Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawstwo żywności
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,50,29zaliczenie
laboratoriaL3 5 0,50,29zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstwowe wiadomości z żywienia, podstawy chemii i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych pojęć związanych z artykułami żywnościowymi, przemysłem spożywczym, charakterystyka poszczególnych artykułów żywnościowych, ich klasyfikacja, wyróżniki , wymagania jakościowe, wartość odżywcza wybranych produktów i ich znaczenie żywieniowe. Przemiany biologiczne zachodzące w artykułach żywieniowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zboża i produkty zbożowe, pieczywo2
T-A-2Cukier i wyroby cukiernicze2
T-A-3Wody mineralne, soki napoje, bezalkoholowe2
T-A-4Tłuszcze jadalne, Mięso2
T-A-5Herbata, kakao, kawa, przyprawy, koncentraty spożywcze2
10
laboratoria
T-L-1Ocena jakości mąk: barwy, smaku, zapachu, wilgotności, zagrzania, granulacji1
T-L-2Oznaczanie twardości wody metodą Wartha – Pfeifera1
T-L-3Wyrób i ocena jakościowa masła1
T-L-4Ocena przydatności mięsa do spożycia1
T-L-5Charakterystyka i ocena jakościowa naparów z kawy i herbaty1
5
wykłady
T-W-1Składniki żywności i ich znaczenie zdrowotne2
T-W-2Ogólne pojęcia stosowane w towaroznawstwie (towar i jego wartość użytkowa, klasyfikacja towarów, znaki i znakowanie opakowań jednostkowych, normalizacja, normy)2
T-W-3Systemy zarządzania bezpieczeństwem zdrowotnym żywności2
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza mleka i przetworów mleczarskich2
T-W-5Charakterystyka towaroznawcza mięsa i przetworów mięsnych2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących ćwiczeń2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem i ćwiczeńw formie pisemnej.3
15
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących laboratoryjnych5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeńw formie pisemnej.5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeńw formie pisemnej.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-D3_W01
Student posiada wiedzę pozwalającą mu identyfikować różne rodzaje żywności i zna metody jej oceny.Potrafi scharakteryzować własciwosci sensoryczne, odżywcze i ocenić przydatność do spożycia żywności.
BL_1A_W24P1A_W01, P1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-D3_U01
Student posiada umiejętność identyfikacji zastosowanych surowców do produkcji żywności, oceny jakości surowców i żywności, analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
BL_1A_U19P1A_U06, P1A_U07C-1T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-4, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-D3_K01
Potrafi świadomie ocenić jakość oferowanej żywności związanej z bezpieczeństwem jej spożycia.
BL_1A_K04P1A_K06C-1T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-D3_U01
Student posiada umiejętność identyfikacji zastosowanych surowców do produkcji żywności, oceny jakości surowców i żywności, analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
2,0Student nie posiada umiejętności identyfikacji zastosowanych surowców do produkcji żywności, oceny jakości surowców i żywności, analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
3,0Student posiada dostateczną umiejętność identyfikacji zastosowanych surowców do produkcji żywności, oceny jakości surowców i żywności, analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-D3_K01
Potrafi świadomie ocenić jakość oferowanej żywności związanej z bezpieczeństwem jej spożycia.
2,0Student nie ma świadomosci zagrożeń związanych z nieprawidłową ocenę jakości produkowanej żywności ( np.czystość mikrobiologiczna, wartość odżywcza, wady technologiczne) oraz skutków spożycia takiej żywności przez konsumentów .
3,0Student ma dostateczną świadomość zagrożeń związanych z nieprawidłową ocenę jakości produkowanej żywności oraz skutków jej spożycia przez konsumentów .
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. prof.dr hab. Franciszek Świderski, Towaroznawstwo żywności przetworzonej, SGGW, Warszawa, 1999
  2. prof. dr hab. Urszula swietlikowska, Surowce spożywcze, Wydawnictwa, Warszawa, 1995
  3. Piotr Palich, Aneta Ocieczek, Zarys Technologii Żywności i Towaroznawstwa, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Pomorskiej Szkoły i Hotelarstwa, Bydgoszcz, 2004
  4. Marek. E. Jurczak, Towaroznawstwo Produktów Zwierzęcych, Ocena Jakości Mięsa, SGGW, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Elzbieta Biller, Technologia żywności , Wybrane zagadnienia, SGGW, Warszawa, 2005
  2. Marek E. Jurczak, Mleko produkcja, badanie, przerób, SGGW, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zboża i produkty zbożowe, pieczywo2
T-A-2Cukier i wyroby cukiernicze2
T-A-3Wody mineralne, soki napoje, bezalkoholowe2
T-A-4Tłuszcze jadalne, Mięso2
T-A-5Herbata, kakao, kawa, przyprawy, koncentraty spożywcze2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena jakości mąk: barwy, smaku, zapachu, wilgotności, zagrzania, granulacji1
T-L-2Oznaczanie twardości wody metodą Wartha – Pfeifera1
T-L-3Wyrób i ocena jakościowa masła1
T-L-4Ocena przydatności mięsa do spożycia1
T-L-5Charakterystyka i ocena jakościowa naparów z kawy i herbaty1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Składniki żywności i ich znaczenie zdrowotne2
T-W-2Ogólne pojęcia stosowane w towaroznawstwie (towar i jego wartość użytkowa, klasyfikacja towarów, znaki i znakowanie opakowań jednostkowych, normalizacja, normy)2
T-W-3Systemy zarządzania bezpieczeństwem zdrowotnym żywności2
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza mleka i przetworów mleczarskich2
T-W-5Charakterystyka towaroznawcza mięsa i przetworów mięsnych2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących ćwiczeń2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem i ćwiczeńw formie pisemnej.3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących laboratoryjnych5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeńw formie pisemnej.5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeńw formie pisemnej.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-D3_W01Student posiada wiedzę pozwalającą mu identyfikować różne rodzaje żywności i zna metody jej oceny.Potrafi scharakteryzować własciwosci sensoryczne, odżywcze i ocenić przydatność do spożycia żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W24wykazuje znajomość aspektu społeczno-humanistycznego koncepcji żywności funkcjonalnej oraz podstaw dietetyki i technologi żywności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych pojęć związanych z artykułami żywnościowymi, przemysłem spożywczym, charakterystyka poszczególnych artykułów żywnościowych, ich klasyfikacja, wyróżniki , wymagania jakościowe, wartość odżywcza wybranych produktów i ich znaczenie żywieniowe. Przemiany biologiczne zachodzące w artykułach żywieniowych.
Treści programoweT-W-1Składniki żywności i ich znaczenie zdrowotne
T-W-2Ogólne pojęcia stosowane w towaroznawstwie (towar i jego wartość użytkowa, klasyfikacja towarów, znaki i znakowanie opakowań jednostkowych, normalizacja, normy)
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza mleka i przetworów mleczarskich
T-W-5Charakterystyka towaroznawcza mięsa i przetworów mięsnych
T-A-1Zboża i produkty zbożowe, pieczywo
T-A-2Cukier i wyroby cukiernicze
T-A-5Herbata, kakao, kawa, przyprawy, koncentraty spożywcze
T-L-1Ocena jakości mąk: barwy, smaku, zapachu, wilgotności, zagrzania, granulacji
T-L-2Oznaczanie twardości wody metodą Wartha – Pfeifera
T-L-3Wyrób i ocena jakościowa masła
T-L-4Ocena przydatności mięsa do spożycia
T-L-5Charakterystyka i ocena jakościowa naparów z kawy i herbaty
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-D3_U01Student posiada umiejętność identyfikacji zastosowanych surowców do produkcji żywności, oceny jakości surowców i żywności, analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U19umie ocenić jakość surowców oraz ich bezpieczeństwo; zna procedury i etapy pozyskiwania różnych produktów żywnościowych; rozważa wpływ czynników abiotycznych na jakość produktów żywnościowych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych pojęć związanych z artykułami żywnościowymi, przemysłem spożywczym, charakterystyka poszczególnych artykułów żywnościowych, ich klasyfikacja, wyróżniki , wymagania jakościowe, wartość odżywcza wybranych produktów i ich znaczenie żywieniowe. Przemiany biologiczne zachodzące w artykułach żywieniowych.
Treści programoweT-W-4Charakterystyka towaroznawcza mleka i przetworów mleczarskich
T-W-5Charakterystyka towaroznawcza mięsa i przetworów mięsnych
T-A-1Zboża i produkty zbożowe, pieczywo
T-A-4Tłuszcze jadalne, Mięso
T-L-3Wyrób i ocena jakościowa masła
T-L-4Ocena przydatności mięsa do spożycia
T-L-5Charakterystyka i ocena jakościowa naparów z kawy i herbaty
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności identyfikacji zastosowanych surowców do produkcji żywności, oceny jakości surowców i żywności, analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
3,0Student posiada dostateczną umiejętność identyfikacji zastosowanych surowców do produkcji żywności, oceny jakości surowców i żywności, analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-D3_K01Potrafi świadomie ocenić jakość oferowanej żywności związanej z bezpieczeństwem jej spożycia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych pojęć związanych z artykułami żywnościowymi, przemysłem spożywczym, charakterystyka poszczególnych artykułów żywnościowych, ich klasyfikacja, wyróżniki , wymagania jakościowe, wartość odżywcza wybranych produktów i ich znaczenie żywieniowe. Przemiany biologiczne zachodzące w artykułach żywieniowych.
Treści programoweT-W-4Charakterystyka towaroznawcza mleka i przetworów mleczarskich
T-W-5Charakterystyka towaroznawcza mięsa i przetworów mięsnych
T-A-1Zboża i produkty zbożowe, pieczywo
T-A-2Cukier i wyroby cukiernicze
T-A-3Wody mineralne, soki napoje, bezalkoholowe
T-A-5Herbata, kakao, kawa, przyprawy, koncentraty spożywcze
T-L-2Oznaczanie twardości wody metodą Wartha – Pfeifera
T-L-4Ocena przydatności mięsa do spożycia
T-L-5Charakterystyka i ocena jakościowa naparów z kawy i herbaty
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomosci zagrożeń związanych z nieprawidłową ocenę jakości produkowanej żywności ( np.czystość mikrobiologiczna, wartość odżywcza, wady technologiczne) oraz skutków spożycia takiej żywności przez konsumentów .
3,0Student ma dostateczną świadomość zagrożeń związanych z nieprawidłową ocenę jakości produkowanej żywności oraz skutków jej spożycia przez konsumentów .
3,5
4,0
4,5
5,0