość o znaczeniu gospodarki nawozowej w całokształcie agrotechniki
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_C09_K03
Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów rolniczych z wykozrystaniem nawozów z uzwględnieniem ochrony środowiska przyrodniczego
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małym stopniem aktywności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma małą świadomość o znaczeniu gospodarki nawozowej w całokształcie agrotechniki
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych, tom 1 i 2., PWRiL, Poznań, 2008
  2. Praca zbiorowa pod red. S. Barana, J. Łabętowicza, E. Krzywego, Przyrodnicze Wykorzystanie odpadów. Podstawy teoretyczne i praktyczne., PWRiL, Poznań, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Akty prawne ze strony internetowej: Sejm.gov.pl, 2011
  2. STUDIA I RAPORTY IUNG PIB w Puławach – wybrane nr., 2011
  3. Roczniki statystyczne GUS., 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przegląd aktów prawnych dotyczących gospodarki nawozowej1
T-A-2Zasady wprowadzania do obrotu krajowego nawozów mineralnych, organicznych i organiczno – mineralnych. Wymagania jakościowe4
T-A-3Aktualne zasady i perspektywy zmian w diagnostyce wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Rolnictwo precyzyjne3
T-A-4Sporządzanie bilansu składników mineralnych i substancji organicznej w gospodarstwie rolnym3
T-A-5Opracowanie planu nawożenia w gospodarstwie rolnym6
T-A-6Przegląd aktualnych komputerowych programów doradztwa nawozowego Pisemne zaliczenie ćwiczeń3
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przegląd aktów prawnych dotyczących gospodarki nawozowej2
T-W-2Krajowy i światowy rynek nawozów mineralnych –asortyment, produkcja i zużycie3
T-W-3Asortyment i aktualne tendencje w stosowaniu nawozów płynnych2
T-W-4Stan obecny i perspektywy stosowania środków wspomagajacych uprawę gleb. Wykorzystanie odpadów z produkcji rolnej i przemysłowej do nawożenia3
T-W-5Zasady gospodarki nawozowej w rolnictwie zrównoważonym i ekologicznym3
T-W-6Korzystne i niekorzystne oddziaływanie nawozów mineralnych, organicznych i organiczno – mineralnych na środowisko.4
T-W-7Możliwości zwiększania efektywności składników pokarmowych w rolnictwie poprzez stosowanie nawozów o spowolnionym działaniu.2
T-W-8Pisemne zaliczenie wykładów1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C09_W01Posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu optymalizacji gospodarki nawozowej, poprzez zwiększanie efektywności składników pokarmowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W10posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji roślinnej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z głównymi problemami gospodarki nawozowej, a zwłaszcza z narodowym programem wapnowania gleb, racjonalnym wykorzystaniem odpadów biodegradowalnych do nawożenia
C-3Zapoznanie studentów z proekologicznymi środkami nawozowymi i zmianami w ich aplikacji
Treści programoweT-W-7Możliwości zwiększania efektywności składników pokarmowych w rolnictwie poprzez stosowanie nawozów o spowolnionym działaniu.
T-A-6Przegląd aktualnych komputerowych programów doradztwa nawozowego Pisemne zaliczenie ćwiczeń
T-A-3Aktualne zasady i perspektywy zmian w diagnostyce wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Rolnictwo precyzyjne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz za umiejętność pracy w zespole
S-3Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu gospodarki nawozowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C09_W02Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej, w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin z uwzględnieniem aktualnego asortymentu nawozów, odpadów biodegradowalnych i proekologicznych środków nawozowych i nowoczesnych systemów nawożenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z aktualnym krajowym i światowym rynkiem nawozów mineralnych oraz z tendencjami zmian w ich asortymencie
C-2Zapoznanie studentów z głównymi problemami gospodarki nawozowej, a zwłaszcza z narodowym programem wapnowania gleb, racjonalnym wykorzystaniem odpadów biodegradowalnych do nawożenia
C-4Wyrobienie umiejętności konfrontacji zapisów aktów prawnych z wymogami gospodarki nawozowej
Treści programoweT-W-2Krajowy i światowy rynek nawozów mineralnych –asortyment, produkcja i zużycie
T-W-3Asortyment i aktualne tendencje w stosowaniu nawozów płynnych
T-W-4Stan obecny i perspektywy stosowania środków wspomagajacych uprawę gleb. Wykorzystanie odpadów z produkcji rolnej i przemysłowej do nawożenia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz za umiejętność pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu gospodarki nawozowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C09_U01Potrafi krytycznie ocenić podejmowane działania w rozwiązywaniu problemów związanych z planowaniem i realizacją produkcji w gospodarstwach rolniczych i agroturystycznych. Umie konfrontować zapisy z aktów prawnych z wymogami racjonalnej gospodarki nawozowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U05Potrafi krytycznie ocenić podejmowane działania w rozwiązywaniu problemów związanych z planowaniem i realizacją produkcji w gospodarstwach rolniczych i agroturystycznych.
Cel przedmiotuC-4Wyrobienie umiejętności konfrontacji zapisów aktów prawnych z wymogami gospodarki nawozowej
Treści programoweT-A-1Przegląd aktów prawnych dotyczących gospodarki nawozowej
T-A-2Zasady wprowadzania do obrotu krajowego nawozów mineralnych, organicznych i organiczno – mineralnych. Wymagania jakościowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora
M-4Praca w zespołach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz za umiejętność pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny gospodarki nawozowej
3,5j
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C09_U02Posiada umiejętność porozumienia się z różnymi podmiotami w celu racjonalizacji gospodarki nawozowej w oparciu o opracowany bilans substancji organicznej i składników pokarmowych oraz projektów(plan) nawożenia roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U07Posiada umiejętność porozumienia się z różnymi podmiotami w formie ustnej, pisemnej i graficznej w zakresie doradztwa w rolnictwie i agroturystyce.
Cel przedmiotuC-5Wyrobienie umiejętności opracowywania bilansów substancji organicznej i składników pokarmowych oraz projektów nawożenia roślin
Treści programoweT-A-4Sporządzanie bilansu składników mineralnych i substancji organicznej w gospodarstwie rolnym
T-A-5Opracowanie planu nawożenia w gospodarstwie rolnym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Praca w zespołach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena projektów nawożenia wykonanych w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny gospodarki nawozowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C09_U03Posiada rozszerzone umiejętności w stosunku do S1. Potrafi krytycznie oceniać podejmowane działąnia w rozwiązywaniu problemów zwiazanych z planowaniem i realizacją produkcji w gospodarstwach rolniczych i agroturystycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z proekologicznymi środkami nawozowymi i zmianami w ich aplikacji
Treści programoweT-W-3Asortyment i aktualne tendencje w stosowaniu nawozów płynnych
T-A-6Przegląd aktualnych komputerowych programów doradztwa nawozowego Pisemne zaliczenie ćwiczeń
T-A-1Przegląd aktów prawnych dotyczących gospodarki nawozowej
T-A-2Zasady wprowadzania do obrotu krajowego nawozów mineralnych, organicznych i organiczno – mineralnych. Wymagania jakościowe
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz za umiejętność pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małym stopniem aktywności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma małą świadomość o znaczeniu gospodarki nawozowej w całokształcie agrotechniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C09_K01Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów z wykorzystaniem nawozów, ale z uwzględnieniem ochrony środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z głównymi problemami gospodarki nawozowej, a zwłaszcza z narodowym programem wapnowania gleb, racjonalnym wykorzystaniem odpadów biodegradowalnych do nawożenia
Treści programoweT-W-6Korzystne i niekorzystne oddziaływanie nawozów mineralnych, organicznych i organiczno – mineralnych na środowisko.
T-W-7Możliwości zwiększania efektywności składników pokarmowych w rolnictwie poprzez stosowanie nawozów o spowolnionym działaniu.
T-A-3Aktualne zasady i perspektywy zmian w diagnostyce wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Rolnictwo precyzyjne
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małym stopniem aktywności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma małą świadomość o znaczeniu gospodarki nawozowej w całokształcie agrotechniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C09_K02Jest świadomy odpowiedzialności za produkcję wysokich plonów z uwzględnieniem nawozenia i ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z proekologicznymi środkami nawozowymi i zmianami w ich aplikacji
Treści programoweT-A-3Aktualne zasady i perspektywy zmian w diagnostyce wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Rolnictwo precyzyjne
T-A-2Zasady wprowadzania do obrotu krajowego nawozów mineralnych, organicznych i organiczno – mineralnych. Wymagania jakościowe
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz za umiejętność pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małym stopniem aktywności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma małą świadomość o znaczeniu gospodarki nawozowej w całokształcie agrotechniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C09_K03Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów rolniczych z wykozrystaniem nawozów z uzwględnieniem ochrony środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w rolnictwie oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-4Wyrobienie umiejętności konfrontacji zapisów aktów prawnych z wymogami gospodarki nawozowej
Treści programoweT-W-1Przegląd aktów prawnych dotyczących gospodarki nawozowej
T-W-7Możliwości zwiększania efektywności składników pokarmowych w rolnictwie poprzez stosowanie nawozów o spowolnionym działaniu.
Metody nauczaniaM-4Praca w zespołach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena projektów nawożenia wykonanych w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małym stopniem aktywności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma małą świadomość o znaczeniu gospodarki nawozowej w całokształcie agrotechniki
3,5
4,0
4,5
5,0