Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Sułek <Jolanta.Sulek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość mikro- i makroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Dostarczenie podstawowej wiedzy o organizacji, kontroli, motywacji oraz o podejmowaniu decyzji kierowniczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sytuacja do analizy - Przedsiębiorca czy menedżer?2
T-A-2Sytuacja do analizy - Historia przedsiębiorstwa i lekcja z niej płynąca.1
T-A-3Opracowanie instrukcji dotyczącej stanowiska pracy1
T-A-4Sytuacja do analizy - Konflikty w zespole.1
T-A-5Sytuacja do analizy - Dzień pracy menedżera.1
T-A-6Gra praktyczna - Podjęcie decyzji w warunkach nieokreślonych.1
T-A-7Gra praktyczna - Redukcja etatów.2
T-A-8Test - Czy nadajesz się na stanowisko kierownicze?1
T-A-9Test - Jakim jesteś kierownikiem?1
T-A-10Test - Myślenie przyczynowo-skutkowe.1
T-A-11Test - Zachowanie się w sytuacjach konfliktowych.1
T-A-12Test - Styl pracy kierownika.1
T-A-13Sytuacja do analizy - Komunikowanie jako środek kierowania.1
15
wykłady
T-W-1Istota zarządzania2
T-W-2Metody zarządzania2
T-W-3Style kierowania1
T-W-4Psychologia społeczna zespołu pracowniczego3
T-W-5Decyzje kierownicze3
T-W-6Marketing jako podstawa nowoczesnego zarządzania2
T-W-7Organizacyjne struktury zarządzania2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Graca w grupach6
A-A-3Samodzielna praca studenta9
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielna praca studenta15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Gry dydaktyczne
M-3Metody sytuacyjne
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_C18_W01
Student umie zdefiniować podstawowe pojęcia i kategorie zarządzania, metody i style kierowania.
ZBJZ_1A_W02C-1T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_C18_U01
Umie definiowac i rozwiazywać konflikty w zespole pracowniczym, podejmować decyzje kierownicze i kontrolować ich wykonanie, strukturyzować pracę zespołu, wykorzystywać zdobytą wiedzę z zarzadzania marketingowego.
ZBJZ_1A_U05C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-1, T-A-7M-1, M-3, M-4, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_C18_K01
Studnet rozumie potrzebę stałego podnoszenia swoich kompetencji. Jest zdeterminowany na stały rozwój i naukę.
ZBJZ_1A_K01C-1T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-1, T-A-7M-1, M-3, M-4, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_C18_W01
Student umie zdefiniować podstawowe pojęcia i kategorie zarządzania, metody i style kierowania.
2,0
3,0Student umie zdefiniować podstawowe pojęcia i kategorie zarządzania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_C18_U01
Umie definiowac i rozwiazywać konflikty w zespole pracowniczym, podejmować decyzje kierownicze i kontrolować ich wykonanie, strukturyzować pracę zespołu, wykorzystywać zdobytą wiedzę z zarzadzania marketingowego.
2,0
3,0Student umie definiować i rozwiazywać konflikty w zespole pracowniczym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_C18_K01
Studnet rozumie potrzebę stałego podnoszenia swoich kompetencji. Jest zdeterminowany na stały rozwój i naukę.
2,0
3,0Studnet widzi potrzebę stałęgo rozwoju i doskonalenia procesu zarządzania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Worobjow Leonid, Teoria i praktyka zarządzania, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2011
  2. Koźmiński A., Piotrowski W., Zarządzanie. Teoria i praktyka., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
  3. Griffin R., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Wrszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Mruk H., Marketing, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
  2. Drucker P.F., Praktyka zarządzania, AE, Kraków, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sytuacja do analizy - Przedsiębiorca czy menedżer?2
T-A-2Sytuacja do analizy - Historia przedsiębiorstwa i lekcja z niej płynąca.1
T-A-3Opracowanie instrukcji dotyczącej stanowiska pracy1
T-A-4Sytuacja do analizy - Konflikty w zespole.1
T-A-5Sytuacja do analizy - Dzień pracy menedżera.1
T-A-6Gra praktyczna - Podjęcie decyzji w warunkach nieokreślonych.1
T-A-7Gra praktyczna - Redukcja etatów.2
T-A-8Test - Czy nadajesz się na stanowisko kierownicze?1
T-A-9Test - Jakim jesteś kierownikiem?1
T-A-10Test - Myślenie przyczynowo-skutkowe.1
T-A-11Test - Zachowanie się w sytuacjach konfliktowych.1
T-A-12Test - Styl pracy kierownika.1
T-A-13Sytuacja do analizy - Komunikowanie jako środek kierowania.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota zarządzania2
T-W-2Metody zarządzania2
T-W-3Style kierowania1
T-W-4Psychologia społeczna zespołu pracowniczego3
T-W-5Decyzje kierownicze3
T-W-6Marketing jako podstawa nowoczesnego zarządzania2
T-W-7Organizacyjne struktury zarządzania2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Graca w grupach6
A-A-3Samodzielna praca studenta9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielna praca studenta15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBJZ_1A_C18_W01Student umie zdefiniować podstawowe pojęcia i kategorie zarządzania, metody i style kierowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_W02Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, prawa i zagadnień społecznych dotyczących zarządzania i bezpieczeństwa żywności
Cel przedmiotuC-1Dostarczenie podstawowej wiedzy o organizacji, kontroli, motywacji oraz o podejmowaniu decyzji kierowniczych.
Treści programoweT-W-7Organizacyjne struktury zarządzania
T-W-4Psychologia społeczna zespołu pracowniczego
T-W-3Style kierowania
T-W-1Istota zarządzania
T-W-5Decyzje kierownicze
T-W-6Marketing jako podstawa nowoczesnego zarządzania
T-W-2Metody zarządzania
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Gry dydaktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie zdefiniować podstawowe pojęcia i kategorie zarządzania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBJZ_1A_C18_U01Umie definiowac i rozwiazywać konflikty w zespole pracowniczym, podejmować decyzje kierownicze i kontrolować ich wykonanie, strukturyzować pracę zespołu, wykorzystywać zdobytą wiedzę z zarzadzania marketingowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych oraz posiada zdolność samodzielnego planowania własnej kariery
Cel przedmiotuC-1Dostarczenie podstawowej wiedzy o organizacji, kontroli, motywacji oraz o podejmowaniu decyzji kierowniczych.
Treści programoweT-A-2Sytuacja do analizy - Historia przedsiębiorstwa i lekcja z niej płynąca.
T-A-3Opracowanie instrukcji dotyczącej stanowiska pracy
T-A-4Sytuacja do analizy - Konflikty w zespole.
T-A-5Sytuacja do analizy - Dzień pracy menedżera.
T-A-6Gra praktyczna - Podjęcie decyzji w warunkach nieokreślonych.
T-A-8Test - Czy nadajesz się na stanowisko kierownicze?
T-A-9Test - Jakim jesteś kierownikiem?
T-A-10Test - Myślenie przyczynowo-skutkowe.
T-A-11Test - Zachowanie się w sytuacjach konfliktowych.
T-A-12Test - Styl pracy kierownika.
T-A-13Sytuacja do analizy - Komunikowanie jako środek kierowania.
T-A-1Sytuacja do analizy - Przedsiębiorca czy menedżer?
T-A-7Gra praktyczna - Redukcja etatów.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-3Metody sytuacyjne
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Gry dydaktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie definiować i rozwiazywać konflikty w zespole pracowniczym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBJZ_1A_C18_K01Studnet rozumie potrzebę stałego podnoszenia swoich kompetencji. Jest zdeterminowany na stały rozwój i naukę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia podyplomowe, kursy)
Cel przedmiotuC-1Dostarczenie podstawowej wiedzy o organizacji, kontroli, motywacji oraz o podejmowaniu decyzji kierowniczych.
Treści programoweT-W-7Organizacyjne struktury zarządzania
T-W-4Psychologia społeczna zespołu pracowniczego
T-W-3Style kierowania
T-W-1Istota zarządzania
T-W-5Decyzje kierownicze
T-W-6Marketing jako podstawa nowoczesnego zarządzania
T-W-2Metody zarządzania
T-A-2Sytuacja do analizy - Historia przedsiębiorstwa i lekcja z niej płynąca.
T-A-3Opracowanie instrukcji dotyczącej stanowiska pracy
T-A-4Sytuacja do analizy - Konflikty w zespole.
T-A-5Sytuacja do analizy - Dzień pracy menedżera.
T-A-6Gra praktyczna - Podjęcie decyzji w warunkach nieokreślonych.
T-A-8Test - Czy nadajesz się na stanowisko kierownicze?
T-A-9Test - Jakim jesteś kierownikiem?
T-A-10Test - Myślenie przyczynowo-skutkowe.
T-A-11Test - Zachowanie się w sytuacjach konfliktowych.
T-A-12Test - Styl pracy kierownika.
T-A-13Sytuacja do analizy - Komunikowanie jako środek kierowania.
T-A-1Sytuacja do analizy - Przedsiębiorca czy menedżer?
T-A-7Gra praktyczna - Redukcja etatów.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-3Metody sytuacyjne
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Gry dydaktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studnet widzi potrzebę stałęgo rozwoju i doskonalenia procesu zarządzania
3,5
4,0
4,5
5,0