Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Rewaloryzacja zabytkowych ogrodów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rewaloryzacja zabytkowych ogrodów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,00,50zaliczenie
projektyP7 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z przedmiotu Historia sztuki ogrodowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z wiedzą teoretyczną oraz praktyczną z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego, a także podstaw konserwacji i rewaloryzacji zabytkowych założeń ogrodowych
C-2Wykształcenie umiejętności gromadzenia i selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego
C-3Ukształtowanie świadomości ciągłości kulturowej krajobrazu i potrzeby zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń
C-4Ukształtowanie umiejętności oceny wartości kulturowej krajobrazu, a w szczególności obiektów zabytkowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Etapy i metodyka powstawania projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego2
T-P-2Analiza stanu istniejącego i charakterystyka kompozycyjna wybranego parku: położenie, dane administracyjne, własnościowe, obecny stan użytkowania, dane historyczne, kalendarium historyczne2
T-P-3Analiza stanu zachowania – opis obiektu i dokumentacja fotograficzna.2
T-P-4Opracowanie planszy - stan istniejący - uaktualniona inwentaryzacja konserwatorska, dokumentacja fotograficzna.2
T-P-5Opracowanie planszy - analiza kompozycyjna - szkic określenia wnętrz parkowych wraz z tabelą2
T-P-6Hipotetyczny szkic faz rozwoju układu kompozycyjnego; określenie domniemanych cech stylowych.2
T-P-7Szkic waloryzacji parku: elementy wartościowe, elementy destrukcji nieodwracalnej, elementy destrukcji odwracalnej.2
T-P-8Przegląd międzysemestralny2
T-P-9Opracowanie wytycznych do rewaloryzacji obiektu. Opracowanie programu obiektu (propozycje funkcjonalne); propozycje rozwiązań kompozycyjnych, propozycje planistyczne, wskazania panoramiczne, rewaloryzacja wnętrz parkowych.2
T-P-10Opracowanie planszy - wytyczne projektowe - kierunki działań konserwatorskich2
T-P-11Opracowanie Szczegółowego projektu rewaloryzacji wybranego wnętrza krajobrazowego10
30
wykłady
T-W-1Definicje terminów i pojęć stosowanych w konserwacji zabytków. Podstawowe akty prawne.2
T-W-2Formy ochrony zabytków. Działania konserwatorskie w ogrodach i parkach zabytkowych. Główne rodzaje prac konserwatorskich.4
T-W-3Strefy ochrony konserwatorskiej zabytkowych obszarów i obiektów. Strefy ochrony stanowisk archeologicznych - "W".2
T-W-4Model postępowania konserwatorskiego dla zdewastowanych założeń ogrodowych.2
T-W-5Metody badań ogrodów zabytkowych.2
T-W-6Renesansowe i barokowe partery ogrodowe. Odtwarzanie parterów.4
T-W-7Rewaloryzacja układów alejowych. Rewaloryzacja żywopłotów, szpalerów i boskietów4
T-W-8Odtwarzanie form kwiatowych w parkach krajobrazowych.4
T-W-9Drogi i nawierzchnie ogrodowe, elementy wodne oraz rzeźby ogrodowe – odtwarzanie i ochrona.2
T-W-10Międzynarodowe organizacje oraz dokumenty i uchwały na rzecz ochrony i konserwacji zabytkowych ogrodów.2
T-W-11Podsumowanie i prezentacje prac studenckich2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2gromadzenie materiałów archiwalnych10
A-P-3Wykonanie inwetaryzacji terenu i inwntaryzacji fotograficznej10
A-P-4przygotowanie do przeglądu5
A-P-5przygotowanie plansz projektowych5
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu15
A-W-3obecność na egzaminie2
A-W-4przegląd wskazanej literatury10
A-W-5konsultacje3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonanego projektu semestralnego (plansze projektowe i część opisowa)
S-3Ocena formująca: przegląd międzysemestralny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C30_W01
Zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, a w szczególności zabytkowych założeń ogrodowych. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych i innych elementów krajobrazu zabytkowego
AK_1A_W15C-1T-P-1, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-11M-1, M-2, M-3S-1
AK_1A_C30_W02
Zna metody gromadzenia i selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego
AK_1A_W13C-2T-P-8, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-9, T-W-4, T-W-5M-1, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C30_U01
Potrafi zgromadzić i dokonać selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także przeprowadzić studia i analizy niezbędne do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego
AK_1A_U08, AK_1A_U11C-2T-P-11, T-P-8, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-9, T-P-10, T-W-4, T-W-5M-1, M-3S-2, S-3
AK_1A_C30_U02
Potrafi ocenić na poziomie podstawowym wartość kulturową obiektów zabytkowych, a w szczególności założeń ogrodowych
AK_1A_U16C-4T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-7, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C30_K01
Ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i potrzeby zachowania obiektów zabytkowych, w tym założeń ogrodowych dla obecnych i przyszłych pokoleń
AK_1A_K03, AK_1A_K05C-3T-P-11, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-10M-1, M-2, M-3S-2, S-3
AK_1A_C30_K02
Chętnie pracuje w zespole i jest zdeterminowany w pozyskiwaniu informacji i współpracy z instytucjami i osobami decydującymi o obiektach zabytkowych
AK_1A_K09C-2T-P-1, T-P-8, T-P-2, T-P-3, T-P-6, T-P-7, T-P-9, T-W-10, T-W-11M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C30_W01
Zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, a w szczególności zabytkowych założeń ogrodowych. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych i innych elementów krajobrazu zabytkowego
2,0Student nie zna podstawowych form i zasad ochrony dziedzictwa kulturowego, ani podstaw konserwacji elementów krajobrazu zabytkowego
3,0Student zna ogólne formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych.
3,5Student zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, w tym wybranych typów zabytkowych założeń ogrodowych. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych.
4,0Student zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, w tym zabytkowych założeń ogrodowych. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych, a także innych wybranych elementów krajobrazu zabytkowego
4,5Student zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, a w szczególności zabytkowych założeń ogrodowych. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych i innych elementów krajobrazu zabytkowego
5,0Student zna wszystkie formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, również różnych typów zabytkowych założeń ogrodowych. Bardzo dobrze zna metody konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych i innych elementów krajobrazu zabytkowego
AK_1A_C30_W02
Zna metody gromadzenia i selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego
2,0Student nie zna podstawowych metod gromadzenia materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych. Nie zna metod przeprowadzania podstawowych studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
3,0Student zna w stopniu podstawowym metody gromadzenia ze wskazanych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych. Zna metody przeprowadzania podstawowych studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
3,5Student zna w stopniu podstawowym metody gromadzenia ze wskazanych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także ich wstępnej selekcji. Zna metody przeprowadzania podstawowych studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
4,0Student zna metody pozyskiwania ze wskazanych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także ich selekcji. Zna dobrze metody przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
4,5Student zna metody pozyskiwania z różnych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także ich selekcji. Zna dobrze metody przeprowadzania szeroko zakrojonych studiów i analiz niezbędnych do opracowania szczegółowych wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
5,0Student zna metody pozyskiwania z różnych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także ich twórczej selekcji. Zna bardzo dobrze metody przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania szczegółowych wytycznych konserwatorskich oraz szczegółowego projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C30_U01
Potrafi zgromadzić i dokonać selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także przeprowadzić studia i analizy niezbędne do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego
2,0Student nie potrafi zgromadzić ze wskazanych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych. Nie potrafi przeprowadzić pod kierunkiem podstawowych studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
3,0Student potrafi zgromadzić ze wskazanych źródeł niektóre materiały archiwalne i współczesne. Potrafi przeprowadzić pod kierunkiem podstawowe studia i analizy niezbędne do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
3,5Student potrafi zgromadzić ze wskazanych źródeł materiały archiwalne i współczesne, w tym źródła kartograficzne, ikonograficzne i opisowe. Potrafi przeprowadzić pod kierunkiem podstawowe studia i analizy niezbędne do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
4,0Student potrafi pozyskiwać z różnych źródeł materiały archiwalne i współczesne, w tym źródła kartograficzne, ikonograficzne i opisowe, a także dokonać ich selekcji. Potrafi przeprowadzić studia i analizy niezbędne do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
4,5Student potrafi pozyskiwać z różnych źródeł materiały archiwalne i współczesne, w tym źródła kartograficzne, ikonograficzne i opisowe, a także dokonać ich twórczej selekcji. Potrafi przeprowadzić studia i analizy niezbędne do opracowania szczegółowych wytycznych konserwatorskich oraz szczegółowego projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
5,0Student potrafi samodzielnie pozyskiwać z różnych źródeł materiały archiwalne i współczesne, w tym źródła kartograficzne, ikonograficzne i opisowe, a także dokonać ich twórczej selekcji. Potrafi samodzielnie przeprowadzić dogłębne studia i analizy niezbędne do opracowania szczegółowych wytycznych konserwatorskich oraz szczegółowego projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
AK_1A_C30_U02
Potrafi ocenić na poziomie podstawowym wartość kulturową obiektów zabytkowych, a w szczególności założeń ogrodowych
2,0Student nie potrafi ocenić wartości kulturowej obiektów zabytkowych.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym ocenić wartość kulturową wybranych obiektów zabytkowych.
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym ocenić wartość kulturową różnych obiektów zabytkowych.
4,0Student potrafi dobrze ocenić wartość kulturową obiektów zabytkowych, w tym założeń ogrodowych i różnych typów założeń ogrodowych
4,5Student potrafi dobrze ocenić wartość kulturową krajobrazu złożonego, w tym jego składowych - obiektów zabytkowych, a w szczególności różnych typów założeń ogrodowych
5,0Student potrafi bardzo dobrze ocenić wartość kulturową krajobrazu złożonego, a także różnorodnych obiektów zabytkowych i wszystkich typów założeń ogrodowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C30_K01
Ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i potrzeby zachowania obiektów zabytkowych, w tym założeń ogrodowych dla obecnych i przyszłych pokoleń
2,0Student nie nabył świadomości ciągłości historycznej krajobrazu
3,0Student ma ograniczoną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu
3,5Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i dostrzega potrzebę zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń
4,0Student ma pełną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i potrzeby zachowania obiektów zabytkowych, w tym założeń ogrodowych dla obecnych i przyszłych pokoleń
4,5Student ma pełną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu. Podejmuje aktywne próby działań na rzecz zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń, jest zainteresowany tematyką przedmiotu
5,0Student ma pełną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i potrzeby zachowania tożsamości miejsca. Samodzielnie podejmuje aktywne próby działań na rzecz zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń, jest żywo zainteresowany tematyką przedmiotu, wykazuje dużą kreatywność
AK_1A_C30_K02
Chętnie pracuje w zespole i jest zdeterminowany w pozyskiwaniu informacji i współpracy z instytucjami i osobami decydującymi o obiektach zabytkowych
2,0Student nie uczestniczy w pracy zespołu
3,0Student wykazuje bierną postawę podczas pracy zespołowej
3,5Student uczestniczy aktywnie w pracy zespołowej, ale tylko na niektórych etapach analiz i powstawania projektu
4,0Student aktywnie uczestniczy w pracy zespołowej na wszystkich etapach analiz i powstawania projektu
4,5Student aktywnie uczestniczy w pracy zespołowej na wszystkich etapach analiz i powstawania projektu i potrafi pozyskiwać informacje z instytucji i od osób decydujących o obiektach zabytkowych
5,0Student chętnie i aktywnie uczestniczy w pracy zespołowej na wszystkich etapach analiz i powstawania projektu, jest również zdeterminowany w pozyskiwaniu informacji od instytucji i osób decydujących o obiektach zabytkowych, przejmuje także rolę lidera zespołu

Literatura podstawowa

  1. Majdecki L., Majdecka-Strzeżek A., Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych, PWN, Warszawa, 2018
  2. Sikora D., Ochrona i konserwacja ogrodów zabytkowych w Polsce. Historia i tendencje współczesne, Warszawa, 2008
  3. Mitkowska A., Fabijanowska K., Uruska-Suszek D., Zachariasz A., Tor K., Model postępowania konserwatorskiego dla zdewastowanych założeń ogrodowych przejmowanych przez AWRSP, OOZK, Warszawa, 1994
  4. Patoczka P., Studium systemu pojęć stosowanych w rewaloryzacji krajobrazu, PK, Kraków, 1987
  5. praca zbiorowa pod red. K. Hodor, K. Łakomy, Zagrożenia występujące w ogrodach historycznych krajów Europy Środkowej, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2016
  6. Bogdanowski J., Style, kompozycja i rewaloryzacja w polskiej sztuce ogrodowej, PK, Kraków, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Rzeszotarska-Pałka M., Treats of palaces and monors - garden ensambles on the areaof West Pomerania conected with structural transformations of rural areas in 20th and 21st century, Czasopismo Techniczne, Kraków, 2015, tom 112, zeszyt 5
  2. Rzeszotarska-Pałka M., Contemporary development concepts for the escarp of the Pomeranian Dukes’ Castle in Szczecin, Czasopismo Techniczne, Kraków, 2017, tom 10
  3. Siewniak M., Mitkowska A., Tezaurus sztuki ogrodowej, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa, 1998
  4. Zachariasz A., Zabytkowe ogrody - problemy rewaloryzacji, utrzymania i zarządzania w świetle Karty Florenckiej, Zarządzanie Krajobrazem Kulturowym, Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego nr 10, Sosnowiec, 2008
  5. Majdecki L., Historia ogrodów, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Etapy i metodyka powstawania projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego2
T-P-2Analiza stanu istniejącego i charakterystyka kompozycyjna wybranego parku: położenie, dane administracyjne, własnościowe, obecny stan użytkowania, dane historyczne, kalendarium historyczne2
T-P-3Analiza stanu zachowania – opis obiektu i dokumentacja fotograficzna.2
T-P-4Opracowanie planszy - stan istniejący - uaktualniona inwentaryzacja konserwatorska, dokumentacja fotograficzna.2
T-P-5Opracowanie planszy - analiza kompozycyjna - szkic określenia wnętrz parkowych wraz z tabelą2
T-P-6Hipotetyczny szkic faz rozwoju układu kompozycyjnego; określenie domniemanych cech stylowych.2
T-P-7Szkic waloryzacji parku: elementy wartościowe, elementy destrukcji nieodwracalnej, elementy destrukcji odwracalnej.2
T-P-8Przegląd międzysemestralny2
T-P-9Opracowanie wytycznych do rewaloryzacji obiektu. Opracowanie programu obiektu (propozycje funkcjonalne); propozycje rozwiązań kompozycyjnych, propozycje planistyczne, wskazania panoramiczne, rewaloryzacja wnętrz parkowych.2
T-P-10Opracowanie planszy - wytyczne projektowe - kierunki działań konserwatorskich2
T-P-11Opracowanie Szczegółowego projektu rewaloryzacji wybranego wnętrza krajobrazowego10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje terminów i pojęć stosowanych w konserwacji zabytków. Podstawowe akty prawne.2
T-W-2Formy ochrony zabytków. Działania konserwatorskie w ogrodach i parkach zabytkowych. Główne rodzaje prac konserwatorskich.4
T-W-3Strefy ochrony konserwatorskiej zabytkowych obszarów i obiektów. Strefy ochrony stanowisk archeologicznych - "W".2
T-W-4Model postępowania konserwatorskiego dla zdewastowanych założeń ogrodowych.2
T-W-5Metody badań ogrodów zabytkowych.2
T-W-6Renesansowe i barokowe partery ogrodowe. Odtwarzanie parterów.4
T-W-7Rewaloryzacja układów alejowych. Rewaloryzacja żywopłotów, szpalerów i boskietów4
T-W-8Odtwarzanie form kwiatowych w parkach krajobrazowych.4
T-W-9Drogi i nawierzchnie ogrodowe, elementy wodne oraz rzeźby ogrodowe – odtwarzanie i ochrona.2
T-W-10Międzynarodowe organizacje oraz dokumenty i uchwały na rzecz ochrony i konserwacji zabytkowych ogrodów.2
T-W-11Podsumowanie i prezentacje prac studenckich2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2gromadzenie materiałów archiwalnych10
A-P-3Wykonanie inwetaryzacji terenu i inwntaryzacji fotograficznej10
A-P-4przygotowanie do przeglądu5
A-P-5przygotowanie plansz projektowych5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu15
A-W-3obecność na egzaminie2
A-W-4przegląd wskazanej literatury10
A-W-5konsultacje3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C30_W01Zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, a w szczególności zabytkowych założeń ogrodowych. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych i innych elementów krajobrazu zabytkowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W15zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego oraz metody stosowane w procesie tej ochrony
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z wiedzą teoretyczną oraz praktyczną z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego, a także podstaw konserwacji i rewaloryzacji zabytkowych założeń ogrodowych
Treści programoweT-P-1Etapy i metodyka powstawania projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego
T-W-1Definicje terminów i pojęć stosowanych w konserwacji zabytków. Podstawowe akty prawne.
T-W-3Strefy ochrony konserwatorskiej zabytkowych obszarów i obiektów. Strefy ochrony stanowisk archeologicznych - "W".
T-W-6Renesansowe i barokowe partery ogrodowe. Odtwarzanie parterów.
T-W-2Formy ochrony zabytków. Działania konserwatorskie w ogrodach i parkach zabytkowych. Główne rodzaje prac konserwatorskich.
T-W-7Rewaloryzacja układów alejowych. Rewaloryzacja żywopłotów, szpalerów i boskietów
T-W-9Drogi i nawierzchnie ogrodowe, elementy wodne oraz rzeźby ogrodowe – odtwarzanie i ochrona.
T-W-10Międzynarodowe organizacje oraz dokumenty i uchwały na rzecz ochrony i konserwacji zabytkowych ogrodów.
T-W-8Odtwarzanie form kwiatowych w parkach krajobrazowych.
T-W-11Podsumowanie i prezentacje prac studenckich
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych form i zasad ochrony dziedzictwa kulturowego, ani podstaw konserwacji elementów krajobrazu zabytkowego
3,0Student zna ogólne formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych.
3,5Student zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, w tym wybranych typów zabytkowych założeń ogrodowych. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych.
4,0Student zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, w tym zabytkowych założeń ogrodowych. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych, a także innych wybranych elementów krajobrazu zabytkowego
4,5Student zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, a w szczególności zabytkowych założeń ogrodowych. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych i innych elementów krajobrazu zabytkowego
5,0Student zna wszystkie formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, również różnych typów zabytkowych założeń ogrodowych. Bardzo dobrze zna metody konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych i innych elementów krajobrazu zabytkowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C30_W02Zna metody gromadzenia i selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W13zna metody i techniki studiów i analiz właściwych dla określenia wytycznych do projektów obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności gromadzenia i selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego
Treści programoweT-P-8Przegląd międzysemestralny
T-P-2Analiza stanu istniejącego i charakterystyka kompozycyjna wybranego parku: położenie, dane administracyjne, własnościowe, obecny stan użytkowania, dane historyczne, kalendarium historyczne
T-P-3Analiza stanu zachowania – opis obiektu i dokumentacja fotograficzna.
T-P-4Opracowanie planszy - stan istniejący - uaktualniona inwentaryzacja konserwatorska, dokumentacja fotograficzna.
T-P-5Opracowanie planszy - analiza kompozycyjna - szkic określenia wnętrz parkowych wraz z tabelą
T-P-6Hipotetyczny szkic faz rozwoju układu kompozycyjnego; określenie domniemanych cech stylowych.
T-P-7Szkic waloryzacji parku: elementy wartościowe, elementy destrukcji nieodwracalnej, elementy destrukcji odwracalnej.
T-P-9Opracowanie wytycznych do rewaloryzacji obiektu. Opracowanie programu obiektu (propozycje funkcjonalne); propozycje rozwiązań kompozycyjnych, propozycje planistyczne, wskazania panoramiczne, rewaloryzacja wnętrz parkowych.
T-W-4Model postępowania konserwatorskiego dla zdewastowanych założeń ogrodowych.
T-W-5Metody badań ogrodów zabytkowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena wykonanego projektu semestralnego (plansze projektowe i część opisowa)
S-3Ocena formująca: przegląd międzysemestralny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych metod gromadzenia materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych. Nie zna metod przeprowadzania podstawowych studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
3,0Student zna w stopniu podstawowym metody gromadzenia ze wskazanych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych. Zna metody przeprowadzania podstawowych studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
3,5Student zna w stopniu podstawowym metody gromadzenia ze wskazanych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także ich wstępnej selekcji. Zna metody przeprowadzania podstawowych studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
4,0Student zna metody pozyskiwania ze wskazanych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także ich selekcji. Zna dobrze metody przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
4,5Student zna metody pozyskiwania z różnych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także ich selekcji. Zna dobrze metody przeprowadzania szeroko zakrojonych studiów i analiz niezbędnych do opracowania szczegółowych wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
5,0Student zna metody pozyskiwania z różnych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także ich twórczej selekcji. Zna bardzo dobrze metody przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania szczegółowych wytycznych konserwatorskich oraz szczegółowego projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C30_U01Potrafi zgromadzić i dokonać selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także przeprowadzić studia i analizy niezbędne do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U08pozyskuje podstawowe informacje właściwe do zadania projektowego z różnych źródeł
AK_1A_U11potrafi przy użyciu podstawowych metod badawczych uzyskać różnorodne dane o terenie
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności gromadzenia i selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego
Treści programoweT-P-11Opracowanie Szczegółowego projektu rewaloryzacji wybranego wnętrza krajobrazowego
T-P-8Przegląd międzysemestralny
T-P-2Analiza stanu istniejącego i charakterystyka kompozycyjna wybranego parku: położenie, dane administracyjne, własnościowe, obecny stan użytkowania, dane historyczne, kalendarium historyczne
T-P-3Analiza stanu zachowania – opis obiektu i dokumentacja fotograficzna.
T-P-4Opracowanie planszy - stan istniejący - uaktualniona inwentaryzacja konserwatorska, dokumentacja fotograficzna.
T-P-5Opracowanie planszy - analiza kompozycyjna - szkic określenia wnętrz parkowych wraz z tabelą
T-P-6Hipotetyczny szkic faz rozwoju układu kompozycyjnego; określenie domniemanych cech stylowych.
T-P-7Szkic waloryzacji parku: elementy wartościowe, elementy destrukcji nieodwracalnej, elementy destrukcji odwracalnej.
T-P-9Opracowanie wytycznych do rewaloryzacji obiektu. Opracowanie programu obiektu (propozycje funkcjonalne); propozycje rozwiązań kompozycyjnych, propozycje planistyczne, wskazania panoramiczne, rewaloryzacja wnętrz parkowych.
T-P-10Opracowanie planszy - wytyczne projektowe - kierunki działań konserwatorskich
T-W-4Model postępowania konserwatorskiego dla zdewastowanych założeń ogrodowych.
T-W-5Metody badań ogrodów zabytkowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena wykonanego projektu semestralnego (plansze projektowe i część opisowa)
S-3Ocena formująca: przegląd międzysemestralny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zgromadzić ze wskazanych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych. Nie potrafi przeprowadzić pod kierunkiem podstawowych studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
3,0Student potrafi zgromadzić ze wskazanych źródeł niektóre materiały archiwalne i współczesne. Potrafi przeprowadzić pod kierunkiem podstawowe studia i analizy niezbędne do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
3,5Student potrafi zgromadzić ze wskazanych źródeł materiały archiwalne i współczesne, w tym źródła kartograficzne, ikonograficzne i opisowe. Potrafi przeprowadzić pod kierunkiem podstawowe studia i analizy niezbędne do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
4,0Student potrafi pozyskiwać z różnych źródeł materiały archiwalne i współczesne, w tym źródła kartograficzne, ikonograficzne i opisowe, a także dokonać ich selekcji. Potrafi przeprowadzić studia i analizy niezbędne do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
4,5Student potrafi pozyskiwać z różnych źródeł materiały archiwalne i współczesne, w tym źródła kartograficzne, ikonograficzne i opisowe, a także dokonać ich twórczej selekcji. Potrafi przeprowadzić studia i analizy niezbędne do opracowania szczegółowych wytycznych konserwatorskich oraz szczegółowego projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
5,0Student potrafi samodzielnie pozyskiwać z różnych źródeł materiały archiwalne i współczesne, w tym źródła kartograficzne, ikonograficzne i opisowe, a także dokonać ich twórczej selekcji. Potrafi samodzielnie przeprowadzić dogłębne studia i analizy niezbędne do opracowania szczegółowych wytycznych konserwatorskich oraz szczegółowego projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C30_U02Potrafi ocenić na poziomie podstawowym wartość kulturową obiektów zabytkowych, a w szczególności założeń ogrodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U16ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i jego składowych
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności oceny wartości kulturowej krajobrazu, a w szczególności obiektów zabytkowych
Treści programoweT-P-1Etapy i metodyka powstawania projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego
T-P-2Analiza stanu istniejącego i charakterystyka kompozycyjna wybranego parku: położenie, dane administracyjne, własnościowe, obecny stan użytkowania, dane historyczne, kalendarium historyczne
T-P-3Analiza stanu zachowania – opis obiektu i dokumentacja fotograficzna.
T-P-4Opracowanie planszy - stan istniejący - uaktualniona inwentaryzacja konserwatorska, dokumentacja fotograficzna.
T-P-5Opracowanie planszy - analiza kompozycyjna - szkic określenia wnętrz parkowych wraz z tabelą
T-P-7Szkic waloryzacji parku: elementy wartościowe, elementy destrukcji nieodwracalnej, elementy destrukcji odwracalnej.
T-W-3Strefy ochrony konserwatorskiej zabytkowych obszarów i obiektów. Strefy ochrony stanowisk archeologicznych - "W".
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonanego projektu semestralnego (plansze projektowe i część opisowa)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić wartości kulturowej obiektów zabytkowych.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym ocenić wartość kulturową wybranych obiektów zabytkowych.
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym ocenić wartość kulturową różnych obiektów zabytkowych.
4,0Student potrafi dobrze ocenić wartość kulturową obiektów zabytkowych, w tym założeń ogrodowych i różnych typów założeń ogrodowych
4,5Student potrafi dobrze ocenić wartość kulturową krajobrazu złożonego, w tym jego składowych - obiektów zabytkowych, a w szczególności różnych typów założeń ogrodowych
5,0Student potrafi bardzo dobrze ocenić wartość kulturową krajobrazu złożonego, a także różnorodnych obiektów zabytkowych i wszystkich typów założeń ogrodowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C30_K01Ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i potrzeby zachowania obiektów zabytkowych, w tym założeń ogrodowych dla obecnych i przyszłych pokoleń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K03ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci; ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony
AK_1A_K05wykorzystuje znajomość procesu kształtowana się sztuki ogrodowej i jego podłoża w budowaniu własnej postawy twórczej
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie świadomości ciągłości kulturowej krajobrazu i potrzeby zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń
Treści programoweT-P-11Opracowanie Szczegółowego projektu rewaloryzacji wybranego wnętrza krajobrazowego
T-P-1Etapy i metodyka powstawania projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego
T-P-2Analiza stanu istniejącego i charakterystyka kompozycyjna wybranego parku: położenie, dane administracyjne, własnościowe, obecny stan użytkowania, dane historyczne, kalendarium historyczne
T-P-3Analiza stanu zachowania – opis obiektu i dokumentacja fotograficzna.
T-P-4Opracowanie planszy - stan istniejący - uaktualniona inwentaryzacja konserwatorska, dokumentacja fotograficzna.
T-W-3Strefy ochrony konserwatorskiej zabytkowych obszarów i obiektów. Strefy ochrony stanowisk archeologicznych - "W".
T-W-4Model postępowania konserwatorskiego dla zdewastowanych założeń ogrodowych.
T-W-5Metody badań ogrodów zabytkowych.
T-W-2Formy ochrony zabytków. Działania konserwatorskie w ogrodach i parkach zabytkowych. Główne rodzaje prac konserwatorskich.
T-W-10Międzynarodowe organizacje oraz dokumenty i uchwały na rzecz ochrony i konserwacji zabytkowych ogrodów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena wykonanego projektu semestralnego (plansze projektowe i część opisowa)
S-3Ocena formująca: przegląd międzysemestralny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył świadomości ciągłości historycznej krajobrazu
3,0Student ma ograniczoną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu
3,5Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i dostrzega potrzebę zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń
4,0Student ma pełną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i potrzeby zachowania obiektów zabytkowych, w tym założeń ogrodowych dla obecnych i przyszłych pokoleń
4,5Student ma pełną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu. Podejmuje aktywne próby działań na rzecz zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń, jest zainteresowany tematyką przedmiotu
5,0Student ma pełną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i potrzeby zachowania tożsamości miejsca. Samodzielnie podejmuje aktywne próby działań na rzecz zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń, jest żywo zainteresowany tematyką przedmiotu, wykazuje dużą kreatywność
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C30_K02Chętnie pracuje w zespole i jest zdeterminowany w pozyskiwaniu informacji i współpracy z instytucjami i osobami decydującymi o obiektach zabytkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K09jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę krajobrazu
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności gromadzenia i selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego
Treści programoweT-P-1Etapy i metodyka powstawania projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego
T-P-8Przegląd międzysemestralny
T-P-2Analiza stanu istniejącego i charakterystyka kompozycyjna wybranego parku: położenie, dane administracyjne, własnościowe, obecny stan użytkowania, dane historyczne, kalendarium historyczne
T-P-3Analiza stanu zachowania – opis obiektu i dokumentacja fotograficzna.
T-P-6Hipotetyczny szkic faz rozwoju układu kompozycyjnego; określenie domniemanych cech stylowych.
T-P-7Szkic waloryzacji parku: elementy wartościowe, elementy destrukcji nieodwracalnej, elementy destrukcji odwracalnej.
T-P-9Opracowanie wytycznych do rewaloryzacji obiektu. Opracowanie programu obiektu (propozycje funkcjonalne); propozycje rozwiązań kompozycyjnych, propozycje planistyczne, wskazania panoramiczne, rewaloryzacja wnętrz parkowych.
T-W-10Międzynarodowe organizacje oraz dokumenty i uchwały na rzecz ochrony i konserwacji zabytkowych ogrodów.
T-W-11Podsumowanie i prezentacje prac studenckich
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena wykonanego projektu semestralnego (plansze projektowe i część opisowa)
S-3Ocena formująca: przegląd międzysemestralny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w pracy zespołu
3,0Student wykazuje bierną postawę podczas pracy zespołowej
3,5Student uczestniczy aktywnie w pracy zespołowej, ale tylko na niektórych etapach analiz i powstawania projektu
4,0Student aktywnie uczestniczy w pracy zespołowej na wszystkich etapach analiz i powstawania projektu
4,5Student aktywnie uczestniczy w pracy zespołowej na wszystkich etapach analiz i powstawania projektu i potrafi pozyskiwać informacje z instytucji i od osób decydujących o obiektach zabytkowych
5,0Student chętnie i aktywnie uczestniczy w pracy zespołowej na wszystkich etapach analiz i powstawania projektu, jest również zdeterminowany w pozyskiwaniu informacji od instytucji i osób decydujących o obiektach zabytkowych, przejmuje także rolę lidera zespołu