Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Opakowania do żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Opakowania do żywności
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z chemii, mikrobiologii i fizyki
W-2Podstawowa wiedza z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów spożywczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z kryteriami podziału opakowań w zależności od właściwości pakowanego produktu
C-2Zapoznanie studentów z nowymi koncepcjami rozwiązań konstrukcyjnych i materiałowych opakowań żywności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Właściwości i funkcje opakowań w produkcji żywności2
T-A-2Opakowania aktywne2
T-A-3Opakowania inteligentne2
T-A-4Pakowanie w atmosferze gazów ochronnych2
T-A-5Pakowanie próżniowe2
10
wykłady
T-W-1Cel i znaczenie pakowania żywności2
T-W-2Podział opakowań2
T-W-3Pakowanie produktów sypkich2
T-W-4Pakowanie produktów płynnych2
T-W-5Pakowanie innych produktów2
T-W-6Nowoczesne metody pakowania2
T-W-7Znakowanie opakowań do żywności2
T-W-8Ekologiczne aspekty stosowania opakowań do żywności1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Samodzielne studiowanie materiału z ćwiczeń10
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie materiału z wykładów8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-2Opis, objaśnienie, prelekcje

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O9.4_W01
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą podziału opakowań w zależności od właściwości pakowanego produktu, koncepcjami rozwiązań konstrukcyjnych i materiałowych opakowań z uwzględnieniem bezpieczeństwa żywności
BL_1A_W17P1A_W02, P1A_W05, P1A_W07C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O9.4_U01
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą zastosowania odpowiednich opakowań w zależności od właściwości pakowanego produktu z uwzględnieniem bezpieczeństwa żywności
BL_1A_U19P1A_U06, P1A_U07C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O9.4_W01
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą podziału opakowań w zależności od właściwości pakowanego produktu, koncepcjami rozwiązań konstrukcyjnych i materiałowych opakowań z uwzględnieniem bezpieczeństwa żywności
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału z dużymi niedociągnięciami. Popełnia liczne błędy. Słabo interesuje go samodzielne zdobywanie wiedzy.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Popełnia nieliczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Dobre opanowanie realizowanego materiału. Popełnia nieliczne błędy. Ma swoje przemyślenia w zakresie tematyki przedmiotu.
4,5Bardzo dobre opanowanie realizowanego materiału z niewielkimi niedociągnięciami. Duże zainteresowanie tematyką przedmiotu i samodzielnym zdobywaniem wiedzy z jej zakresu. Ma własne przemyślenia i potrafi o nich dyskutować.
5,0Bardzo dobre opanowanie realizowanego materiału. Wiedza wykraczająca poza treści programowe. Duże zainteresowanie tematyką przedmiotu. Ma własne przemyślenia w tym zakresie i potrafi o nich dyskutować.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O9.4_U01
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą zastosowania odpowiednich opakowań w zależności od właściwości pakowanego produktu z uwzględnieniem bezpieczeństwa żywności
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym planować zastosowanie odpowiednich opakowań w zależności od właściwości pakowanego produktu z uwzględnieniem bezpieczeństwa żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pijanowski E., Dłużewski M., Dłużewska A., Jarczyk A., Ogólna Technologia Żywności, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997, 6
  2. Palich P., Ocieczek A., Zarys Technologii Żywności i Towaroznawstwa, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Pomorskiej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2004, 1

Literatura dodatkowa

  1. Wierzbicka A., Biller E., Plewicki T., Wybrane aspekty inżynierii żywności w tworzeniu produktów spożywczych, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2003, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Właściwości i funkcje opakowań w produkcji żywności2
T-A-2Opakowania aktywne2
T-A-3Opakowania inteligentne2
T-A-4Pakowanie w atmosferze gazów ochronnych2
T-A-5Pakowanie próżniowe2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel i znaczenie pakowania żywności2
T-W-2Podział opakowań2
T-W-3Pakowanie produktów sypkich2
T-W-4Pakowanie produktów płynnych2
T-W-5Pakowanie innych produktów2
T-W-6Nowoczesne metody pakowania2
T-W-7Znakowanie opakowań do żywności2
T-W-8Ekologiczne aspekty stosowania opakowań do żywności1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Samodzielne studiowanie materiału z ćwiczeń10
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie materiału z wykładów8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O9.4_W01Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą podziału opakowań w zależności od właściwości pakowanego produktu, koncepcjami rozwiązań konstrukcyjnych i materiałowych opakowań z uwzględnieniem bezpieczeństwa żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W17zna zasady przygotowania i przebiegu procesu biotechnologicznego oraz zna możliwości wykorzystania materiału biologicznego w różnych dziedzinach powiązanych z naukami przyrodniczymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z kryteriami podziału opakowań w zależności od właściwości pakowanego produktu
C-2Zapoznanie studentów z nowymi koncepcjami rozwiązań konstrukcyjnych i materiałowych opakowań żywności
Treści programoweT-W-2Podział opakowań
T-W-3Pakowanie produktów sypkich
T-W-4Pakowanie produktów płynnych
T-W-5Pakowanie innych produktów
T-W-6Nowoczesne metody pakowania
T-W-7Znakowanie opakowań do żywności
T-W-8Ekologiczne aspekty stosowania opakowań do żywności
T-A-2Opakowania aktywne
T-A-1Właściwości i funkcje opakowań w produkcji żywności
T-A-3Opakowania inteligentne
T-A-4Pakowanie w atmosferze gazów ochronnych
T-A-5Pakowanie próżniowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-2Opis, objaśnienie, prelekcje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału z dużymi niedociągnięciami. Popełnia liczne błędy. Słabo interesuje go samodzielne zdobywanie wiedzy.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Popełnia nieliczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Dobre opanowanie realizowanego materiału. Popełnia nieliczne błędy. Ma swoje przemyślenia w zakresie tematyki przedmiotu.
4,5Bardzo dobre opanowanie realizowanego materiału z niewielkimi niedociągnięciami. Duże zainteresowanie tematyką przedmiotu i samodzielnym zdobywaniem wiedzy z jej zakresu. Ma własne przemyślenia i potrafi o nich dyskutować.
5,0Bardzo dobre opanowanie realizowanego materiału. Wiedza wykraczająca poza treści programowe. Duże zainteresowanie tematyką przedmiotu. Ma własne przemyślenia w tym zakresie i potrafi o nich dyskutować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O9.4_U01Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą zastosowania odpowiednich opakowań w zależności od właściwości pakowanego produktu z uwzględnieniem bezpieczeństwa żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U19umie ocenić jakość surowców oraz ich bezpieczeństwo; zna procedury i etapy pozyskiwania różnych produktów żywnościowych; rozważa wpływ czynników abiotycznych na jakość produktów żywnościowych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z kryteriami podziału opakowań w zależności od właściwości pakowanego produktu
C-2Zapoznanie studentów z nowymi koncepcjami rozwiązań konstrukcyjnych i materiałowych opakowań żywności
Treści programoweT-W-2Podział opakowań
T-W-3Pakowanie produktów sypkich
T-W-4Pakowanie produktów płynnych
T-W-5Pakowanie innych produktów
T-W-6Nowoczesne metody pakowania
T-W-7Znakowanie opakowań do żywności
T-W-8Ekologiczne aspekty stosowania opakowań do żywności
T-A-2Opakowania aktywne
T-A-1Właściwości i funkcje opakowań w produkcji żywności
T-A-3Opakowania inteligentne
T-A-4Pakowanie w atmosferze gazów ochronnych
T-A-5Pakowanie próżniowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-2Opis, objaśnienie, prelekcje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym planować zastosowanie odpowiednich opakowań w zależności od właściwości pakowanego produktu z uwzględnieniem bezpieczeństwa żywności
3,5
4,0
4,5
5,0