Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Techniki modelowania i druku 3D:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki modelowania i druku 3D
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Lech <Piotr.Lech@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jarosław Fastowicz <jaroslaw.fastowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiada wiedzę z geometrii na pozmiomie szkoły średniej.
W-2Posiada znajomość programów CAD do tworzenia rysunku technicznego.
W-3Posiada wiedze z zakresu komputerowego wspomagania procesu projektowania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z technologią wydruku 3D.
C-2Zdobycie umiejętności wykorzystania wydruku 3D do procesu szybkiego prototypowania.
C-3Nabycie wiedzy wystarczającej do obsługi i serwisowania urządzeń produkcji przyrostowej poprzez osadzanie topionego materiału.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z środowiskiem do projektowania 3D.1
T-L-2Omówienie i analiza dostępnej drukarki 3D na potrzeby laboratorium - mozliwości i ograniczenia wydruku.1
T-L-3Stworzenie projektu budowy wybranej drukarki 3D. Określenie listy materiałów, kosztorysu wraz z źródłem zamówienia oraz docelowego oprogramowania narzędziowego i użytkownika.2
T-L-4Konfiguracja wybranego firmware'u, oprogramowania do drukarki 3D przygotowanej według projektu.3
T-L-5Przygotowanie planu konserwacji i przeglądów okresowych drukarki 3D. Problemy z jakościa wydruku i serwis urządzeń.1
T-L-6Zagadnienie problemowe, sformułowanie wymagań, celów i funkcjonalności jaką ma spełniać obudowa do wybranego układu elektronicznego. Stworzenie planu projektowego do wykonania modelu w celu wydruku 3D.3
T-L-7Stworzenie modelu obiektu 3D według założeń projektowych pod kątem optymalizacji do wydruku 3D.3
T-L-8Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Technologia produkcji przyrostowej na przykładzie popularnych drukarek 3D. Omówienie zasady działania i rodzajów materiału bazowego.2
T-W-2Metody wydruku 3D.Przegląd konstrukcji drukarek ze szczególnym uwzględnieniem drukarek osadzających topiony materiał (FDM).2
T-W-3Materiały do wydruku 3D. Filamenty do druku przyrostowego, rodzaje i zastosowanie.2
T-W-4Oprogramowanie do drukarek 3D po stronie hosta - przegląd i omówienie dostępnego firmware'u.1
T-W-5Oprogramowanie do drukarek 3D po stronie urządzenia - przegląd i omówienie dostępnego firmware'u.1
T-W-6Modelowanie 3D w zastosowaniach inżynierskich. Przegląd oprogramownia narzędziowego do modelowania 3D.2
T-W-7Definicje parametrów opisujących obiekty 3D.2
T-W-8Przygotowanie modelu do wydruku 3D - programy dzielące model na warstwy ich parametry i ustawienia.2
T-W-9Zaliczenie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć8
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2analiza literatury6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pokaz
M-3dyskusja
M-4ćwiczenie laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena stopnia realizacji założonych celów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena testu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C09_W01
Ma wiedzę z zakresu budowy drukarek i druku 3D oraz wiedzę niezbędną do zaprojektowania obiektu 3D.
TI_1A_W20, TI_1A_W22, TI_1A_W16C-3, C-1T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-3M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C09_U01
Potrafi przygotować oprogramowanie systemowe drukarki 3D, przygotować model do wydruku oraz zoptymalizaować parametry wydruku.
TI_1A_U25, TI_1A_U07C-2T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-2, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TI_1A_C09_W01
Ma wiedzę z zakresu budowy drukarek i druku 3D oraz wiedzę niezbędną do zaprojektowania obiektu 3D.
2,0Nie spełnia wymogu uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia.
3,0Spełnia wymogi uzyskania oceny 3.0 uzyskując 50% - 60% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia.
3,5Spełnia wymogi uzyskania oceny 3.5 uzyskując 61% - 70% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia.
4,0Spełnia wymogi uzyskania oceny 4.0 uzyskując 71% - 80% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia.
4,5Spełnia wymogi uzyskania oceny 4.5 uzyskując 81% - 90% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia.
5,0Spełnia wymogi uzyskania oceny 5.0 uzyskując 91% - 100% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TI_1A_C09_U01
Potrafi przygotować oprogramowanie systemowe drukarki 3D, przygotować model do wydruku oraz zoptymalizaować parametry wydruku.
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia.
3,0Spełnia wymogi uzyskania oceny 3.0 uzyskując 50% - 60% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia.
3,5Spełnia wymogi uzyskania oceny 3.5 uzyskując 61% - 70% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia.
4,0Spełnia wymogi uzyskania oceny 4.0 uzyskując 71% - 80% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia.
4,5Spełnia wymogi uzyskania oceny 4.5 uzyskując 81% - 90% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia.
5,0Spełnia wymogi uzyskania oceny 5.0 uzyskując 91% - 100% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia.

Literatura podstawowa

  1. Ben Redwood, Filemon Schöffer, Brian Garret, The 3D Printing Handbook: Technologies, Design and Applications, 3D Hubs, Amsterdam, The Netherlands, 2017, ISBN-13: 978-9082748505
  2. Tatiana Reinhard, Bertier Luyt, Samuel N. Bernier, Design for 3D Printing: Scanning, Creating, Editing, Remixing, and Making in Three Dimensions, Maker Media, 2015, ISBN-13: 978-1457187360
  3. Lydia Sloan Cline, 3D Printing and CNC Fabrication with SketchUp, McGraw-Hill Education TAB, 2015, ISBN-13: 978-0071842419

Literatura dodatkowa

  1. Simon Monk, Arduino dla początkujących. Podstawy i szkice - Wydanie II, Helion, 2013, ISBN: 978-83-246-8707-7, Tłumaczenie: Konrad Matuk
  2. Simon Monk, Arduino dla początkujących. Kolejny krok, Helion, 2015, ISBN: 978-83-283-0013-2, Tłumaczenie: Konrad Matuk

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z środowiskiem do projektowania 3D.1
T-L-2Omówienie i analiza dostępnej drukarki 3D na potrzeby laboratorium - mozliwości i ograniczenia wydruku.1
T-L-3Stworzenie projektu budowy wybranej drukarki 3D. Określenie listy materiałów, kosztorysu wraz z źródłem zamówienia oraz docelowego oprogramowania narzędziowego i użytkownika.2
T-L-4Konfiguracja wybranego firmware'u, oprogramowania do drukarki 3D przygotowanej według projektu.3
T-L-5Przygotowanie planu konserwacji i przeglądów okresowych drukarki 3D. Problemy z jakościa wydruku i serwis urządzeń.1
T-L-6Zagadnienie problemowe, sformułowanie wymagań, celów i funkcjonalności jaką ma spełniać obudowa do wybranego układu elektronicznego. Stworzenie planu projektowego do wykonania modelu w celu wydruku 3D.3
T-L-7Stworzenie modelu obiektu 3D według założeń projektowych pod kątem optymalizacji do wydruku 3D.3
T-L-8Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Technologia produkcji przyrostowej na przykładzie popularnych drukarek 3D. Omówienie zasady działania i rodzajów materiału bazowego.2
T-W-2Metody wydruku 3D.Przegląd konstrukcji drukarek ze szczególnym uwzględnieniem drukarek osadzających topiony materiał (FDM).2
T-W-3Materiały do wydruku 3D. Filamenty do druku przyrostowego, rodzaje i zastosowanie.2
T-W-4Oprogramowanie do drukarek 3D po stronie hosta - przegląd i omówienie dostępnego firmware'u.1
T-W-5Oprogramowanie do drukarek 3D po stronie urządzenia - przegląd i omówienie dostępnego firmware'u.1
T-W-6Modelowanie 3D w zastosowaniach inżynierskich. Przegląd oprogramownia narzędziowego do modelowania 3D.2
T-W-7Definicje parametrów opisujących obiekty 3D.2
T-W-8Przygotowanie modelu do wydruku 3D - programy dzielące model na warstwy ich parametry i ustawienia.2
T-W-9Zaliczenie.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć8
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2analiza literatury6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C09_W01Ma wiedzę z zakresu budowy drukarek i druku 3D oraz wiedzę niezbędną do zaprojektowania obiektu 3D.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W20Ma podstawową wiedzę w zakresie komputerowo wspomaganego procesu zarządzania projektami.
TI_1A_W22Ma wiedzę w zakresie współczesnych zastosowań teleinformatyki w wybranych dyscyplinach pokrewnych.
TI_1A_W16Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu elektroniki, w tym elementów optoelektronicznych, programowalnych i rekonfigurowalnych układów scalonych, systemów mikroprocesorowych w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania elektronicznych urządzeń wykorzystywanych w systemach transmisji i przetwarzania danych.
Cel przedmiotuC-3Nabycie wiedzy wystarczającej do obsługi i serwisowania urządzeń produkcji przyrostowej poprzez osadzanie topionego materiału.
C-1Zapoznanie studenta z technologią wydruku 3D.
Treści programoweT-W-4Oprogramowanie do drukarek 3D po stronie hosta - przegląd i omówienie dostępnego firmware'u.
T-W-6Modelowanie 3D w zastosowaniach inżynierskich. Przegląd oprogramownia narzędziowego do modelowania 3D.
T-W-1Technologia produkcji przyrostowej na przykładzie popularnych drukarek 3D. Omówienie zasady działania i rodzajów materiału bazowego.
T-W-8Przygotowanie modelu do wydruku 3D - programy dzielące model na warstwy ich parametry i ustawienia.
T-W-2Metody wydruku 3D.Przegląd konstrukcji drukarek ze szczególnym uwzględnieniem drukarek osadzających topiony materiał (FDM).
T-W-5Oprogramowanie do drukarek 3D po stronie urządzenia - przegląd i omówienie dostępnego firmware'u.
T-W-7Definicje parametrów opisujących obiekty 3D.
T-W-3Materiały do wydruku 3D. Filamenty do druku przyrostowego, rodzaje i zastosowanie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pokaz
M-3dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymogu uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia.
3,0Spełnia wymogi uzyskania oceny 3.0 uzyskując 50% - 60% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia.
3,5Spełnia wymogi uzyskania oceny 3.5 uzyskując 61% - 70% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia.
4,0Spełnia wymogi uzyskania oceny 4.0 uzyskując 71% - 80% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia.
4,5Spełnia wymogi uzyskania oceny 4.5 uzyskując 81% - 90% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia.
5,0Spełnia wymogi uzyskania oceny 5.0 uzyskując 91% - 100% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C09_U01Potrafi przygotować oprogramowanie systemowe drukarki 3D, przygotować model do wydruku oraz zoptymalizaować parametry wydruku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U25Ma umiejętności pozwalające na realizację wybranych zadań z kierunków studiów powiązanych z teleinformatyką.
TI_1A_U07Potrafi zastosować w praktyce wiedzę z zakresu inżynierii oprogramowania oraz dobre praktyki programistyczne stosując wybrane narzędzia i środowiska deweloperskie.
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umiejętności wykorzystania wydruku 3D do procesu szybkiego prototypowania.
Treści programoweT-L-7Stworzenie modelu obiektu 3D według założeń projektowych pod kątem optymalizacji do wydruku 3D.
T-L-1Zapoznanie z środowiskiem do projektowania 3D.
T-L-6Zagadnienie problemowe, sformułowanie wymagań, celów i funkcjonalności jaką ma spełniać obudowa do wybranego układu elektronicznego. Stworzenie planu projektowego do wykonania modelu w celu wydruku 3D.
T-L-4Konfiguracja wybranego firmware'u, oprogramowania do drukarki 3D przygotowanej według projektu.
T-L-2Omówienie i analiza dostępnej drukarki 3D na potrzeby laboratorium - mozliwości i ograniczenia wydruku.
T-L-3Stworzenie projektu budowy wybranej drukarki 3D. Określenie listy materiałów, kosztorysu wraz z źródłem zamówienia oraz docelowego oprogramowania narzędziowego i użytkownika.
T-L-5Przygotowanie planu konserwacji i przeglądów okresowych drukarki 3D. Problemy z jakościa wydruku i serwis urządzeń.
Metody nauczaniaM-2pokaz
M-4ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena stopnia realizacji założonych celów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia.
3,0Spełnia wymogi uzyskania oceny 3.0 uzyskując 50% - 60% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia.
3,5Spełnia wymogi uzyskania oceny 3.5 uzyskując 61% - 70% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia.
4,0Spełnia wymogi uzyskania oceny 4.0 uzyskując 71% - 80% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia.
4,5Spełnia wymogi uzyskania oceny 4.5 uzyskując 81% - 90% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia.
5,0Spełnia wymogi uzyskania oceny 5.0 uzyskując 91% - 100% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia.