Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Biopreparaty w rolnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biopreparaty w rolnictwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie przez studentów właściwości organizmów glebowych mających wpływ na plonowanie roślin. Znajomość podstaw koncepcji systemu Integrowanej Ochrony Roślin w aspekcie konieczności stosowania naturalnych środków wspomagających uprawę roślin (w tym preparatów mikrobiologicznych) obok pestycydów.
C-2Umiejętność dobrania właściwego biopeparatu w zależności od rodzaju agrofagów. Zdolność do analizy zalet i wad biologicznej i chemicznej ochrony roślin odnośnie wpływu na bioróżnorodność i równowagę biologiczną gleb.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wady i zalety stosowania chemicznej i biologicznej ochrony roślin. Porównanie systemów uprawy roślin pod względem wpływu na agrobiocenozę.2
T-A-2Bioróżnorodność jako podstawa właściwego funkcjonowania agrobiocenozy2
T-A-3Stan faktyczny skali stosowania biopreparatów i chemicznych środków ochrony roślin na podstawie danych statystycznych, na przestrzeni dekady.2
T-A-4Skuteczność biopreparatów, przegląd opinii specjalistów i użytkowników środków. Praca własna z literaturą naukową, popularnonaukowa, opiniami rolników.2
T-A-5Etyczne dylematy rolników zobowiązanych do wyeliminowania/ograniczenia chemicznych środków ochrony roślin z agrotechniki w rolnictwie ekologicznym i zintegrowanym. Analiza danych z kontroli w gospodarstwach ekologicznych.2
10
wykłady
T-W-1Funkcjonowanie organizmów glebowych w agrobiocenozie, grupy fizjologiczne mikroorganizmów i ich wzajemne interakcje, a także interakcje między organizmami i czynnikami abiotycznymi.4
T-W-2Obieg materii i energii w przyrodzie - rola mikroorganizmów.1
T-W-3Znaczenie mikroorganizmów w systemie Integrowanej Ochronie Roślin. Podstawy prawne i konsekencje wprowadzania systemu. Porównanie systemów uprawy roślin w zależności od oddziaływania na bioróżnorodność agrobiocenozy.3
T-W-4Środki wspomagające uprawę roślin, podział i mechanizm działania wg obowiązujących uregulowań prawnych.3
T-W-5Biopreparaty grzybobójcze, wykaz dopuszczonych do użytkowania środków, mechanizm działania.2
T-W-6Biopreparaty owadobójcze, wykaz dopuszczonych do użytkowania środków, mechanizm działania.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2konsultacje z prowadzącym2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia10
A-A-4przygotowanie do dyskusji na zajęciach8
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia13
A-W-3konsultacje z prowadzącym2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład multimedialny informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: obserwacja pracy studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O12-B_W01
Poznanie przez studentów właściwości organizmów glebowych mających wpływ na plonowanie roślin. Znajomość podstaw koncepcji systemu integrowanej ochrony roślin, jako narzędzia chroniącego bioróżnorodność i jakość płodów rolnych.
ROL_1A_W05, ROL_1A_W16C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O12-B_U01
Umiejętność dobrania odpowiedniego biopreparatu do eliminacji danego rodzaju agrofagów. Umiejętność wyszukania informacji o skutechności bioprepartów dostępnych na rynku, na podstawie żródeł naukowych i popluarnonaukowych, opinii użytkowników.
ROL_1A_U01, ROL_1A_U10C-2T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-4M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O12-B_K01
Świadomość coraz większej roli biopreparatów w ochronie roślin uprawnych przed agrofagami. Świadomość istotności ochrony bioróżnorodności i równowagi biologicznej w glebach uprawnych.
ROL_1A_K04, ROL_1A_K05, ROL_1A_K06C-2, C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-4M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O12-B_W01
Poznanie przez studentów właściwości organizmów glebowych mających wpływ na plonowanie roślin. Znajomość podstaw koncepcji systemu integrowanej ochrony roślin, jako narzędzia chroniącego bioróżnorodność i jakość płodów rolnych.
2,0
3,0Zna podstawowe właściwości organizmów glebowych decydujących o prawidłowym funkcjonowaniu agrobiocenozy. Wie o systemie integrowanej ochrony roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O12-B_U01
Umiejętność dobrania odpowiedniego biopreparatu do eliminacji danego rodzaju agrofagów. Umiejętność wyszukania informacji o skutechności bioprepartów dostępnych na rynku, na podstawie żródeł naukowych i popluarnonaukowych, opinii użytkowników.
2,0
3,0Potrafi jedynie wymienić dostępne na rynku biopreparaty wraz z krótkim opisem mechanizmu ich działania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O12-B_K01
Świadomość coraz większej roli biopreparatów w ochronie roślin uprawnych przed agrofagami. Świadomość istotności ochrony bioróżnorodności i równowagi biologicznej w glebach uprawnych.
2,0
3,0Świadomość roli mikroorganizmów w kształtowaniu żyzności i równowagi biologicznej gleb i konieczności zastępowania pestycydów chemicznych biopreparatami
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mrówczyński M., Integrowana ochrona upraw rolniczych, Wyd. PWRiL, 2013, T1, T2
  2. Wilkaniec B., Entomologia stosowana, Wyd. UP w Poznaniu, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Nowak A., Mikrobiologia, AR w Szczecinie, 2000
  2. Paul E.A., Clark F.C., Mikrobiologia i biochemia gleb, Wyd. UMCS w Lublinie, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wady i zalety stosowania chemicznej i biologicznej ochrony roślin. Porównanie systemów uprawy roślin pod względem wpływu na agrobiocenozę.2
T-A-2Bioróżnorodność jako podstawa właściwego funkcjonowania agrobiocenozy2
T-A-3Stan faktyczny skali stosowania biopreparatów i chemicznych środków ochrony roślin na podstawie danych statystycznych, na przestrzeni dekady.2
T-A-4Skuteczność biopreparatów, przegląd opinii specjalistów i użytkowników środków. Praca własna z literaturą naukową, popularnonaukowa, opiniami rolników.2
T-A-5Etyczne dylematy rolników zobowiązanych do wyeliminowania/ograniczenia chemicznych środków ochrony roślin z agrotechniki w rolnictwie ekologicznym i zintegrowanym. Analiza danych z kontroli w gospodarstwach ekologicznych.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Funkcjonowanie organizmów glebowych w agrobiocenozie, grupy fizjologiczne mikroorganizmów i ich wzajemne interakcje, a także interakcje między organizmami i czynnikami abiotycznymi.4
T-W-2Obieg materii i energii w przyrodzie - rola mikroorganizmów.1
T-W-3Znaczenie mikroorganizmów w systemie Integrowanej Ochronie Roślin. Podstawy prawne i konsekencje wprowadzania systemu. Porównanie systemów uprawy roślin w zależności od oddziaływania na bioróżnorodność agrobiocenozy.3
T-W-4Środki wspomagające uprawę roślin, podział i mechanizm działania wg obowiązujących uregulowań prawnych.3
T-W-5Biopreparaty grzybobójcze, wykaz dopuszczonych do użytkowania środków, mechanizm działania.2
T-W-6Biopreparaty owadobójcze, wykaz dopuszczonych do użytkowania środków, mechanizm działania.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2konsultacje z prowadzącym2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia10
A-A-4przygotowanie do dyskusji na zajęciach8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia13
A-W-3konsultacje z prowadzącym2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O12-B_W01Poznanie przez studentów właściwości organizmów glebowych mających wpływ na plonowanie roślin. Znajomość podstaw koncepcji systemu integrowanej ochrony roślin, jako narzędzia chroniącego bioróżnorodność i jakość płodów rolnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W05Zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do gleby, produkcji rolniczej, stosowania pestycydów oraz naturalnych ekosystemów
ROL_1A_W16Ma podstawową wiedzę z zakresu metod stosowanych w hodowli roślin, biotechnologii i nasiennictwie roślin rolniczych
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studentów właściwości organizmów glebowych mających wpływ na plonowanie roślin. Znajomość podstaw koncepcji systemu Integrowanej Ochrony Roślin w aspekcie konieczności stosowania naturalnych środków wspomagających uprawę roślin (w tym preparatów mikrobiologicznych) obok pestycydów.
Treści programoweT-W-2Obieg materii i energii w przyrodzie - rola mikroorganizmów.
T-W-4Środki wspomagające uprawę roślin, podział i mechanizm działania wg obowiązujących uregulowań prawnych.
T-W-1Funkcjonowanie organizmów glebowych w agrobiocenozie, grupy fizjologiczne mikroorganizmów i ich wzajemne interakcje, a także interakcje między organizmami i czynnikami abiotycznymi.
T-W-6Biopreparaty owadobójcze, wykaz dopuszczonych do użytkowania środków, mechanizm działania.
T-W-5Biopreparaty grzybobójcze, wykaz dopuszczonych do użytkowania środków, mechanizm działania.
T-W-3Znaczenie mikroorganizmów w systemie Integrowanej Ochronie Roślin. Podstawy prawne i konsekencje wprowadzania systemu. Porównanie systemów uprawy roślin w zależności od oddziaływania na bioróżnorodność agrobiocenozy.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe właściwości organizmów glebowych decydujących o prawidłowym funkcjonowaniu agrobiocenozy. Wie o systemie integrowanej ochrony roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O12-B_U01Umiejętność dobrania odpowiedniego biopreparatu do eliminacji danego rodzaju agrofagów. Umiejętność wyszukania informacji o skutechności bioprepartów dostępnych na rynku, na podstawie żródeł naukowych i popluarnonaukowych, opinii użytkowników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy, przetwarzania i wykorzystywania informacji o zróżnicowanej formie i pochodzących z różnych źródeł
ROL_1A_U10Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników biotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
Cel przedmiotuC-2Umiejętność dobrania właściwego biopeparatu w zależności od rodzaju agrofagów. Zdolność do analizy zalet i wad biologicznej i chemicznej ochrony roślin odnośnie wpływu na bioróżnorodność i równowagę biologiczną gleb.
Treści programoweT-A-2Bioróżnorodność jako podstawa właściwego funkcjonowania agrobiocenozy
T-A-3Stan faktyczny skali stosowania biopreparatów i chemicznych środków ochrony roślin na podstawie danych statystycznych, na przestrzeni dekady.
T-A-5Etyczne dylematy rolników zobowiązanych do wyeliminowania/ograniczenia chemicznych środków ochrony roślin z agrotechniki w rolnictwie ekologicznym i zintegrowanym. Analiza danych z kontroli w gospodarstwach ekologicznych.
T-A-1Wady i zalety stosowania chemicznej i biologicznej ochrony roślin. Porównanie systemów uprawy roślin pod względem wpływu na agrobiocenozę.
T-A-4Skuteczność biopreparatów, przegląd opinii specjalistów i użytkowników środków. Praca własna z literaturą naukową, popularnonaukowa, opiniami rolników.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi jedynie wymienić dostępne na rynku biopreparaty wraz z krótkim opisem mechanizmu ich działania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O12-B_K01Świadomość coraz większej roli biopreparatów w ochronie roślin uprawnych przed agrofagami. Świadomość istotności ochrony bioróżnorodności i równowagi biologicznej w glebach uprawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K04Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
ROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-2Umiejętność dobrania właściwego biopeparatu w zależności od rodzaju agrofagów. Zdolność do analizy zalet i wad biologicznej i chemicznej ochrony roślin odnośnie wpływu na bioróżnorodność i równowagę biologiczną gleb.
C-1Poznanie przez studentów właściwości organizmów glebowych mających wpływ na plonowanie roślin. Znajomość podstaw koncepcji systemu Integrowanej Ochrony Roślin w aspekcie konieczności stosowania naturalnych środków wspomagających uprawę roślin (w tym preparatów mikrobiologicznych) obok pestycydów.
Treści programoweT-W-2Obieg materii i energii w przyrodzie - rola mikroorganizmów.
T-W-4Środki wspomagające uprawę roślin, podział i mechanizm działania wg obowiązujących uregulowań prawnych.
T-W-1Funkcjonowanie organizmów glebowych w agrobiocenozie, grupy fizjologiczne mikroorganizmów i ich wzajemne interakcje, a także interakcje między organizmami i czynnikami abiotycznymi.
T-W-6Biopreparaty owadobójcze, wykaz dopuszczonych do użytkowania środków, mechanizm działania.
T-W-5Biopreparaty grzybobójcze, wykaz dopuszczonych do użytkowania środków, mechanizm działania.
T-W-3Znaczenie mikroorganizmów w systemie Integrowanej Ochronie Roślin. Podstawy prawne i konsekencje wprowadzania systemu. Porównanie systemów uprawy roślin w zależności od oddziaływania na bioróżnorodność agrobiocenozy.
T-A-2Bioróżnorodność jako podstawa właściwego funkcjonowania agrobiocenozy
T-A-3Stan faktyczny skali stosowania biopreparatów i chemicznych środków ochrony roślin na podstawie danych statystycznych, na przestrzeni dekady.
T-A-5Etyczne dylematy rolników zobowiązanych do wyeliminowania/ograniczenia chemicznych środków ochrony roślin z agrotechniki w rolnictwie ekologicznym i zintegrowanym. Analiza danych z kontroli w gospodarstwach ekologicznych.
T-A-1Wady i zalety stosowania chemicznej i biologicznej ochrony roślin. Porównanie systemów uprawy roślin pod względem wpływu na agrobiocenozę.
T-A-4Skuteczność biopreparatów, przegląd opinii specjalistów i użytkowników środków. Praca własna z literaturą naukową, popularnonaukowa, opiniami rolników.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Świadomość roli mikroorganizmów w kształtowaniu żyzności i równowagi biologicznej gleb i konieczności zastępowania pestycydów chemicznych biopreparatami
3,5
4,0
4,5
5,0