Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Metody in vitro i in vivo w ocenie toksyczności ksenobiotyków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody in vitro i in vivo w ocenie toksyczności ksenobiotyków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 1,50,41zaliczenie
wykładyW4 5 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z metodami alternatywnymi in vivo i in vitro wykorzystywanymi w ocenie toksyczność ksenobiotyków
C-2zaponanie z klasycznymi metodami in vivo wykorzystywanych w badaniach toksykologiczności ksenobiotyków
C-3zapoznanie studentów z badaniami podstawowymi i pomocniczymi stosowanymi w ocenie toksyczności
C-4zapoznanie studentów z możliwymi mechanizmami działania toksycznego substancji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przegląd koncepcji farmakologicznych. Receptorowy i pozareceptorowy mechanizm działania toksycznego.1
T-A-2Metody wyznaczania dawek/stężeń śmiertelnych (LD50 i LC50).1
T-A-3Metabolizm ksenobiotyków.1
T-A-4Metody obliczeniowe w ocenie toksyczności. Ocena narażenia i ryzyka. Wyznaczanie NOAEL, LOAEL, LOAL i RfD.1
T-A-5Ocena toksykologiczna surowców i produktów kosmetycznych.1
5
wykłady
T-W-1Wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykometrycznych. Główne organizacje promujące metody alternatywne w świecie. Bazy danych o technikach in vitro stosowanych w toksykologii.1
T-W-2Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów in vivo. Rodzaje i kierunki badań. Badania podstawowe i pomocnicze.1
T-W-3Przegląd podstawowych metod alternatywnych do badań na zwierzętach. Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów alternatywnych in vitro.1
T-W-4Ocena toksyczności związku na podstawie zależności miedzy jego budową chemiczną a aktywnością biologiczną. Czynniki genetyczne a kumulacja związków chemicznych. Czynniki genetyczne zwiększające wrażliwość na związki chemiczne.1
T-W-5Bezpieczeństwo chemiczne. Ważniejsze przepisy regulujące zagadnienie bezpieczeństwa chemicznego. Klasyfikacja i oznakowanie substancji chemicznych.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń20
A-A-4Konsultacje4
A-A-5Pisemne zaliczenie1
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2przygotowanie się do kolokwium25
A-W-3studiowanie wskazanej literatury10
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie1
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-3Ocena formująca: ocena aktywności i postawy względem omawianych zagadnień

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_C14.4_W01
Student zna i opisuje badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności.
BL_1A_W20C-3T-W-2M-1S-1
BL_1A_C14.4_W02
omawia mechanizmy działania toksycznego
BL_1A_W05, BL_1A_W20C-4T-A-1, T-A-3M-1S-1
BL_1A_C14.4_W03
zna metody klasyczne i alternatywne, stosowane w badaniach toksyczności ksenobiotyków
BL_1A_W20, BL_1A_W21C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_C14.4_U01
Student stosuje metody obliczeniowe w ocenie toksyczności, narażenia i ryzyka.
BL_1A_U01, BL_1A_U02C-1, C-2, C-3T-A-2, T-A-4M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_C14.4_K01
Student rozumie potrzebę stosowania metod ograniczających wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykologicznych.
BL_1A_K02, BL_1A_K05C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_C14.4_W01
Student zna i opisuje badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności.
2,0
3,0Student zna i opisuje większość badań podstawowych i pomocniczych stosowanych w ocenie toksyczności ksenobiotyków.
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_C14.4_W02
omawia mechanizmy działania toksycznego
2,0
3,0Student potrafi wymienić i omówić większość mechanizmów działania toksycznego substancji.
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_C14.4_W03
zna metody klasyczne i alternatywne, stosowane w badaniach toksyczności ksenobiotyków
2,0
3,0Student wymienia i opisuje większość omawianych na zajęciach metod stosowanych w badaniu toksyczności substancji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_C14.4_U01
Student stosuje metody obliczeniowe w ocenie toksyczności, narażenia i ryzyka.
2,0
3,0Student wykonuje podstawowe obliczenia i interpretuje uzyskane wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_C14.4_K01
Student rozumie potrzebę stosowania metod ograniczających wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykologicznych.
2,0
3,0Student przejawia średnią wrażliwość w stosunku do zwierząt. Wykazuje średnie zainteresowanie aktualnymi trendami polegajacymi na ograniczeniu wykorzystania zwierząt w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przegląd koncepcji farmakologicznych. Receptorowy i pozareceptorowy mechanizm działania toksycznego.1
T-A-2Metody wyznaczania dawek/stężeń śmiertelnych (LD50 i LC50).1
T-A-3Metabolizm ksenobiotyków.1
T-A-4Metody obliczeniowe w ocenie toksyczności. Ocena narażenia i ryzyka. Wyznaczanie NOAEL, LOAEL, LOAL i RfD.1
T-A-5Ocena toksykologiczna surowców i produktów kosmetycznych.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykometrycznych. Główne organizacje promujące metody alternatywne w świecie. Bazy danych o technikach in vitro stosowanych w toksykologii.1
T-W-2Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów in vivo. Rodzaje i kierunki badań. Badania podstawowe i pomocnicze.1
T-W-3Przegląd podstawowych metod alternatywnych do badań na zwierzętach. Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów alternatywnych in vitro.1
T-W-4Ocena toksyczności związku na podstawie zależności miedzy jego budową chemiczną a aktywnością biologiczną. Czynniki genetyczne a kumulacja związków chemicznych. Czynniki genetyczne zwiększające wrażliwość na związki chemiczne.1
T-W-5Bezpieczeństwo chemiczne. Ważniejsze przepisy regulujące zagadnienie bezpieczeństwa chemicznego. Klasyfikacja i oznakowanie substancji chemicznych.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń20
A-A-4Konsultacje4
A-A-5Pisemne zaliczenie1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2przygotowanie się do kolokwium25
A-W-3studiowanie wskazanej literatury10
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C14.4_W01Student zna i opisuje badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W20zna mechanizmy przemian i efektów biologicznych na różnym poziomie organizacji orgaznimu i biocenozy
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z badaniami podstawowymi i pomocniczymi stosowanymi w ocenie toksyczności
Treści programoweT-W-2Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów in vivo. Rodzaje i kierunki badań. Badania podstawowe i pomocnicze.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i opisuje większość badań podstawowych i pomocniczych stosowanych w ocenie toksyczności ksenobiotyków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C14.4_W02omawia mechanizmy działania toksycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
BL_1A_W20zna mechanizmy przemian i efektów biologicznych na różnym poziomie organizacji orgaznimu i biocenozy
Cel przedmiotuC-4zapoznanie studentów z możliwymi mechanizmami działania toksycznego substancji
Treści programoweT-A-1Przegląd koncepcji farmakologicznych. Receptorowy i pozareceptorowy mechanizm działania toksycznego.
T-A-3Metabolizm ksenobiotyków.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić i omówić większość mechanizmów działania toksycznego substancji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C14.4_W03zna metody klasyczne i alternatywne, stosowane w badaniach toksyczności ksenobiotyków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W20zna mechanizmy przemian i efektów biologicznych na różnym poziomie organizacji orgaznimu i biocenozy
BL_1A_W21ma wiedzę o uwarunkowaniach zwyczajowych i etycznych związanych z obszarem nauk biologicznych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z metodami alternatywnymi in vivo i in vitro wykorzystywanymi w ocenie toksyczność ksenobiotyków
C-2zaponanie z klasycznymi metodami in vivo wykorzystywanych w badaniach toksykologiczności ksenobiotyków
Treści programoweT-W-2Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów in vivo. Rodzaje i kierunki badań. Badania podstawowe i pomocnicze.
T-W-3Przegląd podstawowych metod alternatywnych do badań na zwierzętach. Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów alternatywnych in vitro.
T-W-4Ocena toksyczności związku na podstawie zależności miedzy jego budową chemiczną a aktywnością biologiczną. Czynniki genetyczne a kumulacja związków chemicznych. Czynniki genetyczne zwiększające wrażliwość na związki chemiczne.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia i opisuje większość omawianych na zajęciach metod stosowanych w badaniu toksyczności substancji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C14.4_U01Student stosuje metody obliczeniowe w ocenie toksyczności, narażenia i ryzyka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U01wykorzystuje wiedzę z zakresu matematyki i statystyki i stosuje do opisu zjawisk zachodzących w przyrodzie;
BL_1A_U02umie określić zjawiska i procesy fizyczne, chemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; dokonuje pomiarów i określa podstawowe wielkości fizyczne i chemiczne; przeprowadza proste doświadczenia z fizyki i chemii; potrafi określić ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk;
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z metodami alternatywnymi in vivo i in vitro wykorzystywanymi w ocenie toksyczność ksenobiotyków
C-2zaponanie z klasycznymi metodami in vivo wykorzystywanych w badaniach toksykologiczności ksenobiotyków
C-3zapoznanie studentów z badaniami podstawowymi i pomocniczymi stosowanymi w ocenie toksyczności
Treści programoweT-A-2Metody wyznaczania dawek/stężeń śmiertelnych (LD50 i LC50).
T-A-4Metody obliczeniowe w ocenie toksyczności. Ocena narażenia i ryzyka. Wyznaczanie NOAEL, LOAEL, LOAL i RfD.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykonuje podstawowe obliczenia i interpretuje uzyskane wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_C14.4_K01Student rozumie potrzebę stosowania metod ograniczających wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K02rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
BL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z metodami alternatywnymi in vivo i in vitro wykorzystywanymi w ocenie toksyczność ksenobiotyków
C-2zaponanie z klasycznymi metodami in vivo wykorzystywanych w badaniach toksykologiczności ksenobiotyków
C-3zapoznanie studentów z badaniami podstawowymi i pomocniczymi stosowanymi w ocenie toksyczności
Treści programoweT-A-1Przegląd koncepcji farmakologicznych. Receptorowy i pozareceptorowy mechanizm działania toksycznego.
T-A-2Metody wyznaczania dawek/stężeń śmiertelnych (LD50 i LC50).
T-A-3Metabolizm ksenobiotyków.
T-A-4Metody obliczeniowe w ocenie toksyczności. Ocena narażenia i ryzyka. Wyznaczanie NOAEL, LOAEL, LOAL i RfD.
T-A-5Ocena toksykologiczna surowców i produktów kosmetycznych.
T-W-1Wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykometrycznych. Główne organizacje promujące metody alternatywne w świecie. Bazy danych o technikach in vitro stosowanych w toksykologii.
T-W-2Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów in vivo. Rodzaje i kierunki badań. Badania podstawowe i pomocnicze.
T-W-3Przegląd podstawowych metod alternatywnych do badań na zwierzętach. Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów alternatywnych in vitro.
T-W-4Ocena toksyczności związku na podstawie zależności miedzy jego budową chemiczną a aktywnością biologiczną. Czynniki genetyczne a kumulacja związków chemicznych. Czynniki genetyczne zwiększające wrażliwość na związki chemiczne.
T-W-5Bezpieczeństwo chemiczne. Ważniejsze przepisy regulujące zagadnienie bezpieczeństwa chemicznego. Klasyfikacja i oznakowanie substancji chemicznych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena aktywności i postawy względem omawianych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przejawia średnią wrażliwość w stosunku do zwierząt. Wykazuje średnie zainteresowanie aktualnymi trendami polegajacymi na ograniczeniu wykorzystania zwierząt w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0