Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Fotografia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fotografia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>, Hubert Romanowski <Hubert-Romanowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z historią fotografii w zarysie
C-2Zapoznanie ze sprzętem i typami aparatów fotograficznych, nośnikami informacji o obrazie
C-3Poznanie ustawień kamery w trybie manualnym (ostrość, przysłona, prędkość migawki)
C-4Poznanie zasad kompozycji fotograficznej i oświetlenia
C-5Poznanie zasad renderingu, obróbki komputerowej i drukowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Historia fotografii w zarysie2
T-W-2Repetytorium z optyki. Budowa i elementy składowe aparatów fotograficznych. Sprzęt pomocniczy.2
T-W-3Nośniki zapisu (błona fotograficzna lub matryca ccd)2
T-W-4Ustawienia kamery (ostrość, przysłona, prędkość migawki)2
T-W-5Kompozycja fotograficzna i oświetlenie4
T-W-6Fotografowanie smartfonem a obróbka komputerowa2
T-W-7Podsumowanie i zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne wykonanie fotografii15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny ilustrowany z wykorzystaniem technik multimedialnych, prezentacja sprzętu
M-2Metody praktyczne: pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: metoda sytuacyjna, indywidualna i grupowa korekta
S-2Ocena podsumowująca: Przegląd prac, kolokwium i zaliczenie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O16.2_W02
opisuje podstawowe elementy budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji
AK_1A_W02C-1, C-3, C-2, C-4, C-5T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O16.2_U03
dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie oraz wykorzystuje powszechnie znane narzędzia i metody do sporządzania prezentacji projektów
AK_1A_U03, AK_1A_U04C-1, C-3, C-2, C-4, C-5T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O16.2_K02
jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
AK_1A_K02C-1, C-3, C-2, C-4, C-5T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O16.2_W02
opisuje podstawowe elementy budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji
2,0Student nie umie opisać podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
3,5Student poprawnie wykorzystuje większość podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
4,0Student poprawnie wykorzystuje wszystkie z podstawowych elementów budowy rysunku,perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
4,5Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wszystkie z podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O16.2_U03
dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie oraz wykorzystuje powszechnie znane narzędzia i metody do sporządzania prezentacji projektów
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
3,0Student z trudem potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
3,5Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji
4,0Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach
4,5Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach
5,0Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O16.2_K02
jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
2,0Student nie jest wrażliwy na przejawy sztuki
3,0Student w ograniczonym zakresie jest wrażliwy na przejawy sztuki
3,5Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości
4,0Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
4,5Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej, jest aktywny w kontakcie ze sztuką
5,0Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej, jest aktywny w kontakcie ze sztuką, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy

Literatura podstawowa

  1. AngTom, Fotografia cyfrowa - podręcznik, Arkady, Warszawa, 2004
  2. Wójcik Tomasz, ABC Fotografowania, Buchmann, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Romanowski Hubert, Jak fotografować?, W: Szczeciński Przegląd Aktualności Kulturalnych, Szczecin, 1996, i rocznik 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia fotografii w zarysie2
T-W-2Repetytorium z optyki. Budowa i elementy składowe aparatów fotograficznych. Sprzęt pomocniczy.2
T-W-3Nośniki zapisu (błona fotograficzna lub matryca ccd)2
T-W-4Ustawienia kamery (ostrość, przysłona, prędkość migawki)2
T-W-5Kompozycja fotograficzna i oświetlenie4
T-W-6Fotografowanie smartfonem a obróbka komputerowa2
T-W-7Podsumowanie i zaliczenie1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne wykonanie fotografii15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O16.2_W02opisuje podstawowe elementy budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W02opisuje podstawowe elementy budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z historią fotografii w zarysie
C-3Poznanie ustawień kamery w trybie manualnym (ostrość, przysłona, prędkość migawki)
C-2Zapoznanie ze sprzętem i typami aparatów fotograficznych, nośnikami informacji o obrazie
C-4Poznanie zasad kompozycji fotograficznej i oświetlenia
C-5Poznanie zasad renderingu, obróbki komputerowej i drukowania
Treści programoweT-W-1Historia fotografii w zarysie
T-W-5Kompozycja fotograficzna i oświetlenie
T-W-6Fotografowanie smartfonem a obróbka komputerowa
T-W-7Podsumowanie i zaliczenie
T-W-3Nośniki zapisu (błona fotograficzna lub matryca ccd)
T-W-2Repetytorium z optyki. Budowa i elementy składowe aparatów fotograficznych. Sprzęt pomocniczy.
T-W-4Ustawienia kamery (ostrość, przysłona, prędkość migawki)
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: pokaz
M-1Wykład informacyjny ilustrowany z wykorzystaniem technik multimedialnych, prezentacja sprzętu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda sytuacyjna, indywidualna i grupowa korekta
S-2Ocena podsumowująca: Przegląd prac, kolokwium i zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie opisać podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
3,5Student poprawnie wykorzystuje większość podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
4,0Student poprawnie wykorzystuje wszystkie z podstawowych elementów budowy rysunku,perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
4,5Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wszystkie z podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O16.2_U03dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie oraz wykorzystuje powszechnie znane narzędzia i metody do sporządzania prezentacji projektów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U03dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
AK_1A_U04wykorzystuje powszechnie znane narzędzia i metody do sporządzania i prezentacji projektów; ma świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z historią fotografii w zarysie
C-3Poznanie ustawień kamery w trybie manualnym (ostrość, przysłona, prędkość migawki)
C-2Zapoznanie ze sprzętem i typami aparatów fotograficznych, nośnikami informacji o obrazie
C-4Poznanie zasad kompozycji fotograficznej i oświetlenia
C-5Poznanie zasad renderingu, obróbki komputerowej i drukowania
Treści programoweT-W-1Historia fotografii w zarysie
T-W-5Kompozycja fotograficzna i oświetlenie
T-W-6Fotografowanie smartfonem a obróbka komputerowa
T-W-7Podsumowanie i zaliczenie
T-W-3Nośniki zapisu (błona fotograficzna lub matryca ccd)
T-W-2Repetytorium z optyki. Budowa i elementy składowe aparatów fotograficznych. Sprzęt pomocniczy.
T-W-4Ustawienia kamery (ostrość, przysłona, prędkość migawki)
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna
M-1Wykład informacyjny ilustrowany z wykorzystaniem technik multimedialnych, prezentacja sprzętu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda sytuacyjna, indywidualna i grupowa korekta
S-2Ocena podsumowująca: Przegląd prac, kolokwium i zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
3,0Student z trudem potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
3,5Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji
4,0Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach
4,5Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach
5,0Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O16.2_K02jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K02jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z historią fotografii w zarysie
C-3Poznanie ustawień kamery w trybie manualnym (ostrość, przysłona, prędkość migawki)
C-2Zapoznanie ze sprzętem i typami aparatów fotograficznych, nośnikami informacji o obrazie
C-4Poznanie zasad kompozycji fotograficznej i oświetlenia
C-5Poznanie zasad renderingu, obróbki komputerowej i drukowania
Treści programoweT-W-1Historia fotografii w zarysie
T-W-5Kompozycja fotograficzna i oświetlenie
T-W-6Fotografowanie smartfonem a obróbka komputerowa
T-W-7Podsumowanie i zaliczenie
T-W-3Nośniki zapisu (błona fotograficzna lub matryca ccd)
T-W-2Repetytorium z optyki. Budowa i elementy składowe aparatów fotograficznych. Sprzęt pomocniczy.
T-W-4Ustawienia kamery (ostrość, przysłona, prędkość migawki)
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna
M-1Wykład informacyjny ilustrowany z wykorzystaniem technik multimedialnych, prezentacja sprzętu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda sytuacyjna, indywidualna i grupowa korekta
S-2Ocena podsumowująca: Przegląd prac, kolokwium i zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest wrażliwy na przejawy sztuki
3,0Student w ograniczonym zakresie jest wrażliwy na przejawy sztuki
3,5Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości
4,0Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
4,5Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej, jest aktywny w kontakcie ze sztuką
5,0Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej, jest aktywny w kontakcie ze sztuką, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy