Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Organizmy wodne zagrażające zdrowiu i życiu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizmy wodne zagrażające zdrowiu i życiu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z dziedziny zoologii i biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem organizmów wodnych dla zdrowia człowieka, oraz przedstawienie zagrożeń związanych z różnymi właściwosciami surowców pochodzenia wodnego
C-2Przedstawienie studentom taksonów hydrobiontów, ze szczególnym uwzględnieniem ryb, które mają wpływ na zdrowie i życie człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przegląd taksonomiczny gatunków sinic Cyanobacteria oraz gatunków należych do bezkręgowców wodnych: Cnidaria - parzydełkowców, Molusca - mięczaków i Echinoderma - szkarłupni. Określenie zagrożenia ze strony tych zwierząt dla zdrowia ludzkiego.4
T-L-2Określenie rodzaju zagrożeń ze strony ryb jadowitych - przegląd taksonomiczny gatunków z rzędów Perciformes, Scorpaeniformes, Siluriformes (Actinopterygii) oraz z gromady chrzęstników (Chondrichthys).4
T-L-3Ryby trujące z rzędu Tetraodontiformes oraz zawierające składniki niestrawialne dla człowieka - okoniokształtne Perciformes i beryksokształtne Beryciformes. Przegląd taksonomiczny gatunków podatnych na działanie mikroorganizmów - z podrzędu Scombroidei - makrelowców. Określenie możliwości zapobiegania pojawienia się czynników zagrożenia.Prezentacja gatunków i czynników zagrażających zdrowiu człowieka.2
T-L-4Gatunki ryb agresywne wobec człowieka - z gromady chrzęstników Chondrichtyes i ryb promieniopłetwych Actinopterygii. Rodzaje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka.2
T-L-5Prezentacja ryb i bezkręgowców morskich zawierających silne alergeny dla człowieka. Określenie ich wpływu na zdrowie człowieka.1
T-L-6Prezentacja gatunków płazów (Amphibia) i gadów morskich (Reptilia), z określeniem czynników zagrożenia biologicznego dla człowieka.2
15
wykłady
T-W-1Funkcjonowanie hydrobiontów o znaczeniu gospodarczym na rynku krajowym i światowym. Niebezpieczne hydrobionty w otoczeniu człowieka. Specyficzne właściwości technologiczne surowców pochodzenia wodnego, wpływające na życie i zdrowie człoieka.4
T-W-2Sposób odżywiania się i korzystanie z usług turystycznych związanych ze środowiskiem wodnym a zdrowie i funkcjonowanie organizmu ludzkiego2
T-W-3Czynniki zagrożenia biologicznego w kategorii taksonomicznej bezkręgowców i ich wpływ na stan zdrowia czowieka - charakterystyka parzydełkowców (Cnidaria), skorupiaków (Crustacea), małży (Bivalvia), jamochłonów (Coelenterata), parzydełkowców (Cnidaria) i szkarłupni (Echinodermata)4
T-W-4Ryby (Chondrostei, Actinopterygii), oraz płazy i gady wodne (Amphibia, Reptilia) zagrażające życiu i dla zdrowiu człowieka.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć7
A-L-3Studiowanie literatury5
A-L-4Przygotowanie prezentacji3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu18
A-W-3Przygotowanie się do zaliczeń wykładów17
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne poszczególnych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne wszystkich ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO3-1_W01
Student ma wiedzę w zakresie funkcjonowania hydrobiontów o znaczeniu gospodarczym oraz hydrobiontów niebezpiecznych dla zdrowia i życia człowieka
MS_2A_W05R2A_W05, R2A_W07C-1, C-2T-L-4, T-L-1, T-W-1, T-W-2M-2, M-3S-1, S-3
MS_2A_PO3-1_W02
Student ma wiedzę w zakresie rozpoznawania i zapobiegania skutkom niebezpiecznego wpływu organizmów wodnych na zdrowie człowieka
MS_2A_W13R2A_W03, R2A_W04C-1, C-2T-W-1, T-W-4M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO3-1_U01
Student ma umiejętność określania wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka oraz doboru odpowiednich technik zapobiegania negatywnego wpływu na zdrowie i życie człowieka
MS_2A_U01R2A_U01, R2A_U03, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10InzA2_U02C-1, C-2T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO3-1_K01
Student ma kompetencje w zakresie określenia związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy spsobem odżywiania się i korzystaniem z usług turystycznych związanych ze środowiskiem wodnym, a zdrowiem i życiem człowieka
MS_2A_K01R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO3-1_W01
Student ma wiedzę w zakresie funkcjonowania hydrobiontów o znaczeniu gospodarczym oraz hydrobiontów niebezpiecznych dla zdrowia i życia człowieka
2,0Student nie ma żadnej wiedzy w zakresie funkcjonowania hydrobiontów o znaczeniu gospodarczym ani hydrobiontów niebezpiecznych dla zdrowia i życia człowieka
3,0Student ma wiedzę w zakresie funkcjonowania bardzo małej liczby gatunków hydrobiontów o znaczeniu gospodarczym oraz hydrobiontów niebezpiecznych dla zdrowia i życia człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma rozległą wiedzę w zakresie funkcjonowania hydrobiontów o znaczeniu gospodarczym oraz hydrobiontów niebezpiecznych dla zdrowia i życia człowieka
MS_2A_PO3-1_W02
Student ma wiedzę w zakresie rozpoznawania i zapobiegania skutkom niebezpiecznego wpływu organizmów wodnych na zdrowie człowieka
2,0Student nie ma żadnej wiedzy w zakresie rozpoznawania i zapobiegania skutkom niebezpiecznego wpływu organizmów wodnych na zdrowie człowieka
3,0Student ma bardzo małą wiedzę w zakresie rozpoznawania i zapobiegania niektórym skutkom niebezpiecznego wpływu organizmów wodnych na zdrowie człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma bogatą wiedzę w zakresie rozpoznawania i zapobiegania najważniejszym skutkom niebezpiecznego wpływu organizmów wodnych na zdrowie człowieka

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO3-1_U01
Student ma umiejętność określania wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka oraz doboru odpowiednich technik zapobiegania negatywnego wpływu na zdrowie i życie człowieka
2,0Student nie ma żadnych umiejętności określania jakiegokolwiek wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka oraz nie umie dobrać odpowiednich technik zapobiegania negatywnego wpływu na zdrowie i życie człowieka
3,0Student ma podstawowe umiejętności określenia wpływu niektórych hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka oraz doboru odpowiednich technik zapobiegania negatywnego wpływu na zdrowie i życie człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma umiejętność określania wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka oraz doboru odpowiednich technik zapobiegania negatywnego wpływu na zdrowie i życie człowieka

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO3-1_K01
Student ma kompetencje w zakresie określenia związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy spsobem odżywiania się i korzystaniem z usług turystycznych związanych ze środowiskiem wodnym, a zdrowiem i życiem człowieka
2,0Student nie ma żadnych kompetencji w zakresie określenia związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy sposobem odżywiania się i korzystaniem z usług turystycznych związanych ze środowiskiem wodnym, a zdrowiem i życiem człowieka
3,0Student ma kompetencje w zakresie określenia małej liczby związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy spsobem odżywiania się i korzystaniem z usług turystycznych związanych ze środowiskiem wodnym, a zdrowiem i życiem człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma kompetencje w zakresie określenia związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy spsobem odżywiania się i korzystaniem z usług turystycznych związanych ze środowiskiem wodnym, a zdrowiem i życiem człowieka

Literatura podstawowa

  1. Więcaszek Beata, Krzykawski Stanisław, Keszka Sławomir, Antoszek Artur, Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, Akademii Rolniczej, Szczecin, 2006
  2. Wolska-Neja B., Piasecki W., Mazurkiewicz-Zapałowicz K., Wolska M., Hydrozoologia. Część I.: Bezkręgowce. Przewodnik do ćwiczeń., Akademii Rolniczej w Szczecinie, 2006
  3. Dr. Nancy Knowlton, Citizens of the Sea. Wondrous Creatures From the Census of Marine Life, National Geographic, Washington D.C., 2010

Literatura dodatkowa

  1. Błaszk Cz., Zoologia - Bezkregowce T.1, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  2. Halstead B.W., Aurebach P.S., Campbell D., Dangerous Marine Animals. A Color Atlas., CRC Press, Inc. Boca Raton, Florida, Ipswich, England, 1990
  3. Pigulaevskii S.W., Ryby opasnyie dla cheloveka, Izdatelstvo Meditsina, Leningrad, 1964

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przegląd taksonomiczny gatunków sinic Cyanobacteria oraz gatunków należych do bezkręgowców wodnych: Cnidaria - parzydełkowców, Molusca - mięczaków i Echinoderma - szkarłupni. Określenie zagrożenia ze strony tych zwierząt dla zdrowia ludzkiego.4
T-L-2Określenie rodzaju zagrożeń ze strony ryb jadowitych - przegląd taksonomiczny gatunków z rzędów Perciformes, Scorpaeniformes, Siluriformes (Actinopterygii) oraz z gromady chrzęstników (Chondrichthys).4
T-L-3Ryby trujące z rzędu Tetraodontiformes oraz zawierające składniki niestrawialne dla człowieka - okoniokształtne Perciformes i beryksokształtne Beryciformes. Przegląd taksonomiczny gatunków podatnych na działanie mikroorganizmów - z podrzędu Scombroidei - makrelowców. Określenie możliwości zapobiegania pojawienia się czynników zagrożenia.Prezentacja gatunków i czynników zagrażających zdrowiu człowieka.2
T-L-4Gatunki ryb agresywne wobec człowieka - z gromady chrzęstników Chondrichtyes i ryb promieniopłetwych Actinopterygii. Rodzaje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka.2
T-L-5Prezentacja ryb i bezkręgowców morskich zawierających silne alergeny dla człowieka. Określenie ich wpływu na zdrowie człowieka.1
T-L-6Prezentacja gatunków płazów (Amphibia) i gadów morskich (Reptilia), z określeniem czynników zagrożenia biologicznego dla człowieka.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Funkcjonowanie hydrobiontów o znaczeniu gospodarczym na rynku krajowym i światowym. Niebezpieczne hydrobionty w otoczeniu człowieka. Specyficzne właściwości technologiczne surowców pochodzenia wodnego, wpływające na życie i zdrowie człoieka.4
T-W-2Sposób odżywiania się i korzystanie z usług turystycznych związanych ze środowiskiem wodnym a zdrowie i funkcjonowanie organizmu ludzkiego2
T-W-3Czynniki zagrożenia biologicznego w kategorii taksonomicznej bezkręgowców i ich wpływ na stan zdrowia czowieka - charakterystyka parzydełkowców (Cnidaria), skorupiaków (Crustacea), małży (Bivalvia), jamochłonów (Coelenterata), parzydełkowców (Cnidaria) i szkarłupni (Echinodermata)4
T-W-4Ryby (Chondrostei, Actinopterygii), oraz płazy i gady wodne (Amphibia, Reptilia) zagrażające życiu i dla zdrowiu człowieka.5
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć7
A-L-3Studiowanie literatury5
A-L-4Przygotowanie prezentacji3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu18
A-W-3Przygotowanie się do zaliczeń wykładów17
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO3-1_W01Student ma wiedzę w zakresie funkcjonowania hydrobiontów o znaczeniu gospodarczym oraz hydrobiontów niebezpiecznych dla zdrowia i życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą mikroorganizmów (wirusów, bakterii, grzybów) i pasożytów oraz metod diagnostycznych służących ich wykrywaniu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem organizmów wodnych dla zdrowia człowieka, oraz przedstawienie zagrożeń związanych z różnymi właściwosciami surowców pochodzenia wodnego
C-2Przedstawienie studentom taksonów hydrobiontów, ze szczególnym uwzględnieniem ryb, które mają wpływ na zdrowie i życie człowieka
Treści programoweT-L-4Gatunki ryb agresywne wobec człowieka - z gromady chrzęstników Chondrichtyes i ryb promieniopłetwych Actinopterygii. Rodzaje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka.
T-L-1Przegląd taksonomiczny gatunków sinic Cyanobacteria oraz gatunków należych do bezkręgowców wodnych: Cnidaria - parzydełkowców, Molusca - mięczaków i Echinoderma - szkarłupni. Określenie zagrożenia ze strony tych zwierząt dla zdrowia ludzkiego.
T-W-1Funkcjonowanie hydrobiontów o znaczeniu gospodarczym na rynku krajowym i światowym. Niebezpieczne hydrobionty w otoczeniu człowieka. Specyficzne właściwości technologiczne surowców pochodzenia wodnego, wpływające na życie i zdrowie człoieka.
T-W-2Sposób odżywiania się i korzystanie z usług turystycznych związanych ze środowiskiem wodnym a zdrowie i funkcjonowanie organizmu ludzkiego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne poszczególnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy w zakresie funkcjonowania hydrobiontów o znaczeniu gospodarczym ani hydrobiontów niebezpiecznych dla zdrowia i życia człowieka
3,0Student ma wiedzę w zakresie funkcjonowania bardzo małej liczby gatunków hydrobiontów o znaczeniu gospodarczym oraz hydrobiontów niebezpiecznych dla zdrowia i życia człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma rozległą wiedzę w zakresie funkcjonowania hydrobiontów o znaczeniu gospodarczym oraz hydrobiontów niebezpiecznych dla zdrowia i życia człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO3-1_W02Student ma wiedzę w zakresie rozpoznawania i zapobiegania skutkom niebezpiecznego wpływu organizmów wodnych na zdrowie człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W13Ma poszerzoną wiedzę o procesach zachodzących w środowisku i zależnościach między organizmami w nim funkcjonującymi i możliwościami ich wykorzystania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem organizmów wodnych dla zdrowia człowieka, oraz przedstawienie zagrożeń związanych z różnymi właściwosciami surowców pochodzenia wodnego
C-2Przedstawienie studentom taksonów hydrobiontów, ze szczególnym uwzględnieniem ryb, które mają wpływ na zdrowie i życie człowieka
Treści programoweT-W-1Funkcjonowanie hydrobiontów o znaczeniu gospodarczym na rynku krajowym i światowym. Niebezpieczne hydrobionty w otoczeniu człowieka. Specyficzne właściwości technologiczne surowców pochodzenia wodnego, wpływające na życie i zdrowie człoieka.
T-W-4Ryby (Chondrostei, Actinopterygii), oraz płazy i gady wodne (Amphibia, Reptilia) zagrażające życiu i dla zdrowiu człowieka.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne poszczególnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy w zakresie rozpoznawania i zapobiegania skutkom niebezpiecznego wpływu organizmów wodnych na zdrowie człowieka
3,0Student ma bardzo małą wiedzę w zakresie rozpoznawania i zapobiegania niektórym skutkom niebezpiecznego wpływu organizmów wodnych na zdrowie człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma bogatą wiedzę w zakresie rozpoznawania i zapobiegania najważniejszym skutkom niebezpiecznego wpływu organizmów wodnych na zdrowie człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO3-1_U01Student ma umiejętność określania wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka oraz doboru odpowiednich technik zapobiegania negatywnego wpływu na zdrowie i życie człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U01Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem organizmów wodnych dla zdrowia człowieka, oraz przedstawienie zagrożeń związanych z różnymi właściwosciami surowców pochodzenia wodnego
C-2Przedstawienie studentom taksonów hydrobiontów, ze szczególnym uwzględnieniem ryb, które mają wpływ na zdrowie i życie człowieka
Treści programoweT-L-2Określenie rodzaju zagrożeń ze strony ryb jadowitych - przegląd taksonomiczny gatunków z rzędów Perciformes, Scorpaeniformes, Siluriformes (Actinopterygii) oraz z gromady chrzęstników (Chondrichthys).
T-L-1Przegląd taksonomiczny gatunków sinic Cyanobacteria oraz gatunków należych do bezkręgowców wodnych: Cnidaria - parzydełkowców, Molusca - mięczaków i Echinoderma - szkarłupni. Określenie zagrożenia ze strony tych zwierząt dla zdrowia ludzkiego.
T-L-3Ryby trujące z rzędu Tetraodontiformes oraz zawierające składniki niestrawialne dla człowieka - okoniokształtne Perciformes i beryksokształtne Beryciformes. Przegląd taksonomiczny gatunków podatnych na działanie mikroorganizmów - z podrzędu Scombroidei - makrelowców. Określenie możliwości zapobiegania pojawienia się czynników zagrożenia.Prezentacja gatunków i czynników zagrażających zdrowiu człowieka.
T-W-3Czynniki zagrożenia biologicznego w kategorii taksonomicznej bezkręgowców i ich wpływ na stan zdrowia czowieka - charakterystyka parzydełkowców (Cnidaria), skorupiaków (Crustacea), małży (Bivalvia), jamochłonów (Coelenterata), parzydełkowców (Cnidaria) i szkarłupni (Echinodermata)
T-W-4Ryby (Chondrostei, Actinopterygii), oraz płazy i gady wodne (Amphibia, Reptilia) zagrażające życiu i dla zdrowiu człowieka.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne poszczególnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnych umiejętności określania jakiegokolwiek wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka oraz nie umie dobrać odpowiednich technik zapobiegania negatywnego wpływu na zdrowie i życie człowieka
3,0Student ma podstawowe umiejętności określenia wpływu niektórych hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka oraz doboru odpowiednich technik zapobiegania negatywnego wpływu na zdrowie i życie człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma umiejętność określania wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka oraz doboru odpowiednich technik zapobiegania negatywnego wpływu na zdrowie i życie człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO3-1_K01Student ma kompetencje w zakresie określenia związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy spsobem odżywiania się i korzystaniem z usług turystycznych związanych ze środowiskiem wodnym, a zdrowiem i życiem człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem organizmów wodnych dla zdrowia człowieka, oraz przedstawienie zagrożeń związanych z różnymi właściwosciami surowców pochodzenia wodnego
Treści programoweT-W-1Funkcjonowanie hydrobiontów o znaczeniu gospodarczym na rynku krajowym i światowym. Niebezpieczne hydrobionty w otoczeniu człowieka. Specyficzne właściwości technologiczne surowców pochodzenia wodnego, wpływające na życie i zdrowie człoieka.
T-W-2Sposób odżywiania się i korzystanie z usług turystycznych związanych ze środowiskiem wodnym a zdrowie i funkcjonowanie organizmu ludzkiego
T-W-3Czynniki zagrożenia biologicznego w kategorii taksonomicznej bezkręgowców i ich wpływ na stan zdrowia czowieka - charakterystyka parzydełkowców (Cnidaria), skorupiaków (Crustacea), małży (Bivalvia), jamochłonów (Coelenterata), parzydełkowców (Cnidaria) i szkarłupni (Echinodermata)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne wszystkich ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnych kompetencji w zakresie określenia związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy sposobem odżywiania się i korzystaniem z usług turystycznych związanych ze środowiskiem wodnym, a zdrowiem i życiem człowieka
3,0Student ma kompetencje w zakresie określenia małej liczby związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy spsobem odżywiania się i korzystaniem z usług turystycznych związanych ze środowiskiem wodnym, a zdrowiem i życiem człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma kompetencje w zakresie określenia związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy spsobem odżywiania się i korzystaniem z usług turystycznych związanych ze środowiskiem wodnym, a zdrowiem i życiem człowieka