Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Ocena oddziaływania na środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ocena oddziaływania na środowisko
Specjalność Doradztwo w agroturyźmie
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student musi posiadac wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego oraz o jego zagrożeniach, znac typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska, znac podstawowe regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Regulacje prawne ocen oddziaływania na środowisko - akty prawne normujące procedury OOŚ.2
T-W-2Postępowanie kwalifikjacyjne. Metody stosowane w procedurze kwalifikowania przedsięwzięć. Uzgodnienia i opinie przed wydaniem decyzji środowiskowych.3
T-W-3Udział społeczeństwa w postępowaniu ocen oddziaływania na środowisko. Rodzaje ocen oddziaływania na środowisko. Istota i zasady strategicznej oceny odzdiaływania na środowisko.4
T-W-4Procedura OOŚ dla planowanych przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oraz potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Zakres, forma i rola raportu OOŚ.4
T-W-5Analiza raportu do OOŚ na wybranym przykładzie2
T-W-6Zakres informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania.2
T-W-7Ponowne przeprowadzenie OOŚ - warunki, procedura, organy, skutki prawne2
T-W-8Ocena oddziaływania przedsięwzięć na obszarach Natura 20002
T-W-9Procedura w sprawie trznsgenicznej oceny oddziaływanaia na środowisko. Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące.3
T-W-10Analiza dokumentacji niezbędnej do wykonania prognozy. Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.3
T-W-11Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej.2
T-W-12Ocena oddziaływania na środowisko dla farm wiatrowych1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D02A_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zakwalifikować przedsięwzięcia wymagajace OOŚ, rozpoznać źródła uciążliwości dla środowiska, scharakteryzować środowisko, opisać oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska, zaproponować metody wtym techniczne dla ograniczenia uciążliwości.
ROL_2A_W06, ROL_2A_W09C-1T-W-10, T-W-3, T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-11M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D02A_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie określić zagrożenia dla środowiska wynikajace z analizowanej technologii i ocenić elementy środowiska podlegajace zagrożeniu, określić środki zaradcze. Student umie oszacować wartości przyrodnicze i krajobrazowe analizowanego terenu
ROL_2A_U03C-1T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-11M-2, M-1, M-3S-1
ROL_2A_D02A_U02
Student posiada umiejętność przygotowania prezentacji z zakresu OOŚw formie werbalnej i graficznej
ROL_2A_U07C-1T-W-5, T-W-4M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D02A_K01
Student ma zdolność do postrzegania relacji technologia a środowisko, ma świadomość skutków złej oceny technologii i konsekwencji dla środowiska
ROL_2A_K03C-1T-W-10, T-W-2, T-W-5, T-W-4M-2, M-1, M-3S-1
ROL_2A_D02A_K02
Student w wyniku odbytych zajęć ma zdolność oceny skutków środowiskowych i społecznych nieprawidłowo przeprowadzonej oceny wpływu na środowisko analizowanego przedsięwzięcia
ROL_2A_K04C-1T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D02A_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zakwalifikować przedsięwzięcia wymagajace OOŚ, rozpoznać źródła uciążliwości dla środowiska, scharakteryzować środowisko, opisać oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska, zaproponować metody wtym techniczne dla ograniczenia uciążliwości.
2,0
3,0student zna podstawy kategoryzacji, nie potrafi w pełni okreslić zakresu raportu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D02A_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie określić zagrożenia dla środowiska wynikajace z analizowanej technologii i ocenić elementy środowiska podlegajace zagrożeniu, określić środki zaradcze. Student umie oszacować wartości przyrodnicze i krajobrazowe analizowanego terenu
2,0
3,0student okresla zagrożenia lecz brak powiazań z elementami środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_D02A_U02
Student posiada umiejętność przygotowania prezentacji z zakresu OOŚw formie werbalnej i graficznej
2,0
3,0student uczestniczy w opracowaniu materiałów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D02A_K01
Student ma zdolność do postrzegania relacji technologia a środowisko, ma świadomość skutków złej oceny technologii i konsekwencji dla środowiska
2,0
3,0student dostrzega zależności pomiędzy technologią a środowiskiem lecz nie w pełni umie je okreslić
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_D02A_K02
Student w wyniku odbytych zajęć ma zdolność oceny skutków środowiskowych i społecznych nieprawidłowo przeprowadzonej oceny wpływu na środowisko analizowanego przedsięwzięcia
2,0
3,0student ocenia skutki środowiskowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Behnke M., Pchałek M., Postępowanie w sprawie oceny odzdiaływania na środowisko w prawie polskim i UE, C.H. Beck, Warszawa, 2009
  2. Ewa Florkiewicz, Andrzej Tyszecki, Postępowanie w sprawie OOŚ przy podejmowaniu decyzji administracyjnych, EKO-KONSULT, Gdańsk, 2002, 1
  3. Jendrońska J., Bar M., Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach i inne wymagania prawne ochrony środowisk w procesie inwestycyjnym, Centrum prawa ekologicznego, Wrocław, 2009
  4. Prace zbiorowe, Problemy ocen środowiskowych, Biuro Projektowo-Doradcze EKO-KONSULT, Gdańsk, 2011, Kwartalnik

Literatura dodatkowa

  1. Bar M., Jendrośka J., Prawo ochrony środowiska. Podręcznik, Centrum Prawa Ekologicznego, Wrocław, 2005

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Regulacje prawne ocen oddziaływania na środowisko - akty prawne normujące procedury OOŚ.2
T-W-2Postępowanie kwalifikjacyjne. Metody stosowane w procedurze kwalifikowania przedsięwzięć. Uzgodnienia i opinie przed wydaniem decyzji środowiskowych.3
T-W-3Udział społeczeństwa w postępowaniu ocen oddziaływania na środowisko. Rodzaje ocen oddziaływania na środowisko. Istota i zasady strategicznej oceny odzdiaływania na środowisko.4
T-W-4Procedura OOŚ dla planowanych przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oraz potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Zakres, forma i rola raportu OOŚ.4
T-W-5Analiza raportu do OOŚ na wybranym przykładzie2
T-W-6Zakres informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania.2
T-W-7Ponowne przeprowadzenie OOŚ - warunki, procedura, organy, skutki prawne2
T-W-8Ocena oddziaływania przedsięwzięć na obszarach Natura 20002
T-W-9Procedura w sprawie trznsgenicznej oceny oddziaływanaia na środowisko. Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące.3
T-W-10Analiza dokumentacji niezbędnej do wykonania prognozy. Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.3
T-W-11Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej.2
T-W-12Ocena oddziaływania na środowisko dla farm wiatrowych1
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D02A_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zakwalifikować przedsięwzięcia wymagajace OOŚ, rozpoznać źródła uciążliwości dla środowiska, scharakteryzować środowisko, opisać oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska, zaproponować metody wtym techniczne dla ograniczenia uciążliwości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
ROL_2A_W09posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu kształtowania terenów rekreacyjnych, inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczej oraz funkcjonowania i kształtowania krajobrazu rolniczego
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-10Analiza dokumentacji niezbędnej do wykonania prognozy. Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.
T-W-3Udział społeczeństwa w postępowaniu ocen oddziaływania na środowisko. Rodzaje ocen oddziaływania na środowisko. Istota i zasady strategicznej oceny odzdiaływania na środowisko.
T-W-12Ocena oddziaływania na środowisko dla farm wiatrowych
T-W-1Regulacje prawne ocen oddziaływania na środowisko - akty prawne normujące procedury OOŚ.
T-W-2Postępowanie kwalifikjacyjne. Metody stosowane w procedurze kwalifikowania przedsięwzięć. Uzgodnienia i opinie przed wydaniem decyzji środowiskowych.
T-W-5Analiza raportu do OOŚ na wybranym przykładzie
T-W-4Procedura OOŚ dla planowanych przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oraz potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Zakres, forma i rola raportu OOŚ.
T-W-6Zakres informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania.
T-W-7Ponowne przeprowadzenie OOŚ - warunki, procedura, organy, skutki prawne
T-W-9Procedura w sprawie trznsgenicznej oceny oddziaływanaia na środowisko. Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące.
T-W-8Ocena oddziaływania przedsięwzięć na obszarach Natura 2000
T-W-11Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawy kategoryzacji, nie potrafi w pełni okreslić zakresu raportu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D02A_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie określić zagrożenia dla środowiska wynikajace z analizowanej technologii i ocenić elementy środowiska podlegajace zagrożeniu, określić środki zaradcze. Student umie oszacować wartości przyrodnicze i krajobrazowe analizowanego terenu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U03Samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz stanem i przydatnością agroturystyczną środowiska naturalnego, prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-5Analiza raportu do OOŚ na wybranym przykładzie
T-W-4Procedura OOŚ dla planowanych przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oraz potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Zakres, forma i rola raportu OOŚ.
T-W-6Zakres informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania.
T-W-8Ocena oddziaływania przedsięwzięć na obszarach Natura 2000
T-W-11Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student okresla zagrożenia lecz brak powiazań z elementami środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D02A_U02Student posiada umiejętność przygotowania prezentacji z zakresu OOŚw formie werbalnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U07Posiada umiejętność porozumienia się z różnymi podmiotami w formie ustnej, pisemnej i graficznej w zakresie doradztwa w rolnictwie i agroturystyce.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-5Analiza raportu do OOŚ na wybranym przykładzie
T-W-4Procedura OOŚ dla planowanych przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oraz potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Zakres, forma i rola raportu OOŚ.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student uczestniczy w opracowaniu materiałów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D02A_K01Student ma zdolność do postrzegania relacji technologia a środowisko, ma świadomość skutków złej oceny technologii i konsekwencji dla środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-10Analiza dokumentacji niezbędnej do wykonania prognozy. Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.
T-W-2Postępowanie kwalifikjacyjne. Metody stosowane w procedurze kwalifikowania przedsięwzięć. Uzgodnienia i opinie przed wydaniem decyzji środowiskowych.
T-W-5Analiza raportu do OOŚ na wybranym przykładzie
T-W-4Procedura OOŚ dla planowanych przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oraz potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Zakres, forma i rola raportu OOŚ.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student dostrzega zależności pomiędzy technologią a środowiskiem lecz nie w pełni umie je okreslić
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D02A_K02Student w wyniku odbytych zajęć ma zdolność oceny skutków środowiskowych i społecznych nieprawidłowo przeprowadzonej oceny wpływu na środowisko analizowanego przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-5Analiza raportu do OOŚ na wybranym przykładzie
T-W-4Procedura OOŚ dla planowanych przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oraz potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Zakres, forma i rola raportu OOŚ.
T-W-6Zakres informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania.
T-W-7Ponowne przeprowadzenie OOŚ - warunki, procedura, organy, skutki prawne
T-W-8Ocena oddziaływania przedsięwzięć na obszarach Natura 2000
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ocenia skutki środowiskowe
3,5
4,0
4,5
5,0