Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z mechaniki płynów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia z mechaniki płynów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,00,56zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 12 3,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z chemii wody.
W-2Znajomość praw fizyki dotyczących płynów.
W-3Opanowana na poziomie akademickim umiejętność obliczeń matematycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchaczy z procesami występującymi przy uzdatnianiu wody i oczyszczaniu ścieków.
C-2Nabycie przez słuchaczy umijętności wyznaczania fizykochemicznych parametrów cieczy w zmienionych warunkach ciśnienia i temperatury.
C-3Nabycie przez słuchaczy umiejętności wykonywania obliczeń inżynierskich w procesach związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
C-4Przygotowanie słuchaczy do samodzielnego podejmowania decyzji w procesach użytkowania hydrosfery oraz przewidywania skutków podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie gęstości i lepkości cieczy w różnych temperaturach. Wyznaczanie parametrów mieszaniny kilku cieczy. Zastosowanie równania ciągłości strugi.Zastosowanie równania Bernoulliego.3
T-A-2Transport cieczy rzeczywistych (przepływ rurociągiem, napełnianie i opróżnianie zbiorników, obliczanie średnicy rurociągu, obliczanie mocy pompy).3
T-A-3Oczyszczanie wody z zastosowaniem procesu filtracji.3
T-A-4Obliczanie powierzchni odstojnika.3
12
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia teorii przepływów. Ruch ustalony i nieustalony. Równanie ciągłości strugi. Równanie Bernoulliego dla cieczy doskonałej.2
T-W-2Przepływ cieczy rzeczywistych. Doświadczenie Reynoldsa. Przepływ laminarny i burzliwy. Opory przepływu: straty ciśnienia w rurociągu prostym, straty lokalne.2
T-W-3Filtracja. Równanie Leva. Filtracja przez warstwy o stałej grubości. Filtracja pod stałym ciśnieniem. Przemywanie osadów.2
T-W-4Sedymentacja. Opadanie swobodne ciał stałych w płynach. Opadanie z hamowaniem. Równanie Stokesa. Równanie Allena. Równanie Newtona.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.12
A-A-2Samodzialne rozwiązywanie zadań.40
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.38
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Opanowane treści wykładowych.10
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotowej.8
A-W-4Przygotowanie do testu zaliczeniowego4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników, dyskusja).
M-3Metody praktyczne -samodzielne wykonywanie zadań.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemne (w postaci testu) zaliczenie wykładów.
S-2Ocena formująca: Rozwiązanie zadań zaliczjących ćwiczenia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10A_A11_W01
Słuchacz Studiów Podyplomowych zna prawa opisujące transport cieczy, rozróżnia rodzaje przepływu cieczy, potrafi wykonać obliczenia operacji jednostkowych związanych z transportem cieczy, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
UWOS_10A_W02C-4, C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1S-1
UWOS_10A_A11_W02
Potrafi wykonać obliczenia operacji jednostkowych związanych z transportem cieczy, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
UWOS_10A_W02C-4, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10A_A11_U01
Słuchacz Studiów Podyplomowych umie analizować problemy związane z transportem cieczy, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem śceków
UWOS_10A_U03C-4, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1S-1
UWOS_10A_A11_U02
Porafi wykonać obliczenia pozwalające zaprojektować odpowiedni rurociąg, filtr lub osadnik.
UWOS_10A_U03C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10A_A11_K01
Słuchacz Studiów Podyplomowych jest świadomy zagrożeń występujących podczas oczyszczania ścieków i uzdatniania wody, kompetentny i otwarty do współpracy z jednostkami w tej branży.
UWOS_10A_K01, UWOS_10A_K02C-4T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWOS_10A_A11_W01
Słuchacz Studiów Podyplomowych zna prawa opisujące transport cieczy, rozróżnia rodzaje przepływu cieczy, potrafi wykonać obliczenia operacji jednostkowych związanych z transportem cieczy, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
2,0
3,0Słuchacz ma ogólną wiedzę na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery.
3,5
4,0
4,5
5,0
UWOS_10A_A11_W02
Potrafi wykonać obliczenia operacji jednostkowych związanych z transportem cieczy, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
2,0
3,0Zna podstawowe wzory stosowane przy obliczaniu parametrów cieczy i z zakresu inżynierii hydrosfery.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWOS_10A_A11_U01
Słuchacz Studiów Podyplomowych umie analizować problemy związane z transportem cieczy, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem śceków
2,0
3,0Słuchacz umie wyznaczyć podstawowe parametry cieczy i wykonać podstawowe oblicenia inżynierskie związane z transportem wody uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
3,5
4,0
4,5
5,0
UWOS_10A_A11_U02
Porafi wykonać obliczenia pozwalające zaprojektować odpowiedni rurociąg, filtr lub osadnik.
2,0
3,0Słuchacz umie wykonać podstawowe obliczenia inżynierskie związane z tranportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem śćieków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWOS_10A_A11_K01
Słuchacz Studiów Podyplomowych jest świadomy zagrożeń występujących podczas oczyszczania ścieków i uzdatniania wody, kompetentny i otwarty do współpracy z jednostkami w tej branży.
2,0
3,0Słuchacz umie wyznaczyć podstawowe parametry cieczy i wykonać podstawowe oblicenia inżynierskie związane z transportem wody uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Koch R., Naworyta A., Procesy mechaniczne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 2004
  2. Płanowski A.N., Ramm WM., Kagan SZ., Inżynieria chemiczna WNT, Warszawa 1974, WNT, Warszawa, 1974

Literatura dodatkowa

  1. Gradoń L., Selecki A., Podstawowe procesy przemysłu chemicznego, WNT, Warszawa, 1985

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie gęstości i lepkości cieczy w różnych temperaturach. Wyznaczanie parametrów mieszaniny kilku cieczy. Zastosowanie równania ciągłości strugi.Zastosowanie równania Bernoulliego.3
T-A-2Transport cieczy rzeczywistych (przepływ rurociągiem, napełnianie i opróżnianie zbiorników, obliczanie średnicy rurociągu, obliczanie mocy pompy).3
T-A-3Oczyszczanie wody z zastosowaniem procesu filtracji.3
T-A-4Obliczanie powierzchni odstojnika.3
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia teorii przepływów. Ruch ustalony i nieustalony. Równanie ciągłości strugi. Równanie Bernoulliego dla cieczy doskonałej.2
T-W-2Przepływ cieczy rzeczywistych. Doświadczenie Reynoldsa. Przepływ laminarny i burzliwy. Opory przepływu: straty ciśnienia w rurociągu prostym, straty lokalne.2
T-W-3Filtracja. Równanie Leva. Filtracja przez warstwy o stałej grubości. Filtracja pod stałym ciśnieniem. Przemywanie osadów.2
T-W-4Sedymentacja. Opadanie swobodne ciał stałych w płynach. Opadanie z hamowaniem. Równanie Stokesa. Równanie Allena. Równanie Newtona.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.12
A-A-2Samodzialne rozwiązywanie zadań.40
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.38
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Opanowane treści wykładowych.10
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotowej.8
A-W-4Przygotowanie do testu zaliczeniowego4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A11_W01Słuchacz Studiów Podyplomowych zna prawa opisujące transport cieczy, rozróżnia rodzaje przepływu cieczy, potrafi wykonać obliczenia operacji jednostkowych związanych z transportem cieczy, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_W02Zna prawa opisujące transport cieczy, rozróżnia rodzaje przepływu cieczy, potrafi wykonać obliczenia operacji jednostkowych.
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie słuchaczy do samodzielnego podejmowania decyzji w procesach użytkowania hydrosfery oraz przewidywania skutków podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
C-1Zapoznanie słuchaczy z procesami występującymi przy uzdatnianiu wody i oczyszczaniu ścieków.
C-2Nabycie przez słuchaczy umijętności wyznaczania fizykochemicznych parametrów cieczy w zmienionych warunkach ciśnienia i temperatury.
C-3Nabycie przez słuchaczy umiejętności wykonywania obliczeń inżynierskich w procesach związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
Treści programoweT-A-1Obliczanie gęstości i lepkości cieczy w różnych temperaturach. Wyznaczanie parametrów mieszaniny kilku cieczy. Zastosowanie równania ciągłości strugi.Zastosowanie równania Bernoulliego.
T-A-2Transport cieczy rzeczywistych (przepływ rurociągiem, napełnianie i opróżnianie zbiorników, obliczanie średnicy rurociągu, obliczanie mocy pompy).
T-A-3Oczyszczanie wody z zastosowaniem procesu filtracji.
T-A-4Obliczanie powierzchni odstojnika.
T-W-2Przepływ cieczy rzeczywistych. Doświadczenie Reynoldsa. Przepływ laminarny i burzliwy. Opory przepływu: straty ciśnienia w rurociągu prostym, straty lokalne.
T-W-3Filtracja. Równanie Leva. Filtracja przez warstwy o stałej grubości. Filtracja pod stałym ciśnieniem. Przemywanie osadów.
T-W-4Sedymentacja. Opadanie swobodne ciał stałych w płynach. Opadanie z hamowaniem. Równanie Stokesa. Równanie Allena. Równanie Newtona.
T-W-1Podstawowe pojęcia teorii przepływów. Ruch ustalony i nieustalony. Równanie ciągłości strugi. Równanie Bernoulliego dla cieczy doskonałej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne (w postaci testu) zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz ma ogólną wiedzę na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A11_W02Potrafi wykonać obliczenia operacji jednostkowych związanych z transportem cieczy, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_W02Zna prawa opisujące transport cieczy, rozróżnia rodzaje przepływu cieczy, potrafi wykonać obliczenia operacji jednostkowych.
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie słuchaczy do samodzielnego podejmowania decyzji w procesach użytkowania hydrosfery oraz przewidywania skutków podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
C-3Nabycie przez słuchaczy umiejętności wykonywania obliczeń inżynierskich w procesach związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
Treści programoweT-A-1Obliczanie gęstości i lepkości cieczy w różnych temperaturach. Wyznaczanie parametrów mieszaniny kilku cieczy. Zastosowanie równania ciągłości strugi.Zastosowanie równania Bernoulliego.
T-A-2Transport cieczy rzeczywistych (przepływ rurociągiem, napełnianie i opróżnianie zbiorników, obliczanie średnicy rurociągu, obliczanie mocy pompy).
T-A-3Oczyszczanie wody z zastosowaniem procesu filtracji.
T-A-4Obliczanie powierzchni odstojnika.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników, dyskusja).
M-3Metody praktyczne -samodzielne wykonywanie zadań.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Rozwiązanie zadań zaliczjących ćwiczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe wzory stosowane przy obliczaniu parametrów cieczy i z zakresu inżynierii hydrosfery.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A11_U01Słuchacz Studiów Podyplomowych umie analizować problemy związane z transportem cieczy, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem śceków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_U03Zna prawa opisujące transport cieczy, rozróżnia rodzaje przepływu cieczy, potrafi wykonać obliczenia operacji jednostkowych.
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie słuchaczy do samodzielnego podejmowania decyzji w procesach użytkowania hydrosfery oraz przewidywania skutków podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
C-2Nabycie przez słuchaczy umijętności wyznaczania fizykochemicznych parametrów cieczy w zmienionych warunkach ciśnienia i temperatury.
C-3Nabycie przez słuchaczy umiejętności wykonywania obliczeń inżynierskich w procesach związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
Treści programoweT-A-1Obliczanie gęstości i lepkości cieczy w różnych temperaturach. Wyznaczanie parametrów mieszaniny kilku cieczy. Zastosowanie równania ciągłości strugi.Zastosowanie równania Bernoulliego.
T-A-2Transport cieczy rzeczywistych (przepływ rurociągiem, napełnianie i opróżnianie zbiorników, obliczanie średnicy rurociągu, obliczanie mocy pompy).
T-A-3Oczyszczanie wody z zastosowaniem procesu filtracji.
T-A-4Obliczanie powierzchni odstojnika.
T-W-2Przepływ cieczy rzeczywistych. Doświadczenie Reynoldsa. Przepływ laminarny i burzliwy. Opory przepływu: straty ciśnienia w rurociągu prostym, straty lokalne.
T-W-3Filtracja. Równanie Leva. Filtracja przez warstwy o stałej grubości. Filtracja pod stałym ciśnieniem. Przemywanie osadów.
T-W-4Sedymentacja. Opadanie swobodne ciał stałych w płynach. Opadanie z hamowaniem. Równanie Stokesa. Równanie Allena. Równanie Newtona.
T-W-1Podstawowe pojęcia teorii przepływów. Ruch ustalony i nieustalony. Równanie ciągłości strugi. Równanie Bernoulliego dla cieczy doskonałej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne (w postaci testu) zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz umie wyznaczyć podstawowe parametry cieczy i wykonać podstawowe oblicenia inżynierskie związane z transportem wody uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A11_U02Porafi wykonać obliczenia pozwalające zaprojektować odpowiedni rurociąg, filtr lub osadnik.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_U03Zna prawa opisujące transport cieczy, rozróżnia rodzaje przepływu cieczy, potrafi wykonać obliczenia operacji jednostkowych.
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez słuchaczy umiejętności wykonywania obliczeń inżynierskich w procesach związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
Treści programoweT-A-1Obliczanie gęstości i lepkości cieczy w różnych temperaturach. Wyznaczanie parametrów mieszaniny kilku cieczy. Zastosowanie równania ciągłości strugi.Zastosowanie równania Bernoulliego.
T-A-2Transport cieczy rzeczywistych (przepływ rurociągiem, napełnianie i opróżnianie zbiorników, obliczanie średnicy rurociągu, obliczanie mocy pompy).
T-A-3Oczyszczanie wody z zastosowaniem procesu filtracji.
T-A-4Obliczanie powierzchni odstojnika.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników, dyskusja).
M-3Metody praktyczne -samodzielne wykonywanie zadań.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Rozwiązanie zadań zaliczjących ćwiczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz umie wykonać podstawowe obliczenia inżynierskie związane z tranportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem śćieków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A11_K01Słuchacz Studiów Podyplomowych jest świadomy zagrożeń występujących podczas oczyszczania ścieków i uzdatniania wody, kompetentny i otwarty do współpracy z jednostkami w tej branży.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_K01Wie o konieczności stałego śledzenia rozwoju technologii uzdatniania wody i kontroli różnorodności pojawiających się zanieczyszczeń.
UWOS_10A_K02Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów.
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie słuchaczy do samodzielnego podejmowania decyzji w procesach użytkowania hydrosfery oraz przewidywania skutków podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-2Przepływ cieczy rzeczywistych. Doświadczenie Reynoldsa. Przepływ laminarny i burzliwy. Opory przepływu: straty ciśnienia w rurociągu prostym, straty lokalne.
T-W-3Filtracja. Równanie Leva. Filtracja przez warstwy o stałej grubości. Filtracja pod stałym ciśnieniem. Przemywanie osadów.
T-W-4Sedymentacja. Opadanie swobodne ciał stałych w płynach. Opadanie z hamowaniem. Równanie Stokesa. Równanie Allena. Równanie Newtona.
T-W-1Podstawowe pojęcia teorii przepływów. Ruch ustalony i nieustalony. Równanie ciągłości strugi. Równanie Bernoulliego dla cieczy doskonałej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne (w postaci testu) zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz umie wyznaczyć podstawowe parametry cieczy i wykonać podstawowe oblicenia inżynierskie związane z transportem wody uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
3,5
4,0
4,5
5,0