Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Biologia roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza botaniczna na poziomie szkoły średniej
W-2Podstawy biologii, chemii i fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków flory Polski
C-2Zapoznanie studenta z procesami fizjologicznymi roślin
C-3Zapoznanie z wpływem czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne roślin
C-4Zapoznanie studenta z fizjologicznymi podstawami regulującymi procesy wzrostu i rozwoju roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa morfologiczna roślin nasiennych3
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy jednoliściennych. Oznaczanie roślin5
T-A-3Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin7
T-A-4Proces dyfuzji, pęcznienia, osmozy i transpiracji4
T-A-5Barwniki asymilacyjne i proces fotosyntezy2
T-A-6Pierwiastki niezbędne w roślinie. Antagonizm roślin3
T-A-7Regulatory wzrostu i rozwoju roślin4
T-A-8Ruchy roślin2
30
wykłady
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacje organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.4
T-W-2Rozmnażanie wegetatywne i generatywne2
T-W-3Podstawy taksonomii roślin. Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych9
T-W-4Gospodarka wodna roślin4
T-W-5Fotosynteza2
T-W-6Oddychanie roślin2
T-W-7Mineralne żywienie, objawy niedoboru pierwiastków2
T-W-8Regulatory wzrostu2
T-W-9Ruchy roślin2
T-W-10Zaliczenie wykładów1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2zbiór roślin i wykonanie zielnika10
A-A-3samodzielne studiowanie tematyki zajęć5
A-A-4konsultacje2
A-A-5przygotowanie do zaliczenia11
A-A-6zaliczenie zajęć2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów16
A-W-3konsultacje2
A-W-4przygotowanie do zaliczenia10
A-W-5zaliczenie zajęć2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: rozwiązanie zadań związanych z tematyką ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B01_W01
potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin
AK_1A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-1S-2, S-1
AK_1A_B01_W02
potrafi rozpoznawać pospolite gatunki roślin oraz zidentyfikować gatunki nieznane
AK_1A_W08C-1T-W-3, T-A-2, T-A-3M-2, M-1S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B01_U02
umie określić wymagania roślin w stosunku do różnych czynników środowiska
AK_1A_U13C-3, C-4T-W-7, T-W-4, T-W-9M-2, M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B01_K02
Student ma świadomość wpływu różnych warunków środowiska na rozwój i wzrost roślin
AK_1A_K07C-2, C-3, C-4T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9M-2, M-1S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_B01_W01
potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin
2,0
3,0potrafi wymienić główne cechy systematyczne ważniejszych taksonów roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
AK_1A_B01_W02
potrafi rozpoznawać pospolite gatunki roślin oraz zidentyfikować gatunki nieznane
2,0
3,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 41-50 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (przynajmniej po polsku)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_B01_U02
umie określić wymagania roślin w stosunku do różnych czynników środowiska
2,0
3,0umie określić najważniejsze wymagania roślin w stosunku do czynników środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_B01_K02
Student ma świadomość wpływu różnych warunków środowiska na rozwój i wzrost roślin
2,0
3,0ma świadomośc zależności podstawowych warunków środowiska na rozwój i wzrost roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
  2. Praca zbiorowa pod red J Kapcewicza i S.Lewaka, Podstawy Fizjologii Roślin, PWN, Warszawa, 1998, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa morfologiczna roślin nasiennych3
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy jednoliściennych. Oznaczanie roślin5
T-A-3Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin7
T-A-4Proces dyfuzji, pęcznienia, osmozy i transpiracji4
T-A-5Barwniki asymilacyjne i proces fotosyntezy2
T-A-6Pierwiastki niezbędne w roślinie. Antagonizm roślin3
T-A-7Regulatory wzrostu i rozwoju roślin4
T-A-8Ruchy roślin2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacje organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.4
T-W-2Rozmnażanie wegetatywne i generatywne2
T-W-3Podstawy taksonomii roślin. Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych9
T-W-4Gospodarka wodna roślin4
T-W-5Fotosynteza2
T-W-6Oddychanie roślin2
T-W-7Mineralne żywienie, objawy niedoboru pierwiastków2
T-W-8Regulatory wzrostu2
T-W-9Ruchy roślin2
T-W-10Zaliczenie wykładów1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2zbiór roślin i wykonanie zielnika10
A-A-3samodzielne studiowanie tematyki zajęć5
A-A-4konsultacje2
A-A-5przygotowanie do zaliczenia11
A-A-6zaliczenie zajęć2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów16
A-W-3konsultacje2
A-W-4przygotowanie do zaliczenia10
A-W-5zaliczenie zajęć2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_B01_W01potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W08zna systematykę i nomenklaturę roślin; charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów zieleni
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków flory Polski
Treści programoweT-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacje organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.
T-W-2Rozmnażanie wegetatywne i generatywne
T-W-3Podstawy taksonomii roślin. Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych
T-A-1Budowa morfologiczna roślin nasiennych
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy jednoliściennych. Oznaczanie roślin
T-A-3Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia audytoryjne
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-1Ocena formująca: rozwiązanie zadań związanych z tematyką ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wymienić główne cechy systematyczne ważniejszych taksonów roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_B01_W02potrafi rozpoznawać pospolite gatunki roślin oraz zidentyfikować gatunki nieznane
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W08zna systematykę i nomenklaturę roślin; charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów zieleni
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków flory Polski
Treści programoweT-W-3Podstawy taksonomii roślin. Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy jednoliściennych. Oznaczanie roślin
T-A-3Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia audytoryjne
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: rozwiązanie zadań związanych z tematyką ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 41-50 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (przynajmniej po polsku)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_B01_U02umie określić wymagania roślin w stosunku do różnych czynników środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U13potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, wymagań i pielęgnacji roślin do różnych obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z wpływem czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne roślin
C-4Zapoznanie studenta z fizjologicznymi podstawami regulującymi procesy wzrostu i rozwoju roślin
Treści programoweT-W-7Mineralne żywienie, objawy niedoboru pierwiastków
T-W-4Gospodarka wodna roślin
T-W-9Ruchy roślin
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia audytoryjne
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie określić najważniejsze wymagania roślin w stosunku do czynników środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_B01_K02Student ma świadomość wpływu różnych warunków środowiska na rozwój i wzrost roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z procesami fizjologicznymi roślin
C-3Zapoznanie z wpływem czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne roślin
C-4Zapoznanie studenta z fizjologicznymi podstawami regulującymi procesy wzrostu i rozwoju roślin
Treści programoweT-W-7Mineralne żywienie, objawy niedoboru pierwiastków
T-W-4Gospodarka wodna roślin
T-W-5Fotosynteza
T-W-6Oddychanie roślin
T-W-8Regulatory wzrostu
T-W-9Ruchy roślin
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia audytoryjne
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomośc zależności podstawowych warunków środowiska na rozwój i wzrost roślin
3,5
4,0
4,5
5,0