Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 10 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii ogólnej, chemii i fizyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie
C-2Poznanie wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych (środowiskowych) na przebieg procesów fizjologicznych w roślinie
C-3Nabycie umiejętności pomiaru pdstawowych procesów fizjologicznych zachodzącyh w roślinie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach5
5
wykłady
T-W-1Gospodarka wodna roślin i czynniki wpływające na stan uwodnienia roślin2
T-W-2Wymiana gazowa u roślin i czynniki wpływające na te procesy (fotosynteza roślin typu C3, C4, CAM, oddychanie)2
T-W-3Gospodarka mineralna roślin2
T-W-4Regulacja hormonalna procesów wzrostu i rozwoju roślin2
T-W-5Charakterystyka procesów wzrostu i rozwoju roślin i mechanizmy ruchów roślinnych2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-3przygotowwanie sprawozdań do ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-4studiowanie literatury5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów30
A-W-3pisemne zaliczenie wykładów2
A-W-4przygotowanie eseju na wybrany temat18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Pokaz, demonstracja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemna praca opisowa na wybrany temat
S-2Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań zamkniętych związanych z tematyka wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C4_W01
zna i definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
BL_1A_W01, BL_1A_W05C-3, C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-3, S-2
BL_1A_BL-S-C4_W02
zna wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych (środowiskowych) na procesy fizjologiczne roślin
BL_1A_W14, BL_1A_W12C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-1, M-3S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C4_U01
Przeprowadza i analizuje wyniki pomiaru różnych cech i procesów fizjologicznych u roślin
BL_1A_U02C-3T-A-1, T-W-1, T-W-2M-1, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C4_K01
Zdolny do wykorzystania swojej wiedzy oraz umiejętności pracy w grupie do kreowania właściwych postaw w życiu zawodowym
BL_1A_K07C-3, C-1T-A-1M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C4_W01
zna i definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
2,0
3,0Student zna i definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_BL-S-C4_W02
zna wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych (środowiskowych) na procesy fizjologiczne roślin
2,0
3,0Student w stopniu zadawalającym zna podstawowe czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz ich wpływ na procesy fizjologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C4_U01
Przeprowadza i analizuje wyniki pomiaru różnych cech i procesów fizjologicznych u roślin
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C4_K01
Zdolny do wykorzystania swojej wiedzy oraz umiejętności pracy w grupie do kreowania właściwych postaw w życiu zawodowym
2,0
3,0stara się współpracować z grupą w czasie zajęć i korzystać z nabytej wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2007
  2. Gregorczyk A., Marska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roslin. Przewodnik do ćwiczeń, AR, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Szweykowska A., Fizjologia roslin, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
  2. Gregorczyk A., Ćwiczenia rachunkowe z gospodarki wodnej roślin, Wydawnictwo AR, Szczecin, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gospodarka wodna roślin i czynniki wpływające na stan uwodnienia roślin2
T-W-2Wymiana gazowa u roślin i czynniki wpływające na te procesy (fotosynteza roślin typu C3, C4, CAM, oddychanie)2
T-W-3Gospodarka mineralna roślin2
T-W-4Regulacja hormonalna procesów wzrostu i rozwoju roślin2
T-W-5Charakterystyka procesów wzrostu i rozwoju roślin i mechanizmy ruchów roślinnych2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-3przygotowwanie sprawozdań do ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-4studiowanie literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów30
A-W-3pisemne zaliczenie wykładów2
A-W-4przygotowanie eseju na wybrany temat18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C4_W01zna i definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W01ma wiedzę z fundamentów nauk przyrodniczych (chemii, fizyki) i matematyki niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
BL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności pomiaru pdstawowych procesów fizjologicznych zachodzącyh w roślinie
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie
Treści programoweT-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach
T-W-1Gospodarka wodna roślin i czynniki wpływające na stan uwodnienia roślin
T-W-2Wymiana gazowa u roślin i czynniki wpływające na te procesy (fotosynteza roślin typu C3, C4, CAM, oddychanie)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań zamkniętych związanych z tematyka wykładów
S-2Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C4_W02zna wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych (środowiskowych) na procesy fizjologiczne roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
BL_1A_W12ma znajomość anatomicznych i fizjologicznych przystosowań organizmów żywych lub biocenoz do środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-2Poznanie wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych (środowiskowych) na przebieg procesów fizjologicznych w roślinie
Treści programoweT-W-1Gospodarka wodna roślin i czynniki wpływające na stan uwodnienia roślin
T-W-2Wymiana gazowa u roślin i czynniki wpływające na te procesy (fotosynteza roślin typu C3, C4, CAM, oddychanie)
T-W-4Regulacja hormonalna procesów wzrostu i rozwoju roślin
T-W-5Charakterystyka procesów wzrostu i rozwoju roślin i mechanizmy ruchów roślinnych
T-W-3Gospodarka mineralna roślin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Pokaz, demonstracja
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań zamkniętych związanych z tematyka wykładów
S-1Ocena formująca: Pisemna praca opisowa na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadawalającym zna podstawowe czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz ich wpływ na procesy fizjologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C4_U01Przeprowadza i analizuje wyniki pomiaru różnych cech i procesów fizjologicznych u roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U02umie określić zjawiska i procesy fizyczne, chemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; dokonuje pomiarów i określa podstawowe wielkości fizyczne i chemiczne; przeprowadza proste doświadczenia z fizyki i chemii; potrafi określić ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk;
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności pomiaru pdstawowych procesów fizjologicznych zachodzącyh w roślinie
Treści programoweT-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach
T-W-1Gospodarka wodna roślin i czynniki wpływające na stan uwodnienia roślin
T-W-2Wymiana gazowa u roślin i czynniki wpływające na te procesy (fotosynteza roślin typu C3, C4, CAM, oddychanie)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Pokaz, demonstracja
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań zamkniętych związanych z tematyka wykładów
S-2Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C4_K01Zdolny do wykorzystania swojej wiedzy oraz umiejętności pracy w grupie do kreowania właściwych postaw w życiu zawodowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności pomiaru pdstawowych procesów fizjologicznych zachodzącyh w roślinie
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie
Treści programoweT-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Pokaz, demonstracja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0stara się współpracować z grupą w czasie zajęć i korzystać z nabytej wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0