Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Rośliny ozdobne w ogrodach świata:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rośliny ozdobne w ogrodach świata
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii i systematyce roślin, geografia roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi roślinami ozdobnymi typowymi dla znanych ogrodów europejskich i amerykańskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Rośliny ozdobne w wybranych ogrodach europejskich.2
T-W-2Cebulowe rośliny ozdobne w ogrodzie Keukenhof, Holandia.2
T-W-3Śródziemnomorskie rośliny ozdobne w ogrodach Guell i Marimutra, oraz w Barcelonie, Hiszpania.2
T-W-4Rośliny ozdobne w parku Ogrody Świata, Niemcy.1
T-W-5Rośliny ozdobne w ogrodach Rzymu i Paryża.2
T-W-6Afrykańskie rośliny ozdobne w ogrodach Wysp Kanaryjskich.2
T-W-7Rośliny ozdobne w amerykańskich ogrodach botanicznych.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2analiza literatury5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-4udział w konsultacjach5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające (wykład informacyjny)
M-2metody eksponujące (film)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test kontrolny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O04.1_W01
Wymienia rośliny ozdobne typowe dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
AK_1A_W08, AK_1A_W11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O04.1_U01
Potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
AK_1A_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O04.1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student szuka inspiracji i jest kreatywny w realizacji zadań
AK_1A_K06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O04.1_W01
Wymienia rośliny ozdobne typowe dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student posiada ograniczoną wiedzę na roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
3,5student posiada podstawową wiedzę na temat roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
4,0student dobrze opanował wiedzę na temat roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
4,5student posiada ponad dobrą wiedzę na temat roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę na temat roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O04.1_U01
Potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym student potrafi scharakteryzować kilkadziesiąt roślin ozdobnych z opisem botanicznym i przynależnością systematyczną typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
3,0student potrafi scharakteryzować kilka roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
3,5student potrafi scharakteryzować kilkanaście roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
4,0student potrafi scharakteryzować kilkadziesiąt roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
4,5student potrafi scharakteryzować kilkadziesiąt roślin ozdobnych z opisem botanicznym typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
5,0student potrafi scharakteryzować kilkadziesiąt roślin ozdobnych z opisem botanicznym i przynależnością systematyczną typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O04.1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student szuka inspiracji i jest kreatywny w realizacji zadań
2,0student nie ma świadomości samodokształcania sie w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata
3,0student ma małą świadomość i potrzebę samodokształcania sie w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata
3,5student ma dobrą świadomość i potrzebę samodokształcania sie w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata
4,0student ma dużą świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata
4,5student ma bardzo dobrą świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata, jest wrażliwy na problemy społeczne i chętny do wyrażania opinii
5,0student ma bardzo dobrą świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata, jest otwarty na nowości i wiedzę z zakresu roślin ozdobnych, ma potrzebę samodoskonalenia się w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata

Literatura podstawowa

  1. Olfield S., Najpiękniejsze ogrody botaniczne świata, Elipsa, Warszawa, 2008
  2. Praca zbiorowa, Najpiękniejsze ogrody Europy, Świat Książki, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Hageman J. Zepereuick B., The Berlin – Dahlem Botanic Garden, BGBM, Berlin, 1993

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rośliny ozdobne w wybranych ogrodach europejskich.2
T-W-2Cebulowe rośliny ozdobne w ogrodzie Keukenhof, Holandia.2
T-W-3Śródziemnomorskie rośliny ozdobne w ogrodach Guell i Marimutra, oraz w Barcelonie, Hiszpania.2
T-W-4Rośliny ozdobne w parku Ogrody Świata, Niemcy.1
T-W-5Rośliny ozdobne w ogrodach Rzymu i Paryża.2
T-W-6Afrykańskie rośliny ozdobne w ogrodach Wysp Kanaryjskich.2
T-W-7Rośliny ozdobne w amerykańskich ogrodach botanicznych.4
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2analiza literatury5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-4udział w konsultacjach5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O04.1_W01Wymienia rośliny ozdobne typowe dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W08zna systematykę i nomenklaturę roślin; charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów zieleni
AK_1A_W11posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi roślinami ozdobnymi typowymi dla znanych ogrodów europejskich i amerykańskich
Treści programoweT-W-1Rośliny ozdobne w wybranych ogrodach europejskich.
T-W-2Cebulowe rośliny ozdobne w ogrodzie Keukenhof, Holandia.
T-W-3Śródziemnomorskie rośliny ozdobne w ogrodach Guell i Marimutra, oraz w Barcelonie, Hiszpania.
T-W-4Rośliny ozdobne w parku Ogrody Świata, Niemcy.
T-W-5Rośliny ozdobne w ogrodach Rzymu i Paryża.
T-W-6Afrykańskie rośliny ozdobne w ogrodach Wysp Kanaryjskich.
T-W-7Rośliny ozdobne w amerykańskich ogrodach botanicznych.
Metody nauczaniaM-1metody podające (wykład informacyjny)
M-2metody eksponujące (film)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student posiada ograniczoną wiedzę na roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
3,5student posiada podstawową wiedzę na temat roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
4,0student dobrze opanował wiedzę na temat roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
4,5student posiada ponad dobrą wiedzę na temat roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę na temat roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O04.1_U01Potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U08pozyskuje podstawowe informacje właściwe do zadania projektowego z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi roślinami ozdobnymi typowymi dla znanych ogrodów europejskich i amerykańskich
Treści programoweT-W-1Rośliny ozdobne w wybranych ogrodach europejskich.
T-W-2Cebulowe rośliny ozdobne w ogrodzie Keukenhof, Holandia.
T-W-3Śródziemnomorskie rośliny ozdobne w ogrodach Guell i Marimutra, oraz w Barcelonie, Hiszpania.
T-W-4Rośliny ozdobne w parku Ogrody Świata, Niemcy.
T-W-5Rośliny ozdobne w ogrodach Rzymu i Paryża.
T-W-6Afrykańskie rośliny ozdobne w ogrodach Wysp Kanaryjskich.
T-W-7Rośliny ozdobne w amerykańskich ogrodach botanicznych.
Metody nauczaniaM-1metody podające (wykład informacyjny)
M-2metody eksponujące (film)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym student potrafi scharakteryzować kilkadziesiąt roślin ozdobnych z opisem botanicznym i przynależnością systematyczną typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
3,0student potrafi scharakteryzować kilka roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
3,5student potrafi scharakteryzować kilkanaście roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
4,0student potrafi scharakteryzować kilkadziesiąt roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
4,5student potrafi scharakteryzować kilkadziesiąt roślin ozdobnych z opisem botanicznym typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
5,0student potrafi scharakteryzować kilkadziesiąt roślin ozdobnych z opisem botanicznym i przynależnością systematyczną typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O04.1_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student szuka inspiracji i jest kreatywny w realizacji zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K06rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi roślinami ozdobnymi typowymi dla znanych ogrodów europejskich i amerykańskich
Treści programoweT-W-1Rośliny ozdobne w wybranych ogrodach europejskich.
T-W-2Cebulowe rośliny ozdobne w ogrodzie Keukenhof, Holandia.
T-W-3Śródziemnomorskie rośliny ozdobne w ogrodach Guell i Marimutra, oraz w Barcelonie, Hiszpania.
T-W-4Rośliny ozdobne w parku Ogrody Świata, Niemcy.
T-W-5Rośliny ozdobne w ogrodach Rzymu i Paryża.
T-W-6Afrykańskie rośliny ozdobne w ogrodach Wysp Kanaryjskich.
T-W-7Rośliny ozdobne w amerykańskich ogrodach botanicznych.
Metody nauczaniaM-1metody podające (wykład informacyjny)
M-2metody eksponujące (film)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości samodokształcania sie w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata
3,0student ma małą świadomość i potrzebę samodokształcania sie w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata
3,5student ma dobrą świadomość i potrzebę samodokształcania sie w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata
4,0student ma dużą świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata
4,5student ma bardzo dobrą świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata, jest wrażliwy na problemy społeczne i chętny do wyrażania opinii
5,0student ma bardzo dobrą świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata, jest otwarty na nowości i wiedzę z zakresu roślin ozdobnych, ma potrzebę samodoskonalenia się w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata