Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Uprawa roślin alternatywnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Uprawa roślin alternatywnych | ||
Specjalność | Doradztwo rolnicze | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | botanika, fizjologia roślin, gleboznawstwo, chemia rolna, podstawy uprawy gleby, uprawa roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Studenci poznają mało znane gatunki roślin uprawnych, przeznaczone do celów nie żywnościowych. Omówiona zostanie ich systematyka botaniczna, rozwój, wartość użytkowa i sposób zagospodarowania. Przedstawione zostaną wymagania siedliskowe, sposób uprawy ze szczególnym uwzględnieniem tych elementów, które utrudniają szersze ich rozpowszechnienie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie roślin alternatywnych, perspektywy wykorzystania roślin alternatywnych | 2 |
T-W-2 | Wybrane zagadnienia z agrotechniki roślin alternatywnych na cele spożywcze (szarłat, komosa ryżowa, sorgo) | 4 |
T-W-3 | Wybrane zagadnienia z agrotechniki roślin alternatywnych na cele przemysłowe (lnianka, mak, słonecznik, rącznik, katran) | 4 |
T-W-4 | Wybrane zagadnienia z agrotechniki roślin alternatywnych do produkcji biopaliw (wierzba, topola, robinia, malwa, miskant, rdestowiec) | 4 |
T-W-5 | Wybrane zagadnienia z agrotechniki roślin alternatywnych (krokosz barwierski, marzana barwierska, janowiec barwierski, urzet barwierski) do produkcji barwników | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów | 7 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach przedmiotowych | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena zaangażowania studenta w zajęciach, jego udziału i aktywności |
S-2 | Ocena podsumowująca: prezentacja, projekt |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D02_W01 Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy w zakresie roślin uprawianych w celach nie żywnościowych (non food), np. farbiarskich, energetycznych. Zapoznanie z biologią wybranych gatunków, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów oraz przedstawienie podstawowej technologii uprawy, nawożenia i prowadzenia plantacji | ROL_2A_W06, ROL_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D02_U01 Student umie dobierać gatunki roślin do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować produkcję określonego surowca | ROL_2A_U04 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D02_K01 Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin alternatywnych | ROL_2A_K01, ROL_2A_K04, ROL_2A_K07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D02_W01 Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy w zakresie roślin uprawianych w celach nie żywnościowych (non food), np. farbiarskich, energetycznych. Zapoznanie z biologią wybranych gatunków, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów oraz przedstawienie podstawowej technologii uprawy, nawożenia i prowadzenia plantacji | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć podanych na wykładach |
3,0 | Student zna niektóre podstawowe pojęcia, poprawne definiuje niektóre z nich | |
3,5 | Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać niektóre omawiane gatunki roślin | |
4,0 | Student zna podstawowe pojęcia i potrafi w analityczny sposób je porównać, potrafi rozpoznać większość omawianych gatunków roślin | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie podane na wykładach pojęcia i potrafi wskazać zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać wszystkie gatunki roślin uprawianych do celów nie żywnościowych | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie podane pojęcia, wskazać zależności pomiędzy nimi oraz podać uzasadnienie wyboru, potrafi rozpoznać wszystkie gatunki roślin i wskazać główne różnice w technologii uprawy |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D02_U01 Student umie dobierać gatunki roślin do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować produkcję określonego surowca | 2,0 | Student nie potrafi dobrać gatunków roślin rolniczych przeznaczonych do produkcji na cele nie żywnościowe (non food) do warunków siedliskowych |
3,0 | Student potrafi dobrać niektóre gatunki roślin rolniczych przeznaczonych do produkcji cele nie żywnościowe (non food) do warunków siedliskowych | |
3,5 | Student potrafi dobrać niektóre gatunki roślin alternatywnych przeznaczonych do produkcji cele nie żywnościowe (non food) do warunków siedliskowych i zna ogólny schemat technologii uprawy | |
4,0 | Student potrafi dobrać gatunki roślin alternatywnych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki wybranych gatunków | |
4,5 | Student potrafi dobrać gatunki roślin alternatywnych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki większości poznanych gatunków | |
5,0 | Student potrafi dobrać gatunki roślin alternatywnych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki wszystkich poznanych gatunków |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D02_K01 Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin alternatywnych | 2,0 | Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin alternatywnych |
3,0 | Student wykazuje zrozumienie niektórych z podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin na cele nie żywnościowe (non food) | |
3,5 | Student wykazuje zrozumienie większości podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin alternatywnych na cele nie żywnościowe (non food) | |
4,0 | Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin alternatywnych i zna podstawy agrotechniki | |
4,5 | Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin na cele nie żywnościowe (non food) i zna agrotechnikę głównych gatunków roślin alternatywnych | |
5,0 | Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin alternatywnych i zna agrotechnikę większości gatunków roślin i jej wpływ na wielkość i jakość plonu |
Literatura podstawowa
- Gradziuk P., Biopaliwa, Wyd. AR Lublin, Lublin, 2003
- Kościk B., Rośliny energetyczne, Wyd. AR Lublin, Lublin, 2003
- Rudzka J., Nowe rośliny uprawne na cele spożywcze, przemysłowe i jako odnawialne źródła energii., Wyd. SGGW, Warszawa, 1996
- Borkowska H., Styk B., Ślazowiec pensylwański (Sida hermaphrodita Rusby). Uprawa i wykorzystanie., Wydawnictwo AR Lublin, Lublin, 1997
- Bury M., Wstępne wyniki badań nad uprawą miskanta chińskiego (Miscanthus sinensis) i miskanta olbrzymiego (Miscanthus x giganteus Greef et Deu.) w warunkach Pomorza Zachodniego., Wyd. Hogben, Szczecin, 2007
Literatura dodatkowa
- Bury M., Jäger F., Sorgo – nowa roślina pastewna i źródło energii odnawialnej w Europie Środkowej., Wyd. Intro-Druk Koszalin, Koszalin, 2011
- Boelcke B., Bury M., Produkcja drewna energetycznego na gruntach ornych – wyniki badań z terenu północno-wschodnich Niemiec, Wyd. Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2006
- Czyż H., Bury M., Walory wierzby krzewiastej i możliwości wykorzystania jej jako źródła biomasy, Wyd. Hogben, Szczecin, 2005
- Czyż H., Bury M., Możliwości uprawy ślazowca pensylwańskiego (Sida hermaphrodita Rusby) na gruntach ornych wyłączonych z użytkowania rolniczego, Wyd. Hogben, Szczecin, 2006