Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności

Sylabus przedmiotu Analiza sekwencji nukleotydowych in silico:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza sekwencji nukleotydowych in silico
Specjalność Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Daniel Zaborski <Daniel.Zaborski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 7 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 8 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość obsługi komputera osobistego z dostępem do Internetu.
W-2Znajomość zagadnień z zakresu biologii molekularnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z teoretycznym i praktycznym wykorzystaniem narzędzi bioinformatycznych w analizie sekwencji nukleotydowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyszukiwanie rekordów w bazach sekwencji nukleotydowych - GenBank, EBI, DDBJ.1
T-A-2Analiza struktury rekordów GenBank. Projektowanie starterów oligonukleotydowych.1
T-A-3Analiza restrykcyjna i elektroforeza DNA in silico1
T-A-4Znaczniki sekwencji ulegających ekspresji (EST)1
T-A-5Programy do wyszukiwania potencjalnych miejsc wiązania czynników transkrypcyjnych oraz regionów promotorowych.1
T-A-6Analiza i projektowanie wektorów do klonownia molekularnego. SNP - projektowanie testów genetycznych (PCR-RFLP, ACRS-PCR).1
T-A-7Porównywanie sekwencji nukleotydowych z wykorzystaniem programów dostępnych on-line (NCBI, EBI)1
7
wykłady
T-W-1Organizacja genomu - typy sekwencji nukleotydowych.1
T-W-2Bazy sekwencji nukleotydowych. GenBank - anatomia pliku.1
T-W-3Znaczenie programów bioinformatycznych w biologii molekularnej. Możliwości wykorzystania poszczególnych programów w analizie materiału genetycznego in silico (projektowanie starterów, analiza restrykcyjna, projektowanie wektorów)2
T-W-4Sekwencjonowanie DNA - analiza wyników.1
T-W-5Analiza sekwencji genów - promotory, UTR, eksony, introny.1
T-W-6Regiony międzygenowe. Analiza sekwencji mtDNA.1
T-W-7Porównywanie sekwencji nukleotydowych. Ewolucja molekularna.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.7
A-A-2Przygotowanie projektu.15
A-A-3Samodzielne korzystanie z oprogramowania dostępnego on-line.15
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia materiału zajęć audytoryjnych.8
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Samodzielna eksploracja baz danych sekwencji nukleotydowych.5
A-W-3Samodzielna analiza wyników sekwencjonowania DNA.5
A-W-4Czytanie wskazanej literatury.7
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.20
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-4Pokaz.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanego przez studenta projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O5.3_W01
Definiuje typy sekwencji nukleotydowych.
BTinz_2A_W06, BTinz_2A_W07C-1T-A-7, T-W-1, T-W-5, T-W-6M-4, M-1, M-3, M-2S-1
BT_2A_BTZ-S-O5.3_W02
Opisuje strukturę rekordów GenBank. Dobiera oprogramowanie wykorzystywane w analizach sekwencji nukleotydowych.
BTinz_2A_W07C-1T-A-3, T-A-6, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-4, M-1, M-3, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O5.3_U01
Potrafi przeprowadzić wybrane analizy sekwencji nukleotydowych in silico.
BTinz_2A_U05, BTinz_2A_U06C-1T-A-3, T-A-6, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-7, T-A-1, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-4M-4, M-1, M-3, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O5.3_K01
Ma świadomość istnienia oprogramowania komputerowego wykorzystywanego w analizie sekwencji nukleotydowych.
BTinz_2A_K01, BTinz_2A_K07C-1T-A-3, T-A-6, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-7, T-A-1, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-4M-4, M-1, M-3, M-2S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O5.3_W01
Definiuje typy sekwencji nukleotydowych.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BTZ-S-O5.3_W02
Opisuje strukturę rekordów GenBank. Dobiera oprogramowanie wykorzystywane w analizach sekwencji nukleotydowych.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O5.3_U01
Potrafi przeprowadzić wybrane analizy sekwencji nukleotydowych in silico.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Brown T.A., Genomy, PWN, Warszawa, 2009
  2. Słomski R. (red.), Analiza DNA – teoria i praktyka, Wydawnictwo UP, Poznań, 2008
  3. Teresa Attwood, Paul G. Higgs, Bioinformatyka i ewolucja molekularna., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Jo McEntyre, Jim Ostell, The NCBI Handbook, National Center for Biotechnology Information (US); 2002-., Bethesda (MD), 2010, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK21101/

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyszukiwanie rekordów w bazach sekwencji nukleotydowych - GenBank, EBI, DDBJ.1
T-A-2Analiza struktury rekordów GenBank. Projektowanie starterów oligonukleotydowych.1
T-A-3Analiza restrykcyjna i elektroforeza DNA in silico1
T-A-4Znaczniki sekwencji ulegających ekspresji (EST)1
T-A-5Programy do wyszukiwania potencjalnych miejsc wiązania czynników transkrypcyjnych oraz regionów promotorowych.1
T-A-6Analiza i projektowanie wektorów do klonownia molekularnego. SNP - projektowanie testów genetycznych (PCR-RFLP, ACRS-PCR).1
T-A-7Porównywanie sekwencji nukleotydowych z wykorzystaniem programów dostępnych on-line (NCBI, EBI)1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja genomu - typy sekwencji nukleotydowych.1
T-W-2Bazy sekwencji nukleotydowych. GenBank - anatomia pliku.1
T-W-3Znaczenie programów bioinformatycznych w biologii molekularnej. Możliwości wykorzystania poszczególnych programów w analizie materiału genetycznego in silico (projektowanie starterów, analiza restrykcyjna, projektowanie wektorów)2
T-W-4Sekwencjonowanie DNA - analiza wyników.1
T-W-5Analiza sekwencji genów - promotory, UTR, eksony, introny.1
T-W-6Regiony międzygenowe. Analiza sekwencji mtDNA.1
T-W-7Porównywanie sekwencji nukleotydowych. Ewolucja molekularna.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.7
A-A-2Przygotowanie projektu.15
A-A-3Samodzielne korzystanie z oprogramowania dostępnego on-line.15
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia materiału zajęć audytoryjnych.8
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Samodzielna eksploracja baz danych sekwencji nukleotydowych.5
A-W-3Samodzielna analiza wyników sekwencjonowania DNA.5
A-W-4Czytanie wskazanej literatury.7
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.20
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O5.3_W01Definiuje typy sekwencji nukleotydowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BTinz_2A_W07wykazuje pogłębioną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z teoretycznym i praktycznym wykorzystaniem narzędzi bioinformatycznych w analizie sekwencji nukleotydowych.
Treści programoweT-A-7Porównywanie sekwencji nukleotydowych z wykorzystaniem programów dostępnych on-line (NCBI, EBI)
T-W-1Organizacja genomu - typy sekwencji nukleotydowych.
T-W-5Analiza sekwencji genów - promotory, UTR, eksony, introny.
T-W-6Regiony międzygenowe. Analiza sekwencji mtDNA.
Metody nauczaniaM-4Pokaz.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O5.3_W02Opisuje strukturę rekordów GenBank. Dobiera oprogramowanie wykorzystywane w analizach sekwencji nukleotydowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W07wykazuje pogłębioną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z teoretycznym i praktycznym wykorzystaniem narzędzi bioinformatycznych w analizie sekwencji nukleotydowych.
Treści programoweT-A-3Analiza restrykcyjna i elektroforeza DNA in silico
T-A-6Analiza i projektowanie wektorów do klonownia molekularnego. SNP - projektowanie testów genetycznych (PCR-RFLP, ACRS-PCR).
T-A-5Programy do wyszukiwania potencjalnych miejsc wiązania czynników transkrypcyjnych oraz regionów promotorowych.
T-A-2Analiza struktury rekordów GenBank. Projektowanie starterów oligonukleotydowych.
T-A-4Znaczniki sekwencji ulegających ekspresji (EST)
T-A-1Wyszukiwanie rekordów w bazach sekwencji nukleotydowych - GenBank, EBI, DDBJ.
T-W-7Porównywanie sekwencji nukleotydowych. Ewolucja molekularna.
T-W-3Znaczenie programów bioinformatycznych w biologii molekularnej. Możliwości wykorzystania poszczególnych programów w analizie materiału genetycznego in silico (projektowanie starterów, analiza restrykcyjna, projektowanie wektorów)
T-W-2Bazy sekwencji nukleotydowych. GenBank - anatomia pliku.
T-W-4Sekwencjonowanie DNA - analiza wyników.
Metody nauczaniaM-4Pokaz.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanego przez studenta projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O5.3_U01Potrafi przeprowadzić wybrane analizy sekwencji nukleotydowych in silico.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
BTinz_2A_U06dokonuje wszechstronnej analizy molekularnych podstaw ewolucji, a także czynników oddziałujących na funkcjonowanie genomu oraz transkryptomu; analizuje czynniki wpływające na zmienność organizmu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z teoretycznym i praktycznym wykorzystaniem narzędzi bioinformatycznych w analizie sekwencji nukleotydowych.
Treści programoweT-A-3Analiza restrykcyjna i elektroforeza DNA in silico
T-A-6Analiza i projektowanie wektorów do klonownia molekularnego. SNP - projektowanie testów genetycznych (PCR-RFLP, ACRS-PCR).
T-A-5Programy do wyszukiwania potencjalnych miejsc wiązania czynników transkrypcyjnych oraz regionów promotorowych.
T-A-2Analiza struktury rekordów GenBank. Projektowanie starterów oligonukleotydowych.
T-A-4Znaczniki sekwencji ulegających ekspresji (EST)
T-A-7Porównywanie sekwencji nukleotydowych z wykorzystaniem programów dostępnych on-line (NCBI, EBI)
T-A-1Wyszukiwanie rekordów w bazach sekwencji nukleotydowych - GenBank, EBI, DDBJ.
T-W-1Organizacja genomu - typy sekwencji nukleotydowych.
T-W-7Porównywanie sekwencji nukleotydowych. Ewolucja molekularna.
T-W-3Znaczenie programów bioinformatycznych w biologii molekularnej. Możliwości wykorzystania poszczególnych programów w analizie materiału genetycznego in silico (projektowanie starterów, analiza restrykcyjna, projektowanie wektorów)
T-W-5Analiza sekwencji genów - promotory, UTR, eksony, introny.
T-W-6Regiony międzygenowe. Analiza sekwencji mtDNA.
T-W-2Bazy sekwencji nukleotydowych. GenBank - anatomia pliku.
T-W-4Sekwencjonowanie DNA - analiza wyników.
Metody nauczaniaM-4Pokaz.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanego przez studenta projektu.
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O5.3_K01Ma świadomość istnienia oprogramowania komputerowego wykorzystywanego w analizie sekwencji nukleotydowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
BTinz_2A_K07rozumie celowość pobudzania indywidualnej aktywności poznawczej oraz podnoszenia kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność w zdobywaniu informacji naukowych z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z teoretycznym i praktycznym wykorzystaniem narzędzi bioinformatycznych w analizie sekwencji nukleotydowych.
Treści programoweT-A-3Analiza restrykcyjna i elektroforeza DNA in silico
T-A-6Analiza i projektowanie wektorów do klonownia molekularnego. SNP - projektowanie testów genetycznych (PCR-RFLP, ACRS-PCR).
T-A-5Programy do wyszukiwania potencjalnych miejsc wiązania czynników transkrypcyjnych oraz regionów promotorowych.
T-A-2Analiza struktury rekordów GenBank. Projektowanie starterów oligonukleotydowych.
T-A-4Znaczniki sekwencji ulegających ekspresji (EST)
T-A-7Porównywanie sekwencji nukleotydowych z wykorzystaniem programów dostępnych on-line (NCBI, EBI)
T-A-1Wyszukiwanie rekordów w bazach sekwencji nukleotydowych - GenBank, EBI, DDBJ.
T-W-1Organizacja genomu - typy sekwencji nukleotydowych.
T-W-7Porównywanie sekwencji nukleotydowych. Ewolucja molekularna.
T-W-3Znaczenie programów bioinformatycznych w biologii molekularnej. Możliwości wykorzystania poszczególnych programów w analizie materiału genetycznego in silico (projektowanie starterów, analiza restrykcyjna, projektowanie wektorów)
T-W-5Analiza sekwencji genów - promotory, UTR, eksony, introny.
T-W-6Regiony międzygenowe. Analiza sekwencji mtDNA.
T-W-2Bazy sekwencji nukleotydowych. GenBank - anatomia pliku.
T-W-4Sekwencjonowanie DNA - analiza wyników.
Metody nauczaniaM-4Pokaz.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanego przez studenta projektu.
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.