Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Bakteryjne, grzybowe i wirusowe choroby roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bakteryjne, grzybowe i wirusowe choroby roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL2 30 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii na poziomie szkoły średniej oraz mikologii i mikrobiologii ogólnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi fitopatogenami wirusowymi, bakteryjnymi i grzybowymi w rolnictwie, ogrodnictwie, lesnictwie i uprawach szklarniowych.
C-2Zapoznanie studentówz mechanizmem zakażeń przez fitopatogeny oraz z symptomami zewnętrznymi i wewnętrznymi w efekcie patogenezy
C-3Zapoznanie studentów z formami inwazyjnymi i przetrwalnikowymi różnych grup fitopatogenów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wirusy i bakterie wywołujące choroby roślin2
T-L-2Przegląd organizmów grzybopodobnych - przyczyn ważniejszych chorób roślin użytkowych i dziko rosnących4
T-L-3Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 1-21
T-L-4Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin - cz.1. Przedstawiciele wytwarzający owocniki typu klejstotecjum2
T-L-5Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.2. Przedstawiciele wytwarzający owocniki typu perytecjum2
T-L-6Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.3. przedstawiciele wytwarzajacy owocniki typu apotecjum2
T-L-7Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 4-61
T-L-8Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin - rodzaje grup Hyphomycestes (np.Botrytis, Cladosporium, Epicoccum, Ramularia, Alternaria, Acremonium, Fusarium)4
T-L-9Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin -rodzaje grup Coelomycetes (np.Stagonospora, Septoria, Ascochyta, Phoma, Colletotrichum ...)4
T-L-10Sprawdzian pisemny zakres ćwiczeń 8-91
T-L-11Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 1. Przedstawiciele klasy Ustilaginomycetes2
T-L-12Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 2. Przedstawiciele klasy Pucciniomycetes4
T-L-13Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 13-141
30
wykłady
T-W-1Fitopatologia - nauka o infekcyjnych chorobach roślin. Działy fitopatologii, jej powiązania z innymi naukami. Rozwój i znaczenie tej nauki w Polsce i świecie.2
T-W-2Istota i definicja choroby, identyfikacja i podział czynników chorobotwórczych. Szkodliwość chorób roślin.2
T-W-3Symptomatologia i etiologia. Pasożytnictwo i patogeniczność: cechy pasożytów rośiln, rodzaje pasożytnictwa, zakres i specjalizacja pasożytnicza2
T-W-4Etiologia - wirusy, wiroidy riketsje i mykoplazmy jako patogeny roślin, ich rozprzestrzenianie i identyfikacja2
T-W-5Etiologia - bakterie jako patogeny roślin, ich rozprzestrzenianie i identyfikacja.2
T-W-6Infekcja i zakażenia roślin przez wirusy i bakterie. Zewnętrzne i wewnętrzne symptomy wiroz i bakterioz roslinnych oraz sposoby ich zwalczania.2
T-W-7Etiologia - grzyby jako patogeny roślin, ich identyfikacja i rozprzestrzenianie2
T-W-8Infekcja - zakażenia roślin przez grzyby (kiełkowanie zarodników, struktury infekcyjne, sposoby wnikania pasożytniczych grzybów do rośliny)2
T-W-9Nawiązanie kontaktu pasożytniczego i rozwój patogenów w roślinie.2
T-W-10Rola enzymów, toksyn i innych związków w patogenezie oraz wpływ choroby na procesy fizjologiczne rośln.2
T-W-11Odporność czynna i bierna roślin.2
T-W-12Rola patogena w występowaniu epidemii chorób: wirulencja, rozprzestrzenianie się patogenów roślin, potencjał infekcyjny i agresywność patogena.2
T-W-13Znaczenie patogenów wywołujacych choroby roślin: skutki ekonomiczne chorób wywoływanych przez te patogeny w rolnictwie, ogrodnictwie, leśnictwie i uprawach szklarniowych.2
T-W-14Choroby roślin a problemy związane z wyżywieniem ludności i ochroną środowiska1
T-W-15Egzamin pisemny3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu40
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach20
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału roślinnego porażonego przez patogeny wirusowe, bakteryjne i grzybowe
M-3Obserwacja i szkice symptomów chorobowych wywoływanych przez poszczególne grupy patogenów
M-4Identyfikacja mikroskopowa najważniejszych rodzajów fitopatogenów bakteryjnych i grzybowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza ustnie lub pisemnie teoretyczny materiał, który ma być przedmiotem praktycznego ćwiczenia
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z właściwym opisem rysunków z preparatów mikroskopowych oraz praktycznym wyszukiwaniem fitopatogeneów i rozpoznawaniem chorób roślin przez nie wywoływanych.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji referatu
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów, które były tematem zajęć
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych oraz wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-7Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikroskopowa poznanych gatunków fitopatogenów oraz symptomów chorobowych przez nie wywoływanych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B5_W01
Student definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia mykologiczne i fitopatologiczne, charakteryzuje specyfikę i mechanizmy zakażeń roślin przez różne grupy fitopatogenów
MS_2A_W06, MS_2A_W10R2A_W02, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-3, C-1, C-2T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-10, T-W-11, T-W-2, T-W-4, T-W-12, T-W-9, T-W-13M-1, M-2S-1, S-2, S-4, S-5, S-6, S-7, S-3
MS_2A_B5_W02
Student nazywa i rozpoznaje podstawowe grupy systematyczne fitopatogenów i ich przedstawicieli występujących na różnych gatunkach roślin oraz charakteryzuje sposoby i miejsca zimowania fitopatogenów i formy ich rozprzestrzeniania.
MS_2A_W04, MS_2A_W06, MS_2A_W10R2A_W01, R2A_W02, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-3, C-1, C-2T-W-1, T-L-1, T-L-11, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-13, T-L-12, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-4, M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-5, S-6, S-7, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B5_U01
Na podstawie symptomów zewnętrznych student analizuje, ocenia i interpretuje rozwój patogenezy i występowanie fitopatogenów w roślinie żywicielskiej (gospodarzu) oraz dobiera ich sprawców
MS_2A_U04R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07C-3, C-1, C-2T-L-1, T-L-11, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-13, T-L-12, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-4, M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-5, S-6, S-7, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B5_K01
Student ma świadomość stałego uzupełniania wiedzy o fitopatogenach, także tych "zawleczonych" oraz możliwościach ich zwalaczania. Zdobytą wiedzę potrafi przekazać i popularyzować w swoim środowisku
MS_2A_K01R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K07C-3, C-1, C-2T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-10, T-W-11, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-12, T-W-9, T-W-13, T-L-1, T-L-11, T-L-2, T-L-12, T-L-8, T-L-9M-4, M-1, M-2, M-3S-4, S-5, S-6, S-7, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B5_W01
Student definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia mykologiczne i fitopatologiczne, charakteryzuje specyfikę i mechanizmy zakażeń roślin przez różne grupy fitopatogenów
2,0
3,0Student rozumie i objasnia podstawowe pojecia z zakresu miikologii i fitopatologii, potrafi scharakteryzować specyfike mechanizmów zakażeń roślin wywołanych przez różne grupy fitopatogenów.
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_2A_B5_W02
Student nazywa i rozpoznaje podstawowe grupy systematyczne fitopatogenów i ich przedstawicieli występujących na różnych gatunkach roślin oraz charakteryzuje sposoby i miejsca zimowania fitopatogenów i formy ich rozprzestrzeniania.
2,0
3,0Nazywa i rozpoznaje choroby wywoływane przez ważniejsze fitopatogeny a gatunki tych patogenów nazywa w języku łacińskim
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B5_U01
Na podstawie symptomów zewnętrznych student analizuje, ocenia i interpretuje rozwój patogenezy i występowanie fitopatogenów w roślinie żywicielskiej (gospodarzu) oraz dobiera ich sprawców
2,0
3,0Student ogólnikowo, mało wnikliwie przeprowadza i diagnozuje stopień zmian wywołanych przez fitopatogeny w roślinie żywicielskiej, potrafi nazwać sparwców tych zmian chorobowych oraz scharakteryzować ich rozwój
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B5_K01
Student ma świadomość stałego uzupełniania wiedzy o fitopatogenach, także tych "zawleczonych" oraz możliwościach ich zwalaczania. Zdobytą wiedzę potrafi przekazać i popularyzować w swoim środowisku
2,0
3,0Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych w zakresie poznawania fitopatogenów wywołujących choroby różnych grup roślin użytkowych i dziko rosnacych , jest świadomy konieczności propagowania i upowszechniania tej wiedzy i odpowiedzialny za wspólnie realizowane badania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia t.1. Podstawy fitopatologii, PWRiL, Poznań, 2011, 9788309010630
  2. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia t.2. Choroby roślin uprawnych, PWRiL, Poznań, 2011, 9788309010777
  3. Kryczyński S., Wirusologia roślinna, PWN S.A, 2010, 9788301161958
  4. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów ważnych w patologii roślin., Fundacja Rozwój SGGW?., 2003
  5. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów sensu lato ważnych w fitopatologii, PWRiL, Warszawa, 2012
  6. Paduch-Cichal E., Szyndel M,S., Szcholloenberger M., Wakuliński W. (reds.), Fitopatologia szczegółowa. Choroby roślin ogrodniczych ., Wydawnictwo SGGW, 2010
  7. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów ważnych organizmów fitopatogenicznych (Fungi, Oomycota, Plasmodiophorida), Wyd. SGGW, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Kryczyński S., Mańka M., Sobiczewski P., Słownik fitopatologiczny., Hortpress, Warszawa, 2002
  2. Sobiczewski P., Schollenberger M., Bakteryjne choroby roślin ogrodniczych., PWRiL, Warszawa, 2002
  3. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów ważnych w patologii roślin., Fundacja Rozwój SGGW., 2003
  4. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów ważnych organizmów fitopatogenicznych (Fungi, Oomycota, Plasmodiophorida), Wydawnictwo SGGW., 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wirusy i bakterie wywołujące choroby roślin2
T-L-2Przegląd organizmów grzybopodobnych - przyczyn ważniejszych chorób roślin użytkowych i dziko rosnących4
T-L-3Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 1-21
T-L-4Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin - cz.1. Przedstawiciele wytwarzający owocniki typu klejstotecjum2
T-L-5Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.2. Przedstawiciele wytwarzający owocniki typu perytecjum2
T-L-6Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.3. przedstawiciele wytwarzajacy owocniki typu apotecjum2
T-L-7Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 4-61
T-L-8Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin - rodzaje grup Hyphomycestes (np.Botrytis, Cladosporium, Epicoccum, Ramularia, Alternaria, Acremonium, Fusarium)4
T-L-9Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin -rodzaje grup Coelomycetes (np.Stagonospora, Septoria, Ascochyta, Phoma, Colletotrichum ...)4
T-L-10Sprawdzian pisemny zakres ćwiczeń 8-91
T-L-11Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 1. Przedstawiciele klasy Ustilaginomycetes2
T-L-12Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 2. Przedstawiciele klasy Pucciniomycetes4
T-L-13Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 13-141
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fitopatologia - nauka o infekcyjnych chorobach roślin. Działy fitopatologii, jej powiązania z innymi naukami. Rozwój i znaczenie tej nauki w Polsce i świecie.2
T-W-2Istota i definicja choroby, identyfikacja i podział czynników chorobotwórczych. Szkodliwość chorób roślin.2
T-W-3Symptomatologia i etiologia. Pasożytnictwo i patogeniczność: cechy pasożytów rośiln, rodzaje pasożytnictwa, zakres i specjalizacja pasożytnicza2
T-W-4Etiologia - wirusy, wiroidy riketsje i mykoplazmy jako patogeny roślin, ich rozprzestrzenianie i identyfikacja2
T-W-5Etiologia - bakterie jako patogeny roślin, ich rozprzestrzenianie i identyfikacja.2
T-W-6Infekcja i zakażenia roślin przez wirusy i bakterie. Zewnętrzne i wewnętrzne symptomy wiroz i bakterioz roslinnych oraz sposoby ich zwalczania.2
T-W-7Etiologia - grzyby jako patogeny roślin, ich identyfikacja i rozprzestrzenianie2
T-W-8Infekcja - zakażenia roślin przez grzyby (kiełkowanie zarodników, struktury infekcyjne, sposoby wnikania pasożytniczych grzybów do rośliny)2
T-W-9Nawiązanie kontaktu pasożytniczego i rozwój patogenów w roślinie.2
T-W-10Rola enzymów, toksyn i innych związków w patogenezie oraz wpływ choroby na procesy fizjologiczne rośln.2
T-W-11Odporność czynna i bierna roślin.2
T-W-12Rola patogena w występowaniu epidemii chorób: wirulencja, rozprzestrzenianie się patogenów roślin, potencjał infekcyjny i agresywność patogena.2
T-W-13Znaczenie patogenów wywołujacych choroby roślin: skutki ekonomiczne chorób wywoływanych przez te patogeny w rolnictwie, ogrodnictwie, leśnictwie i uprawach szklarniowych.2
T-W-14Choroby roślin a problemy związane z wyżywieniem ludności i ochroną środowiska1
T-W-15Egzamin pisemny3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu40
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B5_W01Student definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia mykologiczne i fitopatologiczne, charakteryzuje specyfikę i mechanizmy zakażeń roślin przez różne grupy fitopatogenów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W06Ma znajomość słownictwa fachowego w języku obcym na poziomie B2+ w danej dziedzinie.
MS_2A_W10Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod otrzymywania i zastosowania głównych rodzajów biopolimerów, mechanizmów biodegradacji oraz biorafinacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z formami inwazyjnymi i przetrwalnikowymi różnych grup fitopatogenów
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi fitopatogenami wirusowymi, bakteryjnymi i grzybowymi w rolnictwie, ogrodnictwie, lesnictwie i uprawach szklarniowych.
C-2Zapoznanie studentówz mechanizmem zakażeń przez fitopatogeny oraz z symptomami zewnętrznymi i wewnętrznymi w efekcie patogenezy
Treści programoweT-W-7Etiologia - grzyby jako patogeny roślin, ich identyfikacja i rozprzestrzenianie
T-W-3Symptomatologia i etiologia. Pasożytnictwo i patogeniczność: cechy pasożytów rośiln, rodzaje pasożytnictwa, zakres i specjalizacja pasożytnicza
T-W-1Fitopatologia - nauka o infekcyjnych chorobach roślin. Działy fitopatologii, jej powiązania z innymi naukami. Rozwój i znaczenie tej nauki w Polsce i świecie.
T-W-10Rola enzymów, toksyn i innych związków w patogenezie oraz wpływ choroby na procesy fizjologiczne rośln.
T-W-11Odporność czynna i bierna roślin.
T-W-2Istota i definicja choroby, identyfikacja i podział czynników chorobotwórczych. Szkodliwość chorób roślin.
T-W-4Etiologia - wirusy, wiroidy riketsje i mykoplazmy jako patogeny roślin, ich rozprzestrzenianie i identyfikacja
T-W-12Rola patogena w występowaniu epidemii chorób: wirulencja, rozprzestrzenianie się patogenów roślin, potencjał infekcyjny i agresywność patogena.
T-W-9Nawiązanie kontaktu pasożytniczego i rozwój patogenów w roślinie.
T-W-13Znaczenie patogenów wywołujacych choroby roślin: skutki ekonomiczne chorób wywoływanych przez te patogeny w rolnictwie, ogrodnictwie, leśnictwie i uprawach szklarniowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału roślinnego porażonego przez patogeny wirusowe, bakteryjne i grzybowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza ustnie lub pisemnie teoretyczny materiał, który ma być przedmiotem praktycznego ćwiczenia
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z właściwym opisem rysunków z preparatów mikroskopowych oraz praktycznym wyszukiwaniem fitopatogeneów i rozpoznawaniem chorób roślin przez nie wywoływanych.
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów, które były tematem zajęć
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych oraz wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-7Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikroskopowa poznanych gatunków fitopatogenów oraz symptomów chorobowych przez nie wywoływanych
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie i objasnia podstawowe pojecia z zakresu miikologii i fitopatologii, potrafi scharakteryzować specyfike mechanizmów zakażeń roślin wywołanych przez różne grupy fitopatogenów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B5_W02Student nazywa i rozpoznaje podstawowe grupy systematyczne fitopatogenów i ich przedstawicieli występujących na różnych gatunkach roślin oraz charakteryzuje sposoby i miejsca zimowania fitopatogenów i formy ich rozprzestrzeniania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W04Student ma poszerzoną wiedzę dotyczącą zjawisk mikrobiologicznych i biologicznych zachodzacych w pedosferze, hydrosferze i biosferze.
MS_2A_W06Ma znajomość słownictwa fachowego w języku obcym na poziomie B2+ w danej dziedzinie.
MS_2A_W10Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod otrzymywania i zastosowania głównych rodzajów biopolimerów, mechanizmów biodegradacji oraz biorafinacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z formami inwazyjnymi i przetrwalnikowymi różnych grup fitopatogenów
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi fitopatogenami wirusowymi, bakteryjnymi i grzybowymi w rolnictwie, ogrodnictwie, lesnictwie i uprawach szklarniowych.
C-2Zapoznanie studentówz mechanizmem zakażeń przez fitopatogeny oraz z symptomami zewnętrznymi i wewnętrznymi w efekcie patogenezy
Treści programoweT-W-1Fitopatologia - nauka o infekcyjnych chorobach roślin. Działy fitopatologii, jej powiązania z innymi naukami. Rozwój i znaczenie tej nauki w Polsce i świecie.
T-L-1Wirusy i bakterie wywołujące choroby roślin
T-L-11Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 1. Przedstawiciele klasy Ustilaginomycetes
T-L-2Przegląd organizmów grzybopodobnych - przyczyn ważniejszych chorób roślin użytkowych i dziko rosnących
T-L-3Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 1-2
T-L-5Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.2. Przedstawiciele wytwarzający owocniki typu perytecjum
T-L-4Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin - cz.1. Przedstawiciele wytwarzający owocniki typu klejstotecjum
T-L-6Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.3. przedstawiciele wytwarzajacy owocniki typu apotecjum
T-L-7Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 4-6
T-L-13Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 13-14
T-L-12Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 2. Przedstawiciele klasy Pucciniomycetes
T-L-8Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin - rodzaje grup Hyphomycestes (np.Botrytis, Cladosporium, Epicoccum, Ramularia, Alternaria, Acremonium, Fusarium)
T-L-9Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin -rodzaje grup Coelomycetes (np.Stagonospora, Septoria, Ascochyta, Phoma, Colletotrichum ...)
T-L-10Sprawdzian pisemny zakres ćwiczeń 8-9
Metody nauczaniaM-4Identyfikacja mikroskopowa najważniejszych rodzajów fitopatogenów bakteryjnych i grzybowych
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału roślinnego porażonego przez patogeny wirusowe, bakteryjne i grzybowe
M-3Obserwacja i szkice symptomów chorobowych wywoływanych przez poszczególne grupy patogenów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza ustnie lub pisemnie teoretyczny materiał, który ma być przedmiotem praktycznego ćwiczenia
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z właściwym opisem rysunków z preparatów mikroskopowych oraz praktycznym wyszukiwaniem fitopatogeneów i rozpoznawaniem chorób roślin przez nie wywoływanych.
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów, które były tematem zajęć
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych oraz wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-7Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikroskopowa poznanych gatunków fitopatogenów oraz symptomów chorobowych przez nie wywoływanych
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nazywa i rozpoznaje choroby wywoływane przez ważniejsze fitopatogeny a gatunki tych patogenów nazywa w języku łacińskim
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B5_U01Na podstawie symptomów zewnętrznych student analizuje, ocenia i interpretuje rozwój patogenezy i występowanie fitopatogenów w roślinie żywicielskiej (gospodarzu) oraz dobiera ich sprawców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U04Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka oraz zwierząt i określić ich rolę w środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z formami inwazyjnymi i przetrwalnikowymi różnych grup fitopatogenów
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi fitopatogenami wirusowymi, bakteryjnymi i grzybowymi w rolnictwie, ogrodnictwie, lesnictwie i uprawach szklarniowych.
C-2Zapoznanie studentówz mechanizmem zakażeń przez fitopatogeny oraz z symptomami zewnętrznymi i wewnętrznymi w efekcie patogenezy
Treści programoweT-L-1Wirusy i bakterie wywołujące choroby roślin
T-L-11Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 1. Przedstawiciele klasy Ustilaginomycetes
T-L-2Przegląd organizmów grzybopodobnych - przyczyn ważniejszych chorób roślin użytkowych i dziko rosnących
T-L-3Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 1-2
T-L-5Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.2. Przedstawiciele wytwarzający owocniki typu perytecjum
T-L-4Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin - cz.1. Przedstawiciele wytwarzający owocniki typu klejstotecjum
T-L-6Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.3. przedstawiciele wytwarzajacy owocniki typu apotecjum
T-L-7Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 4-6
T-L-13Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 13-14
T-L-12Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 2. Przedstawiciele klasy Pucciniomycetes
T-L-8Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin - rodzaje grup Hyphomycestes (np.Botrytis, Cladosporium, Epicoccum, Ramularia, Alternaria, Acremonium, Fusarium)
T-L-9Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin -rodzaje grup Coelomycetes (np.Stagonospora, Septoria, Ascochyta, Phoma, Colletotrichum ...)
T-L-10Sprawdzian pisemny zakres ćwiczeń 8-9
Metody nauczaniaM-4Identyfikacja mikroskopowa najważniejszych rodzajów fitopatogenów bakteryjnych i grzybowych
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału roślinnego porażonego przez patogeny wirusowe, bakteryjne i grzybowe
M-3Obserwacja i szkice symptomów chorobowych wywoływanych przez poszczególne grupy patogenów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza ustnie lub pisemnie teoretyczny materiał, który ma być przedmiotem praktycznego ćwiczenia
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z właściwym opisem rysunków z preparatów mikroskopowych oraz praktycznym wyszukiwaniem fitopatogeneów i rozpoznawaniem chorób roślin przez nie wywoływanych.
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów, które były tematem zajęć
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych oraz wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-7Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikroskopowa poznanych gatunków fitopatogenów oraz symptomów chorobowych przez nie wywoływanych
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ogólnikowo, mało wnikliwie przeprowadza i diagnozuje stopień zmian wywołanych przez fitopatogeny w roślinie żywicielskiej, potrafi nazwać sparwców tych zmian chorobowych oraz scharakteryzować ich rozwój
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B5_K01Student ma świadomość stałego uzupełniania wiedzy o fitopatogenach, także tych "zawleczonych" oraz możliwościach ich zwalaczania. Zdobytą wiedzę potrafi przekazać i popularyzować w swoim środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z formami inwazyjnymi i przetrwalnikowymi różnych grup fitopatogenów
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi fitopatogenami wirusowymi, bakteryjnymi i grzybowymi w rolnictwie, ogrodnictwie, lesnictwie i uprawach szklarniowych.
C-2Zapoznanie studentówz mechanizmem zakażeń przez fitopatogeny oraz z symptomami zewnętrznymi i wewnętrznymi w efekcie patogenezy
Treści programoweT-W-7Etiologia - grzyby jako patogeny roślin, ich identyfikacja i rozprzestrzenianie
T-W-3Symptomatologia i etiologia. Pasożytnictwo i patogeniczność: cechy pasożytów rośiln, rodzaje pasożytnictwa, zakres i specjalizacja pasożytnicza
T-W-1Fitopatologia - nauka o infekcyjnych chorobach roślin. Działy fitopatologii, jej powiązania z innymi naukami. Rozwój i znaczenie tej nauki w Polsce i świecie.
T-W-10Rola enzymów, toksyn i innych związków w patogenezie oraz wpływ choroby na procesy fizjologiczne rośln.
T-W-11Odporność czynna i bierna roślin.
T-W-2Istota i definicja choroby, identyfikacja i podział czynników chorobotwórczych. Szkodliwość chorób roślin.
T-W-4Etiologia - wirusy, wiroidy riketsje i mykoplazmy jako patogeny roślin, ich rozprzestrzenianie i identyfikacja
T-W-8Infekcja - zakażenia roślin przez grzyby (kiełkowanie zarodników, struktury infekcyjne, sposoby wnikania pasożytniczych grzybów do rośliny)
T-W-6Infekcja i zakażenia roślin przez wirusy i bakterie. Zewnętrzne i wewnętrzne symptomy wiroz i bakterioz roslinnych oraz sposoby ich zwalczania.
T-W-12Rola patogena w występowaniu epidemii chorób: wirulencja, rozprzestrzenianie się patogenów roślin, potencjał infekcyjny i agresywność patogena.
T-W-9Nawiązanie kontaktu pasożytniczego i rozwój patogenów w roślinie.
T-W-13Znaczenie patogenów wywołujacych choroby roślin: skutki ekonomiczne chorób wywoływanych przez te patogeny w rolnictwie, ogrodnictwie, leśnictwie i uprawach szklarniowych.
T-L-1Wirusy i bakterie wywołujące choroby roślin
T-L-11Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 1. Przedstawiciele klasy Ustilaginomycetes
T-L-2Przegląd organizmów grzybopodobnych - przyczyn ważniejszych chorób roślin użytkowych i dziko rosnących
T-L-12Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 2. Przedstawiciele klasy Pucciniomycetes
T-L-8Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin - rodzaje grup Hyphomycestes (np.Botrytis, Cladosporium, Epicoccum, Ramularia, Alternaria, Acremonium, Fusarium)
T-L-9Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin -rodzaje grup Coelomycetes (np.Stagonospora, Septoria, Ascochyta, Phoma, Colletotrichum ...)
Metody nauczaniaM-4Identyfikacja mikroskopowa najważniejszych rodzajów fitopatogenów bakteryjnych i grzybowych
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału roślinnego porażonego przez patogeny wirusowe, bakteryjne i grzybowe
M-3Obserwacja i szkice symptomów chorobowych wywoływanych przez poszczególne grupy patogenów
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów, które były tematem zajęć
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych oraz wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-7Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikroskopowa poznanych gatunków fitopatogenów oraz symptomów chorobowych przez nie wywoływanych
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych w zakresie poznawania fitopatogenów wywołujących choroby różnych grup roślin użytkowych i dziko rosnacych , jest świadomy konieczności propagowania i upowszechniania tej wiedzy i odpowiedzialny za wspólnie realizowane badania
3,5
4,0
4,5
5,0