Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Maszyny i urządzenia rolnicze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Maszyny i urządzenia rolnicze | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Małgorzata Słowik <jm07559@zut.edu.pl>, Wojciech Słowik <sw06505@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności dotyczące rysunku technicznego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z przeznaczeniem, budową, działaniem i regulacją podstawowych maszyn rolniczych i ogrodniczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe regulacje parametrów pracy ciągnika i mechanizmów łączenia ciągnika z maszynami roboczymi. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy siewników pneumatycznych do wysiewu nawozów i siewu nasion. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy mechanicznych zespołów roboczych do wysiewu nawozów. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do zbioru zielonek, siana i słomy. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy kombajnów do zbioru zbóż, buraków i ziemniaków. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do zbioru owoców i warzyw. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do pozbiorowej obróbki zbóż, ziemniaków, owoców i warzyw. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do zadawania pasz, usuwania obornika i doju mechanicznego. | 10 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Identyfikacja zespołów roboczych , podstawowe regulacje parametrów pracy pługów, kultywatorów, bron aktywnych i glebogryzarek. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy mechanicznych zespołów roboczych do wysiewu nawozów i siewu nasion zbóż. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy opryskiwaczy. Identyfikacja zespołów roboczych, podstawowe regulacje parametrów pracy maszyn do czyszczenia nasion zbóż. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Źródła uciągu i napędu narzędzi i maszyn stosowanych w produkcji rolniczej i ogrodniczej - klasyfikacja, charakterystyka podstawowych parametrów eksploatacyjnych. Klasyfikacja i charakterystyka podstawowych parametrów eksploatacyjnych agregatów maszynowych, sposoby łączenia narzędzi i maszyn roboczych z maszynami napędowymi. Mechanizacja uprawy roli - rodzaje maszynowych zabiegów uprawowych, systematyka, ogólna budowa, podstawowe parametry eksploatacyjne narzędzi i maszyn uprawowych. Mechanizacja: nawożenia, siewu i sadzenia, pielęgnacji i ochrony roślin, zbioru zbóż i roślin okopowych, zbiorów warzyw i owoców - klasyfikacja, ogólna budowa, podstawowe parametry eksploatacyjne maszyn i narzędzi. Mechanizacja zbioru zielonek i ich przetwarzania na pasze - klasyfikacja, ogólna budowa, podstawowe parametry eksploatacyjne maszyn i urządzeń. Mechanizacja prac pod osłonami. Mechanizacja prac w produkcji zwierzęcej - klasyfikacja, ogólna budowa, podstawowe parametry eksploatacyjne maszyn i urządzeń. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 20 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Wykonanie sprawozdań | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć. Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z materiału zrealizowanego na wykładach. Sprawdzian pisemny z materiału zrealizowanego na ćwiczeniach audytoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C15_W01 Ma wiedzę z zakresu budowy, zasady działania oraz regulacji maszyn rolniczych i ogrodniczych | ROL_1A_W13, ROL_1A_W19 | — | — | C-1 | T-L-1, T-A-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C15_U01 Zna zasady działania oraz potrafi przeprowadzać regulacje maszyn rolniczych i ogrodniczych | ROL_1A_U04, ROL_1A_U07 | — | — | C-1 | T-L-1, T-A-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C15_K01 Rozumie ważność i potrzebę ochrony srodowiska | ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K03, ROL_1A_K06 | — | — | C-1 | T-L-1, T-A-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C15_W01 Ma wiedzę z zakresu budowy, zasady działania oraz regulacji maszyn rolniczych i ogrodniczych | 2,0 | |
3,0 | Student identyfikuje maszyny i narzędzia oraz ich podstawowe zespoły i regulacje w odniesieniu do programu nauczania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C15_U01 Zna zasady działania oraz potrafi przeprowadzać regulacje maszyn rolniczych i ogrodniczych | 2,0 | |
3,0 | Student umie opisać zasadę działania większości poznanych oraz zaproponować i przeprowadzić regulacje wybranych maszyn i narzędzi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C15_K01 Rozumie ważność i potrzebę ochrony srodowiska | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje chęc do zdobywania wiedzy i umiejetności w obszarze zwiazanych z przedmiotem | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Worona M., Dawidowski J.B, Maszyny rolnicze cz.1, AR Szczecin, Szczecin, 1999
- Błaszkiewicz Zbigniew, Technika rolnicza - Narzędzia i maszyny rolnicze, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2012, Wyd. II
- Błaszkiewicz Zbigniew, Technika rolnicza - Środki techniczne i energetyczne, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2012, Wyd. II
- Kowalczuk J., Bieganowski F., Mechanizacja ogrodnictwa cz.1 i cz. 2, Wydawnictwa szkolne i pedagogiczne, Warszawa, 2000, Wyd. I
Literatura dodatkowa
- Kufel K., Błażejczak D., Jurga J., Maszyny i urządzenia rolnicze, AR Szczecin, Szczecin, 2002
- Józef Kuczewski, Budowa i regulacja maszyn rolniczych, PWN, Warszawa, 1992
- Ziętara W., Technika w urządzaniu i pielęgnacji terenów zieleni, APRA, Bydgoszcz, 2009