Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: żywienie człowieka

Sylabus przedmiotu Wybrane działy z toksykologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane działy z toksykologii
Specjalność ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 33 4,00,50zaliczenie
wykładyW1 24 2,00,25egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 6 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biochemii, toksykologii żywności, technologii żywności, fizjologii żywienia, opakowalnictwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1przekazanie studentowi pogłębionej wiedzy w zakresie najnowszych badań w toksykologii żywności i stosowanych w nich nowoczesnych metod analitycznych oraz szkodliwych substancji dostarczanych do organizmu ludzkiego drogą pokarmową

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Opracowanie wyników badań toksykologicznych - metodologia3
T-A-2Zagadnienia wybrane - prezentacje studentów3
6
laboratoria
T-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń; Nowoczesne metody przygotowania i analizy próbek, badanie ich wiarygodności, czynników wpływających na jakość wyników i dobór właściwych parametrów analizy instrumentalnej8
T-L-2Badanie wpływu wybranych metod i procesów obróbki na zawartość substancji szkodliwych i niebezpiecznych w końcowych produktach spożywczych. Badanie możliwości przechodzenia ksenobiotyków z urządzeń i opakowań do żywności15
T-L-3Analiza substancji antyodżywczych i substancji uzależniających8
T-L-4Zaliczenie końcowe2
33
wykłady
T-W-1Znaczenie i metody kontroli jakości analiz w badaniach toksykologicznych.2
T-W-2Metody analizy instrumentalnej i ich znaczenie we współczesnej toksykologii.4
T-W-3Woda wodociągowa jako źródło toksyn i substancji szkodliwych.2
T-W-4Ocena toksykologiczna materiałów opakowaniowych i innych pozostających w kontakcie z żywnością.4
T-W-5Zmiany poziomu zawartości związków toksycznych podczas przetwarzania i składowania żywności oraz możliwości powstawania substancji szkodliwych.8
T-W-6Substancje antyodżywcze w żywności. Toksykologia środków uzależniających.4
24

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Studia literatury przedmiotu10
A-A-3konsultacje2
A-A-4Przygotowanie sie do zaliczenia12
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach33
A-L-2przygotowanie się do zajęć30
A-L-3konsultacje10
A-L-4przygotowanie pracy kontrolnej22
A-L-5przygotowanie się do zaliczeń25
120
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach24
A-W-2konsultacje2
A-W-3studiowanie literatury14
A-W-4przygotowanie się do zajęć10
A-W-5przygotowanie się do egzaminu10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D1oaizjz_W01
Student powinien być w stanie: opisać wpływ warunków panujących w zakładach przetwórstwa spożywczego, procesów technologicznych i stosowanych opakowań na poziom stężeń substancji szkodliwych w wytwarzanej żywności; wskazać i scharakteryzować substancje uzależniające; rozpoznać surowce i opakowania nieprzydatne w produkcji żywności; wybrać odpowiednie metody analityczne i stosować je zgodnie z zasadami BHP
TZZ_2A_W03, TZZ_2A_W04, TZZ_2A_W06, TZZ_2A_W12, TZZ_2A_W15C-1T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1, M-3, M-4, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D1oaizjz_U01
Student w celu samokształcenia umie wyszukiwać, analizować oraz interpretować informacje na ich podstawie formułować i uzasadniać wnioski. Potrafi opracować i realizować harmonogram pracy, a jej wyniki umie opracować i przedstawić pisemnie lub ustnie w języku polskim i angielskim
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U07, TZZ_2A_U08, TZZ_2A_U09C-1T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1, M-3, M-4, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D1oaizjz_K01
Student jest kreatywny, wykazuje dbałość o samokształcenie, dbałość o efekty swojej pracy. postępuje zgodnie zasadami etyki zawodowej, dba o efekty swojej pracy, przestrzega relacji w pracy zespołowej, jest zdolny do przyjęcia roli lidera
TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04C-1T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1, M-3, M-4, M-2S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D1oaizjz_W01
Student powinien być w stanie: opisać wpływ warunków panujących w zakładach przetwórstwa spożywczego, procesów technologicznych i stosowanych opakowań na poziom stężeń substancji szkodliwych w wytwarzanej żywności; wskazać i scharakteryzować substancje uzależniające; rozpoznać surowce i opakowania nieprzydatne w produkcji żywności; wybrać odpowiednie metody analityczne i stosować je zgodnie z zasadami BHP
2,0Student nie umie: - opisać warunków, procesów i innych czynników wpływających na poziom stężeń substancji szkodliwych w żywności, - wskazać i scharakteryzować substancji uzależniejących, - rozpoznać surowce i opakowania nieprzydatne w produkcji żywności, - wybrać i stosować odpowiednie metody analityczne i stosować je zgodnie z zasadami BHP
3,0Student umie w stopniu dostatecznym predstawić i wykorzystać kilka wymaganych w ramach przedmiotu elementów wiedzy
3,5Student umie poprawnie przedstawić i wykorzystać wszystkie wymagane w ramach przedmiotu elementy wiedzy
4,0Student umie poprawnie przedstawić, wykorzystać i w analityczny sposób porównać wszystkie wymagane w ramach przedmiotu elementy wiedzy
4,5Student umie poprawnie przedstawić, wykorzystać i w analityczny sposób porównać wszystkie wymagane w ramach przedmiotu elementy wiedzy, a na tej podstawie identyfikować przyczyny zagrożenia zdrowia konsumenta żywności
5,0Student umie poprawnie przedstawić, wykorzystać i w analityczny sposób porównać wszystkie wymagane w ramach przedmiotu elementy wiedzy, na tej podstawie identyfikować przyczyny zagrożenia zdrowia konsumenta żywności oraz wskazać narzędzia niezbędne do rozwiązania problemu z uzasadnieniem ich wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D1oaizjz_U01
Student w celu samokształcenia umie wyszukiwać, analizować oraz interpretować informacje na ich podstawie formułować i uzasadniać wnioski. Potrafi opracować i realizować harmonogram pracy, a jej wyniki umie opracować i przedstawić pisemnie lub ustnie w języku polskim i angielskim
2,0Student nie potrafi zaprezentować uzyskanych informacji oraz wyników swoich badań
3,0Student ogólnikowo prezentuje uzyskane informacji oraz wyniki swoich badań bez ich analizy
3,5Student prezentuje uzyskane informacj oraz wyniki swoich badań, a równocześnie dokonuje ich analizy
4,0Student prezentuje uzyskane informacj oraz wyniki swoich badań, a równocześnie dokonuje ich analizy. Potrafi dyskutować o wynikach.
4,5Student prezentuje uzyskane informacj oraz wyniki swoich badań, a równocześnie dokonuje ich analizy. Potrafi dyskutować o wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student prezentuje uzyskane informacj oraz wyniki swoich badań, dokonuje ich analizy, potrafi dyskutować o wynikach oraz oszacować błędy, a także proponować rozwiązania w celu ich usunięcia.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D1oaizjz_K01
Student jest kreatywny, wykazuje dbałość o samokształcenie, dbałość o efekty swojej pracy. postępuje zgodnie zasadami etyki zawodowej, dba o efekty swojej pracy, przestrzega relacji w pracy zespołowej, jest zdolny do przyjęcia roli lidera
2,0Nie spełnia warunków
3,0Spełnia niektóre wymagania w zakresie kompetencji
3,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji
4,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji jednak nie potrafi być krytycznym wobec członków zespołu
4,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu
5,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu, przeanalizować błędy i jako lider podjąć środki zaradcze

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006, I
  2. Różański L., Przemiany pestycydów w organizmach żywych i środowisku, PWRiL, Warszawa, 1992, I
  3. Hulanicki A., Współczesna chemia analityczna. Wybrane zagadnienia, PWN, Warszawa, 2001, I

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma: Bromatologia i Chemia Toksykologiczna; Roczniki Państwowego Zakładu Higieny; Acta Scientiarum Polonorum - Technologia Alimentaria; Zeszyty Problemowe PNR, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Opracowanie wyników badań toksykologicznych - metodologia3
T-A-2Zagadnienia wybrane - prezentacje studentów3
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń; Nowoczesne metody przygotowania i analizy próbek, badanie ich wiarygodności, czynników wpływających na jakość wyników i dobór właściwych parametrów analizy instrumentalnej8
T-L-2Badanie wpływu wybranych metod i procesów obróbki na zawartość substancji szkodliwych i niebezpiecznych w końcowych produktach spożywczych. Badanie możliwości przechodzenia ksenobiotyków z urządzeń i opakowań do żywności15
T-L-3Analiza substancji antyodżywczych i substancji uzależniających8
T-L-4Zaliczenie końcowe2
33

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie i metody kontroli jakości analiz w badaniach toksykologicznych.2
T-W-2Metody analizy instrumentalnej i ich znaczenie we współczesnej toksykologii.4
T-W-3Woda wodociągowa jako źródło toksyn i substancji szkodliwych.2
T-W-4Ocena toksykologiczna materiałów opakowaniowych i innych pozostających w kontakcie z żywnością.4
T-W-5Zmiany poziomu zawartości związków toksycznych podczas przetwarzania i składowania żywności oraz możliwości powstawania substancji szkodliwych.8
T-W-6Substancje antyodżywcze w żywności. Toksykologia środków uzależniających.4
24

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Studia literatury przedmiotu10
A-A-3konsultacje2
A-A-4Przygotowanie sie do zaliczenia12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach33
A-L-2przygotowanie się do zajęć30
A-L-3konsultacje10
A-L-4przygotowanie pracy kontrolnej22
A-L-5przygotowanie się do zaliczeń25
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach24
A-W-2konsultacje2
A-W-3studiowanie literatury14
A-W-4przygotowanie się do zajęć10
A-W-5przygotowanie się do egzaminu10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_D1oaizjz_W01Student powinien być w stanie: opisać wpływ warunków panujących w zakładach przetwórstwa spożywczego, procesów technologicznych i stosowanych opakowań na poziom stężeń substancji szkodliwych w wytwarzanej żywności; wskazać i scharakteryzować substancje uzależniające; rozpoznać surowce i opakowania nieprzydatne w produkcji żywności; wybrać odpowiednie metody analityczne i stosować je zgodnie z zasadami BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym.
TZZ_2A_W04Ma pogłębioną wiedzę o toksynach roślinnych i zwierzęcych, substancjach uzależniających i szkodnikach
TZZ_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
TZZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZZ_2A_W15Ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, oraz na temat wpływu przemysłu spożywczego na funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
Cel przedmiotuC-1przekazanie studentowi pogłębionej wiedzy w zakresie najnowszych badań w toksykologii żywności i stosowanych w nich nowoczesnych metod analitycznych oraz szkodliwych substancji dostarczanych do organizmu ludzkiego drogą pokarmową
Treści programoweT-L-4Zaliczenie końcowe
T-L-3Analiza substancji antyodżywczych i substancji uzależniających
T-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń; Nowoczesne metody przygotowania i analizy próbek, badanie ich wiarygodności, czynników wpływających na jakość wyników i dobór właściwych parametrów analizy instrumentalnej
T-L-2Badanie wpływu wybranych metod i procesów obróbki na zawartość substancji szkodliwych i niebezpiecznych w końcowych produktach spożywczych. Badanie możliwości przechodzenia ksenobiotyków z urządzeń i opakowań do żywności
T-W-2Metody analizy instrumentalnej i ich znaczenie we współczesnej toksykologii.
T-W-1Znaczenie i metody kontroli jakości analiz w badaniach toksykologicznych.
T-W-4Ocena toksykologiczna materiałów opakowaniowych i innych pozostających w kontakcie z żywnością.
T-W-3Woda wodociągowa jako źródło toksyn i substancji szkodliwych.
T-W-5Zmiany poziomu zawartości związków toksycznych podczas przetwarzania i składowania żywności oraz możliwości powstawania substancji szkodliwych.
T-W-6Substancje antyodżywcze w żywności. Toksykologia środków uzależniających.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie: - opisać warunków, procesów i innych czynników wpływających na poziom stężeń substancji szkodliwych w żywności, - wskazać i scharakteryzować substancji uzależniejących, - rozpoznać surowce i opakowania nieprzydatne w produkcji żywności, - wybrać i stosować odpowiednie metody analityczne i stosować je zgodnie z zasadami BHP
3,0Student umie w stopniu dostatecznym predstawić i wykorzystać kilka wymaganych w ramach przedmiotu elementów wiedzy
3,5Student umie poprawnie przedstawić i wykorzystać wszystkie wymagane w ramach przedmiotu elementy wiedzy
4,0Student umie poprawnie przedstawić, wykorzystać i w analityczny sposób porównać wszystkie wymagane w ramach przedmiotu elementy wiedzy
4,5Student umie poprawnie przedstawić, wykorzystać i w analityczny sposób porównać wszystkie wymagane w ramach przedmiotu elementy wiedzy, a na tej podstawie identyfikować przyczyny zagrożenia zdrowia konsumenta żywności
5,0Student umie poprawnie przedstawić, wykorzystać i w analityczny sposób porównać wszystkie wymagane w ramach przedmiotu elementy wiedzy, na tej podstawie identyfikować przyczyny zagrożenia zdrowia konsumenta żywności oraz wskazać narzędzia niezbędne do rozwiązania problemu z uzasadnieniem ich wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_D1oaizjz_U01Student w celu samokształcenia umie wyszukiwać, analizować oraz interpretować informacje na ich podstawie formułować i uzasadniać wnioski. Potrafi opracować i realizować harmonogram pracy, a jej wyniki umie opracować i przedstawić pisemnie lub ustnie w języku polskim i angielskim
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_2A_U07Posiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych. Potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie systemy GMP, GHP, HACCP.
TZZ_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
TZZ_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
Cel przedmiotuC-1przekazanie studentowi pogłębionej wiedzy w zakresie najnowszych badań w toksykologii żywności i stosowanych w nich nowoczesnych metod analitycznych oraz szkodliwych substancji dostarczanych do organizmu ludzkiego drogą pokarmową
Treści programoweT-L-4Zaliczenie końcowe
T-L-3Analiza substancji antyodżywczych i substancji uzależniających
T-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń; Nowoczesne metody przygotowania i analizy próbek, badanie ich wiarygodności, czynników wpływających na jakość wyników i dobór właściwych parametrów analizy instrumentalnej
T-L-2Badanie wpływu wybranych metod i procesów obróbki na zawartość substancji szkodliwych i niebezpiecznych w końcowych produktach spożywczych. Badanie możliwości przechodzenia ksenobiotyków z urządzeń i opakowań do żywności
T-W-2Metody analizy instrumentalnej i ich znaczenie we współczesnej toksykologii.
T-W-1Znaczenie i metody kontroli jakości analiz w badaniach toksykologicznych.
T-W-4Ocena toksykologiczna materiałów opakowaniowych i innych pozostających w kontakcie z żywnością.
T-W-3Woda wodociągowa jako źródło toksyn i substancji szkodliwych.
T-W-5Zmiany poziomu zawartości związków toksycznych podczas przetwarzania i składowania żywności oraz możliwości powstawania substancji szkodliwych.
T-W-6Substancje antyodżywcze w żywności. Toksykologia środków uzależniających.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprezentować uzyskanych informacji oraz wyników swoich badań
3,0Student ogólnikowo prezentuje uzyskane informacji oraz wyniki swoich badań bez ich analizy
3,5Student prezentuje uzyskane informacj oraz wyniki swoich badań, a równocześnie dokonuje ich analizy
4,0Student prezentuje uzyskane informacj oraz wyniki swoich badań, a równocześnie dokonuje ich analizy. Potrafi dyskutować o wynikach.
4,5Student prezentuje uzyskane informacj oraz wyniki swoich badań, a równocześnie dokonuje ich analizy. Potrafi dyskutować o wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student prezentuje uzyskane informacj oraz wyniki swoich badań, dokonuje ich analizy, potrafi dyskutować o wynikach oraz oszacować błędy, a także proponować rozwiązania w celu ich usunięcia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_D1oaizjz_K01Student jest kreatywny, wykazuje dbałość o samokształcenie, dbałość o efekty swojej pracy. postępuje zgodnie zasadami etyki zawodowej, dba o efekty swojej pracy, przestrzega relacji w pracy zespołowej, jest zdolny do przyjęcia roli lidera
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1przekazanie studentowi pogłębionej wiedzy w zakresie najnowszych badań w toksykologii żywności i stosowanych w nich nowoczesnych metod analitycznych oraz szkodliwych substancji dostarczanych do organizmu ludzkiego drogą pokarmową
Treści programoweT-L-4Zaliczenie końcowe
T-L-3Analiza substancji antyodżywczych i substancji uzależniających
T-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń; Nowoczesne metody przygotowania i analizy próbek, badanie ich wiarygodności, czynników wpływających na jakość wyników i dobór właściwych parametrów analizy instrumentalnej
T-L-2Badanie wpływu wybranych metod i procesów obróbki na zawartość substancji szkodliwych i niebezpiecznych w końcowych produktach spożywczych. Badanie możliwości przechodzenia ksenobiotyków z urządzeń i opakowań do żywności
T-W-2Metody analizy instrumentalnej i ich znaczenie we współczesnej toksykologii.
T-W-1Znaczenie i metody kontroli jakości analiz w badaniach toksykologicznych.
T-W-4Ocena toksykologiczna materiałów opakowaniowych i innych pozostających w kontakcie z żywnością.
T-W-3Woda wodociągowa jako źródło toksyn i substancji szkodliwych.
T-W-5Zmiany poziomu zawartości związków toksycznych podczas przetwarzania i składowania żywności oraz możliwości powstawania substancji szkodliwych.
T-W-6Substancje antyodżywcze w żywności. Toksykologia środków uzależniających.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia warunków
3,0Spełnia niektóre wymagania w zakresie kompetencji
3,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji
4,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji jednak nie potrafi być krytycznym wobec członków zespołu
4,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu
5,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu, przeanalizować błędy i jako lider podjąć środki zaradcze