Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Ochrona bioróżnorodności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona bioróżnorodności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 5 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość botaniki, zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z obowiązującymi krajowymi i wybranymi międzynarodowymi aktami prawnymi dotyczącymi ochrony bioróżnorodności
C-2zaznajomienie studenta z aktualnymi zagrożeniami bioróżnorodności oraz metodami ochrony w skali globalnej, regionalnej i lokalnej; zapoznanie z najważniejszymi pojęciami i terminami odnoszącymi się do tego zagadnienia
C-3wykształcenie umiejętności pozyskiwania, obróbki, analizy i prezentacji danych z dostępnych źródeł literaturowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa roślin, mikroorganizmów i grzybów1
T-A-2Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa zwierząt i zbiorowisk roślinnych1
T-A-3Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa roślin i zwierząt wolno żyjących1
T-A-4Natura 2000 - realizacja w Europie, Polsce i Pomorzu Zachodnim1
T-A-5Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności1
5
wykłady
T-W-1Bioróżnorodność - podstawowe pojęcia i definicje. Konferencja o różnorodności biologicznej z 1992 roku. GBIF - Światowa Sieć Informacji o Bioróżnorodności.1
T-W-2Ochrona przyrody a bioróżnorodność. Tempo wymierania gatunków. "Hotspots" najbogatsze w gatunki i jednocześnie najbardziej zagrożone obszary na Ziemi.1
T-W-3Kryteria uznawania gatunków za zagrożone wyginięciem (IUCN/WCU).1
T-W-4Zagrożone gatunki roślin i zwierząt na świecie. Ochrona in situ i ex situ.1
T-W-5Różnorodność zwierząt i roślin Polski - Polskie Czerwone Księgi Zwierząt.1
T-W-6Międzynarodowe akty prawne dotyczące ochrony przyrody ożywionej, ratyfikowane przez Polskę.2
T-W-7Polskie akty prawne dotyczące ochrony przyrody.2
T-W-8Krajowa strategia ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Pisemne zaliczenie1
A-A-3studiowanie piśmiennictwa10
A-A-4konsultacje4
A-A-5przygotowanie do zaliczenia10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie piśmiennictwa7
A-W-3przygotowanie do zaliczenia11
A-W-4Sprawdzian pisemny2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacje z użyciem komputera
M-4praca w grupach
M-5ćwiczenie terenowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test podsumowujący część wykładową przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny podsumowujący moduł prezentacji bioróżnorodności organizmów i zespołów organizmów w Polsce
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie i przedstawienie prezentacji w grupach
S-4Ocena podsumowująca: Wykonanie sprawozdania z zajęć terenowych
S-5Ocena formująca: ocena ciagła aktywności, zaangażowania i postawy studenta podczas zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_C21_W01
Student charakteryzuje obowiązujące w Polsce i na świecie akty prawne dotyczące zagadnień ochrony bioróżnorodności.
BL_1A_W18C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4
BL_1A_C21_W02
Student wymienia rośliny, zwierzęta, zespoły roślin, krajobrazy, których występowanie w różnych środowiskach abiotycznych przyrody polskiej stanowi o jej różnorodności.
BL_1A_W14C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3, S-4
BL_1A_C21_W03
Student omawia zespoły roślinne w różnorodnym, pod względem abiotycznym, terenie
BL_1A_W14C-2T-A-3, T-A-2, T-W-2, T-A-1, T-W-4, T-W-1, T-W-5M-2S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_C21_U01
Student ocenia stan zagrożenia organizmów i przygotowuje plan ich ochrony.
BL_1A_U03, BL_1A_U08C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_C21_K01
Student jest wrażliwy na potrzeby organizmów żywych; przejawia postawę aktywną dążącą do zachowania lokalnej i globalnej bioróżnorodności
BL_1A_K03, BL_1A_K06C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_C21_W01
Student charakteryzuje obowiązujące w Polsce i na świecie akty prawne dotyczące zagadnień ochrony bioróżnorodności.
2,0
3,0Student charakteryzuje obowiązujące w Polsce i na świecie akty prawne dotyczące zagadnień ochrony bioróżnorodności.
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_C21_W02
Student wymienia rośliny, zwierzęta, zespoły roślin, krajobrazy, których występowanie w różnych środowiskach abiotycznych przyrody polskiej stanowi o jej różnorodności.
2,0
3,0Student wymienia rośliny, zwierzęta, zespoły roślin, krajobrazy, których występowanie w różnych środowiskach abiotycznych przyrody polskiej stanowi o jej różnorodności.
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_C21_W03
Student omawia zespoły roślinne w różnorodnym, pod względem abiotycznym, terenie
2,0
3,0Student omawia zespoły roślinne w różnorodnym, pod względem abiotycznym, terenie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_C21_U01
Student ocenia stan zagrożenia organizmów i przygotowuje plan ich ochrony.
2,0
3,0Student ocenia stan zagrożenia organizmów i przygotowuje plan ich ochrony.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_C21_K01
Student jest wrażliwy na potrzeby organizmów żywych; przejawia postawę aktywną dążącą do zachowania lokalnej i globalnej bioróżnorodności
2,0
3,0Student jest wrażliwy na potrzeby organizmów żywych; przejawia postawę aktywną dążącą do zachowania lokalnej i globalnej bioróżnorodności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Andrzejewski R., Weigle A. (red.), Różnorodność biologiczna Polski, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, Warszawa, 2003
  2. Głowaciński Z. (red.), Polska czerwona księga zwierząt. Kręgowce, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2001
  3. Głowaciński Z., Nowacki J. (red.), Polska czerwona księga zwierząt. Bezkręgowce, Instytut Ochrony Przyrody PAN, Kraków, 2004
  4. Kaźmierczakowa R, Zarzycki K. (red.), Polska czerwona księga roślin, Instytut Botaniki im. W. Szafera PAN, Kraków, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Olaczek M., Warcholińska A. U. (red.), Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1999
  2. Paulin A. S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  3. Wilson E.O., Różnorodność życia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 1999
  4. Weiner J, Życie i ewolucja biosfery, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa roślin, mikroorganizmów i grzybów1
T-A-2Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa zwierząt i zbiorowisk roślinnych1
T-A-3Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa roślin i zwierząt wolno żyjących1
T-A-4Natura 2000 - realizacja w Europie, Polsce i Pomorzu Zachodnim1
T-A-5Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bioróżnorodność - podstawowe pojęcia i definicje. Konferencja o różnorodności biologicznej z 1992 roku. GBIF - Światowa Sieć Informacji o Bioróżnorodności.1
T-W-2Ochrona przyrody a bioróżnorodność. Tempo wymierania gatunków. "Hotspots" najbogatsze w gatunki i jednocześnie najbardziej zagrożone obszary na Ziemi.1
T-W-3Kryteria uznawania gatunków za zagrożone wyginięciem (IUCN/WCU).1
T-W-4Zagrożone gatunki roślin i zwierząt na świecie. Ochrona in situ i ex situ.1
T-W-5Różnorodność zwierząt i roślin Polski - Polskie Czerwone Księgi Zwierząt.1
T-W-6Międzynarodowe akty prawne dotyczące ochrony przyrody ożywionej, ratyfikowane przez Polskę.2
T-W-7Polskie akty prawne dotyczące ochrony przyrody.2
T-W-8Krajowa strategia ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Pisemne zaliczenie1
A-A-3studiowanie piśmiennictwa10
A-A-4konsultacje4
A-A-5przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie piśmiennictwa7
A-W-3przygotowanie do zaliczenia11
A-W-4Sprawdzian pisemny2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C21_W01Student charakteryzuje obowiązujące w Polsce i na świecie akty prawne dotyczące zagadnień ochrony bioróżnorodności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W18ma wiedzę z zakresu różnych aspektów ochrony przyrody i sozologii jak również zna mechanizmy przepływu informacji ustrój-otoczenie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z obowiązującymi krajowymi i wybranymi międzynarodowymi aktami prawnymi dotyczącymi ochrony bioróżnorodności
C-2zaznajomienie studenta z aktualnymi zagrożeniami bioróżnorodności oraz metodami ochrony w skali globalnej, regionalnej i lokalnej; zapoznanie z najważniejszymi pojęciami i terminami odnoszącymi się do tego zagadnienia
C-3wykształcenie umiejętności pozyskiwania, obróbki, analizy i prezentacji danych z dostępnych źródeł literaturowych
Treści programoweT-W-1Bioróżnorodność - podstawowe pojęcia i definicje. Konferencja o różnorodności biologicznej z 1992 roku. GBIF - Światowa Sieć Informacji o Bioróżnorodności.
T-W-2Ochrona przyrody a bioróżnorodność. Tempo wymierania gatunków. "Hotspots" najbogatsze w gatunki i jednocześnie najbardziej zagrożone obszary na Ziemi.
T-W-3Kryteria uznawania gatunków za zagrożone wyginięciem (IUCN/WCU).
T-W-4Zagrożone gatunki roślin i zwierząt na świecie. Ochrona in situ i ex situ.
T-W-5Różnorodność zwierząt i roślin Polski - Polskie Czerwone Księgi Zwierząt.
T-W-6Międzynarodowe akty prawne dotyczące ochrony przyrody ożywionej, ratyfikowane przez Polskę.
T-W-7Polskie akty prawne dotyczące ochrony przyrody.
T-W-8Krajowa strategia ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacje z użyciem komputera
M-4praca w grupach
M-5ćwiczenie terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test podsumowujący część wykładową przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny podsumowujący moduł prezentacji bioróżnorodności organizmów i zespołów organizmów w Polsce
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie i przedstawienie prezentacji w grupach
S-4Ocena podsumowująca: Wykonanie sprawozdania z zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student charakteryzuje obowiązujące w Polsce i na świecie akty prawne dotyczące zagadnień ochrony bioróżnorodności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C21_W02Student wymienia rośliny, zwierzęta, zespoły roślin, krajobrazy, których występowanie w różnych środowiskach abiotycznych przyrody polskiej stanowi o jej różnorodności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z obowiązującymi krajowymi i wybranymi międzynarodowymi aktami prawnymi dotyczącymi ochrony bioróżnorodności
C-2zaznajomienie studenta z aktualnymi zagrożeniami bioróżnorodności oraz metodami ochrony w skali globalnej, regionalnej i lokalnej; zapoznanie z najważniejszymi pojęciami i terminami odnoszącymi się do tego zagadnienia
C-3wykształcenie umiejętności pozyskiwania, obróbki, analizy i prezentacji danych z dostępnych źródeł literaturowych
Treści programoweT-A-1Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa roślin, mikroorganizmów i grzybów
T-A-2Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa zwierząt i zbiorowisk roślinnych
T-A-3Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa roślin i zwierząt wolno żyjących
T-A-4Natura 2000 - realizacja w Europie, Polsce i Pomorzu Zachodnim
T-A-5Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacje z użyciem komputera
M-4praca w grupach
M-5ćwiczenie terenowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny podsumowujący moduł prezentacji bioróżnorodności organizmów i zespołów organizmów w Polsce
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie i przedstawienie prezentacji w grupach
S-4Ocena podsumowująca: Wykonanie sprawozdania z zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia rośliny, zwierzęta, zespoły roślin, krajobrazy, których występowanie w różnych środowiskach abiotycznych przyrody polskiej stanowi o jej różnorodności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C21_W03Student omawia zespoły roślinne w różnorodnym, pod względem abiotycznym, terenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
Cel przedmiotuC-2zaznajomienie studenta z aktualnymi zagrożeniami bioróżnorodności oraz metodami ochrony w skali globalnej, regionalnej i lokalnej; zapoznanie z najważniejszymi pojęciami i terminami odnoszącymi się do tego zagadnienia
Treści programoweT-A-3Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa roślin i zwierząt wolno żyjących
T-A-2Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa zwierząt i zbiorowisk roślinnych
T-W-2Ochrona przyrody a bioróżnorodność. Tempo wymierania gatunków. "Hotspots" najbogatsze w gatunki i jednocześnie najbardziej zagrożone obszary na Ziemi.
T-A-1Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa roślin, mikroorganizmów i grzybów
T-W-4Zagrożone gatunki roślin i zwierząt na świecie. Ochrona in situ i ex situ.
T-W-1Bioróżnorodność - podstawowe pojęcia i definicje. Konferencja o różnorodności biologicznej z 1992 roku. GBIF - Światowa Sieć Informacji o Bioróżnorodności.
T-W-5Różnorodność zwierząt i roślin Polski - Polskie Czerwone Księgi Zwierząt.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Wykonanie sprawozdania z zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student omawia zespoły roślinne w różnorodnym, pod względem abiotycznym, terenie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C21_U01Student ocenia stan zagrożenia organizmów i przygotowuje plan ich ochrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
BL_1A_U08ma umiejętność rozumienia podstawowych procesów i praw ekologicznych; wykonuje samodzielnie lub w zespole proste zadania badawcze; potrafi nakreślić problemy dotyczące ochrony środowiska i przyrody; zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmami a środowiskiem atmosferycznym; interpretuje pojęcie bioróżnorodności; potrafi na podstawie analizy dostępnych materiałów ocenić wartość przyrodniczą określonych terenów; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi; specyfikę i metodykę badań z zakresu etologii, badań zachowań zwierząt pojedynczych i w grupie, w warunkach naturalnych, zwierząt udomowionych;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z obowiązującymi krajowymi i wybranymi międzynarodowymi aktami prawnymi dotyczącymi ochrony bioróżnorodności
C-2zaznajomienie studenta z aktualnymi zagrożeniami bioróżnorodności oraz metodami ochrony w skali globalnej, regionalnej i lokalnej; zapoznanie z najważniejszymi pojęciami i terminami odnoszącymi się do tego zagadnienia
C-3wykształcenie umiejętności pozyskiwania, obróbki, analizy i prezentacji danych z dostępnych źródeł literaturowych
Treści programoweT-A-1Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa roślin, mikroorganizmów i grzybów
T-A-2Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa zwierząt i zbiorowisk roślinnych
T-A-3Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa roślin i zwierząt wolno żyjących
T-A-4Natura 2000 - realizacja w Europie, Polsce i Pomorzu Zachodnim
T-A-5Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności
T-W-1Bioróżnorodność - podstawowe pojęcia i definicje. Konferencja o różnorodności biologicznej z 1992 roku. GBIF - Światowa Sieć Informacji o Bioróżnorodności.
T-W-2Ochrona przyrody a bioróżnorodność. Tempo wymierania gatunków. "Hotspots" najbogatsze w gatunki i jednocześnie najbardziej zagrożone obszary na Ziemi.
T-W-3Kryteria uznawania gatunków za zagrożone wyginięciem (IUCN/WCU).
T-W-4Zagrożone gatunki roślin i zwierząt na świecie. Ochrona in situ i ex situ.
T-W-5Różnorodność zwierząt i roślin Polski - Polskie Czerwone Księgi Zwierząt.
T-W-6Międzynarodowe akty prawne dotyczące ochrony przyrody ożywionej, ratyfikowane przez Polskę.
T-W-7Polskie akty prawne dotyczące ochrony przyrody.
T-W-8Krajowa strategia ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacje z użyciem komputera
M-4praca w grupach
M-5ćwiczenie terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test podsumowujący część wykładową przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny podsumowujący moduł prezentacji bioróżnorodności organizmów i zespołów organizmów w Polsce
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie i przedstawienie prezentacji w grupach
S-4Ocena podsumowująca: Wykonanie sprawozdania z zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ocenia stan zagrożenia organizmów i przygotowuje plan ich ochrony.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C21_K01Student jest wrażliwy na potrzeby organizmów żywych; przejawia postawę aktywną dążącą do zachowania lokalnej i globalnej bioróżnorodności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
BL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z obowiązującymi krajowymi i wybranymi międzynarodowymi aktami prawnymi dotyczącymi ochrony bioróżnorodności
C-2zaznajomienie studenta z aktualnymi zagrożeniami bioróżnorodności oraz metodami ochrony w skali globalnej, regionalnej i lokalnej; zapoznanie z najważniejszymi pojęciami i terminami odnoszącymi się do tego zagadnienia
C-3wykształcenie umiejętności pozyskiwania, obróbki, analizy i prezentacji danych z dostępnych źródeł literaturowych
Treści programoweT-A-1Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa roślin, mikroorganizmów i grzybów
T-A-2Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa zwierząt i zbiorowisk roślinnych
T-A-3Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa roślin i zwierząt wolno żyjących
T-A-4Natura 2000 - realizacja w Europie, Polsce i Pomorzu Zachodnim
T-A-5Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności
T-W-1Bioróżnorodność - podstawowe pojęcia i definicje. Konferencja o różnorodności biologicznej z 1992 roku. GBIF - Światowa Sieć Informacji o Bioróżnorodności.
T-W-2Ochrona przyrody a bioróżnorodność. Tempo wymierania gatunków. "Hotspots" najbogatsze w gatunki i jednocześnie najbardziej zagrożone obszary na Ziemi.
T-W-3Kryteria uznawania gatunków za zagrożone wyginięciem (IUCN/WCU).
T-W-4Zagrożone gatunki roślin i zwierząt na świecie. Ochrona in situ i ex situ.
T-W-5Różnorodność zwierząt i roślin Polski - Polskie Czerwone Księgi Zwierząt.
T-W-6Międzynarodowe akty prawne dotyczące ochrony przyrody ożywionej, ratyfikowane przez Polskę.
T-W-7Polskie akty prawne dotyczące ochrony przyrody.
T-W-8Krajowa strategia ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacje z użyciem komputera
M-4praca w grupach
M-5ćwiczenie terenowe
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: ocena ciagła aktywności, zaangażowania i postawy studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest wrażliwy na potrzeby organizmów żywych; przejawia postawę aktywną dążącą do zachowania lokalnej i globalnej bioróżnorodności
3,5
4,0
4,5
5,0