Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: grafika komputerowa i systemy multimedialne

Sylabus przedmiotu Zaawansowane techniki audiowizualne - Przedmiot obieralny I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zaawansowane techniki audiowizualne - Przedmiot obieralny I
Specjalność grafika komputerowa i systemy multimedialne
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Ruciński <wrucinski@wi.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,90,50zaliczenie
laboratoriaL3 10 2,10,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przedmiot odwołuje się do podstawowej wiedzy z takich kursów jak Fizyka, Elektronika, Grafika komputerowa i wizualizacja, Technika cyfrowa. Przedmiot głównie dedykowany jest studentom, którzy na pierwszym stopniu nie mieli przedmiotów związanych z systemami audiowizualnymi. W przeciwnym przypadku, studenci będzą doskonalić już posiadane umiejętności na kolejnym, wyższym poziomie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie podstawowej wiedzy teoretycznej związanej z pozyskiwaniem materiałów audio i wideo.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności w obsłudze sprzętu do akwizycji ścieżki dźwiękowej i jej obróbki.
C-3Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się sprzętem i aplikacjami do tworzenia filmów w technice wideo.
C-4Wyzwalanie i wzzmacnianie poczucia estetyki, budowania komunikacji z wykorzystaniem elementów artystycznych.
C-5Utrwalanie zasad współpracy w zespole.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie zakresu odbioru sygnałów akustycznych przez człowieka. Okreslanie charakterystyki na podstawie badań audiometrycznych.2
T-L-2Nauka posługiwania się aplikacją do obróbki i montażu dźwięku.1
T-L-3Montaż monofonicznej ścieżki dźwiękowej z wykorzystaniem efektów specjalnych1
T-L-4Realizacja dźwięku przestrzennego.2
T-L-5Opracowanie scenopisu filmu wideo z wykorzystaniem funkcji kluczowania chrominancją, realizacja materiału wideo i montaż wraz ze ścieżką dźwiękową.4
10
wykłady
T-W-1Repetytorium z zakresu zjawisk akustycznych i optycznych, oceny jakości materiału audio i wideo, procesów digitalizacji sygnałów audio/wideo, obowiązujących standardów.1
T-W-2Charakterystyka aplikacji do obróbbki i montażu materiału audio. Funkcje specjalne przetwarzania ścieżki dźwiękowej.1
T-W-3Podstawowe zasady kompozycji obrazu w technice filmowej.1
T-W-4Układy automatycznego sterowania ekspozycją kadru i ostrością. Zasady manualnej obsługi nastaw kamery wideo - zmienne warunki oświetleniowe.1
T-W-5Uzyskiwanie efektów specjalnych w procesie montażu - aplikacje proste i aplikacje zaawansowane.3
T-W-6Formaty końcowe w produkcji wideo. Charakterystyka nośników.1
T-W-7Techniki tworzenia i wizalizacji obrazów trójwymiarowych.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Montaż materiału wideo25
A-L-3Przygotowanie materiału audio15
A-L-4Uzupełnienie wiedzy z zakresu efektów specjalnych6
56
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Bieżące uzpełnienie wiiedzy z wykładów - źródła: literatura, materiały filmowe z TV i internetu.16
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia.23
51

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady typu informacyjnego i wyjaśniającego, prowadzone klasycznie w modułach dwugodzinnych wspierane prezentacjami multimedialnymi (slajdy, animacje, filmy).
M-2Realizacjia zadań na zajęciach laboratoryjnych w zespołach 2- lub 3-osobowych.
M-3Pobudzanie studentów do kreatywności w zakresie opracowywania materiałów dźwiękowych i filmów wideo - prace koncepcyjne nad scenariuszem i realizacją.
M-4Wprowadzenie elementów konkurencyjności pobudzających kreatywność i kształtujących właściwe postawy pracy w zespole poprzez realizowanie takiego samego zadania przez każdy zespół grupy laboratoryjnej w celu późniejszego porównania efektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie koncowe obejmujące materiał wykładu i elementy literatury wskazane do samodzielnego uzupełnienia przez studenta.
S-2Ocena formująca: Weryfikacja umiejętności praktycznych w trakcie zajęć laboratoryjnych w zakresie posługiwania się aplikacjami oraz bieżące korygowanie błędów w realizowanych zadaniach.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena form końcowych zadań zrealizowanych przez zespoły podczas zajęć laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Test obejmujący cały materiał z wykładów.
S-5Ocena formująca: Obecność na zajęciach.
S-6Ocena podsumowująca: Ocena za przedmiot to średnia ważona z obu form zajęć (wykład 1, laboratorium 0,6).
S-7Ocena formująca: Aktywność członków zespołu podczas zajęć laboratoryjnych.
S-8Ocena formująca: Uzyskane wyniki badań i jakość opracowanych sprawozdan.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D17/O/1-3_W02
Student zna możliwości aplikacji do obróbki dźwięku i obrazu wideo.
I_2A_W06C-3, C-2T-L-2, T-W-2, T-W-5M-2, M-1S-1, S-2
I_2A_D17/O/1-3_W03
Studentowi znane są techniczne charakterystyki sprzętu audio-wideo i ich związek z uzyskiwaną jakością. Potrafi manipulować ogniskową, parametrami ekspozycji, ostrości i jej głębi.
I_2A_W05C-2, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-4S-4, S-5, S-8
I_2A_D17/O/1-3_W04
Studentowi znane są techniczne charakterystyki sprzętu audio-wideo i ich związek z uzyskiwaną jakością.
I_2A_W05, I_2A_W06C-3M-2, M-3S-4, S-5, S-8

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D17/O/1-3_U01
Student potrafi opracować i zrealizować dobry materiał audio i wideo pod względem technicznym i estetycznym.
I_2A_U03, I_2A_U07, I_2A_U08C-3, C-2, C-4T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4M-2, M-1, M-4S-3
I_2A_D17/O/1-3_U02
Student potrafi opracować i zrealizować dobry materiał audio i wideo pod względem technicznym i estetycznym z wykorzystaniem złożonych efektów wizualnych i dźwikowych
I_2A_U03, I_2A_U08C-3T-L-1, T-L-3M-2, M-4S-5, S-7
I_2A_D17/O/1-3_U03
Dobór sprzętu audio-wizualnego w sysemwch multimedialnych.
I_2A_U10C-3T-L-5M-3S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D17/O/1-3_K01
Student ma utrwalone zasady pracy zespołowej
I_2A_K01C-5T-L-5M-2S-3, S-2
I_2A_D17/O/1-3_K02
Student potrafi działać kreatywnie na pozazawodowym obszarze wykorzystując wiedzę ogólną inżynierską i zawodową informatyczną.
I_2A_K06C-4T-L-5M-1, M-3, M-4S-3
I_2A_D17/O/1-3_K03
Student zna zasady pracy w zesole przygotowującym materiały audiowizualne, szczególnie specyfikę realizacji filmów w technice wideo. Potrafi działać kreatywnie na pozazawodowym obszarze wykorzystując wiedzę ogólną inżynierską i zawodową informatyczną.
I_2A_K05, I_2A_K06C-5T-L-5M-2S-5, S-7

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D17/O/1-3_W02
Student zna możliwości aplikacji do obróbki dźwięku i obrazu wideo.
2,0
3,0Student zna parametry określające jakość przekazu audio i wideo oraz sposoby ich wyznaczania.
3,5Jak wyżej i jest biegły w doborze formatów źródłowych i wyjściowych materiałów audio/wideo.
4,0Jak wyżej i posiada podstawowe umiejetności montażu materiału audio/wideo.
4,5Jak wyżej i potrafi wykorzystać narzędzia do wprowadzania efektów specjalnych.
5,0Jak wyżej i przyswoił zasady dokumentowania procesu tworzenia materiałów wideo.
I_2A_D17/O/1-3_W03
Studentowi znane są techniczne charakterystyki sprzętu audio-wideo i ich związek z uzyskiwaną jakością. Potrafi manipulować ogniskową, parametrami ekspozycji, ostrości i jej głębi.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, definicji i parametrów fizycznych mediów - sygnały audio i wideo w postaci analogowej i cyfrowej. Zna podstawowe (standardowe) rozwiązania techniczne stosowane w przetwarzaniu sygnałów analogowych audio i wideo na postać cyfrową.
3,0Student zna podstawowe pojęcia, definicje i parametry fizyczne mediów - sygnały audio i wideo w postaci analogowej i cyfrowej. Zna podstawowe (standardowe) rozwiązania techniczne stosowane w przetwarzaniu sygnałów analogowych audio i wideo na postać cyfrową.
3,5Jak wyżej i potrafi omówić budowę i wyjaśnić zasadę działania kamery wideo (wraz z rejestracją obrazu i dźwięku).
4,0Jak wyżej i zna wpływ poszczególnych nastaw kamery wideo na jakość uzyskiwanego obrazu i dźwięu oraz podstawowe zasady ich doboru (np. uzyskanie poprawnej ekspozycji, głębi ostrości).
4,5Jak wyżej i opanował podstawowe zasady komponowania kadru w technice wideo.
5,0Jak wyżej i wykazuje poszerzoną wiedzę ze źródeł innych niż wykład i materiały go ilustrujące.
I_2A_D17/O/1-3_W04
Studentowi znane są techniczne charakterystyki sprzętu audio-wideo i ich związek z uzyskiwaną jakością.
2,0Student nie zna parametrów określających jakość przekazu audio i wideo oraz sposobów ich wyznaczania.
3,0Student zna parametry określające jakość przekazu audio i wideo oraz sposoby ich wyznaczania.
3,5Jak wyżej.i potrafi interpretować charakterystyki przenoszenia elementów wchodzących w skład systemów audio (mikrofony, wzmacniacze, głśniki).
4,0Jak wyżej i zna zasady rejestracji sygnałów audio i rozwiązania techniczne stosowane w celu uzyskania wymaganej jakości.
4,5Jak wyżej i umie omówić wpływ typu budowy wzmacniaczy, kolumn głośnikowych i ich współpracy na uzyskiwaną jakość odsłuchu.
5,0Jak wyżej i posiada przyswojone zasady tworzenia trójwymiatowych obrazów wideo i dźwięku przestrzennego wraz ze znajomością rozwiązań sprzętowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D17/O/1-3_U01
Student potrafi opracować i zrealizować dobry materiał audio i wideo pod względem technicznym i estetycznym.
2,0
3,0Ocena za sprawozdanie 4 punkty (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Cel ćwiczenia i opis realizacji - 1 2. Prezentacja wyników -1 3. Wnioski - 1 4. Forma graficzna - 1 Ocena za film wideo 4 punkty (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Scenopis - 1 2. Jakość montażu -1 3. Ścieżka audio - 1 4. Czytelność przekazu - 1
3,5
4,0
4,5
5,0Ocena za sprawozdanie 8 punktów. Ocena za film wideo 8 punktówi.
I_2A_D17/O/1-3_U02
Student potrafi opracować i zrealizować dobry materiał audio i wideo pod względem technicznym i estetycznym z wykorzystaniem złożonych efektów wizualnych i dźwikowych
2,0Ocena za sprawozdanie mniejsza niż 4 punkty. Ocena za film wideo mniejsza niż 4 punkty
3,0Ocena za sprawozdanie 4 punkty (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Cel ćwiczenia i opis realizacji - 1 2. Prezentacja wyników -1 3. Wnioski - 1 4. Forma graficzna - 1 Ocena za film wideo 4 punkty (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Scenopis - 1 2. Jakość montażu -1 3. Ścieżka audio - 1 4. Czytelność przekazu - 1
3,5Ocena za sprawozdanie 5 punktów, bez 0 za składowe punktacji. Ocena za film wideo 5 punktów, bez 0 za składowe punktacji.
4,0Ocena za sprawozdanie 6 punktów, bez 0 za składowe punktacji. Ocena za film wideo 6 punktów, bez 0 za składowe punktacji.
4,5Ocena za sprawozdanie 7 punktów, bez 0 za składowe punktacji. Ocena za film wideo 7 punktów, bez 0 za składowe punktacji.
5,0Ocena za sprawozdanie 8 punktów. Ocena za film wideo 8 punktówi.
I_2A_D17/O/1-3_U03
Dobór sprzętu audio-wizualnego w sysemwch multimedialnych.
2,0Te umiejętności powiązane są z wiedzą i będą weryfikowane w procesie oceniającym wiedzę - I_2A_D17/O4/1-3_W02.
3,0Te umiejętności powiązane są z wiedzą i będą weryfikowane w procesie oceniającym wiedzę - I_2A_D17/O4/1-3_W02.
3,5Te umiejętności powiązane są z wiedzą i będą weryfikowane w procesie oceniającym wiedzę - I_2A_D17/O4/1-3_W02.
4,0Te umiejętności powiązane są z wiedzą i będą weryfikowane w procesie oceniającym wiedzę - I_2A_D17/O4/1-3_W02.
4,5Te umiejętności powiązane są z wiedzą i będą weryfikowane w procesie oceniającym wiedzę - I_2A_D17/O4/1-3_W02.
5,0Te umiejętności powiązane są z wiedzą i będą weryfikowane w procesie oceniającym wiedzę - I_2A_D17/O4/1-3_W02.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D17/O/1-3_K01
Student ma utrwalone zasady pracy zespołowej
2,0
3,0Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_2A_D17/O/1-5_U01.
3,5
4,0
4,5
5,0
I_2A_D17/O/1-3_K02
Student potrafi działać kreatywnie na pozazawodowym obszarze wykorzystując wiedzę ogólną inżynierską i zawodową informatyczną.
2,0
3,0Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_2A_D17/O/1-5_U01.
3,5
4,0
4,5
5,0
I_2A_D17/O/1-3_K03
Student zna zasady pracy w zesole przygotowującym materiały audiowizualne, szczególnie specyfikę realizacji filmów w technice wideo. Potrafi działać kreatywnie na pozazawodowym obszarze wykorzystując wiedzę ogólną inżynierską i zawodową informatyczną.
2,0Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_2A_D17/O4/1-3_U01.
3,0Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_2A_D17/O4/1-3_U01.
3,5Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_2A_D17/O4/1-3_U01.
4,0Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_2A_D17/O4/1-3_U01.
4,5Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_2A_D17/O4/1-3_U01.
5,0Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_2A_D17/O4/1-3_U01.

Literatura podstawowa

  1. Arijon D., Gramatyka języka filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2008
  2. Danowski B., Komputerowy montaż wideo. Ćwiczenia praktyczne, Helion, 2009, Wydanie II
  3. Braverman B., Sztuka filmowania. Sekrety warsztatu operatora., Helion, 2011, Wydanie II

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie zakresu odbioru sygnałów akustycznych przez człowieka. Okreslanie charakterystyki na podstawie badań audiometrycznych.2
T-L-2Nauka posługiwania się aplikacją do obróbki i montażu dźwięku.1
T-L-3Montaż monofonicznej ścieżki dźwiękowej z wykorzystaniem efektów specjalnych1
T-L-4Realizacja dźwięku przestrzennego.2
T-L-5Opracowanie scenopisu filmu wideo z wykorzystaniem funkcji kluczowania chrominancją, realizacja materiału wideo i montaż wraz ze ścieżką dźwiękową.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Repetytorium z zakresu zjawisk akustycznych i optycznych, oceny jakości materiału audio i wideo, procesów digitalizacji sygnałów audio/wideo, obowiązujących standardów.1
T-W-2Charakterystyka aplikacji do obróbbki i montażu materiału audio. Funkcje specjalne przetwarzania ścieżki dźwiękowej.1
T-W-3Podstawowe zasady kompozycji obrazu w technice filmowej.1
T-W-4Układy automatycznego sterowania ekspozycją kadru i ostrością. Zasady manualnej obsługi nastaw kamery wideo - zmienne warunki oświetleniowe.1
T-W-5Uzyskiwanie efektów specjalnych w procesie montażu - aplikacje proste i aplikacje zaawansowane.3
T-W-6Formaty końcowe w produkcji wideo. Charakterystyka nośników.1
T-W-7Techniki tworzenia i wizalizacji obrazów trójwymiarowych.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Montaż materiału wideo25
A-L-3Przygotowanie materiału audio15
A-L-4Uzupełnienie wiedzy z zakresu efektów specjalnych6
56
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Bieżące uzpełnienie wiiedzy z wykładów - źródła: literatura, materiały filmowe z TV i internetu.16
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia.23
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D17/O/1-3_W02Student zna możliwości aplikacji do obróbki dźwięku i obrazu wideo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W06Posiada wiedzę o narzędziach sprzętowo-programowych wspomagających rozwiązywanie wybranych i złożonych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
Cel przedmiotuC-3Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się sprzętem i aplikacjami do tworzenia filmów w technice wideo.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności w obsłudze sprzętu do akwizycji ścieżki dźwiękowej i jej obróbki.
Treści programoweT-L-2Nauka posługiwania się aplikacją do obróbki i montażu dźwięku.
T-W-2Charakterystyka aplikacji do obróbbki i montażu materiału audio. Funkcje specjalne przetwarzania ścieżki dźwiękowej.
T-W-5Uzyskiwanie efektów specjalnych w procesie montażu - aplikacje proste i aplikacje zaawansowane.
Metody nauczaniaM-2Realizacjia zadań na zajęciach laboratoryjnych w zespołach 2- lub 3-osobowych.
M-1Wykłady typu informacyjnego i wyjaśniającego, prowadzone klasycznie w modułach dwugodzinnych wspierane prezentacjami multimedialnymi (slajdy, animacje, filmy).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie koncowe obejmujące materiał wykładu i elementy literatury wskazane do samodzielnego uzupełnienia przez studenta.
S-2Ocena formująca: Weryfikacja umiejętności praktycznych w trakcie zajęć laboratoryjnych w zakresie posługiwania się aplikacjami oraz bieżące korygowanie błędów w realizowanych zadaniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna parametry określające jakość przekazu audio i wideo oraz sposoby ich wyznaczania.
3,5Jak wyżej i jest biegły w doborze formatów źródłowych i wyjściowych materiałów audio/wideo.
4,0Jak wyżej i posiada podstawowe umiejetności montażu materiału audio/wideo.
4,5Jak wyżej i potrafi wykorzystać narzędzia do wprowadzania efektów specjalnych.
5,0Jak wyżej i przyswoił zasady dokumentowania procesu tworzenia materiałów wideo.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D17/O/1-3_W03Studentowi znane są techniczne charakterystyki sprzętu audio-wideo i ich związek z uzyskiwaną jakością. Potrafi manipulować ogniskową, parametrami ekspozycji, ostrości i jej głębi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności w obsłudze sprzętu do akwizycji ścieżki dźwiękowej i jej obróbki.
C-4Wyzwalanie i wzzmacnianie poczucia estetyki, budowania komunikacji z wykorzystaniem elementów artystycznych.
Treści programoweT-L-1Badanie zakresu odbioru sygnałów akustycznych przez człowieka. Okreslanie charakterystyki na podstawie badań audiometrycznych.
T-L-2Nauka posługiwania się aplikacją do obróbki i montażu dźwięku.
T-L-3Montaż monofonicznej ścieżki dźwiękowej z wykorzystaniem efektów specjalnych
T-L-4Realizacja dźwięku przestrzennego.
T-L-5Opracowanie scenopisu filmu wideo z wykorzystaniem funkcji kluczowania chrominancją, realizacja materiału wideo i montaż wraz ze ścieżką dźwiękową.
Metody nauczaniaM-2Realizacjia zadań na zajęciach laboratoryjnych w zespołach 2- lub 3-osobowych.
M-4Wprowadzenie elementów konkurencyjności pobudzających kreatywność i kształtujących właściwe postawy pracy w zespole poprzez realizowanie takiego samego zadania przez każdy zespół grupy laboratoryjnej w celu późniejszego porównania efektów.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Test obejmujący cały materiał z wykładów.
S-5Ocena formująca: Obecność na zajęciach.
S-8Ocena formująca: Uzyskane wyniki badań i jakość opracowanych sprawozdan.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, definicji i parametrów fizycznych mediów - sygnały audio i wideo w postaci analogowej i cyfrowej. Zna podstawowe (standardowe) rozwiązania techniczne stosowane w przetwarzaniu sygnałów analogowych audio i wideo na postać cyfrową.
3,0Student zna podstawowe pojęcia, definicje i parametry fizyczne mediów - sygnały audio i wideo w postaci analogowej i cyfrowej. Zna podstawowe (standardowe) rozwiązania techniczne stosowane w przetwarzaniu sygnałów analogowych audio i wideo na postać cyfrową.
3,5Jak wyżej i potrafi omówić budowę i wyjaśnić zasadę działania kamery wideo (wraz z rejestracją obrazu i dźwięku).
4,0Jak wyżej i zna wpływ poszczególnych nastaw kamery wideo na jakość uzyskiwanego obrazu i dźwięu oraz podstawowe zasady ich doboru (np. uzyskanie poprawnej ekspozycji, głębi ostrości).
4,5Jak wyżej i opanował podstawowe zasady komponowania kadru w technice wideo.
5,0Jak wyżej i wykazuje poszerzoną wiedzę ze źródeł innych niż wykład i materiały go ilustrujące.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D17/O/1-3_W04Studentowi znane są techniczne charakterystyki sprzętu audio-wideo i ich związek z uzyskiwaną jakością.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
I_2A_W06Posiada wiedzę o narzędziach sprzętowo-programowych wspomagających rozwiązywanie wybranych i złożonych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
Cel przedmiotuC-3Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się sprzętem i aplikacjami do tworzenia filmów w technice wideo.
Metody nauczaniaM-2Realizacjia zadań na zajęciach laboratoryjnych w zespołach 2- lub 3-osobowych.
M-3Pobudzanie studentów do kreatywności w zakresie opracowywania materiałów dźwiękowych i filmów wideo - prace koncepcyjne nad scenariuszem i realizacją.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Test obejmujący cały materiał z wykładów.
S-5Ocena formująca: Obecność na zajęciach.
S-8Ocena formująca: Uzyskane wyniki badań i jakość opracowanych sprawozdan.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna parametrów określających jakość przekazu audio i wideo oraz sposobów ich wyznaczania.
3,0Student zna parametry określające jakość przekazu audio i wideo oraz sposoby ich wyznaczania.
3,5Jak wyżej.i potrafi interpretować charakterystyki przenoszenia elementów wchodzących w skład systemów audio (mikrofony, wzmacniacze, głśniki).
4,0Jak wyżej i zna zasady rejestracji sygnałów audio i rozwiązania techniczne stosowane w celu uzyskania wymaganej jakości.
4,5Jak wyżej i umie omówić wpływ typu budowy wzmacniaczy, kolumn głośnikowych i ich współpracy na uzyskiwaną jakość odsłuchu.
5,0Jak wyżej i posiada przyswojone zasady tworzenia trójwymiatowych obrazów wideo i dźwięku przestrzennego wraz ze znajomością rozwiązań sprzętowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D17/O/1-3_U01Student potrafi opracować i zrealizować dobry materiał audio i wideo pod względem technicznym i estetycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U03Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
I_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
I_2A_U08Potrafi wykorzystywać narzędzia sprzętowo-programowe wspomagające rozwiązywanie wybranych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
Cel przedmiotuC-3Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się sprzętem i aplikacjami do tworzenia filmów w technice wideo.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności w obsłudze sprzętu do akwizycji ścieżki dźwiękowej i jej obróbki.
C-4Wyzwalanie i wzzmacnianie poczucia estetyki, budowania komunikacji z wykorzystaniem elementów artystycznych.
Treści programoweT-L-1Badanie zakresu odbioru sygnałów akustycznych przez człowieka. Okreslanie charakterystyki na podstawie badań audiometrycznych.
T-L-3Montaż monofonicznej ścieżki dźwiękowej z wykorzystaniem efektów specjalnych
T-L-5Opracowanie scenopisu filmu wideo z wykorzystaniem funkcji kluczowania chrominancją, realizacja materiału wideo i montaż wraz ze ścieżką dźwiękową.
T-L-2Nauka posługiwania się aplikacją do obróbki i montażu dźwięku.
T-L-4Realizacja dźwięku przestrzennego.
Metody nauczaniaM-2Realizacjia zadań na zajęciach laboratoryjnych w zespołach 2- lub 3-osobowych.
M-1Wykłady typu informacyjnego i wyjaśniającego, prowadzone klasycznie w modułach dwugodzinnych wspierane prezentacjami multimedialnymi (slajdy, animacje, filmy).
M-4Wprowadzenie elementów konkurencyjności pobudzających kreatywność i kształtujących właściwe postawy pracy w zespole poprzez realizowanie takiego samego zadania przez każdy zespół grupy laboratoryjnej w celu późniejszego porównania efektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena form końcowych zadań zrealizowanych przez zespoły podczas zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ocena za sprawozdanie 4 punkty (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Cel ćwiczenia i opis realizacji - 1 2. Prezentacja wyników -1 3. Wnioski - 1 4. Forma graficzna - 1 Ocena za film wideo 4 punkty (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Scenopis - 1 2. Jakość montażu -1 3. Ścieżka audio - 1 4. Czytelność przekazu - 1
3,5
4,0
4,5
5,0Ocena za sprawozdanie 8 punktów. Ocena za film wideo 8 punktówi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D17/O/1-3_U02Student potrafi opracować i zrealizować dobry materiał audio i wideo pod względem technicznym i estetycznym z wykorzystaniem złożonych efektów wizualnych i dźwikowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U03Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
I_2A_U08Potrafi wykorzystywać narzędzia sprzętowo-programowe wspomagające rozwiązywanie wybranych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
Cel przedmiotuC-3Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się sprzętem i aplikacjami do tworzenia filmów w technice wideo.
Treści programoweT-L-1Badanie zakresu odbioru sygnałów akustycznych przez człowieka. Okreslanie charakterystyki na podstawie badań audiometrycznych.
T-L-3Montaż monofonicznej ścieżki dźwiękowej z wykorzystaniem efektów specjalnych
Metody nauczaniaM-2Realizacjia zadań na zajęciach laboratoryjnych w zespołach 2- lub 3-osobowych.
M-4Wprowadzenie elementów konkurencyjności pobudzających kreatywność i kształtujących właściwe postawy pracy w zespole poprzez realizowanie takiego samego zadania przez każdy zespół grupy laboratoryjnej w celu późniejszego porównania efektów.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Obecność na zajęciach.
S-7Ocena formująca: Aktywność członków zespołu podczas zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ocena za sprawozdanie mniejsza niż 4 punkty. Ocena za film wideo mniejsza niż 4 punkty
3,0Ocena za sprawozdanie 4 punkty (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Cel ćwiczenia i opis realizacji - 1 2. Prezentacja wyników -1 3. Wnioski - 1 4. Forma graficzna - 1 Ocena za film wideo 4 punkty (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Scenopis - 1 2. Jakość montażu -1 3. Ścieżka audio - 1 4. Czytelność przekazu - 1
3,5Ocena za sprawozdanie 5 punktów, bez 0 za składowe punktacji. Ocena za film wideo 5 punktów, bez 0 za składowe punktacji.
4,0Ocena za sprawozdanie 6 punktów, bez 0 za składowe punktacji. Ocena za film wideo 6 punktów, bez 0 za składowe punktacji.
4,5Ocena za sprawozdanie 7 punktów, bez 0 za składowe punktacji. Ocena za film wideo 7 punktów, bez 0 za składowe punktacji.
5,0Ocena za sprawozdanie 8 punktów. Ocena za film wideo 8 punktówi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D17/O/1-3_U03Dobór sprzętu audio-wizualnego w sysemwch multimedialnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U10Potrafi wykorzystywać oprogramowanie wspomagające rozwiązywanie wybranych problemów
Cel przedmiotuC-3Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się sprzętem i aplikacjami do tworzenia filmów w technice wideo.
Treści programoweT-L-5Opracowanie scenopisu filmu wideo z wykorzystaniem funkcji kluczowania chrominancją, realizacja materiału wideo i montaż wraz ze ścieżką dźwiękową.
Metody nauczaniaM-3Pobudzanie studentów do kreatywności w zakresie opracowywania materiałów dźwiękowych i filmów wideo - prace koncepcyjne nad scenariuszem i realizacją.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Test obejmujący cały materiał z wykładów.
S-5Ocena formująca: Obecność na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Te umiejętności powiązane są z wiedzą i będą weryfikowane w procesie oceniającym wiedzę - I_2A_D17/O4/1-3_W02.
3,0Te umiejętności powiązane są z wiedzą i będą weryfikowane w procesie oceniającym wiedzę - I_2A_D17/O4/1-3_W02.
3,5Te umiejętności powiązane są z wiedzą i będą weryfikowane w procesie oceniającym wiedzę - I_2A_D17/O4/1-3_W02.
4,0Te umiejętności powiązane są z wiedzą i będą weryfikowane w procesie oceniającym wiedzę - I_2A_D17/O4/1-3_W02.
4,5Te umiejętności powiązane są z wiedzą i będą weryfikowane w procesie oceniającym wiedzę - I_2A_D17/O4/1-3_W02.
5,0Te umiejętności powiązane są z wiedzą i będą weryfikowane w procesie oceniającym wiedzę - I_2A_D17/O4/1-3_W02.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D17/O/1-3_K01Student ma utrwalone zasady pracy zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K01Ma świadomość organizacji własnego czasu pracy i jest zdeterminowany aby osiągnąć założone cele
Cel przedmiotuC-5Utrwalanie zasad współpracy w zespole.
Treści programoweT-L-5Opracowanie scenopisu filmu wideo z wykorzystaniem funkcji kluczowania chrominancją, realizacja materiału wideo i montaż wraz ze ścieżką dźwiękową.
Metody nauczaniaM-2Realizacjia zadań na zajęciach laboratoryjnych w zespołach 2- lub 3-osobowych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena form końcowych zadań zrealizowanych przez zespoły podczas zajęć laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Weryfikacja umiejętności praktycznych w trakcie zajęć laboratoryjnych w zakresie posługiwania się aplikacjami oraz bieżące korygowanie błędów w realizowanych zadaniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_2A_D17/O/1-5_U01.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D17/O/1-3_K02Student potrafi działać kreatywnie na pozazawodowym obszarze wykorzystując wiedzę ogólną inżynierską i zawodową informatyczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Wyzwalanie i wzzmacnianie poczucia estetyki, budowania komunikacji z wykorzystaniem elementów artystycznych.
Treści programoweT-L-5Opracowanie scenopisu filmu wideo z wykorzystaniem funkcji kluczowania chrominancją, realizacja materiału wideo i montaż wraz ze ścieżką dźwiękową.
Metody nauczaniaM-1Wykłady typu informacyjnego i wyjaśniającego, prowadzone klasycznie w modułach dwugodzinnych wspierane prezentacjami multimedialnymi (slajdy, animacje, filmy).
M-3Pobudzanie studentów do kreatywności w zakresie opracowywania materiałów dźwiękowych i filmów wideo - prace koncepcyjne nad scenariuszem i realizacją.
M-4Wprowadzenie elementów konkurencyjności pobudzających kreatywność i kształtujących właściwe postawy pracy w zespole poprzez realizowanie takiego samego zadania przez każdy zespół grupy laboratoryjnej w celu późniejszego porównania efektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena form końcowych zadań zrealizowanych przez zespoły podczas zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_2A_D17/O/1-5_U01.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D17/O/1-3_K03Student zna zasady pracy w zesole przygotowującym materiały audiowizualne, szczególnie specyfikę realizacji filmów w technice wideo. Potrafi działać kreatywnie na pozazawodowym obszarze wykorzystując wiedzę ogólną inżynierską i zawodową informatyczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K05Ma świadomość odpowiedzialności za kierowany zespół ludzi i za zadania realizowane wspólnie z tym zespołem
I_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-5Utrwalanie zasad współpracy w zespole.
Treści programoweT-L-5Opracowanie scenopisu filmu wideo z wykorzystaniem funkcji kluczowania chrominancją, realizacja materiału wideo i montaż wraz ze ścieżką dźwiękową.
Metody nauczaniaM-2Realizacjia zadań na zajęciach laboratoryjnych w zespołach 2- lub 3-osobowych.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Obecność na zajęciach.
S-7Ocena formująca: Aktywność członków zespołu podczas zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_2A_D17/O4/1-3_U01.
3,0Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_2A_D17/O4/1-3_U01.
3,5Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_2A_D17/O4/1-3_U01.
4,0Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_2A_D17/O4/1-3_U01.
4,5Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_2A_D17/O4/1-3_U01.
5,0Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_2A_D17/O4/1-3_U01.