Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Biochemia dopingu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biochemia dopingu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 1,50,41zaliczenie
wykładyW4 5 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii organicznej i bioorganicznej
W-2Podstawowa wiedza i zakresu biochemii i biologii komórki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie podstawowych mechanizmów działania egzogennych środków stymulujących wydolność fizyczną i psychiczną organizmu. Poznanie konsekwencji i zmian w organizmie przy zażywaniu sporadycznym i systematycznym, następstw krótkotrwałych i długotrwałych, bliskich i odległych w czasie nadmiernego stosowania substancji dopingujących. Umiejętność rozróżniana podstawowych objawów odurzenia i uzaleznienia od środków dopingujących.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Dopingujace środki pobudzajace (stymulanty) - amfetamina, kokaina, efedryna, kofeina, alkohol. Mechanizm działania, formy i sposoby stosowania, metabolizm. Niepożadane efekty zdrowotne krótko- i długoterminowe. Mechanizm uzaleznienia i tolerancji, objawy odstawienia.1
T-A-2Narkotyczne środki przeciwbólowe (narkotyczne analgetyki). Morfina i jej podstawowe pochodne: heroina i kodeina. Mechanizm działania, formy występowania i sposoby ich stosowania. Metabolizm i drogi usuwania z organizmu. Niepożądane efekty biomedyczne. Mechanizm uzależnienia i tolerancji, objawy odstawienia.1
T-A-3Środki usokajajace i wyciszające - pochodne kwasu barbiturowego. Mechanizm działania, formy występowania i sposoby ich stosowania. Metabolizm i drogi usuwania z organizmu. Niepożądane efekty biomedyczne. Mechanizm uzależnienia i tolerancji, objawy odstawienia.1
T-A-4Steroidy anaboliczno-androgenne i inne anaboliczn srodki hormonalne: np. testosteron i jego pochodne, hormon wzrostu, insulina i gonadotropina kosmówkowa. Mechanizm działania, formy występowania i sposoby ich stosowania. Metabolizm i drogi usuwania z organizmu. Niepożądane efekty biomedyczne. Mechanizm uzależnienia i tolerancji, objawy odstawienia.1
T-A-5Suplementy i dopalacze - na wybranych przykładach. Pochodzenie, mechanizm działania, formy występowania i sposoby ich stosowania. Metabolizm i drogi usuwania z organizmu. Niepożądane efekty biomedyczne. Mechanizm uzależnienia i tolerancji, objawy odstawienia.1
5
wykłady
T-W-1Definicja i historia dopingu. Wspomaganie organizmu a doping. Gdzie stosujemy doping. Aspekty prawne i etyczne stosowania dopingu. Metody dopingu: farmakologiczny, fizjologiczny i genetyczny. Cele dopingu: siłowy, wytrzymałościowy i stymulujący.1
T-W-2Podział farmakologicznych srodków dopingujacych. Aspekty biochemiczne i toksykologiczne dopingu1
T-W-3Podwójna natura farmakologicznych substancji dopingujących. Dawki terapeutyczne i suprafarmakologiczne. Biomedyczne efekty niepożądane: krótkoterminowe (bezpośrednie); odwracalne i nieodwracalne; długoterminowe (odległe w czasie).1
T-W-4Mechanizm uzależnienia. Mozgowy układ nagrody, struktura, rola układu doppaminergicznego. Tolerancja, objawy odstawienia i ich podłoze na wybranych przykładach.1
T-W-5Wybrane aspekty dopingu "fizjologicznego". Doping genetyczny - teraźniejszośc i przyszłość.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach5
A-A-2Przygotowanie wraz z zepołem pod kierunkiem prowadzacego ćwiczenia prezentacji wybranego zagadnienia9
A-A-3Samadzielne studiowanie litaratury dotczacej tematyki poszczególnych ćwiczeń i przygotowanie do dyskusji.20
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń8
A-A-5Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia2
A-A-6Zaliczenie ćwiczeń1
45
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.5
A-W-2Konsultacje z prowadzacym wykłady.2
A-W-3Bieżace studiowanie literatury związanej z tematyką zrealizowanego wykładu.18
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów18
A-W-5Zaliczenie wykładów2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Praca studentów w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu poszczególnych tematów objętych programem ćwiczeń
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przedstawionej prezentacji i udział studenta w jej omówieniu.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna końcowa ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składa się ocena aktywności na zajęciach, przygotowanej prezentacji oraz zaliczenia pisemnego z calości materiału objętego programem ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z materiału objętego programem wykładów : test wyboru oraz zadania otwarte.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-N-O6.1_W01
Student definiuje działanie wspomagajace i dopingujące substacji biologicznie czynnych. Zna podstawowe metody dopingu oraz klasy środkow dopingująch.
BL_1A_W09C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
BL_1A_BL-N-O6.1_W02
Opisuje podstawowy mechanizm uzależnienia, główne przyczyny tolerancji, objawów zespołu odstawienia. Potrafi wymienić podstawowy szlak degradacji najpowszechniej stosowanych srodków dopingujących i drogi eliminacji z organizmu. Zna podstawowe szkodliwe biomedyczne konsekwencje stosowania środków dopingujacych i psychoaktywnych
BL_1A_W05, BL_1A_W09, BL_1A_W16C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-N-O6.1_U01
Student umie przwidzieć negatywne konsekwencje stosowania substancji dopingujących i psychoaktywnych. Krytykuje stosowanie tych substancji w celu wspomagania wydolności fizycznej i psychicznej.
BL_1A_U02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-N-O6.1_K01
Ma świadomość następstw nawet okazjonalnego zażywania srodków dopingujących i psychoaktywnych. Rozumie zasadność bezwzględnego ograniczenia swobodnego dostępu do farmakologicznych i naturalnych narkotycznych substancji uzalezniajacych.
BL_1A_K05, BL_1A_K07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-N-O6.1_W01
Student definiuje działanie wspomagajace i dopingujące substacji biologicznie czynnych. Zna podstawowe metody dopingu oraz klasy środkow dopingująch.
2,0
3,0Student wymienia i w podstawowym zakresie na wybranych przykładach wyjaśnia potencjalne możliwości działania wspomagajacego i dopingującego substacji biologicznie czynnych. Zna podstawowe metody dopingu oraz w bardzo podstawowym zakresie wyjaśnia zasadę klasyfikacji środków dopingująch.
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_BL-N-O6.1_W02
Opisuje podstawowy mechanizm uzależnienia, główne przyczyny tolerancji, objawów zespołu odstawienia. Potrafi wymienić podstawowy szlak degradacji najpowszechniej stosowanych srodków dopingujących i drogi eliminacji z organizmu. Zna podstawowe szkodliwe biomedyczne konsekwencje stosowania środków dopingujacych i psychoaktywnych
2,0
3,0Student potrafi w ogólnym zarysie wyjaśnić podstawowy mechanizm uzależnienia, główne mechanizmy rozwoju toletancji tolerancji i występowania objawów zespołu odstawienia. Potrafi przymajmniej dla kilku najpowszechniej stosowanych środków dopingujacych wymienić podstawowy szlak degradacji i drogi eliminacji z organizmu oraz zna ich podstawowe szkodliwe biomedyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-N-O6.1_U01
Student umie przwidzieć negatywne konsekwencje stosowania substancji dopingujących i psychoaktywnych. Krytykuje stosowanie tych substancji w celu wspomagania wydolności fizycznej i psychicznej.
2,0
3,0Potrafi przedstawić podstawową charakterystykę przynajmniej połowy klas srodków dopingujacych oraz mechanizm ich działania uzalezniajacego i toksycznego. W wbranych sytuacjach potrafi posłużyć się podstawowymi, zasadniczymi argumentami w celu krytyki i sprzeciwu wobec stosowania środków dopingujacych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-N-O6.1_K01
Ma świadomość następstw nawet okazjonalnego zażywania srodków dopingujących i psychoaktywnych. Rozumie zasadność bezwzględnego ograniczenia swobodnego dostępu do farmakologicznych i naturalnych narkotycznych substancji uzalezniajacych.
2,0nie zdefinowano w formie oceny
3,0nie zdefiniowano w formie oceny
3,5nie zdefiniowano w formie oceny
4,0nie zdefiniowano w formie oceny
4,5nie zdefiniowano w formie oceny
5,0nie zdefiniowano w formie oceny

Literatura podstawowa

  1. Semczuk W, Toksykologia, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa, 2002
  2. Kostowski W, Farmakologia - podstawy farmakoterapii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001
  3. Seńczuk W, Toksykologia współczesna, Wydawnictwo-Lekarskie PZWL, Warszawa, 2005
  4. Erickson C.K., Nauka o uzaleznieniach, Wydawnictwa Universytetu Warszawskiego, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Autorzy poszczególnych artykkułó, Dobrany do realizowanego tematu, Czasopismo "Akloholizm i narkomania" Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa, 2011, www.ipin.edu.pl/ain

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Dopingujace środki pobudzajace (stymulanty) - amfetamina, kokaina, efedryna, kofeina, alkohol. Mechanizm działania, formy i sposoby stosowania, metabolizm. Niepożadane efekty zdrowotne krótko- i długoterminowe. Mechanizm uzaleznienia i tolerancji, objawy odstawienia.1
T-A-2Narkotyczne środki przeciwbólowe (narkotyczne analgetyki). Morfina i jej podstawowe pochodne: heroina i kodeina. Mechanizm działania, formy występowania i sposoby ich stosowania. Metabolizm i drogi usuwania z organizmu. Niepożądane efekty biomedyczne. Mechanizm uzależnienia i tolerancji, objawy odstawienia.1
T-A-3Środki usokajajace i wyciszające - pochodne kwasu barbiturowego. Mechanizm działania, formy występowania i sposoby ich stosowania. Metabolizm i drogi usuwania z organizmu. Niepożądane efekty biomedyczne. Mechanizm uzależnienia i tolerancji, objawy odstawienia.1
T-A-4Steroidy anaboliczno-androgenne i inne anaboliczn srodki hormonalne: np. testosteron i jego pochodne, hormon wzrostu, insulina i gonadotropina kosmówkowa. Mechanizm działania, formy występowania i sposoby ich stosowania. Metabolizm i drogi usuwania z organizmu. Niepożądane efekty biomedyczne. Mechanizm uzależnienia i tolerancji, objawy odstawienia.1
T-A-5Suplementy i dopalacze - na wybranych przykładach. Pochodzenie, mechanizm działania, formy występowania i sposoby ich stosowania. Metabolizm i drogi usuwania z organizmu. Niepożądane efekty biomedyczne. Mechanizm uzależnienia i tolerancji, objawy odstawienia.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja i historia dopingu. Wspomaganie organizmu a doping. Gdzie stosujemy doping. Aspekty prawne i etyczne stosowania dopingu. Metody dopingu: farmakologiczny, fizjologiczny i genetyczny. Cele dopingu: siłowy, wytrzymałościowy i stymulujący.1
T-W-2Podział farmakologicznych srodków dopingujacych. Aspekty biochemiczne i toksykologiczne dopingu1
T-W-3Podwójna natura farmakologicznych substancji dopingujących. Dawki terapeutyczne i suprafarmakologiczne. Biomedyczne efekty niepożądane: krótkoterminowe (bezpośrednie); odwracalne i nieodwracalne; długoterminowe (odległe w czasie).1
T-W-4Mechanizm uzależnienia. Mozgowy układ nagrody, struktura, rola układu doppaminergicznego. Tolerancja, objawy odstawienia i ich podłoze na wybranych przykładach.1
T-W-5Wybrane aspekty dopingu "fizjologicznego". Doping genetyczny - teraźniejszośc i przyszłość.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach5
A-A-2Przygotowanie wraz z zepołem pod kierunkiem prowadzacego ćwiczenia prezentacji wybranego zagadnienia9
A-A-3Samadzielne studiowanie litaratury dotczacej tematyki poszczególnych ćwiczeń i przygotowanie do dyskusji.20
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń8
A-A-5Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia2
A-A-6Zaliczenie ćwiczeń1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.5
A-W-2Konsultacje z prowadzacym wykłady.2
A-W-3Bieżace studiowanie literatury związanej z tematyką zrealizowanego wykładu.18
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów18
A-W-5Zaliczenie wykładów2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-N-O6.1_W01Student definiuje działanie wspomagajace i dopingujące substacji biologicznie czynnych. Zna podstawowe metody dopingu oraz klasy środkow dopingująch.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W09zna biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy o klasyfikacji, budowie, funkcjach i przemianach substratów wystepujących w żywych organizmach
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie podstawowych mechanizmów działania egzogennych środków stymulujących wydolność fizyczną i psychiczną organizmu. Poznanie konsekwencji i zmian w organizmie przy zażywaniu sporadycznym i systematycznym, następstw krótkotrwałych i długotrwałych, bliskich i odległych w czasie nadmiernego stosowania substancji dopingujących. Umiejętność rozróżniana podstawowych objawów odurzenia i uzaleznienia od środków dopingujących.
Treści programoweT-W-1Definicja i historia dopingu. Wspomaganie organizmu a doping. Gdzie stosujemy doping. Aspekty prawne i etyczne stosowania dopingu. Metody dopingu: farmakologiczny, fizjologiczny i genetyczny. Cele dopingu: siłowy, wytrzymałościowy i stymulujący.
T-W-2Podział farmakologicznych srodków dopingujacych. Aspekty biochemiczne i toksykologiczne dopingu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Praca studentów w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu poszczególnych tematów objętych programem ćwiczeń
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przedstawionej prezentacji i udział studenta w jej omówieniu.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna końcowa ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składa się ocena aktywności na zajęciach, przygotowanej prezentacji oraz zaliczenia pisemnego z calości materiału objętego programem ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z materiału objętego programem wykładów : test wyboru oraz zadania otwarte.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia i w podstawowym zakresie na wybranych przykładach wyjaśnia potencjalne możliwości działania wspomagajacego i dopingującego substacji biologicznie czynnych. Zna podstawowe metody dopingu oraz w bardzo podstawowym zakresie wyjaśnia zasadę klasyfikacji środków dopingująch.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-N-O6.1_W02Opisuje podstawowy mechanizm uzależnienia, główne przyczyny tolerancji, objawów zespołu odstawienia. Potrafi wymienić podstawowy szlak degradacji najpowszechniej stosowanych srodków dopingujących i drogi eliminacji z organizmu. Zna podstawowe szkodliwe biomedyczne konsekwencje stosowania środków dopingujacych i psychoaktywnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
BL_1A_W09zna biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy o klasyfikacji, budowie, funkcjach i przemianach substratów wystepujących w żywych organizmach
BL_1A_W16zna mechanizmy reakcji obronnych żywego organizmu w odpowiedzi na różnorodne substacje i patogeny
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie podstawowych mechanizmów działania egzogennych środków stymulujących wydolność fizyczną i psychiczną organizmu. Poznanie konsekwencji i zmian w organizmie przy zażywaniu sporadycznym i systematycznym, następstw krótkotrwałych i długotrwałych, bliskich i odległych w czasie nadmiernego stosowania substancji dopingujących. Umiejętność rozróżniana podstawowych objawów odurzenia i uzaleznienia od środków dopingujących.
Treści programoweT-A-1Dopingujace środki pobudzajace (stymulanty) - amfetamina, kokaina, efedryna, kofeina, alkohol. Mechanizm działania, formy i sposoby stosowania, metabolizm. Niepożadane efekty zdrowotne krótko- i długoterminowe. Mechanizm uzaleznienia i tolerancji, objawy odstawienia.
T-A-2Narkotyczne środki przeciwbólowe (narkotyczne analgetyki). Morfina i jej podstawowe pochodne: heroina i kodeina. Mechanizm działania, formy występowania i sposoby ich stosowania. Metabolizm i drogi usuwania z organizmu. Niepożądane efekty biomedyczne. Mechanizm uzależnienia i tolerancji, objawy odstawienia.
T-A-3Środki usokajajace i wyciszające - pochodne kwasu barbiturowego. Mechanizm działania, formy występowania i sposoby ich stosowania. Metabolizm i drogi usuwania z organizmu. Niepożądane efekty biomedyczne. Mechanizm uzależnienia i tolerancji, objawy odstawienia.
T-A-4Steroidy anaboliczno-androgenne i inne anaboliczn srodki hormonalne: np. testosteron i jego pochodne, hormon wzrostu, insulina i gonadotropina kosmówkowa. Mechanizm działania, formy występowania i sposoby ich stosowania. Metabolizm i drogi usuwania z organizmu. Niepożądane efekty biomedyczne. Mechanizm uzależnienia i tolerancji, objawy odstawienia.
T-A-5Suplementy i dopalacze - na wybranych przykładach. Pochodzenie, mechanizm działania, formy występowania i sposoby ich stosowania. Metabolizm i drogi usuwania z organizmu. Niepożądane efekty biomedyczne. Mechanizm uzależnienia i tolerancji, objawy odstawienia.
T-W-2Podział farmakologicznych srodków dopingujacych. Aspekty biochemiczne i toksykologiczne dopingu
T-W-3Podwójna natura farmakologicznych substancji dopingujących. Dawki terapeutyczne i suprafarmakologiczne. Biomedyczne efekty niepożądane: krótkoterminowe (bezpośrednie); odwracalne i nieodwracalne; długoterminowe (odległe w czasie).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Praca studentów w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu poszczególnych tematów objętych programem ćwiczeń
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przedstawionej prezentacji i udział studenta w jej omówieniu.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna końcowa ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składa się ocena aktywności na zajęciach, przygotowanej prezentacji oraz zaliczenia pisemnego z calości materiału objętego programem ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z materiału objętego programem wykładów : test wyboru oraz zadania otwarte.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w ogólnym zarysie wyjaśnić podstawowy mechanizm uzależnienia, główne mechanizmy rozwoju toletancji tolerancji i występowania objawów zespołu odstawienia. Potrafi przymajmniej dla kilku najpowszechniej stosowanych środków dopingujacych wymienić podstawowy szlak degradacji i drogi eliminacji z organizmu oraz zna ich podstawowe szkodliwe biomedyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-N-O6.1_U01Student umie przwidzieć negatywne konsekwencje stosowania substancji dopingujących i psychoaktywnych. Krytykuje stosowanie tych substancji w celu wspomagania wydolności fizycznej i psychicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U02umie określić zjawiska i procesy fizyczne, chemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; dokonuje pomiarów i określa podstawowe wielkości fizyczne i chemiczne; przeprowadza proste doświadczenia z fizyki i chemii; potrafi określić ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk;
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie podstawowych mechanizmów działania egzogennych środków stymulujących wydolność fizyczną i psychiczną organizmu. Poznanie konsekwencji i zmian w organizmie przy zażywaniu sporadycznym i systematycznym, następstw krótkotrwałych i długotrwałych, bliskich i odległych w czasie nadmiernego stosowania substancji dopingujących. Umiejętność rozróżniana podstawowych objawów odurzenia i uzaleznienia od środków dopingujących.
Treści programoweT-A-1Dopingujace środki pobudzajace (stymulanty) - amfetamina, kokaina, efedryna, kofeina, alkohol. Mechanizm działania, formy i sposoby stosowania, metabolizm. Niepożadane efekty zdrowotne krótko- i długoterminowe. Mechanizm uzaleznienia i tolerancji, objawy odstawienia.
T-A-2Narkotyczne środki przeciwbólowe (narkotyczne analgetyki). Morfina i jej podstawowe pochodne: heroina i kodeina. Mechanizm działania, formy występowania i sposoby ich stosowania. Metabolizm i drogi usuwania z organizmu. Niepożądane efekty biomedyczne. Mechanizm uzależnienia i tolerancji, objawy odstawienia.
T-A-3Środki usokajajace i wyciszające - pochodne kwasu barbiturowego. Mechanizm działania, formy występowania i sposoby ich stosowania. Metabolizm i drogi usuwania z organizmu. Niepożądane efekty biomedyczne. Mechanizm uzależnienia i tolerancji, objawy odstawienia.
T-A-4Steroidy anaboliczno-androgenne i inne anaboliczn srodki hormonalne: np. testosteron i jego pochodne, hormon wzrostu, insulina i gonadotropina kosmówkowa. Mechanizm działania, formy występowania i sposoby ich stosowania. Metabolizm i drogi usuwania z organizmu. Niepożądane efekty biomedyczne. Mechanizm uzależnienia i tolerancji, objawy odstawienia.
T-A-5Suplementy i dopalacze - na wybranych przykładach. Pochodzenie, mechanizm działania, formy występowania i sposoby ich stosowania. Metabolizm i drogi usuwania z organizmu. Niepożądane efekty biomedyczne. Mechanizm uzależnienia i tolerancji, objawy odstawienia.
T-W-1Definicja i historia dopingu. Wspomaganie organizmu a doping. Gdzie stosujemy doping. Aspekty prawne i etyczne stosowania dopingu. Metody dopingu: farmakologiczny, fizjologiczny i genetyczny. Cele dopingu: siłowy, wytrzymałościowy i stymulujący.
T-W-2Podział farmakologicznych srodków dopingujacych. Aspekty biochemiczne i toksykologiczne dopingu
T-W-3Podwójna natura farmakologicznych substancji dopingujących. Dawki terapeutyczne i suprafarmakologiczne. Biomedyczne efekty niepożądane: krótkoterminowe (bezpośrednie); odwracalne i nieodwracalne; długoterminowe (odległe w czasie).
T-W-4Mechanizm uzależnienia. Mozgowy układ nagrody, struktura, rola układu doppaminergicznego. Tolerancja, objawy odstawienia i ich podłoze na wybranych przykładach.
T-W-5Wybrane aspekty dopingu "fizjologicznego". Doping genetyczny - teraźniejszośc i przyszłość.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przedstawionej prezentacji i udział studenta w jej omówieniu.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z materiału objętego programem wykładów : test wyboru oraz zadania otwarte.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przedstawić podstawową charakterystykę przynajmniej połowy klas srodków dopingujacych oraz mechanizm ich działania uzalezniajacego i toksycznego. W wbranych sytuacjach potrafi posłużyć się podstawowymi, zasadniczymi argumentami w celu krytyki i sprzeciwu wobec stosowania środków dopingujacych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-N-O6.1_K01Ma świadomość następstw nawet okazjonalnego zażywania srodków dopingujących i psychoaktywnych. Rozumie zasadność bezwzględnego ograniczenia swobodnego dostępu do farmakologicznych i naturalnych narkotycznych substancji uzalezniajacych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie podstawowych mechanizmów działania egzogennych środków stymulujących wydolność fizyczną i psychiczną organizmu. Poznanie konsekwencji i zmian w organizmie przy zażywaniu sporadycznym i systematycznym, następstw krótkotrwałych i długotrwałych, bliskich i odległych w czasie nadmiernego stosowania substancji dopingujących. Umiejętność rozróżniana podstawowych objawów odurzenia i uzaleznienia od środków dopingujących.
Treści programoweT-A-1Dopingujace środki pobudzajace (stymulanty) - amfetamina, kokaina, efedryna, kofeina, alkohol. Mechanizm działania, formy i sposoby stosowania, metabolizm. Niepożadane efekty zdrowotne krótko- i długoterminowe. Mechanizm uzaleznienia i tolerancji, objawy odstawienia.
T-A-2Narkotyczne środki przeciwbólowe (narkotyczne analgetyki). Morfina i jej podstawowe pochodne: heroina i kodeina. Mechanizm działania, formy występowania i sposoby ich stosowania. Metabolizm i drogi usuwania z organizmu. Niepożądane efekty biomedyczne. Mechanizm uzależnienia i tolerancji, objawy odstawienia.
T-A-3Środki usokajajace i wyciszające - pochodne kwasu barbiturowego. Mechanizm działania, formy występowania i sposoby ich stosowania. Metabolizm i drogi usuwania z organizmu. Niepożądane efekty biomedyczne. Mechanizm uzależnienia i tolerancji, objawy odstawienia.
T-A-4Steroidy anaboliczno-androgenne i inne anaboliczn srodki hormonalne: np. testosteron i jego pochodne, hormon wzrostu, insulina i gonadotropina kosmówkowa. Mechanizm działania, formy występowania i sposoby ich stosowania. Metabolizm i drogi usuwania z organizmu. Niepożądane efekty biomedyczne. Mechanizm uzależnienia i tolerancji, objawy odstawienia.
T-A-5Suplementy i dopalacze - na wybranych przykładach. Pochodzenie, mechanizm działania, formy występowania i sposoby ich stosowania. Metabolizm i drogi usuwania z organizmu. Niepożądane efekty biomedyczne. Mechanizm uzależnienia i tolerancji, objawy odstawienia.
T-W-1Definicja i historia dopingu. Wspomaganie organizmu a doping. Gdzie stosujemy doping. Aspekty prawne i etyczne stosowania dopingu. Metody dopingu: farmakologiczny, fizjologiczny i genetyczny. Cele dopingu: siłowy, wytrzymałościowy i stymulujący.
T-W-3Podwójna natura farmakologicznych substancji dopingujących. Dawki terapeutyczne i suprafarmakologiczne. Biomedyczne efekty niepożądane: krótkoterminowe (bezpośrednie); odwracalne i nieodwracalne; długoterminowe (odległe w czasie).
T-W-4Mechanizm uzależnienia. Mozgowy układ nagrody, struktura, rola układu doppaminergicznego. Tolerancja, objawy odstawienia i ich podłoze na wybranych przykładach.
T-W-5Wybrane aspekty dopingu "fizjologicznego". Doping genetyczny - teraźniejszośc i przyszłość.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przedstawionej prezentacji i udział studenta w jej omówieniu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zdefinowano w formie oceny
3,0nie zdefiniowano w formie oceny
3,5nie zdefiniowano w formie oceny
4,0nie zdefiniowano w formie oceny
4,5nie zdefiniowano w formie oceny
5,0nie zdefiniowano w formie oceny