Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: grafika komputerowa i systemy multimedialne

Sylabus przedmiotu Programowanie komponentowe - Przedmiot obieralny I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Programowanie komponentowe - Przedmiot obieralny I
Specjalność inżynieria oprogramowania
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Poliwoda <Maciej.Poliwoda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 10 0,80,50zaliczenie
wykładyW3 10 1,20,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw programowania obiektowego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z programowaniem zorientowanym komponentowo
C-2Przedstawienie standardów programowania komponentowego
C-3Nauczenie praktycznego posługiwania się technologiami komponentowymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie i zapoznanie ze środowiskiem pracy1
T-L-2Biblioteki dynamiczne C++2
T-L-3Pakiety Java i C#1
T-L-4Komponenty komunikacyjne - Java RMI, CORBA2
T-L-5Web services - projekt klienta oraz serwera2
T-L-6Komponenty EJB2
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematu komponentów1
T-W-2Biblioteki ładowane dynamicznie2
T-W-3Java RMI1
T-W-4CORBA2
T-W-5Wprowadzenie do Web services2
T-W-6Wprowadzenie do EJB2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych10
A-L-2Samodzielne przygotowanie do zajęć4
A-L-3Ukończenie sprawozdania z laboratorium w domu6
A-L-4Udział w konsultacjach2
22
wykłady
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Udział w konsultacjach do wykładu2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia oraz obecność na zaliczeniu18
A-W-4Udzial w zaliczeniu2
32

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test z pytaniami praktycznymi w formie wyboru i opisu
S-2Ocena formująca: Ocena stopnia realizacji zadania po każdym ćwiczeniu laboratoryjnym

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/O/1-1_W01
Student zna i rozumie zagadnienia programowania zorientowanego komponentowo
I_2A_W04, I_2A_W05, I_2A_W09C-1T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-6M-1S-1
I_2A_D14/O/1-1_W02
Student zna standardy i technologie stosowane w programowaniu zorientowanym komponentowo
I_2A_W04, I_2A_W05, I_2A_W10C-2T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/O/1-1_U01
Student potrafi zaprojektować i zaimplementować aplikację w wybranej technologii komponentowej
I_2A_U04, I_2A_U07, I_2A_U12C-3T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-5M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/O/1-1_K01
Student ma potrzebę kreatywnego i twórczego myślenia ukierunkowanego na rozwiązywanie złożonych problemów
I_2A_K01, I_2A_K03C-3T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-5M-2S-2
I_2A_D14/O/1-1_K02
Student rozumie potrzebę dokształcania się i dzielenia się posiadaną wiedzą z innymi
I_2A_K02C-3T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-5M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/O/1-1_W01
Student zna i rozumie zagadnienia programowania zorientowanego komponentowo
2,0Student nie zna podstaw programowania komponentowego
3,0Student zna i rozumie pojęcie komponentu
3,5Student zna pojcie komponentu i potrafi wyjaśni różnicę między komponentem i obiektem
4,0Student zna ma wiedzę na ocenę 3.5 oraz potrafi podać i opisać przykłady różnych technologii komponenowych
4,5Student zna ma wiedzę na ocenę 4.0 oraz zna sposoby sterowania komponentami i cyklem życia komponentu
5,0Student zna ma wiedzę na ocenę 4.5 oraz potrafi wykorzystać diagram komponentów UML do projektowania aplikacji
I_2A_D14/O/1-1_W02
Student zna standardy i technologie stosowane w programowaniu zorientowanym komponentowo
2,0Student nie zna żdnych technologii komponentowych
3,0Student potrafi sklasyfikować i opisać rodzaje technologii komponentowych
3,5Student ma wiedzę na ocenę 3.0 oraz potrafi podać przykłady technologii komponentowych
4,0Student ma wiedzę na ocenę 3.5 oraz zna zasady tworzenia bibliotek w różnych językach programowania
4,5Student ma wiedzę na ocenę 4.0 oraz zna technologie komunikacyjne CORBA i RMI
5,0Student ma wiedzę na ocenę 5.0 oraz zna technologie EJB

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/O/1-1_U01
Student potrafi zaprojektować i zaimplementować aplikację w wybranej technologii komponentowej
2,0Student nie potrafi zaimplementowć aplikacji komponentowej
3,0Student potrafi wykorzyć w aplikacji gotowe biblioteki ładowane dynamicznie
3,5Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.0 oraz potrafi tworzyć GUI z wykorzystaniem wybranych komponentów
4,0Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.5 oraz potrafi wykorzystać technologię CORBA lub RMI do komunikacji w aplikacjach rozporszonych
4,5Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.0 oraz potrafi zbudować usługi sieciowe
5,0Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.5 oraz potrafi zbudować aplikację w technologii EJB

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/O/1-1_K01
Student ma potrzebę kreatywnego i twórczego myślenia ukierunkowanego na rozwiązywanie złożonych problemów
2,0Student nie potrafi korzystać z gotowych bibliotek i komponentów we własnych aplikacjach
3,0Student potrafi wykorzystać gotowe biblioteki w celu przyspieszenia wytwarzania prostych aplikacji
3,5Student ma umiejętności na ocenę 3.0 oraz potrafi wykorzystać gotowe komponenty w celu szybkiego tworzenia interfejsów użytkownika
4,0Student ma umiejętności na ocenę 3.5 oraz potrafi wykorzystać gotowe komponenty w do komunikacji w systemach rozproszonych
4,5Student ma umiejętności na ocenę 4.0 oraz potrafi wykorzystać gotowe komponenty do budowy serwisów usług
5,0Student ma umiejętności na ocenę 4.5 oraz wykorzystuje technologie EJB do tworzenia złożonych aplikacji
I_2A_D14/O/1-1_K02
Student rozumie potrzebę dokształcania się i dzielenia się posiadaną wiedzą z innymi
2,0Student nie rozumie potrzeby wykorzystywania gotowych komponentów w aplikacjach
3,0Student potrafi wykorzystywać istniejące komponenty we wasnych aplikacjach
3,5Student ma wiedzę na ocenę 3.0 oraz rozumie potrzebę updateowania wykorzystywanych bibliotek
4,0Student ma wiedzę na ocenę 3.5 oraz potrafi samodzielnie tworzyć biblioteki komponentów i udostępniać je innym
4,5Student ma wiedzę na ocenę 4.0 oraz potrafi dokadnie udokumentować udostpniane przez siebie komponenty
5,0Student ma wiedzę na ocenę 4.5 oraz rozumie potrzebę rozwijania i uaktualniania udostępnianych przez siebie bibliotek

Literatura podstawowa

  1. Clemens Szyperski, Oprogramowanie komponentowe - obiekty to za mało, WNT, Warszawa, 2001
  2. Juval Löwy, COM and .NET Component Services, O'Reilly, 2001
  3. Kathy Sierra, Bert Bates, Head First EJB. Edycja polska, Helion, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Microsoft, http:\\msdn.microsoft.com, 2011
  2. Oracle, http:\\java.oracle.com, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie i zapoznanie ze środowiskiem pracy1
T-L-2Biblioteki dynamiczne C++2
T-L-3Pakiety Java i C#1
T-L-4Komponenty komunikacyjne - Java RMI, CORBA2
T-L-5Web services - projekt klienta oraz serwera2
T-L-6Komponenty EJB2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematu komponentów1
T-W-2Biblioteki ładowane dynamicznie2
T-W-3Java RMI1
T-W-4CORBA2
T-W-5Wprowadzenie do Web services2
T-W-6Wprowadzenie do EJB2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych10
A-L-2Samodzielne przygotowanie do zajęć4
A-L-3Ukończenie sprawozdania z laboratorium w domu6
A-L-4Udział w konsultacjach2
22
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Udział w konsultacjach do wykładu2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia oraz obecność na zaliczeniu18
A-W-4Udzial w zaliczeniu2
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/O/1-1_W01Student zna i rozumie zagadnienia programowania zorientowanego komponentowo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W04Ma wiedzę z zakresu zaawansowanych technik programowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
I_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
I_2A_W09Ma uporządkowaną, podbudowaną metodycznie i teoretycznie wiedzę w zakresie metod i technik projektowania systemów informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z programowaniem zorientowanym komponentowo
Treści programoweT-W-3Java RMI
T-W-5Wprowadzenie do Web services
T-W-2Biblioteki ładowane dynamicznie
T-W-1Wprowadzenie do tematu komponentów
T-W-4CORBA
T-W-6Wprowadzenie do EJB
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z pytaniami praktycznymi w formie wyboru i opisu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstaw programowania komponentowego
3,0Student zna i rozumie pojęcie komponentu
3,5Student zna pojcie komponentu i potrafi wyjaśni różnicę między komponentem i obiektem
4,0Student zna ma wiedzę na ocenę 3.5 oraz potrafi podać i opisać przykłady różnych technologii komponenowych
4,5Student zna ma wiedzę na ocenę 4.0 oraz zna sposoby sterowania komponentami i cyklem życia komponentu
5,0Student zna ma wiedzę na ocenę 4.5 oraz potrafi wykorzystać diagram komponentów UML do projektowania aplikacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/O/1-1_W02Student zna standardy i technologie stosowane w programowaniu zorientowanym komponentowo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W04Ma wiedzę z zakresu zaawansowanych technik programowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
I_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
I_2A_W10Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych i możliwości zastosowania informatyki w wybranych obszarach nauki i techniki
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie standardów programowania komponentowego
Treści programoweT-W-3Java RMI
T-W-5Wprowadzenie do Web services
T-W-2Biblioteki ładowane dynamicznie
T-W-4CORBA
T-W-6Wprowadzenie do EJB
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z pytaniami praktycznymi w formie wyboru i opisu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żdnych technologii komponentowych
3,0Student potrafi sklasyfikować i opisać rodzaje technologii komponentowych
3,5Student ma wiedzę na ocenę 3.0 oraz potrafi podać przykłady technologii komponentowych
4,0Student ma wiedzę na ocenę 3.5 oraz zna zasady tworzenia bibliotek w różnych językach programowania
4,5Student ma wiedzę na ocenę 4.0 oraz zna technologie komunikacyjne CORBA i RMI
5,0Student ma wiedzę na ocenę 5.0 oraz zna technologie EJB
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/O/1-1_U01Student potrafi zaprojektować i zaimplementować aplikację w wybranej technologii komponentowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U04Potrafi wybrać, krytycznie ocenić przydatność i zastosować metodę i narzędzia rozwiązania złożonego zadania inżynierskiego
I_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
I_2A_U12Ma umiejętność stosowania zaawansowanych technik programowania i metodyki projektowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
Cel przedmiotuC-3Nauczenie praktycznego posługiwania się technologiami komponentowymi
Treści programoweT-L-3Pakiety Java i C#
T-L-6Komponenty EJB
T-L-1Wprowadzenie i zapoznanie ze środowiskiem pracy
T-L-4Komponenty komunikacyjne - Java RMI, CORBA
T-L-2Biblioteki dynamiczne C++
T-L-5Web services - projekt klienta oraz serwera
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena stopnia realizacji zadania po każdym ćwiczeniu laboratoryjnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaimplementowć aplikacji komponentowej
3,0Student potrafi wykorzyć w aplikacji gotowe biblioteki ładowane dynamicznie
3,5Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.0 oraz potrafi tworzyć GUI z wykorzystaniem wybranych komponentów
4,0Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.5 oraz potrafi wykorzystać technologię CORBA lub RMI do komunikacji w aplikacjach rozporszonych
4,5Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.0 oraz potrafi zbudować usługi sieciowe
5,0Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.5 oraz potrafi zbudować aplikację w technologii EJB
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/O/1-1_K01Student ma potrzebę kreatywnego i twórczego myślenia ukierunkowanego na rozwiązywanie złożonych problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K01Ma świadomość organizacji własnego czasu pracy i jest zdeterminowany aby osiągnąć założone cele
I_2A_K03Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki
Cel przedmiotuC-3Nauczenie praktycznego posługiwania się technologiami komponentowymi
Treści programoweT-L-3Pakiety Java i C#
T-L-6Komponenty EJB
T-L-1Wprowadzenie i zapoznanie ze środowiskiem pracy
T-L-4Komponenty komunikacyjne - Java RMI, CORBA
T-L-2Biblioteki dynamiczne C++
T-L-5Web services - projekt klienta oraz serwera
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena stopnia realizacji zadania po każdym ćwiczeniu laboratoryjnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi korzystać z gotowych bibliotek i komponentów we własnych aplikacjach
3,0Student potrafi wykorzystać gotowe biblioteki w celu przyspieszenia wytwarzania prostych aplikacji
3,5Student ma umiejętności na ocenę 3.0 oraz potrafi wykorzystać gotowe komponenty w celu szybkiego tworzenia interfejsów użytkownika
4,0Student ma umiejętności na ocenę 3.5 oraz potrafi wykorzystać gotowe komponenty w do komunikacji w systemach rozproszonych
4,5Student ma umiejętności na ocenę 4.0 oraz potrafi wykorzystać gotowe komponenty do budowy serwisów usług
5,0Student ma umiejętności na ocenę 4.5 oraz wykorzystuje technologie EJB do tworzenia złożonych aplikacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/O/1-1_K02Student rozumie potrzebę dokształcania się i dzielenia się posiadaną wiedzą z innymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K02Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
Cel przedmiotuC-3Nauczenie praktycznego posługiwania się technologiami komponentowymi
Treści programoweT-L-3Pakiety Java i C#
T-L-6Komponenty EJB
T-L-1Wprowadzenie i zapoznanie ze środowiskiem pracy
T-L-4Komponenty komunikacyjne - Java RMI, CORBA
T-L-2Biblioteki dynamiczne C++
T-L-5Web services - projekt klienta oraz serwera
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena stopnia realizacji zadania po każdym ćwiczeniu laboratoryjnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzeby wykorzystywania gotowych komponentów w aplikacjach
3,0Student potrafi wykorzystywać istniejące komponenty we wasnych aplikacjach
3,5Student ma wiedzę na ocenę 3.0 oraz rozumie potrzebę updateowania wykorzystywanych bibliotek
4,0Student ma wiedzę na ocenę 3.5 oraz potrafi samodzielnie tworzyć biblioteki komponentów i udostępniać je innym
4,5Student ma wiedzę na ocenę 4.0 oraz potrafi dokadnie udokumentować udostpniane przez siebie komponenty
5,0Student ma wiedzę na ocenę 4.5 oraz rozumie potrzebę rozwijania i uaktualniania udostępnianych przez siebie bibliotek