Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Patogeny chorób owadów użytkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Patogeny chorób owadów użytkowych
Specjalność Biologia ogólna
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 10 0,40,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 0,60,29zaliczenie
wykładyW6 10 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zoologia bezkręgowców

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie z biologią czynników chorobotwórczych schorzeń owadów użytkowych i ich chorobotwórczego dzialania
C-2uniejetność rozpoznawania wybranych jednostek chorobowych i wykonywania badania w ich kierunku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Patogeny mikoz czerwiu i pszczół, trzmieli oraz ich dzialanie chorobotwórcze2
T-A-2Patogenne pierwotniaki pszczoły miodnej, jedwabnika morwowego i ich działanie chorobotwórcze2
T-A-3Patogeny akarynoz pszczoły miodnej , ich biologia i działanie chorobotwórcze,objawy inwazji3
T-A-4Owady pasożytnicze pszczoły miodnej: biologia, rozmnażanie i chorobotwórcze działanie2
T-A-5Pisemne zaliczenie treści zawartch w ćwiczeniach1
10
laboratoria
T-L-1Zajęcia organiacyjne i wprowadzenie do przedmiotu1
T-L-2Pobieranie prób pszczól z rodzin do badania w kierunku nosemozy. Rozpoznanie: metody terenowe, badanie mikroskopowe, ocena stopnia porażenia pszczół Nosema spp.2
T-L-3Budowa morfologiczna postaci doskonałych i rozwojowych Varroa destructor. Pobieranie prób pszczół do badania na warrozę. ocena stopnia porażenia V. destructor.2
T-L-4Pobieranie prób czerwiu pszczelego i trutowego z rodzin do badania w kierunku warrozy. Ocena stopnia porażenia V. destructor.2
T-L-5Rozpoznawanie grzybicy kropidlakowej i otorbielakowej pszczół. Badanie pszczół robotnic w kierunku choroby roztoczowej.2
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń1
10
wykłady
T-W-1Patogeny chorób wirusowych pszczoły miodnej i ich działanie chorobotwórcze2
T-W-2Patogeny schorzeń wirusowych jedwabników i ich dzialanie chorobotwórcze2
T-W-3Patogeny chorób bakteryjnych czerwiu oraz pszczół i ich dzialanie chorobotwórcze2
T-W-4Patogenne bakterie jedwabników ich dzialanie chorobotwórcze1
T-W-5Poatogeny grzybic jedwabnika i ich dzialanie chorobotwórcze2
T-W-6Pisemne zaliczenie wykładów1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zalizczenia ćwiczeń6
A-A-3sprawdzian poprawkowy1
A-A-4konsultacje1
18
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2konsultacje1
A-L-3zaliczenie ćwiczeń1
12
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2studiowanie literatury3
A-W-3przygotowanie do sprawdzianu9
A-W-4konsultacje7
A-W-5sprawdzian poprawkowy1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2opis i objaśnienie budowy wybranych patogentów
M-3ćwicenia laboratoryjne - pobieranie prób pszczół i czerwiu z rodzin pszczelich, wykonywanie preparatów, ocena porażenia patogenami, wykonywanie rysunków oglądanych patogenów, praca indywidualna i w grupie
M-4filmy omawiające przyczyny i objawy chorób owadów użytkowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęiach
S-2Ocena formująca: poprawność wykonania zadań na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O5.2_W01
student zna najważniejsze patogeny chorób owadów użytkowych
BL_1A_W15P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-L-3M-1, M-2, M-3S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O5.2_U01
student potrafi diagnozować podstawowe choroby owadów użytkowych
BL_1A_U03, BL_1A_U07, BL_1A_U04P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-1T-W-1, T-W-3, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-1, M-4S-2
BL_1A_BL-S-O5.2_U02
student potrafi wykonać badanie pszczół w kierunku grzybic i akarynoz
BL_1A_U04P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10, P1A_U11C-2T-A-1, T-A-3, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O5.2_K01
ma umiejętność pracy w grupie
BL_1A_K03, BL_1A_K06P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K06, P1A_K08C-2T-L-2M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O5.2_W01
student zna najważniejsze patogeny chorób owadów użytkowych
2,0nie zna najważnieszych patogenów chorób owadów użytkowych
3,0ma słabą znajomość najważnieszych patogenów chorób owadów uzytkowych
3,5ma ponad dostateczną znajomośc najwazniejszych patogenów chorób owadów użytkowych
4,0ma dobrą znajomość najważniejszych patogenów chorób owadów użytkowych
4,5ma ponad dobrą znajomość patogenów chorób owadów użytkowych
5,0ma barodzodobrą znajomośc patogenów chorób owadów użytkowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O5.2_U01
student potrafi diagnozować podstawowe choroby owadów użytkowych
2,0nie potrafi zdiagnozować podstawowe choroby owadów użytkowych
3,0ptrafi zdiagnozwac podstawowe choroby owadów użytkowych w stopniu dostatecznym
3,5potrafi zdiagnozować podstawowe choroby owadów uzytkowych w stopniu ponad dostatecznym
4,0potrafi dobrze zdiagnozować podstawowe choroby owadów użytkowych
4,5potrafi więcej niż dobrze zdiagnozować podstawowe choroby owadow użytkowych
5,0potrafi bardzo dobrze zdiagnozować podstawowe choroby owadów użytkowych
BL_1A_BL-S-O5.2_U02
student potrafi wykonać badanie pszczół w kierunku grzybic i akarynoz
2,0brak umiejętności wykonania badań pszczól w kierunku grzybic i akarynoz
3,0wystarczająca umiejetność wykonania badania pszczól w kierunku grzybic i akarynoz
3,5zadawalajaca umiejetność wykonania badania pszczół w kierunku grzybic i akarynoz
4,0dobra umiejetność wykonania badania pszczół w kierunku grzybic i akarynoz
4,5ponad dobra umiejetność wykonania badania pszczół w kierunku grzybic i akarynoz
5,0bardzo dobra umiejetność wykonania badania pszczół w kierunku grzybic i akarynoz

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O5.2_K01
ma umiejętność pracy w grupie
2,0brak umiejetności pracy w grupie
3,0dostateczna umiejetność pracy w grupie
3,5zadawalajaca umiejetość pracy w grupe
4,0dobra umiejetnośc pracy w grupie
4,5ponad dobra umiejetnośc pracy w grupie, wykazuje inicjatywę w działaniu
5,0bardzo dobra umiejetność pracy w grupie, wykazuje inicjatywę , kieruje pracą grupy

Literatura podstawowa

  1. Gliński Z., Chmielewski M., Patologia i terapia chorób owadów użytkowych, Wydawnictwo AR Lublin, Lublin, 1994, 1
  2. Prabucki J. (red.), Pszczelnictwo, Albatros, Szczecin, 1998, 1

Literatura dodatkowa

  1. Morse R., Flottum K. (red.), Honey bee pests, predatores, and diseases, Rot Company, USA, 1997, trzecie

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Patogeny mikoz czerwiu i pszczół, trzmieli oraz ich dzialanie chorobotwórcze2
T-A-2Patogenne pierwotniaki pszczoły miodnej, jedwabnika morwowego i ich działanie chorobotwórcze2
T-A-3Patogeny akarynoz pszczoły miodnej , ich biologia i działanie chorobotwórcze,objawy inwazji3
T-A-4Owady pasożytnicze pszczoły miodnej: biologia, rozmnażanie i chorobotwórcze działanie2
T-A-5Pisemne zaliczenie treści zawartch w ćwiczeniach1
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organiacyjne i wprowadzenie do przedmiotu1
T-L-2Pobieranie prób pszczól z rodzin do badania w kierunku nosemozy. Rozpoznanie: metody terenowe, badanie mikroskopowe, ocena stopnia porażenia pszczół Nosema spp.2
T-L-3Budowa morfologiczna postaci doskonałych i rozwojowych Varroa destructor. Pobieranie prób pszczół do badania na warrozę. ocena stopnia porażenia V. destructor.2
T-L-4Pobieranie prób czerwiu pszczelego i trutowego z rodzin do badania w kierunku warrozy. Ocena stopnia porażenia V. destructor.2
T-L-5Rozpoznawanie grzybicy kropidlakowej i otorbielakowej pszczół. Badanie pszczół robotnic w kierunku choroby roztoczowej.2
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Patogeny chorób wirusowych pszczoły miodnej i ich działanie chorobotwórcze2
T-W-2Patogeny schorzeń wirusowych jedwabników i ich dzialanie chorobotwórcze2
T-W-3Patogeny chorób bakteryjnych czerwiu oraz pszczół i ich dzialanie chorobotwórcze2
T-W-4Patogenne bakterie jedwabników ich dzialanie chorobotwórcze1
T-W-5Poatogeny grzybic jedwabnika i ich dzialanie chorobotwórcze2
T-W-6Pisemne zaliczenie wykładów1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zalizczenia ćwiczeń6
A-A-3sprawdzian poprawkowy1
A-A-4konsultacje1
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2konsultacje1
A-L-3zaliczenie ćwiczeń1
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2studiowanie literatury3
A-W-3przygotowanie do sprawdzianu9
A-W-4konsultacje7
A-W-5sprawdzian poprawkowy1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O5.2_W01student zna najważniejsze patogeny chorób owadów użytkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W15zna biologię organizmów żywych powiązanych z człowiekiem i wykorzystywanych przez człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-2uniejetność rozpoznawania wybranych jednostek chorobowych i wykonywania badania w ich kierunku
Treści programoweT-W-1Patogeny chorób wirusowych pszczoły miodnej i ich działanie chorobotwórcze
T-W-3Patogeny chorób bakteryjnych czerwiu oraz pszczół i ich dzialanie chorobotwórcze
T-W-2Patogeny schorzeń wirusowych jedwabników i ich dzialanie chorobotwórcze
T-W-4Patogenne bakterie jedwabników ich dzialanie chorobotwórcze
T-W-5Poatogeny grzybic jedwabnika i ich dzialanie chorobotwórcze
T-A-2Patogenne pierwotniaki pszczoły miodnej, jedwabnika morwowego i ich działanie chorobotwórcze
T-A-1Patogeny mikoz czerwiu i pszczół, trzmieli oraz ich dzialanie chorobotwórcze
T-A-3Patogeny akarynoz pszczoły miodnej , ich biologia i działanie chorobotwórcze,objawy inwazji
T-A-4Owady pasożytnicze pszczoły miodnej: biologia, rozmnażanie i chorobotwórcze działanie
T-L-3Budowa morfologiczna postaci doskonałych i rozwojowych Varroa destructor. Pobieranie prób pszczół do badania na warrozę. ocena stopnia porażenia V. destructor.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2opis i objaśnienie budowy wybranych patogentów
M-3ćwicenia laboratoryjne - pobieranie prób pszczół i czerwiu z rodzin pszczelich, wykonywanie preparatów, ocena porażenia patogenami, wykonywanie rysunków oglądanych patogenów, praca indywidualna i w grupie
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna najważnieszych patogenów chorób owadów użytkowych
3,0ma słabą znajomość najważnieszych patogenów chorób owadów uzytkowych
3,5ma ponad dostateczną znajomośc najwazniejszych patogenów chorób owadów użytkowych
4,0ma dobrą znajomość najważniejszych patogenów chorób owadów użytkowych
4,5ma ponad dobrą znajomość patogenów chorób owadów użytkowych
5,0ma barodzodobrą znajomośc patogenów chorób owadów użytkowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O5.2_U01student potrafi diagnozować podstawowe choroby owadów użytkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
BL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
BL_1A_U04wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii; wykazuje umiejętność obsługi mikroskopu; wykazuje umiejętności stosowania wybranych metod kontroli czystości mikrobiologicznej; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących wirulencję drobnoustrojów i wpływające na ich rozwój, potrafi rozpoznawać wybrane jednostki chorobowe organizmów; umie interpretować wyniki w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych organizmów; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu równowagi redukcyjno-oksydacyjnej komórki i organizmu; umie scharakteryzować podstawowe funkcje układu odpornościowego; potrafi opisać najważniejsze mechanizmy reakcji immunologicznych, potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z biologią czynników chorobotwórczych schorzeń owadów użytkowych i ich chorobotwórczego dzialania
Treści programoweT-W-1Patogeny chorób wirusowych pszczoły miodnej i ich działanie chorobotwórcze
T-W-3Patogeny chorób bakteryjnych czerwiu oraz pszczół i ich dzialanie chorobotwórcze
T-A-2Patogenne pierwotniaki pszczoły miodnej, jedwabnika morwowego i ich działanie chorobotwórcze
T-A-1Patogeny mikoz czerwiu i pszczół, trzmieli oraz ich dzialanie chorobotwórcze
T-A-3Patogeny akarynoz pszczoły miodnej , ich biologia i działanie chorobotwórcze,objawy inwazji
T-A-4Owady pasożytnicze pszczoły miodnej: biologia, rozmnażanie i chorobotwórcze działanie
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-4filmy omawiające przyczyny i objawy chorób owadów użytkowych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: poprawność wykonania zadań na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zdiagnozować podstawowe choroby owadów użytkowych
3,0ptrafi zdiagnozwac podstawowe choroby owadów użytkowych w stopniu dostatecznym
3,5potrafi zdiagnozować podstawowe choroby owadów uzytkowych w stopniu ponad dostatecznym
4,0potrafi dobrze zdiagnozować podstawowe choroby owadów użytkowych
4,5potrafi więcej niż dobrze zdiagnozować podstawowe choroby owadow użytkowych
5,0potrafi bardzo dobrze zdiagnozować podstawowe choroby owadów użytkowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O5.2_U02student potrafi wykonać badanie pszczół w kierunku grzybic i akarynoz
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U04wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii; wykazuje umiejętność obsługi mikroskopu; wykazuje umiejętności stosowania wybranych metod kontroli czystości mikrobiologicznej; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących wirulencję drobnoustrojów i wpływające na ich rozwój, potrafi rozpoznawać wybrane jednostki chorobowe organizmów; umie interpretować wyniki w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych organizmów; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu równowagi redukcyjno-oksydacyjnej komórki i organizmu; umie scharakteryzować podstawowe funkcje układu odpornościowego; potrafi opisać najważniejsze mechanizmy reakcji immunologicznych, potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-2uniejetność rozpoznawania wybranych jednostek chorobowych i wykonywania badania w ich kierunku
Treści programoweT-A-1Patogeny mikoz czerwiu i pszczół, trzmieli oraz ich dzialanie chorobotwórcze
T-A-3Patogeny akarynoz pszczoły miodnej , ich biologia i działanie chorobotwórcze,objawy inwazji
T-L-2Pobieranie prób pszczól z rodzin do badania w kierunku nosemozy. Rozpoznanie: metody terenowe, badanie mikroskopowe, ocena stopnia porażenia pszczół Nosema spp.
T-L-3Budowa morfologiczna postaci doskonałych i rozwojowych Varroa destructor. Pobieranie prób pszczół do badania na warrozę. ocena stopnia porażenia V. destructor.
T-L-4Pobieranie prób czerwiu pszczelego i trutowego z rodzin do badania w kierunku warrozy. Ocena stopnia porażenia V. destructor.
T-L-5Rozpoznawanie grzybicy kropidlakowej i otorbielakowej pszczół. Badanie pszczół robotnic w kierunku choroby roztoczowej.
Metody nauczaniaM-3ćwicenia laboratoryjne - pobieranie prób pszczół i czerwiu z rodzin pszczelich, wykonywanie preparatów, ocena porażenia patogenami, wykonywanie rysunków oglądanych patogenów, praca indywidualna i w grupie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: poprawność wykonania zadań na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności wykonania badań pszczól w kierunku grzybic i akarynoz
3,0wystarczająca umiejetność wykonania badania pszczól w kierunku grzybic i akarynoz
3,5zadawalajaca umiejetność wykonania badania pszczół w kierunku grzybic i akarynoz
4,0dobra umiejetność wykonania badania pszczół w kierunku grzybic i akarynoz
4,5ponad dobra umiejetność wykonania badania pszczół w kierunku grzybic i akarynoz
5,0bardzo dobra umiejetność wykonania badania pszczół w kierunku grzybic i akarynoz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O5.2_K01ma umiejętność pracy w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
BL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2uniejetność rozpoznawania wybranych jednostek chorobowych i wykonywania badania w ich kierunku
Treści programoweT-L-2Pobieranie prób pszczól z rodzin do badania w kierunku nosemozy. Rozpoznanie: metody terenowe, badanie mikroskopowe, ocena stopnia porażenia pszczół Nosema spp.
Metody nauczaniaM-2opis i objaśnienie budowy wybranych patogentów
M-3ćwicenia laboratoryjne - pobieranie prób pszczół i czerwiu z rodzin pszczelich, wykonywanie preparatów, ocena porażenia patogenami, wykonywanie rysunków oglądanych patogenów, praca indywidualna i w grupie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęiach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejetności pracy w grupie
3,0dostateczna umiejetność pracy w grupie
3,5zadawalajaca umiejetość pracy w grupe
4,0dobra umiejetnośc pracy w grupie
4,5ponad dobra umiejetnośc pracy w grupie, wykazuje inicjatywę w działaniu
5,0bardzo dobra umiejetność pracy w grupie, wykazuje inicjatywę , kieruje pracą grupy