Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Dodatki do żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dodatki do żywności
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Józefa Gardzielewska <Jozefa.Gardzielewska@zut.edu.pl>, Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1biochemia,chemia organiczna i nieorganiczna,towaroznastwo surowców i produktów zwierzęcych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi dodatków do żywności, składem chemicznym tych substancji i ich wpływem na jakość żywności oraz na zdrowie konsumenta.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Stosowanie dodatków funkcjonalnych w produktach spożywczych w świetle ustawodawstwa polskiego i Unii Europejskiej.2
T-W-2Zasady dopuszczania dodatków do stosowania w produkcji żywności. Wymagania jakościowe.2
T-W-3Dodatki jako niezbędne elementy we współczesnej technologii żywności. Wiadomości wstępne, rola i zastosowanie dodatków.2
T-W-4Podział dodatków według funkcji technologicznych.2
T-W-5Dodatki utrwalające – podział i charakterystyka substancji utrwalających, właściwości konserwantów i przeciwutleniaczy, regulatorów kwasowości i stabilizatorów.2
T-W-6Dodatki kształtujące strukturę. Cechy charakterystyczne. Warunki stosowania.1
T-W-7Dodatki kształtujące określone cechy sensoryczne. Charakterystyka i podział. Zasady stosowania.1
T-W-8Dodatki wzbogacające. Podział i stosowanie witamin, soli mineralnych, warunki dodawania enzymów.1
T-W-9Pomocnicze dodatki do przetwórstwa.1
T-W-10Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów20
A-W-3Studiowanie literatury20
A-W-4konsultacje z prowadzącym5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O12.1_W01
Student posiada wiedzę z budowy chemicznej substancji dodatkowych ich roli w przemyśle spożywczym jako dodatków do żywności (przedłużanie trwałości, wpływ na cechy organoleptyczyczne,poprawienie właściwości odżywczych i funkcjonalnych produktów) oraz ich wpływu na zdrowie człowieka.
BL_1A_W24P1A_W01, P1A_W05C-1T-W-4, T-W-7, T-W-10, T-W-2, T-W-9, T-W-5, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-6M-2, M-1S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O12.1_U01
Student powinien posiąść umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.
BL_1A_U19P1A_U06, P1A_U07C-1T-W-4, T-W-7, T-W-10, T-W-2, T-W-9, T-W-5, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-6M-2, M-1S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O12.1_K01
Zna podstawowe zasady etyki i potrafi właściwie ocenić ryzyko zawodowe z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i ocenić zagrożenia jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
BL_1A_K02, BL_1A_K04P1A_K03, P1A_K04, P1A_K06C-1T-W-4, T-W-7, T-W-10, T-W-2, T-W-9, T-W-5, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-6M-2, M-1S-2, S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O12.1_W01
Student posiada wiedzę z budowy chemicznej substancji dodatkowych ich roli w przemyśle spożywczym jako dodatków do żywności (przedłużanie trwałości, wpływ na cechy organoleptyczyczne,poprawienie właściwości odżywczych i funkcjonalnych produktów) oraz ich wpływu na zdrowie człowieka.
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału.
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale zniewielkimi niedociągnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. Wiedza którą reprezentuje wykracza poza treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O12.1_U01
Student powinien posiąść umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.
2,0Student nie posiada umiejętności analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.
3,0Student w dostateczny sposób posiada umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności, ale popełnia liczne błędy.
3,5Student w dostateczny sposób posiada umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności, ale popełnia nie liczne błędy.
4,0Student posiada dobrą umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.
4,5Student posiada powyżej dobrego poziomu umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O12.1_K01
Zna podstawowe zasady etyki i potrafi właściwie ocenić ryzyko zawodowe z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i ocenić zagrożenia jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
2,0Student nie potrafi właściwie ocenić ryzyka zawodowego z zastosowaniem substancji dodatkowych do żywności i ocenić zagrożenia jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
3,0Student w niedostateczny sposób posiadł umiejętność oceny ryzyka zawodowego z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i oceny zagrożeń jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
3,5Student w dostateczny sposób posiadł umiejętność oceny ryzyka zawodowego z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i oceny zagrożeń jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
4,0Student dobrze potrafi ocenić ryzyko zawodowe z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i oceny zagrożeń jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
4,5Student na poziomie dobry plus potrafi dokonać oceny ryzyka zawodowego z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i oceny zagrożeń jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
5,0Student bardzo dobrze potrafi ocenić ryzyko zawodowe z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i oceny zagrożeń jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.

Literatura podstawowa

  1. Rutkowski A., Gwiazda S., Dąbrowski K., Kompedium Dodatków do Żywności, HORTIMEX, Konin, 2003
  2. pod red. Świderski Franciszek, Żywność Wygodna i Żywność Funkcjonalna, WNT, Warszawa, 2006
  3. pod red. Sikorski Z, Chemia Żywności, WNT, Warszawa, 2007
  4. Ministerstwo Zdrowia, Aktualne Ustawodawstwo (Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie dozwolonych substancji dodatkowych stosowanych w żywności)Dzienniki Ustaw, Dyrektywy, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Gawęcki J., Żywienie Człowieka, Podstawy Nauki o Żywieniu t., PWN, Warszawa, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stosowanie dodatków funkcjonalnych w produktach spożywczych w świetle ustawodawstwa polskiego i Unii Europejskiej.2
T-W-2Zasady dopuszczania dodatków do stosowania w produkcji żywności. Wymagania jakościowe.2
T-W-3Dodatki jako niezbędne elementy we współczesnej technologii żywności. Wiadomości wstępne, rola i zastosowanie dodatków.2
T-W-4Podział dodatków według funkcji technologicznych.2
T-W-5Dodatki utrwalające – podział i charakterystyka substancji utrwalających, właściwości konserwantów i przeciwutleniaczy, regulatorów kwasowości i stabilizatorów.2
T-W-6Dodatki kształtujące strukturę. Cechy charakterystyczne. Warunki stosowania.1
T-W-7Dodatki kształtujące określone cechy sensoryczne. Charakterystyka i podział. Zasady stosowania.1
T-W-8Dodatki wzbogacające. Podział i stosowanie witamin, soli mineralnych, warunki dodawania enzymów.1
T-W-9Pomocnicze dodatki do przetwórstwa.1
T-W-10Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów20
A-W-3Studiowanie literatury20
A-W-4konsultacje z prowadzącym5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O12.1_W01Student posiada wiedzę z budowy chemicznej substancji dodatkowych ich roli w przemyśle spożywczym jako dodatków do żywności (przedłużanie trwałości, wpływ na cechy organoleptyczyczne,poprawienie właściwości odżywczych i funkcjonalnych produktów) oraz ich wpływu na zdrowie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W24wykazuje znajomość aspektu społeczno-humanistycznego koncepcji żywności funkcjonalnej oraz podstaw dietetyki i technologi żywności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi dodatków do żywności, składem chemicznym tych substancji i ich wpływem na jakość żywności oraz na zdrowie konsumenta.
Treści programoweT-W-4Podział dodatków według funkcji technologicznych.
T-W-7Dodatki kształtujące określone cechy sensoryczne. Charakterystyka i podział. Zasady stosowania.
T-W-10Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
T-W-2Zasady dopuszczania dodatków do stosowania w produkcji żywności. Wymagania jakościowe.
T-W-9Pomocnicze dodatki do przetwórstwa.
T-W-5Dodatki utrwalające – podział i charakterystyka substancji utrwalających, właściwości konserwantów i przeciwutleniaczy, regulatorów kwasowości i stabilizatorów.
T-W-1Stosowanie dodatków funkcjonalnych w produktach spożywczych w świetle ustawodawstwa polskiego i Unii Europejskiej.
T-W-8Dodatki wzbogacające. Podział i stosowanie witamin, soli mineralnych, warunki dodawania enzymów.
T-W-3Dodatki jako niezbędne elementy we współczesnej technologii żywności. Wiadomości wstępne, rola i zastosowanie dodatków.
T-W-6Dodatki kształtujące strukturę. Cechy charakterystyczne. Warunki stosowania.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału.
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale zniewielkimi niedociągnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. Wiedza którą reprezentuje wykracza poza treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O12.1_U01Student powinien posiąść umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U19umie ocenić jakość surowców oraz ich bezpieczeństwo; zna procedury i etapy pozyskiwania różnych produktów żywnościowych; rozważa wpływ czynników abiotycznych na jakość produktów żywnościowych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi dodatków do żywności, składem chemicznym tych substancji i ich wpływem na jakość żywności oraz na zdrowie konsumenta.
Treści programoweT-W-4Podział dodatków według funkcji technologicznych.
T-W-7Dodatki kształtujące określone cechy sensoryczne. Charakterystyka i podział. Zasady stosowania.
T-W-10Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
T-W-2Zasady dopuszczania dodatków do stosowania w produkcji żywności. Wymagania jakościowe.
T-W-9Pomocnicze dodatki do przetwórstwa.
T-W-5Dodatki utrwalające – podział i charakterystyka substancji utrwalających, właściwości konserwantów i przeciwutleniaczy, regulatorów kwasowości i stabilizatorów.
T-W-1Stosowanie dodatków funkcjonalnych w produktach spożywczych w świetle ustawodawstwa polskiego i Unii Europejskiej.
T-W-8Dodatki wzbogacające. Podział i stosowanie witamin, soli mineralnych, warunki dodawania enzymów.
T-W-3Dodatki jako niezbędne elementy we współczesnej technologii żywności. Wiadomości wstępne, rola i zastosowanie dodatków.
T-W-6Dodatki kształtujące strukturę. Cechy charakterystyczne. Warunki stosowania.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.
3,0Student w dostateczny sposób posiada umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności, ale popełnia liczne błędy.
3,5Student w dostateczny sposób posiada umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności, ale popełnia nie liczne błędy.
4,0Student posiada dobrą umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.
4,5Student posiada powyżej dobrego poziomu umiejętność analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności analizowania korzyści i zagrożeń związanych ze stosowaniem substancji dodatkowych do żywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O12.1_K01Zna podstawowe zasady etyki i potrafi właściwie ocenić ryzyko zawodowe z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i ocenić zagrożenia jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K02rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
BL_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi dodatków do żywności, składem chemicznym tych substancji i ich wpływem na jakość żywności oraz na zdrowie konsumenta.
Treści programoweT-W-4Podział dodatków według funkcji technologicznych.
T-W-7Dodatki kształtujące określone cechy sensoryczne. Charakterystyka i podział. Zasady stosowania.
T-W-10Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
T-W-2Zasady dopuszczania dodatków do stosowania w produkcji żywności. Wymagania jakościowe.
T-W-9Pomocnicze dodatki do przetwórstwa.
T-W-5Dodatki utrwalające – podział i charakterystyka substancji utrwalających, właściwości konserwantów i przeciwutleniaczy, regulatorów kwasowości i stabilizatorów.
T-W-1Stosowanie dodatków funkcjonalnych w produktach spożywczych w świetle ustawodawstwa polskiego i Unii Europejskiej.
T-W-8Dodatki wzbogacające. Podział i stosowanie witamin, soli mineralnych, warunki dodawania enzymów.
T-W-3Dodatki jako niezbędne elementy we współczesnej technologii żywności. Wiadomości wstępne, rola i zastosowanie dodatków.
T-W-6Dodatki kształtujące strukturę. Cechy charakterystyczne. Warunki stosowania.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi właściwie ocenić ryzyka zawodowego z zastosowaniem substancji dodatkowych do żywności i ocenić zagrożenia jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
3,0Student w niedostateczny sposób posiadł umiejętność oceny ryzyka zawodowego z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i oceny zagrożeń jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
3,5Student w dostateczny sposób posiadł umiejętność oceny ryzyka zawodowego z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i oceny zagrożeń jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
4,0Student dobrze potrafi ocenić ryzyko zawodowe z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i oceny zagrożeń jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
4,5Student na poziomie dobry plus potrafi dokonać oceny ryzyka zawodowego z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i oceny zagrożeń jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.
5,0Student bardzo dobrze potrafi ocenić ryzyko zawodowe z zastosowania substancji dodatkowych do żywności i oceny zagrożeń jakie niesie ta żywność dla zdrowia człowieka.