Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Rysunek i rzeźba:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rysunek i rzeźba
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>, Hubert Romanowski <Hubert-Romanowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 45 3,01,00zaliczenie
laboratoriaL2 45 3,01,00zaliczenie
laboratoriaL3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student zna podstawy rysunku odręcznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wyrobienie wrażliwości na kształty, proporcje, kierunki i układy form przestrzennych oraz umiejetność przedstawiania ich na płaszczyźnie w technice rysunkowej, malarskiej i graficznej.
C-2Tworzenie kompozycji rzeźbiarskich w oparciu o założone wytyczne, z wykorzystaniem własnej inwencji i wrażliwości artystycznej.
C-3Wyrobienie wrażliwości na zjawiska kolorystyczne, kształty i proporcje plam barwnych, oraz umiejetność przedstawiania ich na płaszczyźnie w technikach malarskich. Znajomość materiałów i technik malarskich, skutków i sposobów mieszania barw podstawowych na palecie.
C-4Umiejętność wykorzystywania rysunku, rzeźby, fotografii i technik plastycznych dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rysunek tuszem i piórkiem, szrafowanie12
T-L-2Szkice i rysunki postaci6
T-L-3Studia w technice lawunku kompozycji martwej natury6
T-L-4Studia malarskie kompozycji martwej natury, zjawiska świetlne i barwne12
T-L-5Krajobrazowe kompozycje malarskie6
T-L-6Przegląd semestralny szkicowników i prac wykonanych na uczelni i w plenerze3
45
laboratoria
T-L-1Kompozycje rzeźbiarskie, proste układy 2 sześcianów w obrocie względem siebie4
T-L-2Kompozycje rzeźbiarskie, struktury geometryczne 3-kierunkowe4
T-L-3Kompozycje rzeźbiarskie, struktury geometryczne 6-kierunkowe6
T-L-4Kompozycje rzeźbiarskie, swobodne przenikanie form4
T-L-5Rysunki i szkice perspektywiczne własnych kompozycji rzeźbiarskich4
T-L-6Przekształcanie rysunkowych koncepcji projektowych w prezentacje przestrzenne6
T-L-7Powtórzenie najważniejszych i stwarzających problemy zagadnień z całości materiału, przygotowanie do kolokwium2
30
laboratoria
T-L-1Szkice aksonometryczne i perspektywiczne6
T-L-2Perspektywa liniowa z 1 punktem zbiegu3
T-L-3Perspektywa liniowa z 2 punktami zbiegu6
T-L-4Studia rysunkowe kompozycji brył graniastych i obrotowych, rys. linearny6
T-L-5Studia rysunkowe kompozycji brył graniastych i obrotowych, rys. światłocieniowy12
T-L-6Różnicowanie materiałów, faktura powierzchni9
T-L-7Przegląd semestralny szkicowników i prac wykonanych na uczelni3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie szkicowników (prac wykonanych w domu)30
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych30
90
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Rysunki domowe i szkice perspektywiczne własnych kompozycji rzeźbiarskich20
A-L-3Powtórzenie w domu najważniejszych i stwarzających problemy zagadnień z całości materiału, przygotowanie do kolokwium20
60
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie szkicowników (prac wykonanych w domu)30
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody eksponujące: film, ekspozycja, pokaz połączony z przeżyciem
M-2Metody praktyczne: pokaz, indywidualna korekta

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Indywidualne korekty prac rysunkowych, malarskich i rzeźbiarskich w toku powstawania
S-2Ocena podsumowująca: Końcowa ocena semestralna na podstawie przeglądu prac wykonanych podczas zajęć oraz zadanych do domu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C01_W02
opisuje podstawowe elementy budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji
AK_1A_W02C-4, C-1, C-2, C-3T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C01_U01
wykorzystuje rysunek odręczny dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie
AK_1A_U01C-4, C-1, C-2, C-3T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6M-1, M-2S-2, S-1
AK_1A_C01_U03
dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
AK_1A_U03C-4, C-1, C-2, C-3T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C01_K02
jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
AK_1A_K02C-4, C-1, C-2, C-3T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C01_W02
opisuje podstawowe elementy budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji
2,0Student nie umie opisać podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
3,5Student poprawnie wykorzystuje większość podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
4,0Student poprawnie wykorzystuje wszystkie z podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
4,5Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wszystkie z podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C01_U01
wykorzystuje rysunek odręczny dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób wykorzystać rysunku odręcznego dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie
3,0Student z trudem potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie
3,5Student potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów niektórych analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie
4,0Student nie tylko efektywnie potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów niektórych analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie, ale również dokonuje ich waloryzacji
4,5Student nie tylko efektywnie potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów niektórych analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie, ale również dokonuje ich waloryzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach
5,0Student nie tylko efektywnie potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów niektórych analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie, ale również dokonuje ich waloryzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
AK_1A_C01_U03
dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
3,0Student z trudem potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
3,5Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji
4,0Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach
4,5Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach
5,0Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C01_K02
jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
2,0Student nie jest wrażliwy na przejawy sztuki
3,0Student w ograniczonym zakresie jest wrażliwy na przejawy sztuki
3,5Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości
4,0Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
4,5Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej, jest aktywny w kontakcie ze sztuką
5,0Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej, jest aktywny w kontakcie ze sztuką, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy

Literatura podstawowa

  1. Patrick de Rynck, Jak czytać malarstwo, Universitas, 2005
  2. Rysunek i malarstwo. Problemy podstawowe. Wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Max Doerner, Materiały malarskie, Wyd. 24, uzupełnione i zaktualizowane, Arkady, Warszawa, 2017
  2. Hubert Romanowski, Training of architects within the fine art, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2015, W: Challenges of the 21st century. To draw, to paint or to use a computer. Vol. 1 (Strony: S. 87-91)

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rysunek tuszem i piórkiem, szrafowanie12
T-L-2Szkice i rysunki postaci6
T-L-3Studia w technice lawunku kompozycji martwej natury6
T-L-4Studia malarskie kompozycji martwej natury, zjawiska świetlne i barwne12
T-L-5Krajobrazowe kompozycje malarskie6
T-L-6Przegląd semestralny szkicowników i prac wykonanych na uczelni i w plenerze3
45

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Kompozycje rzeźbiarskie, proste układy 2 sześcianów w obrocie względem siebie4
T-L-2Kompozycje rzeźbiarskie, struktury geometryczne 3-kierunkowe4
T-L-3Kompozycje rzeźbiarskie, struktury geometryczne 6-kierunkowe6
T-L-4Kompozycje rzeźbiarskie, swobodne przenikanie form4
T-L-5Rysunki i szkice perspektywiczne własnych kompozycji rzeźbiarskich4
T-L-6Przekształcanie rysunkowych koncepcji projektowych w prezentacje przestrzenne6
T-L-7Powtórzenie najważniejszych i stwarzających problemy zagadnień z całości materiału, przygotowanie do kolokwium2
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szkice aksonometryczne i perspektywiczne6
T-L-2Perspektywa liniowa z 1 punktem zbiegu3
T-L-3Perspektywa liniowa z 2 punktami zbiegu6
T-L-4Studia rysunkowe kompozycji brył graniastych i obrotowych, rys. linearny6
T-L-5Studia rysunkowe kompozycji brył graniastych i obrotowych, rys. światłocieniowy12
T-L-6Różnicowanie materiałów, faktura powierzchni9
T-L-7Przegląd semestralny szkicowników i prac wykonanych na uczelni3
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie szkicowników (prac wykonanych w domu)30
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Rysunki domowe i szkice perspektywiczne własnych kompozycji rzeźbiarskich20
A-L-3Powtórzenie w domu najważniejszych i stwarzających problemy zagadnień z całości materiału, przygotowanie do kolokwium20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie szkicowników (prac wykonanych w domu)30
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C01_W02opisuje podstawowe elementy budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W02opisuje podstawowe elementy budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji
Cel przedmiotuC-4Umiejętność wykorzystywania rysunku, rzeźby, fotografii i technik plastycznych dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie
C-1Wyrobienie wrażliwości na kształty, proporcje, kierunki i układy form przestrzennych oraz umiejetność przedstawiania ich na płaszczyźnie w technice rysunkowej, malarskiej i graficznej.
C-2Tworzenie kompozycji rzeźbiarskich w oparciu o założone wytyczne, z wykorzystaniem własnej inwencji i wrażliwości artystycznej.
C-3Wyrobienie wrażliwości na zjawiska kolorystyczne, kształty i proporcje plam barwnych, oraz umiejetność przedstawiania ich na płaszczyźnie w technikach malarskich. Znajomość materiałów i technik malarskich, skutków i sposobów mieszania barw podstawowych na palecie.
Treści programoweT-L-6Przegląd semestralny szkicowników i prac wykonanych na uczelni i w plenerze
T-L-1Rysunek tuszem i piórkiem, szrafowanie
T-L-2Szkice i rysunki postaci
T-L-3Studia w technice lawunku kompozycji martwej natury
T-L-4Studia malarskie kompozycji martwej natury, zjawiska świetlne i barwne
T-L-5Krajobrazowe kompozycje malarskie
T-L-1Kompozycje rzeźbiarskie, proste układy 2 sześcianów w obrocie względem siebie
T-L-2Kompozycje rzeźbiarskie, struktury geometryczne 3-kierunkowe
T-L-3Kompozycje rzeźbiarskie, struktury geometryczne 6-kierunkowe
T-L-6Przekształcanie rysunkowych koncepcji projektowych w prezentacje przestrzenne
T-L-4Kompozycje rzeźbiarskie, swobodne przenikanie form
T-L-5Rysunki i szkice perspektywiczne własnych kompozycji rzeźbiarskich
T-L-7Powtórzenie najważniejszych i stwarzających problemy zagadnień z całości materiału, przygotowanie do kolokwium
T-L-1Szkice aksonometryczne i perspektywiczne
T-L-2Perspektywa liniowa z 1 punktem zbiegu
T-L-3Perspektywa liniowa z 2 punktami zbiegu
T-L-4Studia rysunkowe kompozycji brył graniastych i obrotowych, rys. linearny
T-L-5Studia rysunkowe kompozycji brył graniastych i obrotowych, rys. światłocieniowy
T-L-7Przegląd semestralny szkicowników i prac wykonanych na uczelni
T-L-6Różnicowanie materiałów, faktura powierzchni
Metody nauczaniaM-1Metody eksponujące: film, ekspozycja, pokaz połączony z przeżyciem
M-2Metody praktyczne: pokaz, indywidualna korekta
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowa ocena semestralna na podstawie przeglądu prac wykonanych podczas zajęć oraz zadanych do domu
S-1Ocena formująca: Indywidualne korekty prac rysunkowych, malarskich i rzeźbiarskich w toku powstawania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie opisać podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
3,5Student poprawnie wykorzystuje większość podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
4,0Student poprawnie wykorzystuje wszystkie z podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
4,5Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wszystkie z podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C01_U01wykorzystuje rysunek odręczny dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U01wykorzystuje rysunek odręczny dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie
Cel przedmiotuC-4Umiejętność wykorzystywania rysunku, rzeźby, fotografii i technik plastycznych dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie
C-1Wyrobienie wrażliwości na kształty, proporcje, kierunki i układy form przestrzennych oraz umiejetność przedstawiania ich na płaszczyźnie w technice rysunkowej, malarskiej i graficznej.
C-2Tworzenie kompozycji rzeźbiarskich w oparciu o założone wytyczne, z wykorzystaniem własnej inwencji i wrażliwości artystycznej.
C-3Wyrobienie wrażliwości na zjawiska kolorystyczne, kształty i proporcje plam barwnych, oraz umiejetność przedstawiania ich na płaszczyźnie w technikach malarskich. Znajomość materiałów i technik malarskich, skutków i sposobów mieszania barw podstawowych na palecie.
Treści programoweT-L-6Przegląd semestralny szkicowników i prac wykonanych na uczelni i w plenerze
T-L-1Rysunek tuszem i piórkiem, szrafowanie
T-L-2Szkice i rysunki postaci
T-L-3Studia w technice lawunku kompozycji martwej natury
T-L-4Studia malarskie kompozycji martwej natury, zjawiska świetlne i barwne
T-L-5Krajobrazowe kompozycje malarskie
T-L-1Kompozycje rzeźbiarskie, proste układy 2 sześcianów w obrocie względem siebie
T-L-2Kompozycje rzeźbiarskie, struktury geometryczne 3-kierunkowe
T-L-3Kompozycje rzeźbiarskie, struktury geometryczne 6-kierunkowe
T-L-6Przekształcanie rysunkowych koncepcji projektowych w prezentacje przestrzenne
T-L-4Kompozycje rzeźbiarskie, swobodne przenikanie form
T-L-5Rysunki i szkice perspektywiczne własnych kompozycji rzeźbiarskich
T-L-7Powtórzenie najważniejszych i stwarzających problemy zagadnień z całości materiału, przygotowanie do kolokwium
T-L-1Szkice aksonometryczne i perspektywiczne
T-L-2Perspektywa liniowa z 1 punktem zbiegu
T-L-3Perspektywa liniowa z 2 punktami zbiegu
T-L-4Studia rysunkowe kompozycji brył graniastych i obrotowych, rys. linearny
T-L-5Studia rysunkowe kompozycji brył graniastych i obrotowych, rys. światłocieniowy
T-L-7Przegląd semestralny szkicowników i prac wykonanych na uczelni
T-L-6Różnicowanie materiałów, faktura powierzchni
Metody nauczaniaM-1Metody eksponujące: film, ekspozycja, pokaz połączony z przeżyciem
M-2Metody praktyczne: pokaz, indywidualna korekta
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowa ocena semestralna na podstawie przeglądu prac wykonanych podczas zajęć oraz zadanych do domu
S-1Ocena formująca: Indywidualne korekty prac rysunkowych, malarskich i rzeźbiarskich w toku powstawania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób wykorzystać rysunku odręcznego dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie
3,0Student z trudem potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie
3,5Student potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów niektórych analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie
4,0Student nie tylko efektywnie potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów niektórych analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie, ale również dokonuje ich waloryzacji
4,5Student nie tylko efektywnie potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów niektórych analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie, ale również dokonuje ich waloryzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach
5,0Student nie tylko efektywnie potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów niektórych analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie, ale również dokonuje ich waloryzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C01_U03dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U03dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
Cel przedmiotuC-4Umiejętność wykorzystywania rysunku, rzeźby, fotografii i technik plastycznych dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie
C-1Wyrobienie wrażliwości na kształty, proporcje, kierunki i układy form przestrzennych oraz umiejetność przedstawiania ich na płaszczyźnie w technice rysunkowej, malarskiej i graficznej.
C-2Tworzenie kompozycji rzeźbiarskich w oparciu o założone wytyczne, z wykorzystaniem własnej inwencji i wrażliwości artystycznej.
C-3Wyrobienie wrażliwości na zjawiska kolorystyczne, kształty i proporcje plam barwnych, oraz umiejetność przedstawiania ich na płaszczyźnie w technikach malarskich. Znajomość materiałów i technik malarskich, skutków i sposobów mieszania barw podstawowych na palecie.
Treści programoweT-L-6Przegląd semestralny szkicowników i prac wykonanych na uczelni i w plenerze
T-L-1Rysunek tuszem i piórkiem, szrafowanie
T-L-2Szkice i rysunki postaci
T-L-3Studia w technice lawunku kompozycji martwej natury
T-L-4Studia malarskie kompozycji martwej natury, zjawiska świetlne i barwne
T-L-5Krajobrazowe kompozycje malarskie
T-L-1Kompozycje rzeźbiarskie, proste układy 2 sześcianów w obrocie względem siebie
T-L-2Kompozycje rzeźbiarskie, struktury geometryczne 3-kierunkowe
T-L-3Kompozycje rzeźbiarskie, struktury geometryczne 6-kierunkowe
T-L-6Przekształcanie rysunkowych koncepcji projektowych w prezentacje przestrzenne
T-L-4Kompozycje rzeźbiarskie, swobodne przenikanie form
T-L-5Rysunki i szkice perspektywiczne własnych kompozycji rzeźbiarskich
T-L-7Powtórzenie najważniejszych i stwarzających problemy zagadnień z całości materiału, przygotowanie do kolokwium
T-L-1Szkice aksonometryczne i perspektywiczne
T-L-2Perspektywa liniowa z 1 punktem zbiegu
T-L-3Perspektywa liniowa z 2 punktami zbiegu
T-L-4Studia rysunkowe kompozycji brył graniastych i obrotowych, rys. linearny
T-L-5Studia rysunkowe kompozycji brył graniastych i obrotowych, rys. światłocieniowy
T-L-7Przegląd semestralny szkicowników i prac wykonanych na uczelni
T-L-6Różnicowanie materiałów, faktura powierzchni
Metody nauczaniaM-1Metody eksponujące: film, ekspozycja, pokaz połączony z przeżyciem
M-2Metody praktyczne: pokaz, indywidualna korekta
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowa ocena semestralna na podstawie przeglądu prac wykonanych podczas zajęć oraz zadanych do domu
S-1Ocena formująca: Indywidualne korekty prac rysunkowych, malarskich i rzeźbiarskich w toku powstawania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
3,0Student z trudem potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
3,5Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji
4,0Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach
4,5Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach
5,0Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C01_K02jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K02jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Cel przedmiotuC-4Umiejętność wykorzystywania rysunku, rzeźby, fotografii i technik plastycznych dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie
C-1Wyrobienie wrażliwości na kształty, proporcje, kierunki i układy form przestrzennych oraz umiejetność przedstawiania ich na płaszczyźnie w technice rysunkowej, malarskiej i graficznej.
C-2Tworzenie kompozycji rzeźbiarskich w oparciu o założone wytyczne, z wykorzystaniem własnej inwencji i wrażliwości artystycznej.
C-3Wyrobienie wrażliwości na zjawiska kolorystyczne, kształty i proporcje plam barwnych, oraz umiejetność przedstawiania ich na płaszczyźnie w technikach malarskich. Znajomość materiałów i technik malarskich, skutków i sposobów mieszania barw podstawowych na palecie.
Treści programoweT-L-6Przegląd semestralny szkicowników i prac wykonanych na uczelni i w plenerze
T-L-1Rysunek tuszem i piórkiem, szrafowanie
T-L-2Szkice i rysunki postaci
T-L-3Studia w technice lawunku kompozycji martwej natury
T-L-4Studia malarskie kompozycji martwej natury, zjawiska świetlne i barwne
T-L-5Krajobrazowe kompozycje malarskie
T-L-1Kompozycje rzeźbiarskie, proste układy 2 sześcianów w obrocie względem siebie
T-L-2Kompozycje rzeźbiarskie, struktury geometryczne 3-kierunkowe
T-L-3Kompozycje rzeźbiarskie, struktury geometryczne 6-kierunkowe
T-L-6Przekształcanie rysunkowych koncepcji projektowych w prezentacje przestrzenne
T-L-4Kompozycje rzeźbiarskie, swobodne przenikanie form
T-L-5Rysunki i szkice perspektywiczne własnych kompozycji rzeźbiarskich
T-L-7Powtórzenie najważniejszych i stwarzających problemy zagadnień z całości materiału, przygotowanie do kolokwium
T-L-1Szkice aksonometryczne i perspektywiczne
T-L-2Perspektywa liniowa z 1 punktem zbiegu
T-L-3Perspektywa liniowa z 2 punktami zbiegu
T-L-4Studia rysunkowe kompozycji brył graniastych i obrotowych, rys. linearny
T-L-5Studia rysunkowe kompozycji brył graniastych i obrotowych, rys. światłocieniowy
T-L-7Przegląd semestralny szkicowników i prac wykonanych na uczelni
T-L-6Różnicowanie materiałów, faktura powierzchni
Metody nauczaniaM-1Metody eksponujące: film, ekspozycja, pokaz połączony z przeżyciem
M-2Metody praktyczne: pokaz, indywidualna korekta
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowa ocena semestralna na podstawie przeglądu prac wykonanych podczas zajęć oraz zadanych do domu
S-1Ocena formująca: Indywidualne korekty prac rysunkowych, malarskich i rzeźbiarskich w toku powstawania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest wrażliwy na przejawy sztuki
3,0Student w ograniczonym zakresie jest wrażliwy na przejawy sztuki
3,5Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości
4,0Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
4,5Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej, jest aktywny w kontakcie ze sztuką
5,0Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej, jest aktywny w kontakcie ze sztuką, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy