Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Historia sztuki ogrodowej 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia sztuki ogrodowej 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zasadami kształtowania założeń ogrodowych powstających od starożytności do baroku oraz z terminologią właściwą dla przedmiotu.
C-2Nabycie umiejętności rozpoznawania kompozycji założeń ogrodowych różnych epok i kultur oraz umiejętności samodzielnego przeprowadzania analizy kompozycyjnej historycznych założeniach ogrodowych.
C-3Wykształcenie świadomości ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej, istoty genius loci oraz znaczenia dziedzictwa kulturowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do historii sztuki ogrodowej: podstawowe pojęcia, ciągłość rozwojowa ogrodów, rodzaje założeń ogrodowych i układów kompozycyjnych. Literatura przedmiotu.2
T-W-2Ogrody starożytności (Egipt, Mezopotamia, Grecja, Rzym).6
T-W-3Ogrody średniowiecza: klasztorne, zamkowe (rycerskie), miejskie.2
T-W-4Ogrody islamu.2
T-W-5Ogrody renesansowe.8
T-W-6Ogrody barokowe.10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach, aktywny udział w dyskusjach dydaktycznych30
A-W-2Samodzielne przygotowanie się studenta do zaliczenie pisemnego z przedmiotu.15
A-W-3Samodzielne przygotowanie szkicownika złożonego ze szkiców planów wybranych historycznych założeń ogrodowych charakterystycznych dla danej epoki i stylu.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z prezentacjami
M-2Pokaz filmów tematycznych
M-3Dyskusje aktywizujące studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Zaliczenie szkicownika.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C06_W01
Zna tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych panujące w okresie od starożytności do baroku, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne.
AK_1A_W10C-1T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C06_U01
Student rozpoznaje, w stopniu podstawowym, charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy kompozycyjne założeń ogrodowych. Potrafi przeprowadzić prostą analizę kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych.
AK_1A_U15, AK_1A_U03C-2T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C06_K01
Ma świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej, istoty genius loci oraz znaczenia dziedzictwa kulturowego.
AK_1A_K03, AK_1A_K05C-3T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C06_W01
Zna tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych panujące w okresie od starożytności do baroku, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne.
2,0Student nie zna tendencji i konwencji stylowych w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych powstałych w okresie od starożytności do baroku. Nie potrafi omówić zasad kształtowania i cech kompozycyjnych ogrodów historycznych, wymienić oraz scharakteryzować przykładów historycznych założeń ogrodowych.
3,0Student jedynie bardzo ogólnie potrafi omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych powstałych w okresie od starożytności do baroku. Nie potrafi szczegółowo omówić zasad kształtowania i cech kompozycyjnych ogrodów historycznych, wymienić oraz scharakteryzować przykładów historycznych założeń ogrodowych.
3,5Student jedynie bardzo ogólnie potrafi omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych powstałych w okresie od starożytności do baroku. Nie potrafi szczegółowo omówić zasad kształtowania i cech kompozycyjnych ogrodów historycznych. Potrafi wymienić pojedyncze przykłady historycznych założeń ogrodowych bez ich scharakteryzowania.
4,0Student potrafi ogólnie omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych powstałych w okresie od starożytności do baroku. Potrafi ogólnie omówić zasady kształtowania i cechy kompozycyjne ogrodów historycznych. Potrafi wymienić kilka przykładów historycznych założeń ogrodowych i ogólnie je scharakteryzować.
4,5Student potrafi szczegółowo omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych powstałych w okresie od starożytności do baroku. Potrafi szczegółowo omówić zasady kształtowania i cechy kompozycyjne ogrodów historycznych. Potrafi wymienić wiele przykładów historycznych założeń ogrodowych i ogólnie je scharakteryzować.
5,0Student potrafi szczegółowo omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych powstałych w okresie od starożytności do baroku. Potrafi szczegółowo omówić zasady kształtowania i cechy kompozycyjne ogrodów historycznych. Potrafi wymienić wiele przykładów historycznych założeń ogrodowych i szczegółowo je scharakteryzować.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C06_U01
Student rozpoznaje, w stopniu podstawowym, charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy kompozycyjne założeń ogrodowych. Potrafi przeprowadzić prostą analizę kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych.
2,0Student nie potrafi rozpoznać charakterystycznych dla różnych okresów historycznych układów kompozycyjnych założeń ogrodowych. Nie potrafi przeprowadzić prostej analizy kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych.
3,0Student potrafi rozpoznać tylko niektóre układy kompozycyjne historycznych założeń ogrodowych charakterystyczne dla różnych okresów historycznych. Potrafi w stopniu bardzo podstawowym przeprowadzić prostą analizę kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych.
3,5Student potrafi rozpoznać część przykładów układów kompozycyjnych historycznych założeń ogrodowych charakterystycznych dla różnych okresów historycznych. Potrafi w stopniu podstawowym przeprowadzić prostą analizę kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych.
4,0Student potrafi rozpoznać większość przykładów układów kompozycyjnych historycznych założeń ogrodowych charakterystycznych dla różnych okresów historycznych. Potrafi dość dokładnie przeprowadzić prostą analizę kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych.
4,5Student potrafi rozpoznać zdecydowaną większość przykładów układów kompozycyjnych historycznych założeń ogrodowych charakterystycznych dla różnych okresów historycznych. Potrafi dokładnie przeprowadzić prostą analizę kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych.
5,0Student potrafi rozpoznać zdecydowaną większość przykładów układów kompozycyjnych historycznych założeń ogrodowych charakterystycznych dla różnych okresów historycznych. Potrafi bardzo starannie przeprowadzić prostą analizę kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C06_K01
Ma świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej, istoty genius loci oraz znaczenia dziedzictwa kulturowego.
2,0Student nie ma świadomości ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej, istoty genius loci oraz znaczenia dziedzictwa kulturowego.
3,0Student posiada minimalną świadomości ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej, istoty genius loci oraz znaczenia dziedzictwa kulturowego.
3,5Student w stopniu dostatecznym wykazuje świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej i rozumie istotę genius loci oraz znaczenie dziedzictwa kulturowego.
4,0Student w stopniu dobrym wykazuje świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej i rozumie istotę genius loci oraz znaczenie dziedzictwa kulturowego.
4,5Student wykazuje dużą świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej i rozumie istotę genius loci oraz znaczenie dziedzictwa kulturowego. Potrafi wskazać przykłady i scharakteryzować przemiany kompozycyjne historycznych ogrodów.
5,0Student wykazuje dużą świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej rozumie istotę genius loci oraz znaczenie dziedzictwa kulturowego. Potrafi wskazać przykłady i scharakteryzować przemiany kompozycyjne historycznych ogrodów, a także wskazać wykorzystanie zapożyczeń, stylizacji w ogrodach współczesnych.

Literatura podstawowa

  1. Majdecki Longin, Historia ogrodów Tom 1 Od starożytności po barok, PWN, Warszawa, 2008, 3
  2. Majdecki Longin, Historia ogrodów Tom 2 Od XVIII wieku do współczesności, PWN, Warszawa, 2008, 3
  3. Siewniak Marek, Mitkowska Anna, Tezaurus sztuki ogrodowej, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa, 1998
  4. Bogdanowski Janusz, Polskie ogrody ozdobne, Arkady, Warszawa, 2000
  5. Ciołek Gerard, Ogrody polskie, Arkady, Warszawa, 1978

Literatura dodatkowa

  1. Kubalska-Sulkiewicz Krystyna (red.), Słownik terminologiczny sztuk pięknych, PWN, Warszawa, 2018, 5
  2. Hobhouse Penelope, Historia ogrodów, Arkady, Warszawa, 2005, 1
  3. Pawlak Anna, Ogrody chińskie, Trio, Warszawa, 2009
  4. Nitschke Günter, Japanese Gardens, Taschen, 2007
  5. Impelluso Lucia, Ogrody i labirynty. Leksykon historia, sztuka, ikonografia, Arkady, Warszawa, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do historii sztuki ogrodowej: podstawowe pojęcia, ciągłość rozwojowa ogrodów, rodzaje założeń ogrodowych i układów kompozycyjnych. Literatura przedmiotu.2
T-W-2Ogrody starożytności (Egipt, Mezopotamia, Grecja, Rzym).6
T-W-3Ogrody średniowiecza: klasztorne, zamkowe (rycerskie), miejskie.2
T-W-4Ogrody islamu.2
T-W-5Ogrody renesansowe.8
T-W-6Ogrody barokowe.10
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach, aktywny udział w dyskusjach dydaktycznych30
A-W-2Samodzielne przygotowanie się studenta do zaliczenie pisemnego z przedmiotu.15
A-W-3Samodzielne przygotowanie szkicownika złożonego ze szkiców planów wybranych historycznych założeń ogrodowych charakterystycznych dla danej epoki i stylu.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C06_W01Zna tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych panujące w okresie od starożytności do baroku, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W10zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami kształtowania założeń ogrodowych powstających od starożytności do baroku oraz z terminologią właściwą dla przedmiotu.
Treści programoweT-W-6Ogrody barokowe.
T-W-4Ogrody islamu.
T-W-3Ogrody średniowiecza: klasztorne, zamkowe (rycerskie), miejskie.
T-W-5Ogrody renesansowe.
T-W-2Ogrody starożytności (Egipt, Mezopotamia, Grecja, Rzym).
T-W-1Wprowadzenie do historii sztuki ogrodowej: podstawowe pojęcia, ciągłość rozwojowa ogrodów, rodzaje założeń ogrodowych i układów kompozycyjnych. Literatura przedmiotu.
Metody nauczaniaM-2Pokaz filmów tematycznych
M-1Wykłady z prezentacjami
M-3Dyskusje aktywizujące studentów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Zaliczenie szkicownika.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna tendencji i konwencji stylowych w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych powstałych w okresie od starożytności do baroku. Nie potrafi omówić zasad kształtowania i cech kompozycyjnych ogrodów historycznych, wymienić oraz scharakteryzować przykładów historycznych założeń ogrodowych.
3,0Student jedynie bardzo ogólnie potrafi omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych powstałych w okresie od starożytności do baroku. Nie potrafi szczegółowo omówić zasad kształtowania i cech kompozycyjnych ogrodów historycznych, wymienić oraz scharakteryzować przykładów historycznych założeń ogrodowych.
3,5Student jedynie bardzo ogólnie potrafi omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych powstałych w okresie od starożytności do baroku. Nie potrafi szczegółowo omówić zasad kształtowania i cech kompozycyjnych ogrodów historycznych. Potrafi wymienić pojedyncze przykłady historycznych założeń ogrodowych bez ich scharakteryzowania.
4,0Student potrafi ogólnie omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych powstałych w okresie od starożytności do baroku. Potrafi ogólnie omówić zasady kształtowania i cechy kompozycyjne ogrodów historycznych. Potrafi wymienić kilka przykładów historycznych założeń ogrodowych i ogólnie je scharakteryzować.
4,5Student potrafi szczegółowo omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych powstałych w okresie od starożytności do baroku. Potrafi szczegółowo omówić zasady kształtowania i cechy kompozycyjne ogrodów historycznych. Potrafi wymienić wiele przykładów historycznych założeń ogrodowych i ogólnie je scharakteryzować.
5,0Student potrafi szczegółowo omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych powstałych w okresie od starożytności do baroku. Potrafi szczegółowo omówić zasady kształtowania i cechy kompozycyjne ogrodów historycznych. Potrafi wymienić wiele przykładów historycznych założeń ogrodowych i szczegółowo je scharakteryzować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C06_U01Student rozpoznaje, w stopniu podstawowym, charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy kompozycyjne założeń ogrodowych. Potrafi przeprowadzić prostą analizę kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U15rozpoznaje, w stopniu podstawowym, charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne oraz ich komponenty
AK_1A_U03dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności rozpoznawania kompozycji założeń ogrodowych różnych epok i kultur oraz umiejętności samodzielnego przeprowadzania analizy kompozycyjnej historycznych założeniach ogrodowych.
Treści programoweT-W-6Ogrody barokowe.
T-W-5Ogrody renesansowe.
T-W-3Ogrody średniowiecza: klasztorne, zamkowe (rycerskie), miejskie.
T-W-1Wprowadzenie do historii sztuki ogrodowej: podstawowe pojęcia, ciągłość rozwojowa ogrodów, rodzaje założeń ogrodowych i układów kompozycyjnych. Literatura przedmiotu.
T-W-2Ogrody starożytności (Egipt, Mezopotamia, Grecja, Rzym).
T-W-4Ogrody islamu.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami
M-2Pokaz filmów tematycznych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie szkicownika.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać charakterystycznych dla różnych okresów historycznych układów kompozycyjnych założeń ogrodowych. Nie potrafi przeprowadzić prostej analizy kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych.
3,0Student potrafi rozpoznać tylko niektóre układy kompozycyjne historycznych założeń ogrodowych charakterystyczne dla różnych okresów historycznych. Potrafi w stopniu bardzo podstawowym przeprowadzić prostą analizę kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych.
3,5Student potrafi rozpoznać część przykładów układów kompozycyjnych historycznych założeń ogrodowych charakterystycznych dla różnych okresów historycznych. Potrafi w stopniu podstawowym przeprowadzić prostą analizę kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych.
4,0Student potrafi rozpoznać większość przykładów układów kompozycyjnych historycznych założeń ogrodowych charakterystycznych dla różnych okresów historycznych. Potrafi dość dokładnie przeprowadzić prostą analizę kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych.
4,5Student potrafi rozpoznać zdecydowaną większość przykładów układów kompozycyjnych historycznych założeń ogrodowych charakterystycznych dla różnych okresów historycznych. Potrafi dokładnie przeprowadzić prostą analizę kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych.
5,0Student potrafi rozpoznać zdecydowaną większość przykładów układów kompozycyjnych historycznych założeń ogrodowych charakterystycznych dla różnych okresów historycznych. Potrafi bardzo starannie przeprowadzić prostą analizę kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C06_K01Ma świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej, istoty genius loci oraz znaczenia dziedzictwa kulturowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K03ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci; ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony
AK_1A_K05wykorzystuje znajomość procesu kształtowana się sztuki ogrodowej i jego podłoża w budowaniu własnej postawy twórczej
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie świadomości ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej, istoty genius loci oraz znaczenia dziedzictwa kulturowego.
Treści programoweT-W-6Ogrody barokowe.
T-W-4Ogrody islamu.
T-W-2Ogrody starożytności (Egipt, Mezopotamia, Grecja, Rzym).
T-W-5Ogrody renesansowe.
T-W-1Wprowadzenie do historii sztuki ogrodowej: podstawowe pojęcia, ciągłość rozwojowa ogrodów, rodzaje założeń ogrodowych i układów kompozycyjnych. Literatura przedmiotu.
T-W-3Ogrody średniowiecza: klasztorne, zamkowe (rycerskie), miejskie.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami
M-2Pokaz filmów tematycznych
M-3Dyskusje aktywizujące studentów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej, istoty genius loci oraz znaczenia dziedzictwa kulturowego.
3,0Student posiada minimalną świadomości ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej, istoty genius loci oraz znaczenia dziedzictwa kulturowego.
3,5Student w stopniu dostatecznym wykazuje świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej i rozumie istotę genius loci oraz znaczenie dziedzictwa kulturowego.
4,0Student w stopniu dobrym wykazuje świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej i rozumie istotę genius loci oraz znaczenie dziedzictwa kulturowego.
4,5Student wykazuje dużą świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej i rozumie istotę genius loci oraz znaczenie dziedzictwa kulturowego. Potrafi wskazać przykłady i scharakteryzować przemiany kompozycyjne historycznych ogrodów.
5,0Student wykazuje dużą świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej rozumie istotę genius loci oraz znaczenie dziedzictwa kulturowego. Potrafi wskazać przykłady i scharakteryzować przemiany kompozycyjne historycznych ogrodów, a także wskazać wykorzystanie zapożyczeń, stylizacji w ogrodach współczesnych.