Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: grafika komputerowa i systemy multimedialne

Sylabus przedmiotu Przetwarzanie rozproszone - Przedmiot obieralny II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przetwarzanie rozproszone - Przedmiot obieralny II
Specjalność inżynieria oprogramowania
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Valery Rogoza <wrogoza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Valery Rogoza <wrogoza@zut.edu.pl>, Krzysztof Siedlecki <Krzysztof.Siedlecki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 10 0,90,50zaliczenie
wykładyW3 10 1,10,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Studiowanie danego przedmiotu przewiduje poprzednią znajomość studentów z następującymi rozdziałami technologii informatycznych: podstawami informatyki i algorytmizacji, sieciami komputerowymi, jednym z języków programowania obiektowego (C++, C#, Java), oraz równoległym i rozproszonym przetwarzaniem danych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem studiowania przedmiotu jest zdobycie studentami wiedzy, umiejętnoci i kompetencji w dziedzinie budowy i posługiwania się metodami i narzędziem programistycznym do tworzenia kodów na zasadach programowania współbieżnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Posługiwanie się zadaniami w środowisku MS.NET: tworzenie i praca z zadaniami, synchronizacja zadań, fabryka zadań, zarządzanie kolejkowaniem zadań, ustawienia zadań.2
T-L-2Techniki zrównoleglania pętli w środowisku MS.NET: zrównoleglenie pętli FOR i pętli FOREACH, posługiwanie się metodą Invoke, ustawienia pętli równoległych (klasa ParallelOptions), przerywanie pętli za pomocą CancellationToken, kontola wykonywania pętli, synchronizacja pętli równoległych, wielowątkowa klasa Random. 32
T-L-3Tworzenie zapytań LINQ: posługiwanie się kolekcjami (techniki LINQ to Objects), porównawcza analiza technik LINQ a DataSet, LINQ a SQL2
T-L-4Badanie technik tworzenia dynamicznych środowisk uruchomieniowych, współdziałanie z dynamicznymi językami programowania2
T-L-5Posługiwanie się danymi w środowisku MS.NET: praca ze zbiorami danych w programowaniu równoległym (współbieżne struktury danych, kolekcje, tworzenie współbieżnych kolejki i stosu, agregacja dla kolekcji równoległych), zrównoleglone zapytania LINQ (zasady PLINQ), przerywanie zapytań, metoda ForAll2
10
wykłady
T-W-1Podstawowe modele programowania współbieżnego, zasady równoległego i rozproszonego przetwarzania danych, modele platform sprzętowych, koncepcja warsty pośredniej1
T-W-2Programowanie wielowątkowe w środowisku Visual Studio: użycie wątków, przeniesienie obliczeń i danych do wątków, pula wątków, komunikacje między wątkami, synchronizacja wątków1
T-W-3Zadania jako przepis podstawowy na programowanie współbieżne: praca z zadaniami, przekazanie danych do zadań, ustawienia i synchronizacja zadań2
T-W-4Opracowanie danych w programach równoległych: współbieżne struktury danych, agregacja dla kolekcji równoległych, zrównoleglone techniki LINQ1
T-W-5Technikiu tworzenia i wykorzystania usug webowych w środowisku MS.NET: platforma WCF, usługi webowe typu SOAP i REST.1
T-W-6Techniki zrównoleglania pętli w środowisku MS.NET2
T-W-7Zasady tworzenia dynamicznych środowisk uruchomieniowych, współdziałanie z dynamicznymi językami programowania1
T-W-8Adaptacyjne oraz hybrydowe platformy egzistencjonalne do tworzenia i uruchomienia składników rozproszonych systemów inteligentnych1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczęszczanie na zajęcia laboratoryjne i wykonanie zadań10
A-L-2Przygotowanie do zajęć (praca własna studenta)12
A-L-3Konsultacje z tematów zajęć laboratoryjnych2
A-L-4Napisanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych i zaliczenie tematów przed wykładowcą6
30
wykłady
A-W-1Uczęszczanie na wykłady10
A-W-2Konsultacje z tematów wykładów1
A-W-3Studiowanie żródeł literackich proponowanych przez wykładowcę i przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Udział w zaliczeniu2
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia6
29

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z wykorzystaniem zasobów multimedialnych, zajęcia laboratoryjne w salach laboratoryjnych na sprzęcie wydziały, konsultacje z przedmiotu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych na podstawie oceny jakości wykonywania zadań sformulowanych przez wykładowcę oraz zaliczenie z wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/O/2-1_W01
Studenci zdobywają wiedzę z architektur, funkcjonalności i technik tworzenia współczesnych systemów programowania współbieznego na podstawie badania platformy Microsoft.NET 4.0.
I_2A_W04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/O/2-1_U01
Studenci zdobywają umiejętności w ocenie postawionych zagadnień z punktu widzenia skutecznej realizacji rozwiązania danych zagadnień z wykorzystaniem technik programowania współbieżnego, wyboru odpowiednich metod i narzędzia programistycznego oraz posługiwania się składnikami (komponentami) przechowanymi w bibliotekach systemów projektowania.
I_2A_U04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/O/2-1_K01
Po studiowaniu przedmiotu studenci zdobywają kompetencje w dziedzinie posługiwania się zasobami programistycznymi do tworzenia kodów na zasadach programowania współbieżnego.
I_2A_K05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/O/2-1_W01
Studenci zdobywają wiedzę z architektur, funkcjonalności i technik tworzenia współczesnych systemów programowania współbieznego na podstawie badania platformy Microsoft.NET 4.0.
2,0Student nie zna modeli platform sprzętowych do programowania współbieżnego, nie ma pojęcia, w jaki sposób mogą być tworzone programy wielowątkowe, nie zna technik tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym, nie wyjawia wiedzy co do technik LINQ i specyficznych cech platformy WCF.
3,0Student może objaśnić cechy modeli platform sprzętowych do programowania współbieżnego, ma pewne pojęcia, w jaki sposób mogą być tworzone programy wielowątkowe, ale nie zna technik tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym, nie wyjawia wiedzy co do technik LINQ i specyficznych cech platformy WCF.
3,5Student może objaśnić cechy modeli platform sprzętowych do programowania współbieżnego, ma pewne pojęcia, w jaki sposób mogą być tworzone programy wielowątkowe, zna niektóre techniki tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym, ale wyjawia bardzo słabą wiedzę technik LINQ i specyficznych cech platformy WCF.
4,0Student dobrze zna cechy modeli platform sprzętowych do programowania współbieżnego, ma stałe pojęcia, w jaki sposób mogą być tworzone programy wielowątkowe, zna techniki tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym, ale napotyka się na trudności podczas objaśnienia technik LINQ i specyficznych cech platformy WCF.
4,5Student dobrze zna cechy modeli platform sprzętowych do programowania współbieżnego, ma stałe pojęcia, w jaki sposób mogą być tworzone programy wielowątkowe, dobrze zna techniki tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym, może opisać szczególy technik LINQ i specyficznych cech platformy WCF, ale napotyka się na trudności skutecznego posługiwania się narzędziom programistycznym wbudowanym w platformę MS.NET Feamework dotyczącym posługiwania się usługami webowtmi (np. typu SOAP i REST).
5,0Student dobrze zna cechy modeli platform sprzętowych do programowania współbieżnego, ma stałe pojęcia, w jaki sposób mogą być tworzone programy wielowątkowe, dobrze zna techniki tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym, może opisać szczególy technik LINQ i specyficznych cech platformy WCF, ma dobrę wiedzę technik tworzenia usług webowych, platformy WCF oraz tworzenia usług typu SOAP i REST.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/O/2-1_U01
Studenci zdobywają umiejętności w ocenie postawionych zagadnień z punktu widzenia skutecznej realizacji rozwiązania danych zagadnień z wykorzystaniem technik programowania współbieżnego, wyboru odpowiednich metod i narzędzia programistycznego oraz posługiwania się składnikami (komponentami) przechowanymi w bibliotekach systemów projektowania.
2,0Student nie wyjawia umiejętności w ocenie funkcjonalności podstawowych platform sprzętowych do programowania współbieżnego, nie może tworzyć programy wielowątkowe, nie w stanie posługiwać się technikami tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym, nie wyjawia umiejeności w wykorzystaniu technik LINQ i tworzeniu usług webowych (SOAP, REST).
3,0Student wyjawia umiejętności w ocenie cpecyficznych cech podstawowych platform sprzętowych do tworzenia oprogramowania współbieżnego, może tworzyć programy wielowątkowe w środowisku Visual Studio, ale odczuwa trudności w posługiwaniu się technikami tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym, nie wyjawia zdolności do skutecznego wykorzystania technik LINQ i tworzeniu usług webowych (SOAP, REST).
3,5Student wyjawia umiejętności w ocenie cpecyficznych cech podstawowych platform sprzętowych do tworzenia oprogramowania współbieżnego, może tworzyć programy wielowątkowe w środowisku Visual Studio, może posługiwać się niektórymi technikami tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym, ale nie w stanie objaśnić o ile efektywne są wybrane przez niego metody, wyjawia bardzo słabe umiejętności posługiiwania się technikami LINQ i cechami platformy WCF.
4,0Student wyjawia umiejętności w ocenie cpecyficznych cech podstawowych platform sprzętowych do tworzenia oprogramowania współbieżnego, może tworzyć programy wielowątkowe w środowisku Visual Studio, może posługiwać się technikami tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym, może objaśnić o ile efektywne są wybrane przez niego metody, ale wyjawia trudności posługiiwania się technikami LINQ i cechami platformy WCF (np. usługami SOAP i REST). Student dobrze zna cechy modeli platform sprzętowych do programowania współbieżnego, ma stałe pojęcia, w jaki sposób mogą być tworzone programy wielowątkowe, zna techniki tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym, ale napotyka się na trudności podczas objaśnienia technik LINQ i specyficznych cech platformy WCF.
4,5Student wyjawia dobre umiejętności w ocenie cpecyficznych cech podstawowych platform sprzętowych do tworzenia oprogramowania współbieżnego, może tworzyć programy wielowątkowe w środowisku Visual Studio aktywnie posługiwując wbudowanym w platformę narzędziom, może posługiwać się technikami tworzenia zadań w programowaniu współbieżnym, może objaśnić o ile efektywne są wybrane przez niego metody, wyjawia umiejętności posługiiwania się technikami LINQ i cechami platformy WCF (np. usługami SOAP i REST), ale napotyka się na trudności podczas tworzenia zadań, wspłóbierznego oporacowywaniu danych (np. podczas zrównoleglania pętli).
5,0Student wyjawia dobre umiejętności w ocenie cpecyficznych cech podstawowych platform sprzętowych do tworzenia oprogramowania współbieżnego, może tworzyć programy wielowątkowe w środowisku Visual Studio aktywnie posługiwując wbudowanym w platformę narzędziom, może posługiwać się technikami tworzenia zadań w programowaniu współbieżnym, może objaśnić o ile efektywne są wybrane przez niego metody, wyjawia umiejętności posługiiwania się technikami LINQ i cechami platformy WCF (np. usługami SOAP i REST), wyjawia dobre umiejętności w tworzeniu zadań, współbierznym oporacowaniu danych (np. podczas zrównoleglania pętli), a także usługami typu SOAP i REST.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/O/2-1_K01
Po studiowaniu przedmiotu studenci zdobywają kompetencje w dziedzinie posługiwania się zasobami programistycznymi do tworzenia kodów na zasadach programowania współbieżnego.
2,0Student nie wyjawia kompetencji w ocenie funkcjonalności i cech podstawowych platform sprzętowych do programowania współbieżnego, w tworzeniu programów wielowątkowych, i w posługiwaniu się technikami tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym.
3,0Student wyjawia pewne kompetencje w ocenie specyficznych cech podstawowych platform sprzętowych do tworzenia oprogramowania współbieżnego, w tworzeniu programów wielowątkowych w środowisku Visual Studio, ale nie ma kompetencji w posługiwaniu się technikami tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym i w wykorzystaniu technik LINQ i tworzeniu usług webowych (SOAP, REST).
3,5Student wyjawia kompetencje w ocenie specyficznych cech podstawowych platform sprzętowych do tworzenia oprogramowania współbieżnego, w tworzeniu programów wielowątkowe w środowisku Visual Studio, w posługiwaniu się niektórymi technikami tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym, ale nie wyjawia kompetencji w ocenie optymalności wybranych przez niego metod i posługiiwaniu się technikami LINQ i cechami platformy WCF.
4,0Student wyjawia kompetencje w ocenie specyficznych cech podstawowych platform sprzętowych do tworzenia oprogramowania współbieżnego, w tworzeniu programów wielowątkowych w środowisku Visual Studio, w posługiwaniu się technikami tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym, w objaśnieniu o ile efektywne są wybrane przez niego metody, ale wyjawia trudności w ocenie skuteczności posługiiwania się technikami LINQ i cechami platformy WCF (np. usługami SOAP i REST). Student dobrze zna cechy modeli platform sprzętowych do programowania współbieżnego, ma stałe pojęcia, w jaki sposób mogą być tworzone programy wielowątkowe, zna techniki tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym, ale napotyka się na trudności podczas objaśnienia technik LINQ i specyficznych cech platformy WCF.
4,5Student wyjawia dobre kompetencje w ocenie specyficznych cech podstawowych platform sprzętowych do tworzenia oprogramowania współbieżnego, w tworzeniu programów wielowątkowych w środowisku Visual Studio aktywnie posługiwując wbudowanym w platformę narzędziom, w posługiwamiu się technikami tworzenia zadań w programowaniu współbieżnym, w ocenie efektywności wybranych przez niego metod i w posługiiwaniu się technikami LINQ i cechami platformy WCF (np. usługami SOAP i REST), ale napotyka się na trudności podczas tworzenia zadań, współbierznym opracowywaniu danych (np. podczas zrównoleglania pętli).
5,0Student wyjawia dobre kompetencje w ocenie specyficznych cech podstawowych platform sprzętowych do tworzenia oprogramowania współbieżnego, w tworzeniu programów wielowątkowych w środowisku Visual Studio, w posługiwaniu się technikami tworzenia zadań w programowaniu współbieżnym, w ocenie efektywności wybranych przez niego metod i zasobów programistycznych, w posługiiwaniu się technikami LINQ i cechami platformy WCF (np. podczas tworzenia usług SOAP i REST), wyjawia dobre kompetencje w tworzeniu zadań, współbierznym opracowaniu danych (np. podczas zrównoleglania pętli), a także tworzeniu usług typu SOAP i REST.

Literatura podstawowa

  1. Walery Rogoza, Metody i środki projektowania obiektów interoperabilnych, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2006
  2. Valeriy Rogoza, Materiały dydaktyczne do przedmiotów "Zaawansowane technologie oprogramowania" i "przetwarzanie równoległe i rozproszone", Politechnika Szczecińska, Szczecin, 2007
  3. Valeriy Rogoza, Materiały Dydaktyczne do przedmiotów "Zaawansowane Technologie Oprogramowania" i "Przetwarzanie Równoległe i Rozproszone", Politechnika Szczecińska, Wydział Informatyki, Szczecin, 2007
  4. Jacek Matulewski, Dawid Borycki i inne, Visual Studio 2010 dla programistów, Helion, Gliwice, 2011
  5. Jacek Matulewski, Dawid Borycki i inne, Visual Studio 2010 dla programistów, Heliion, Gliwice, 2011

Literatura dodatkowa

  1. I. Foster, C. Kesselman, The GRID: Blueprint for a new computing infrastructure, Morgan Kaufmann, SZA, 1999
  2. Foster I., Kesselman C., The Grid: Blueprint for a New Computing Infrastructure, Morgan Kaufmann, USA, 1999
  3. Mathias Klusch (ed.), Intelligent Information Agents. Agent-Based Information Discovery and Management on the Internet, Springer-Verlag, Berlin-Heidelberg, 1999
  4. Mathias Klusch (Ed.), Intelligent Information Agents. Agent-Based Information Discovery and Management on the Internet, Springer-Verlag, Berlin-Heidelberg, 1999
  5. J.Ferber, Reactive Distributed Intelligence: Priniples and Applications, Wiley Interscience, SZA, 1996, W ksiażce: O'Hare, Jennings N. (ed.) Fpoundations of Distributed Artificial Intelligence
  6. Ferber J., Reactive Distributed Intelligence: Principles and Applications, Wiley Interscience, USA, 1996, W książce: O'Hare, Jennings N. (Ed.), Foundations of Distributed Artificial Intelligence
  7. John Sharp, Visual C# 2010, Microsoft Press, Warszawa, 2011
  8. John Sharp, Visual C# 2010, Microsft Press, Warszawa, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Posługiwanie się zadaniami w środowisku MS.NET: tworzenie i praca z zadaniami, synchronizacja zadań, fabryka zadań, zarządzanie kolejkowaniem zadań, ustawienia zadań.2
T-L-2Techniki zrównoleglania pętli w środowisku MS.NET: zrównoleglenie pętli FOR i pętli FOREACH, posługiwanie się metodą Invoke, ustawienia pętli równoległych (klasa ParallelOptions), przerywanie pętli za pomocą CancellationToken, kontola wykonywania pętli, synchronizacja pętli równoległych, wielowątkowa klasa Random. 32
T-L-3Tworzenie zapytań LINQ: posługiwanie się kolekcjami (techniki LINQ to Objects), porównawcza analiza technik LINQ a DataSet, LINQ a SQL2
T-L-4Badanie technik tworzenia dynamicznych środowisk uruchomieniowych, współdziałanie z dynamicznymi językami programowania2
T-L-5Posługiwanie się danymi w środowisku MS.NET: praca ze zbiorami danych w programowaniu równoległym (współbieżne struktury danych, kolekcje, tworzenie współbieżnych kolejki i stosu, agregacja dla kolekcji równoległych), zrównoleglone zapytania LINQ (zasady PLINQ), przerywanie zapytań, metoda ForAll2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe modele programowania współbieżnego, zasady równoległego i rozproszonego przetwarzania danych, modele platform sprzętowych, koncepcja warsty pośredniej1
T-W-2Programowanie wielowątkowe w środowisku Visual Studio: użycie wątków, przeniesienie obliczeń i danych do wątków, pula wątków, komunikacje między wątkami, synchronizacja wątków1
T-W-3Zadania jako przepis podstawowy na programowanie współbieżne: praca z zadaniami, przekazanie danych do zadań, ustawienia i synchronizacja zadań2
T-W-4Opracowanie danych w programach równoległych: współbieżne struktury danych, agregacja dla kolekcji równoległych, zrównoleglone techniki LINQ1
T-W-5Technikiu tworzenia i wykorzystania usug webowych w środowisku MS.NET: platforma WCF, usługi webowe typu SOAP i REST.1
T-W-6Techniki zrównoleglania pętli w środowisku MS.NET2
T-W-7Zasady tworzenia dynamicznych środowisk uruchomieniowych, współdziałanie z dynamicznymi językami programowania1
T-W-8Adaptacyjne oraz hybrydowe platformy egzistencjonalne do tworzenia i uruchomienia składników rozproszonych systemów inteligentnych1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczęszczanie na zajęcia laboratoryjne i wykonanie zadań10
A-L-2Przygotowanie do zajęć (praca własna studenta)12
A-L-3Konsultacje z tematów zajęć laboratoryjnych2
A-L-4Napisanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych i zaliczenie tematów przed wykładowcą6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczęszczanie na wykłady10
A-W-2Konsultacje z tematów wykładów1
A-W-3Studiowanie żródeł literackich proponowanych przez wykładowcę i przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Udział w zaliczeniu2
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia6
29
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/O/2-1_W01Studenci zdobywają wiedzę z architektur, funkcjonalności i technik tworzenia współczesnych systemów programowania współbieznego na podstawie badania platformy Microsoft.NET 4.0.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W04Ma wiedzę z zakresu zaawansowanych technik programowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
Cel przedmiotuC-1Celem studiowania przedmiotu jest zdobycie studentami wiedzy, umiejętnoci i kompetencji w dziedzinie budowy i posługiwania się metodami i narzędziem programistycznym do tworzenia kodów na zasadach programowania współbieżnego.
Treści programoweT-L-1Posługiwanie się zadaniami w środowisku MS.NET: tworzenie i praca z zadaniami, synchronizacja zadań, fabryka zadań, zarządzanie kolejkowaniem zadań, ustawienia zadań.
T-L-2Techniki zrównoleglania pętli w środowisku MS.NET: zrównoleglenie pętli FOR i pętli FOREACH, posługiwanie się metodą Invoke, ustawienia pętli równoległych (klasa ParallelOptions), przerywanie pętli za pomocą CancellationToken, kontola wykonywania pętli, synchronizacja pętli równoległych, wielowątkowa klasa Random. 3
T-L-3Tworzenie zapytań LINQ: posługiwanie się kolekcjami (techniki LINQ to Objects), porównawcza analiza technik LINQ a DataSet, LINQ a SQL
T-L-4Badanie technik tworzenia dynamicznych środowisk uruchomieniowych, współdziałanie z dynamicznymi językami programowania
T-W-3Zadania jako przepis podstawowy na programowanie współbieżne: praca z zadaniami, przekazanie danych do zadań, ustawienia i synchronizacja zadań
T-W-4Opracowanie danych w programach równoległych: współbieżne struktury danych, agregacja dla kolekcji równoległych, zrównoleglone techniki LINQ
T-W-5Technikiu tworzenia i wykorzystania usug webowych w środowisku MS.NET: platforma WCF, usługi webowe typu SOAP i REST.
T-W-1Podstawowe modele programowania współbieżnego, zasady równoległego i rozproszonego przetwarzania danych, modele platform sprzętowych, koncepcja warsty pośredniej
T-W-2Programowanie wielowątkowe w środowisku Visual Studio: użycie wątków, przeniesienie obliczeń i danych do wątków, pula wątków, komunikacje między wątkami, synchronizacja wątków
T-W-7Zasady tworzenia dynamicznych środowisk uruchomieniowych, współdziałanie z dynamicznymi językami programowania
T-W-8Adaptacyjne oraz hybrydowe platformy egzistencjonalne do tworzenia i uruchomienia składników rozproszonych systemów inteligentnych
T-W-6Techniki zrównoleglania pętli w środowisku MS.NET
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem zasobów multimedialnych, zajęcia laboratoryjne w salach laboratoryjnych na sprzęcie wydziały, konsultacje z przedmiotu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych na podstawie oceny jakości wykonywania zadań sformulowanych przez wykładowcę oraz zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna modeli platform sprzętowych do programowania współbieżnego, nie ma pojęcia, w jaki sposób mogą być tworzone programy wielowątkowe, nie zna technik tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym, nie wyjawia wiedzy co do technik LINQ i specyficznych cech platformy WCF.
3,0Student może objaśnić cechy modeli platform sprzętowych do programowania współbieżnego, ma pewne pojęcia, w jaki sposób mogą być tworzone programy wielowątkowe, ale nie zna technik tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym, nie wyjawia wiedzy co do technik LINQ i specyficznych cech platformy WCF.
3,5Student może objaśnić cechy modeli platform sprzętowych do programowania współbieżnego, ma pewne pojęcia, w jaki sposób mogą być tworzone programy wielowątkowe, zna niektóre techniki tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym, ale wyjawia bardzo słabą wiedzę technik LINQ i specyficznych cech platformy WCF.
4,0Student dobrze zna cechy modeli platform sprzętowych do programowania współbieżnego, ma stałe pojęcia, w jaki sposób mogą być tworzone programy wielowątkowe, zna techniki tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym, ale napotyka się na trudności podczas objaśnienia technik LINQ i specyficznych cech platformy WCF.
4,5Student dobrze zna cechy modeli platform sprzętowych do programowania współbieżnego, ma stałe pojęcia, w jaki sposób mogą być tworzone programy wielowątkowe, dobrze zna techniki tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym, może opisać szczególy technik LINQ i specyficznych cech platformy WCF, ale napotyka się na trudności skutecznego posługiwania się narzędziom programistycznym wbudowanym w platformę MS.NET Feamework dotyczącym posługiwania się usługami webowtmi (np. typu SOAP i REST).
5,0Student dobrze zna cechy modeli platform sprzętowych do programowania współbieżnego, ma stałe pojęcia, w jaki sposób mogą być tworzone programy wielowątkowe, dobrze zna techniki tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym, może opisać szczególy technik LINQ i specyficznych cech platformy WCF, ma dobrę wiedzę technik tworzenia usług webowych, platformy WCF oraz tworzenia usług typu SOAP i REST.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/O/2-1_U01Studenci zdobywają umiejętności w ocenie postawionych zagadnień z punktu widzenia skutecznej realizacji rozwiązania danych zagadnień z wykorzystaniem technik programowania współbieżnego, wyboru odpowiednich metod i narzędzia programistycznego oraz posługiwania się składnikami (komponentami) przechowanymi w bibliotekach systemów projektowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U04Potrafi wybrać, krytycznie ocenić przydatność i zastosować metodę i narzędzia rozwiązania złożonego zadania inżynierskiego
Cel przedmiotuC-1Celem studiowania przedmiotu jest zdobycie studentami wiedzy, umiejętnoci i kompetencji w dziedzinie budowy i posługiwania się metodami i narzędziem programistycznym do tworzenia kodów na zasadach programowania współbieżnego.
Treści programoweT-L-1Posługiwanie się zadaniami w środowisku MS.NET: tworzenie i praca z zadaniami, synchronizacja zadań, fabryka zadań, zarządzanie kolejkowaniem zadań, ustawienia zadań.
T-L-2Techniki zrównoleglania pętli w środowisku MS.NET: zrównoleglenie pętli FOR i pętli FOREACH, posługiwanie się metodą Invoke, ustawienia pętli równoległych (klasa ParallelOptions), przerywanie pętli za pomocą CancellationToken, kontola wykonywania pętli, synchronizacja pętli równoległych, wielowątkowa klasa Random. 3
T-L-3Tworzenie zapytań LINQ: posługiwanie się kolekcjami (techniki LINQ to Objects), porównawcza analiza technik LINQ a DataSet, LINQ a SQL
T-L-4Badanie technik tworzenia dynamicznych środowisk uruchomieniowych, współdziałanie z dynamicznymi językami programowania
T-W-3Zadania jako przepis podstawowy na programowanie współbieżne: praca z zadaniami, przekazanie danych do zadań, ustawienia i synchronizacja zadań
T-W-4Opracowanie danych w programach równoległych: współbieżne struktury danych, agregacja dla kolekcji równoległych, zrównoleglone techniki LINQ
T-W-5Technikiu tworzenia i wykorzystania usug webowych w środowisku MS.NET: platforma WCF, usługi webowe typu SOAP i REST.
T-W-1Podstawowe modele programowania współbieżnego, zasady równoległego i rozproszonego przetwarzania danych, modele platform sprzętowych, koncepcja warsty pośredniej
T-W-2Programowanie wielowątkowe w środowisku Visual Studio: użycie wątków, przeniesienie obliczeń i danych do wątków, pula wątków, komunikacje między wątkami, synchronizacja wątków
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem zasobów multimedialnych, zajęcia laboratoryjne w salach laboratoryjnych na sprzęcie wydziały, konsultacje z przedmiotu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych na podstawie oceny jakości wykonywania zadań sformulowanych przez wykładowcę oraz zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wyjawia umiejętności w ocenie funkcjonalności podstawowych platform sprzętowych do programowania współbieżnego, nie może tworzyć programy wielowątkowe, nie w stanie posługiwać się technikami tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym, nie wyjawia umiejeności w wykorzystaniu technik LINQ i tworzeniu usług webowych (SOAP, REST).
3,0Student wyjawia umiejętności w ocenie cpecyficznych cech podstawowych platform sprzętowych do tworzenia oprogramowania współbieżnego, może tworzyć programy wielowątkowe w środowisku Visual Studio, ale odczuwa trudności w posługiwaniu się technikami tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym, nie wyjawia zdolności do skutecznego wykorzystania technik LINQ i tworzeniu usług webowych (SOAP, REST).
3,5Student wyjawia umiejętności w ocenie cpecyficznych cech podstawowych platform sprzętowych do tworzenia oprogramowania współbieżnego, może tworzyć programy wielowątkowe w środowisku Visual Studio, może posługiwać się niektórymi technikami tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym, ale nie w stanie objaśnić o ile efektywne są wybrane przez niego metody, wyjawia bardzo słabe umiejętności posługiiwania się technikami LINQ i cechami platformy WCF.
4,0Student wyjawia umiejętności w ocenie cpecyficznych cech podstawowych platform sprzętowych do tworzenia oprogramowania współbieżnego, może tworzyć programy wielowątkowe w środowisku Visual Studio, może posługiwać się technikami tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym, może objaśnić o ile efektywne są wybrane przez niego metody, ale wyjawia trudności posługiiwania się technikami LINQ i cechami platformy WCF (np. usługami SOAP i REST). Student dobrze zna cechy modeli platform sprzętowych do programowania współbieżnego, ma stałe pojęcia, w jaki sposób mogą być tworzone programy wielowątkowe, zna techniki tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym, ale napotyka się na trudności podczas objaśnienia technik LINQ i specyficznych cech platformy WCF.
4,5Student wyjawia dobre umiejętności w ocenie cpecyficznych cech podstawowych platform sprzętowych do tworzenia oprogramowania współbieżnego, może tworzyć programy wielowątkowe w środowisku Visual Studio aktywnie posługiwując wbudowanym w platformę narzędziom, może posługiwać się technikami tworzenia zadań w programowaniu współbieżnym, może objaśnić o ile efektywne są wybrane przez niego metody, wyjawia umiejętności posługiiwania się technikami LINQ i cechami platformy WCF (np. usługami SOAP i REST), ale napotyka się na trudności podczas tworzenia zadań, wspłóbierznego oporacowywaniu danych (np. podczas zrównoleglania pętli).
5,0Student wyjawia dobre umiejętności w ocenie cpecyficznych cech podstawowych platform sprzętowych do tworzenia oprogramowania współbieżnego, może tworzyć programy wielowątkowe w środowisku Visual Studio aktywnie posługiwując wbudowanym w platformę narzędziom, może posługiwać się technikami tworzenia zadań w programowaniu współbieżnym, może objaśnić o ile efektywne są wybrane przez niego metody, wyjawia umiejętności posługiiwania się technikami LINQ i cechami platformy WCF (np. usługami SOAP i REST), wyjawia dobre umiejętności w tworzeniu zadań, współbierznym oporacowaniu danych (np. podczas zrównoleglania pętli), a także usługami typu SOAP i REST.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/O/2-1_K01Po studiowaniu przedmiotu studenci zdobywają kompetencje w dziedzinie posługiwania się zasobami programistycznymi do tworzenia kodów na zasadach programowania współbieżnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K05Ma świadomość odpowiedzialności za kierowany zespół ludzi i za zadania realizowane wspólnie z tym zespołem
Cel przedmiotuC-1Celem studiowania przedmiotu jest zdobycie studentami wiedzy, umiejętnoci i kompetencji w dziedzinie budowy i posługiwania się metodami i narzędziem programistycznym do tworzenia kodów na zasadach programowania współbieżnego.
Treści programoweT-L-1Posługiwanie się zadaniami w środowisku MS.NET: tworzenie i praca z zadaniami, synchronizacja zadań, fabryka zadań, zarządzanie kolejkowaniem zadań, ustawienia zadań.
T-L-2Techniki zrównoleglania pętli w środowisku MS.NET: zrównoleglenie pętli FOR i pętli FOREACH, posługiwanie się metodą Invoke, ustawienia pętli równoległych (klasa ParallelOptions), przerywanie pętli za pomocą CancellationToken, kontola wykonywania pętli, synchronizacja pętli równoległych, wielowątkowa klasa Random. 3
T-L-3Tworzenie zapytań LINQ: posługiwanie się kolekcjami (techniki LINQ to Objects), porównawcza analiza technik LINQ a DataSet, LINQ a SQL
T-L-4Badanie technik tworzenia dynamicznych środowisk uruchomieniowych, współdziałanie z dynamicznymi językami programowania
T-W-3Zadania jako przepis podstawowy na programowanie współbieżne: praca z zadaniami, przekazanie danych do zadań, ustawienia i synchronizacja zadań
T-W-4Opracowanie danych w programach równoległych: współbieżne struktury danych, agregacja dla kolekcji równoległych, zrównoleglone techniki LINQ
T-W-5Technikiu tworzenia i wykorzystania usug webowych w środowisku MS.NET: platforma WCF, usługi webowe typu SOAP i REST.
T-W-1Podstawowe modele programowania współbieżnego, zasady równoległego i rozproszonego przetwarzania danych, modele platform sprzętowych, koncepcja warsty pośredniej
T-W-2Programowanie wielowątkowe w środowisku Visual Studio: użycie wątków, przeniesienie obliczeń i danych do wątków, pula wątków, komunikacje między wątkami, synchronizacja wątków
T-W-7Zasady tworzenia dynamicznych środowisk uruchomieniowych, współdziałanie z dynamicznymi językami programowania
T-W-8Adaptacyjne oraz hybrydowe platformy egzistencjonalne do tworzenia i uruchomienia składników rozproszonych systemów inteligentnych
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem zasobów multimedialnych, zajęcia laboratoryjne w salach laboratoryjnych na sprzęcie wydziały, konsultacje z przedmiotu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych na podstawie oceny jakości wykonywania zadań sformulowanych przez wykładowcę oraz zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wyjawia kompetencji w ocenie funkcjonalności i cech podstawowych platform sprzętowych do programowania współbieżnego, w tworzeniu programów wielowątkowych, i w posługiwaniu się technikami tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym.
3,0Student wyjawia pewne kompetencje w ocenie specyficznych cech podstawowych platform sprzętowych do tworzenia oprogramowania współbieżnego, w tworzeniu programów wielowątkowych w środowisku Visual Studio, ale nie ma kompetencji w posługiwaniu się technikami tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym i w wykorzystaniu technik LINQ i tworzeniu usług webowych (SOAP, REST).
3,5Student wyjawia kompetencje w ocenie specyficznych cech podstawowych platform sprzętowych do tworzenia oprogramowania współbieżnego, w tworzeniu programów wielowątkowe w środowisku Visual Studio, w posługiwaniu się niektórymi technikami tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym, ale nie wyjawia kompetencji w ocenie optymalności wybranych przez niego metod i posługiiwaniu się technikami LINQ i cechami platformy WCF.
4,0Student wyjawia kompetencje w ocenie specyficznych cech podstawowych platform sprzętowych do tworzenia oprogramowania współbieżnego, w tworzeniu programów wielowątkowych w środowisku Visual Studio, w posługiwaniu się technikami tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym, w objaśnieniu o ile efektywne są wybrane przez niego metody, ale wyjawia trudności w ocenie skuteczności posługiiwania się technikami LINQ i cechami platformy WCF (np. usługami SOAP i REST). Student dobrze zna cechy modeli platform sprzętowych do programowania współbieżnego, ma stałe pojęcia, w jaki sposób mogą być tworzone programy wielowątkowe, zna techniki tworzenia zadań w programowaniu wspóbieżnym, ale napotyka się na trudności podczas objaśnienia technik LINQ i specyficznych cech platformy WCF.
4,5Student wyjawia dobre kompetencje w ocenie specyficznych cech podstawowych platform sprzętowych do tworzenia oprogramowania współbieżnego, w tworzeniu programów wielowątkowych w środowisku Visual Studio aktywnie posługiwując wbudowanym w platformę narzędziom, w posługiwamiu się technikami tworzenia zadań w programowaniu współbieżnym, w ocenie efektywności wybranych przez niego metod i w posługiiwaniu się technikami LINQ i cechami platformy WCF (np. usługami SOAP i REST), ale napotyka się na trudności podczas tworzenia zadań, współbierznym opracowywaniu danych (np. podczas zrównoleglania pętli).
5,0Student wyjawia dobre kompetencje w ocenie specyficznych cech podstawowych platform sprzętowych do tworzenia oprogramowania współbieżnego, w tworzeniu programów wielowątkowych w środowisku Visual Studio, w posługiwaniu się technikami tworzenia zadań w programowaniu współbieżnym, w ocenie efektywności wybranych przez niego metod i zasobów programistycznych, w posługiiwaniu się technikami LINQ i cechami platformy WCF (np. podczas tworzenia usług SOAP i REST), wyjawia dobre kompetencje w tworzeniu zadań, współbierznym opracowaniu danych (np. podczas zrównoleglania pętli), a także tworzeniu usług typu SOAP i REST.