Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Meteorologia stosowana:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Meteorologia stosowana | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl>, Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z geografii fizycznej, chemii i biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejetności opracowania i interpretacji elementów i zjawisk meteorologicznych w powiazaniu ze wzrostem i plonowaniem roślin uprawnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza materiałów źródłowych z zakresu zmienności elementów i zjawisk meteorologicznych - mapy, atlasy, biuletyny IMGW. | 2 |
T-A-2 | Pomiary i obserwacje meteorologiczne w terenie | 4 |
T-A-3 | Analiza i interpretacja wieloletniej zmienności wybranych elementów meteorologicznych. | 2 |
T-A-4 | Opracowanie wybranych wskaźników agroklimatycznych. | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Termiczna klasyfikacja miesięcy i pór roku wybranego obszaru. | 2 |
T-L-2 | Określanie niedoborów i nadmiarów opadów atmosferycznych za pomocą wskaźników klimatologicznych | 2 |
T-L-3 | Obliczanie parowania terenowego na podstawie temperatury powietrza. | 2 |
T-L-4 | Analiza i interpretacja map synoptycznych oraz krótko - i długoterminowych prognoz pogody prezentowanych w internecie. | 2 |
T-L-5 | Zasady kreślenia, analiza treści i praktyczne wykorzystanie map klimatycznych. Opracowanie i interpretacja mapy przestrzennego rozkładu wybranego elementu meteorologicznego. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wpływ czynników energetycznych, cieplnych i wilgotnościowych na wzrosst, rozwój i plonowanie roślin | 2 |
T-W-2 | Procesy adiabatyczne i stany równowagi w atmosferze | 2 |
T-W-3 | Wybrane metody opracowań klimatycznych | 2 |
T-W-4 | Globalne i regionalne zmiany klimatu -efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze | 2 |
T-W-5 | Zagrożenia środowiska przez ekstremalne zjawiska meteorologiczne | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w ćwiczeniach | 10 |
A-A-2 | udział w konsultacjach | 4 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-A-4 | przygotowanie do ćwiczeń | 4 |
A-A-5 | studiowanie literatury | 4 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-L-2 | Realizacja indywidualnych zadań praktycznych. | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć zaplanowanych na ćwiczeniach. | 5 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 15 |
A-W-3 | Konsultacje | 4 |
A-W-4 | Zaliczenie piemne | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod eksponujacych (film) i aktywizujących (dyskusja dydaktyczna). |
M-2 | Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem podstawowych przyrządów meteorologicznych i demonstracją zasad wykonywania pomiarów. |
M-3 | Ćwiczenia: metody eksponujace z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem Internetu - analiza map synoptycznych i prognoz pogody. |
M-4 | Ćwiczenia : metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej (odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemnego sprawdzianu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C11_W01 Student identyfikuje elementy meteorologiczne oraz procesy klimatotwórcze kształtujące środowisko atmosferyczne jako integralną część geosfery; zna przyczyny i skutki zmian klimatu w środowisku przyrodniczym | ROL_1A_W01, ROL_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C11_U01 Student posiada umiejetność doboru i metod opracowywania, przedstawiania i analizowania zmienności elementów i zjawisk atmosferycznych ksztaltujących środowisko przyrodnicze, ze szczególnym uwzględnieniem jego zagrożenia przez ekstremalne zjawiska pogodowe | ROL_1A_U01, ROL_1A_U11 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-5, T-A-3, T-A-4, T-A-2 | M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C11_K01 Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu dla potrzeb ochrony środowiska i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji | ROL_1A_K01, ROL_1A_K06 | — | — | C-1 | T-A-2 | M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C11_W01 Student identyfikuje elementy meteorologiczne oraz procesy klimatotwórcze kształtujące środowisko atmosferyczne jako integralną część geosfery; zna przyczyny i skutki zmian klimatu w środowisku przyrodniczym | 2,0 | |
3,0 | Student nazywa elementy i zjawiska atmosferyczne, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Tłumaczy różnice pomiędzy pogodą i klimatem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C11_U01 Student posiada umiejetność doboru i metod opracowywania, przedstawiania i analizowania zmienności elementów i zjawisk atmosferycznych ksztaltujących środowisko przyrodnicze, ze szczególnym uwzględnieniem jego zagrożenia przez ekstremalne zjawiska pogodowe | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje zaledwie pojedyncze ich cechy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C11_K01 Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu dla potrzeb ochrony środowiska i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Stanisław Bac Marian Rojek, Meteorologia i klimatologia w inżynierii środowiska, Wyd. UP we Wrocławiu, Wrocław, 2012
- Czarnecka M., Koźmiński C., Meteorologia a zanieczyszczenia atmosfery, AR Szczecin i US, Szczecin, 2006
- Zwoździak J., Zwoździak A., Szczurek A., Meteorologia w ochronie atmosfery, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998
- Bac S., Koźmiński C., Rojek M., Agrometeorologia, PWN, Warszawa, 1998, 2
Literatura dodatkowa
- Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR Szczecin, Szczecin, 2004