Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Praktyka specjalizacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praktyka specjalizacyjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR2 3 4,01,00zaliczenie
praktykiPR4 3 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu nauk przyrodniczych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kształtowanie umiejętności niezbędnych do podjęcia pracy zawodowej w jednostkach działających w obszarze nauk biologicznych i pokrewnych (np. laboratoriach badawczych, diagnostycznych, przemysłowych, instytucjach naukowych, jednostkach administracji publicznej).
C-2Zapoznanie studenta z podstawami funkcjonowania i zasadami organizacji pracy w jednostce przyjmującej studenta na praktykę.
C-3Zapoznanie studenta ze specyfiką pracy na różnych stanowiskach.
C-4Poznanie własnych możliwości na rynku pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-11. Poznanie zagadnień organizacyjno-prawnych dotyczących jednostki będącej miejscem praktyk (cele i zadania jednostki, struktura i organizacja jednostki, przepisy obowiązujące w jednostce, w tym przepisy BHP i p.poż. itp.). 2. Poznanie podstawowych metod, technik i narzędzi niezbędnych do realizacji zadań wykonywanych w jednostce będącej miejscem praktyk. 3. Poznanie sposobu przygotowania i prowadzenia dokumentacji w jednostce będącej miejscem praktyki.3
3
praktyki
T-PR-11. Poznanie zagadnień organizacyjno-prawnych dotyczących jednostki będącej miejscem praktyk (cele i zadania jednostki, struktura i organizacja jednostki, przepisy obowiązujące w jednostce, w tym przepisy BHP i p.poż. itp.). 2. Poznanie podstawowych metod, technik i narzędzi niezbędnych do realizacji zadań wykonywanych w jednostce będącej miejscem praktyk. 3. Poznanie sposobu przygotowania i prowadzenia dokumentacji w jednostce będącej miejscem praktyki.3
3

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1Wykonywanie zadań związanych z realizacją praktyki zawodowej.120
120
praktyki
A-PR-1Wykonywanie zadań związanych z realizacją praktyki zawodowej.120
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody dydaktyczne zależne są od profilu jednostki przyjmującej studenta na praktykę np: wykład informacyjny, demonstracja, obserwacja, praca laboratoryjna, praca terenowa.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Opis zadań wykonywanych podczas praktyk zawarty w dzienniczku praktyk.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ustne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-P1_W01
Student posiada wiedzę niezbędną do prawidłowego wykonywania określonych czynności zawodowych.
BL_1A_W18, BL_1A_W03, BL_1A_W09, BL_1A_W14, BL_1A_W15, BL_1A_W17C-2, C-1, C-3, C-4T-PR-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-P1_U01
Student wykorzystuje metody, techniki i narzędzia stosowane w miejscu odbywania praktyki oraz analizuje dane uzyskane w trakcie realizacji powierzonego zadania i formułuje wnioski.
BL_1A_U03, BL_1A_U04, BL_1A_U12, BL_1A_U16, BL_1A_U07, BL_1A_U05, BL_1A_U13, BL_1A_U06C-2, C-1T-PR-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-P1_K01
Student rozumie potrzebę aktywnego poszerzania swojej wiedzy i umiętności zawodowych.
BL_1A_K05C-2, C-1T-PR-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-P1_W01
Student posiada wiedzę niezbędną do prawidłowego wykonywania określonych czynności zawodowych.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę niezbędną do prawidłowego wykonywania określonych czynności zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-P1_U01
Student wykorzystuje metody, techniki i narzędzia stosowane w miejscu odbywania praktyki oraz analizuje dane uzyskane w trakcie realizacji powierzonego zadania i formułuje wnioski.
2,0
3,0Student słabo posługuje się technikami i narzędziami badawczymi stosowanymi w pracy laboratoryjnej/terenowej. Z pomocą opiekuna analizuje dane uzyskane w trakcie realizacji powierzonego zadania i formułuje wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-P1_K01
Student rozumie potrzebę aktywnego poszerzania swojej wiedzy i umiętności zawodowych.
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie rozumie potrzebę aktywnego poszerzania swojej wiedzy i umiętności zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dębińska-Kieć A., Naskalski J.,W., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Urban i Partner, Wrocław, 2002, Wyd II
  2. Charles J. Krebs, Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-11. Poznanie zagadnień organizacyjno-prawnych dotyczących jednostki będącej miejscem praktyk (cele i zadania jednostki, struktura i organizacja jednostki, przepisy obowiązujące w jednostce, w tym przepisy BHP i p.poż. itp.). 2. Poznanie podstawowych metod, technik i narzędzi niezbędnych do realizacji zadań wykonywanych w jednostce będącej miejscem praktyk. 3. Poznanie sposobu przygotowania i prowadzenia dokumentacji w jednostce będącej miejscem praktyki.3
3

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-11. Poznanie zagadnień organizacyjno-prawnych dotyczących jednostki będącej miejscem praktyk (cele i zadania jednostki, struktura i organizacja jednostki, przepisy obowiązujące w jednostce, w tym przepisy BHP i p.poż. itp.). 2. Poznanie podstawowych metod, technik i narzędzi niezbędnych do realizacji zadań wykonywanych w jednostce będącej miejscem praktyk. 3. Poznanie sposobu przygotowania i prowadzenia dokumentacji w jednostce będącej miejscem praktyki.3
3

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Wykonywanie zadań związanych z realizacją praktyki zawodowej.120
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Wykonywanie zadań związanych z realizacją praktyki zawodowej.120
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-P1_W01Student posiada wiedzę niezbędną do prawidłowego wykonywania określonych czynności zawodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W18ma wiedzę z zakresu różnych aspektów ochrony przyrody i sozologii jak również zna mechanizmy przepływu informacji ustrój-otoczenie
BL_1A_W03zna podstawy informatyki, systemów operacyjnych, sieci komputerowych oraz baz danych niezbędne dla nauk przyrodniczych
BL_1A_W09zna biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy o klasyfikacji, budowie, funkcjach i przemianach substratów wystepujących w żywych organizmach
BL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
BL_1A_W15zna biologię organizmów żywych powiązanych z człowiekiem i wykorzystywanych przez człowieka
BL_1A_W17zna zasady przygotowania i przebiegu procesu biotechnologicznego oraz zna możliwości wykorzystania materiału biologicznego w różnych dziedzinach powiązanych z naukami przyrodniczymi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z podstawami funkcjonowania i zasadami organizacji pracy w jednostce przyjmującej studenta na praktykę.
C-1Kształtowanie umiejętności niezbędnych do podjęcia pracy zawodowej w jednostkach działających w obszarze nauk biologicznych i pokrewnych (np. laboratoriach badawczych, diagnostycznych, przemysłowych, instytucjach naukowych, jednostkach administracji publicznej).
C-3Zapoznanie studenta ze specyfiką pracy na różnych stanowiskach.
C-4Poznanie własnych możliwości na rynku pracy.
Treści programoweT-PR-11. Poznanie zagadnień organizacyjno-prawnych dotyczących jednostki będącej miejscem praktyk (cele i zadania jednostki, struktura i organizacja jednostki, przepisy obowiązujące w jednostce, w tym przepisy BHP i p.poż. itp.). 2. Poznanie podstawowych metod, technik i narzędzi niezbędnych do realizacji zadań wykonywanych w jednostce będącej miejscem praktyk. 3. Poznanie sposobu przygotowania i prowadzenia dokumentacji w jednostce będącej miejscem praktyki.
Metody nauczaniaM-1Metody dydaktyczne zależne są od profilu jednostki przyjmującej studenta na praktykę np: wykład informacyjny, demonstracja, obserwacja, praca laboratoryjna, praca terenowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Opis zadań wykonywanych podczas praktyk zawarty w dzienniczku praktyk.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę niezbędną do prawidłowego wykonywania określonych czynności zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-P1_U01Student wykorzystuje metody, techniki i narzędzia stosowane w miejscu odbywania praktyki oraz analizuje dane uzyskane w trakcie realizacji powierzonego zadania i formułuje wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
BL_1A_U04wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii; wykazuje umiejętność obsługi mikroskopu; wykazuje umiejętności stosowania wybranych metod kontroli czystości mikrobiologicznej; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących wirulencję drobnoustrojów i wpływające na ich rozwój, potrafi rozpoznawać wybrane jednostki chorobowe organizmów; umie interpretować wyniki w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych organizmów; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu równowagi redukcyjno-oksydacyjnej komórki i organizmu; umie scharakteryzować podstawowe funkcje układu odpornościowego; potrafi opisać najważniejsze mechanizmy reakcji immunologicznych, potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi;
BL_1A_U12posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu chemii bioorganicznej; umie przewidywać przebieg reakcji związków organicznych; wykorzystuje metody analizy instrumentalnej stosowanej w chemii organicznej i biochemicznej; analizuje informacje wynikające z różnic w profilach białkowych; zna podstawowe zasady analiz proteomicznych; analizuje zmiany w organizmie powstające przy zażywaniu wybranych substancji;
BL_1A_U16umie zaprezentować metody biotechnologiczne w ograniczeniu skażenia środowiska; wykazuje powiązania pomiędzy środowiskiem a oddziaływaniem substancji szkodliwych; umie ocenić ich niebezpieczeństwo dla organizmów oraz wpływ na czynniki abiotyczne; zna fizykochemiczne metody oznaczania stężeń substancji niebezpiecznych; potrafi przeprowadzić proste analizy określające działanie substancji na układy biologiczne pod opieką prowadzącego; orientuje się w podstawach prawnych i zagadnieniach ekonomicznych dotyczących problemu ochrony środowiska; rozróżnia formy ochrony przyrody; posługuje się zagadnieniami z zakresu rozwoju biotechnologii;
BL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
BL_1A_U05posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych; potrafi wskazać zalety osobników płciowych i przewagi selekcyjnej ich potomstwa; potrafi wskazać metody jakimi określone procesy mogą byś analizowane; potrafi przeprowadzić pod opieką opiekuna proste doświadczenia in vitro;
BL_1A_U13posługuje się aktualnymi zagadnieniami z zakresu informatyki i technologii informatycznej; posiada praktyczne umiejętności obsługi komputera w zakresie części programu Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych;
BL_1A_U06posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii molekularnej, inżynierii genetycznej, potrafi określić obszary, w których wykorzystuje się techniki molekularne; potrafi przeprowadzić proste analizy molekularne pod opieką prowadzącego; posiada umiejętności analizy i interpretacji wyników;
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z podstawami funkcjonowania i zasadami organizacji pracy w jednostce przyjmującej studenta na praktykę.
C-1Kształtowanie umiejętności niezbędnych do podjęcia pracy zawodowej w jednostkach działających w obszarze nauk biologicznych i pokrewnych (np. laboratoriach badawczych, diagnostycznych, przemysłowych, instytucjach naukowych, jednostkach administracji publicznej).
Treści programoweT-PR-11. Poznanie zagadnień organizacyjno-prawnych dotyczących jednostki będącej miejscem praktyk (cele i zadania jednostki, struktura i organizacja jednostki, przepisy obowiązujące w jednostce, w tym przepisy BHP i p.poż. itp.). 2. Poznanie podstawowych metod, technik i narzędzi niezbędnych do realizacji zadań wykonywanych w jednostce będącej miejscem praktyk. 3. Poznanie sposobu przygotowania i prowadzenia dokumentacji w jednostce będącej miejscem praktyki.
Metody nauczaniaM-1Metody dydaktyczne zależne są od profilu jednostki przyjmującej studenta na praktykę np: wykład informacyjny, demonstracja, obserwacja, praca laboratoryjna, praca terenowa.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student słabo posługuje się technikami i narzędziami badawczymi stosowanymi w pracy laboratoryjnej/terenowej. Z pomocą opiekuna analizuje dane uzyskane w trakcie realizacji powierzonego zadania i formułuje wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-P1_K01Student rozumie potrzebę aktywnego poszerzania swojej wiedzy i umiętności zawodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z podstawami funkcjonowania i zasadami organizacji pracy w jednostce przyjmującej studenta na praktykę.
C-1Kształtowanie umiejętności niezbędnych do podjęcia pracy zawodowej w jednostkach działających w obszarze nauk biologicznych i pokrewnych (np. laboratoriach badawczych, diagnostycznych, przemysłowych, instytucjach naukowych, jednostkach administracji publicznej).
Treści programoweT-PR-11. Poznanie zagadnień organizacyjno-prawnych dotyczących jednostki będącej miejscem praktyk (cele i zadania jednostki, struktura i organizacja jednostki, przepisy obowiązujące w jednostce, w tym przepisy BHP i p.poż. itp.). 2. Poznanie podstawowych metod, technik i narzędzi niezbędnych do realizacji zadań wykonywanych w jednostce będącej miejscem praktyk. 3. Poznanie sposobu przygotowania i prowadzenia dokumentacji w jednostce będącej miejscem praktyki.
Metody nauczaniaM-1Metody dydaktyczne zależne są od profilu jednostki przyjmującej studenta na praktykę np: wykład informacyjny, demonstracja, obserwacja, praca laboratoryjna, praca terenowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Opis zadań wykonywanych podczas praktyk zawarty w dzienniczku praktyk.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie rozumie potrzebę aktywnego poszerzania swojej wiedzy i umiętności zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0