Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Fizjologia wysiłku fizycznego i bezczynności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia wysiłku fizycznego i bezczynności
Specjalność Biologia ogólna
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii organizmu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wiedzą na temat adaptacji do wysiłku, czyli zmian w strukturze i funkcji róznych narządów rozwijajacych się w procesie wysiłku fizycznego.
C-2Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w organizmie związanymi z niedoborem aktywności ruchowej oraz profilaktycznym znaczeniu wysiłku i trenningu na fizjologię organizmu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Apoptoza a wysiłek fizyczny. Powysiłkowe procesy apoptotyczne w mięśniach szkieletowych i układzie wydalniczym. Mechanizmy prowadzące do wytwarzania reaktywnych form tlenu podczas wysiłku fizycznego.3
T-A-2Fizjologia bezczynności ruchowej. Zmniejszenie wydolności fizycznej. Upośledzenie tolerancji glukozy i interakcje hormonalne.2
T-A-3Białkowe markery przyczyn i powikłań nadciśnienia tętniczego (angiotensynogen, renina, angiotensyny, enzym konwertujący angiotensynę I, bradykinina, śródbłonkowy czynnik hiperpolaryzujący, przedsionkowy czynik natriuretyczny - marker niewydolności lewokomorowej, mózgowy czynnik natriuretyczny - marker przeciążenia serca).2
T-A-4Nietolerancja ortostatyczna. Wpływ bezczynności ruchowej na metabolizm wapnia. Wysiłki fizyczne a choroby wewnętrzne. Wpływ starzenia na zdolność wysiłkową.2
T-A-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych.1
10
wykłady
T-W-1Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Wysiłki fizyczne granice przystosowania. Organizacja czynnościowa układu ruchu. Lokomocja: Biomechanika. Nerwowa kontrola motoryki. Energetyka pracy mięsni i metabolizm wysiłkowy z uwzględnieniem czasu trwania wysiłku. Metabolizm powysiłkowy.2
T-W-2Pobieranie tlenu w czasie wysiłku. Zmiany czynności układu oddechowego, krążenia, czynności układu wydzielania wewnętrznego podczas wysiłku fizycznego. Termoregulacja w wysiłku fizycznym. Zmiany objętości i składu krwi podczas wysiłków fizycznych. Wydolność fizyczna i tolerancja wysiłkowa.2
T-W-3Fizjologia wysiłków fizycznych. Fizjologiczne następstwa bezczynności ruchowej i długotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Adaptacja do zmiennych warunków środowiska naturalnego. Białka strukturalne kardiomocytów jako wskaźniki wczesnego, ostrego niedokrwienia mięśnia sercowego. Markery białkowe wczesnego zawału mięśnia sercowego (sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina C, troponina I, ATP-aza, enzym konwrtujący angiotensynę, TGF-β i in.). Markery późnego niedokrwienia serca (dehydrogenaza mleczanowa - LDH, dehydrogenaza α-hydroksymaślanowa - HBDH, aminotransferaza asparaginianowa – AspAT). Markery reperfuzji (mioglobina, sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina T, troponina I).3
T-W-4Trening fizyczny i procesy adaptacyjne. Znaczenie wydolności fizycznej jako czynnika kształtującego zdolności adaptacyjne do zmiennych warunków życia. Testy wysiłkowe stosowane do oceny wydolności fizycznej i tolerancji wysiłkowej.2
T-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.10
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.10
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O4.4_W01
Student zna podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i potrafi je klasyfikowac.
BL_1A_W14, BL_1A_W12P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-4
BL_1A_BL-S-O4.4_W02
Student opisuje fizjologię wysiłków fizycznych i zna następstwa bezczynności ruchowej organizmu.
BL_1A_W13P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-4
BL_1A_BL-S-O4.4_W03
Student objaśnia przemiany energetyczne zachodzące w organizmie w związku z wysiłkiem fizycznym i zna zdrowotne aspekty wysiłku fizycznego.
BL_1A_W12P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O4.4_U01
Student posiada umiejętność rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową, determinujących zwiększoną wydolnośc fizyczną organzimu.
BL_1A_U06P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-4
BL_1A_BL-S-O4.4_U02
Student posługuje się zasadami zdrowego trybu życia, znając pozytywny wpływ wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów i wydolność fizyczną organizmu.
BL_1A_U20P1A_U01C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1M-3, M-4S-1
BL_1A_BL-S-O4.4_U03
Student potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych (bezczynność ruchowa, aktywność ruchowa) na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych.
BL_1A_U07P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O4.4_K01
Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
BL_1A_K01P1A_K01, P1A_K04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-4
BL_1A_BL-S-O4.4_K02
Student przejawia wysoką wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej związanej z poprawą z usprawnieniem czynności narządów i metabolizmu tkankowego.
BL_1A_K06P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O4.4_W01
Student zna podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i potrafi je klasyfikowac.
2,0Student nie zna podstawowych pojęc wysiłków fizycznych i nie potrafi je sklasyfikowac.
3,0Student zna zaledwie kilka podstawowych pojęc wysiłków fizycznych i niektóre potrafi sklasyfikowac.
3,5Student poprawnie definiuje podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i kilka potrafi sklasyfikowac.
4,0Student dobrze definiuje wszystkie pojęcia wysiłków fizycznych i i potrafi większośc sklasyfikowac.
4,5Student potrafi zdefiniowac wszystkie pojęcia wysiłków fizycznych i dobrze je klasyfikuje.
5,0Student bardzo dobrze zna wszystkie podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i potrafi je wszystkie sklasyfikowac.
BL_1A_BL-S-O4.4_W02
Student opisuje fizjologię wysiłków fizycznych i zna następstwa bezczynności ruchowej organizmu.
2,0Student nie potrafi w najprostrzy sposób opisac fizjologii wysiłków fizycznych i nie zna następstw bezczynności ruchowej organizmu.
3,0Student zaledwie poprawnie opisuje fizjologię wysiłków fizycznych i bezczynności ruchowej organizmu.
3,5Student poprawnie opisuje fizjologię wysiłków fizycznych i bezczynności ruchowej organizmu.
4,0Student dobrze opisuje fizjologię poszczególnych układów organizmu i zna dobrze następstwa bezczynności ruchowej.
4,5Student potrafi efektywnie analizowac wpływ trenningu fizycznego na wysiłkowe zmiany czynności wielu układów organizmu oraz prezentowac fizjologiczne następstwa bezczynności ruchowej i długotrwałego pozostawania w pozycji leżącej.
5,0Student bardzo dobrze opisuje czynniki kształtujace zdolnośc do róznego rodzaju wysiłków, dyskutuje i prezentuje wysiłkowe zmiany wszystkich układów organizmu a także dyskutuje na temat propozycji zwiększenia zdolności do wysiłku w stanie bezczynności ruchowej i długotrwałego pozostawania w pozycji leżącej.
BL_1A_BL-S-O4.4_W03
Student objaśnia przemiany energetyczne zachodzące w organizmie w związku z wysiłkiem fizycznym i zna zdrowotne aspekty wysiłku fizycznego.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób objaśnic przemian energetycznych zachodzących w organizmie w związku z wysiłkiem fizycznym i nie zna zdrowotnych aspektów wysiłku fizycznego.
3,0Student potrafi w niewielkim stopniu przedstawic przemiany energetyczne zachodzące w organizmie w związku z wysiłkiem fizycznym bez umiejętności efektywnej analizy.
3,5Student objaśnia przemiany energetyczne zachodzące w organizmie i potrafi efektywnie je analizowc.
4,0Student zna dobrze źródła energii potrzebnej do pracy mięśni i efektywnie objaśnia metabolizm wysiłkowy organizmu.
4,5Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac i dyskutowac o przemianach energetycznych zachodzących podczas reakcji organizmu na wysiłki fizyczne oraz dyskutuje o zdrowotnych aspektach wysiłku fizycznego.
5,0Student potrafi bardzo dobrze opisac i prezentowac wszystkie przemiany energetyczne zachodzące w organizmie podczas wysiłku fizycznego i prezentuje znaczenie aktywności ruchowej w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O4.4_U01
Student posiada umiejętność rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową, determinujących zwiększoną wydolnośc fizyczną organzimu.
2,0Student nie posiada umiejętności rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową.
3,0Student zaledwie poprawnie posiada umiejetnośc rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie podczas wysiłku fizycznego.
3,5Student poprawnie rozumuje mechanizmy zachodzące w organizmie podczas wysiłku fizycznego.
4,0Student posiada dobrą umiejetnośc rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie podczas wysiłku fizycznego.
4,5Student potrafi wykorzystywac wszystkie zaproponowane w trakcie zajęc narzędzia, i posiada dużą umiejętnośc rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową.
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejetnośc rozumienuia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową, które determinują zwiększoną wydolnośc fizyczną organizmu.
BL_1A_BL-S-O4.4_U02
Student posługuje się zasadami zdrowego trybu życia, znając pozytywny wpływ wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów i wydolność fizyczną organizmu.
2,0Student nie potrafi opisac pozytywnego wpływu wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów i wydolnośc fizyczna organizmu.
3,0Student zaledwie formułuje zasady zdrowego trybu życia i opisuje ogólnie wpływ wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów.
3,5Student potrafi wskazac zastosowanie zasad zdrowego trybu życia i opisuje wpływ wysiłku fizycznego na ogólną wydolnośc fizyczną organizmu.
4,0Student dobrze analizuje i potrafi wskazac pozytywny wpływ zasad zdrowego trybu życia na wydolnośc fizyczną organizmu.
4,5Student dobrze analizuje i potrafi wskazac pozytywny wpływ zasad zdrowego trybu życia oraz wpływ wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów.wydolnośc fizyczną organizmu.
5,0Student dobrze analizuje i potrafi wskazac pozytywny wpływ zasad zdrowego trybu życia oraz wpływ wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów.wydolnośc fizyczną organizmu, potrafi dyskutowac o osiagniętych wynikach pozytywnego wpływu wysiłku fizycznego, a także proponuje modyfikacje w układzie pomiarowym.
BL_1A_BL-S-O4.4_U03
Student potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych (bezczynność ruchowa, aktywność ruchowa) na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych.
2,0Student nie potrafi wskazac wpływu czynników środowiskowych na przebieg procesów w organizmach żywych.
3,0Student zaledwie wskazuje róznice wpływu bezczynności ruchowej i aktywności ruchowej na przebieg procesów fizjologicznych w organizmach żywych.
3,5Student prawidłowo analizuje wpływ bezczynności ruchowej na przebieg procesów fizjologicznych w organizmach żywych.
4,0Student prawidłowo analizuje wpływ bezczynności ruchowej i aktywności ruchowej na przebieg procesów fizjologicznych w organizmach żywych.
4,5Student prawidłowo analizuje wpływ bezczynności ruchowej i aktywności ruchowej na przebieg procesów fizjologicznych w organizmach żywych oraz samodzielnie identyfikowac czynniki potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
5,0Student bardzo dobrze potrafi wykorzytac znajomośc wpływ bezczynności ruchowej i aktywności ruchowej na przebieg procesów fizjologicznych w organizmach żywych oraz samodzielnie identyfikowac czynniki potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O4.4_K01
Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
2,0Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
3,0Student wykazuje w stopniu wystarczająco dostatecznym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
3,5Student wykazuje w stopniu dostatecznym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
4,0Student wykazuje w stopniu wystarczająco dobrym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
4,5Student wykazuje w stopniu dobrym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
BL_1A_BL-S-O4.4_K02
Student przejawia wysoką wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej związanej z poprawą z usprawnieniem czynności narządów i metabolizmu tkankowego.
2,0Student nie przejawia wrażliwości na potrzebę promocji aktywności ruchowej związanej z poprawą z usprawnieniem czynności narządów i metabolizmu tkankowego.
3,0Student przejawia poprawną wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej związanej z poprawą z usprawnieniem czynności narządów i metabolizmu tkankowego.
3,5Student przejawia dostatateczną wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej związanej z poprawą z usprawnieniem czynności narządów i metabolizmu tkankowego.
4,0Student przejawia dość wysoką wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej związanej z poprawą z usprawnieniem czynności narządów i metabolizmu tkankowego.
4,5Student przejawia wysoką wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej związanej z poprawą z usprawnieniem czynności narządów i metabolizmu tkankowego.
5,0Student przejawia bardzo wysoką wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej związanej z poprawą z usprawnieniem czynności narządów i metabolizmu tkankowego.

Literatura podstawowa

  1. Traczyk W.Z.Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001
  2. Górski J., Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Czarkowska-Pączek B., Przybylski J., Zarys fizjologii wysiłku fizycznego., Urban and Partner, Wrocław, 2005
  2. Birch K., MacLaren D., George K., Fizjologia sportu krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Apoptoza a wysiłek fizyczny. Powysiłkowe procesy apoptotyczne w mięśniach szkieletowych i układzie wydalniczym. Mechanizmy prowadzące do wytwarzania reaktywnych form tlenu podczas wysiłku fizycznego.3
T-A-2Fizjologia bezczynności ruchowej. Zmniejszenie wydolności fizycznej. Upośledzenie tolerancji glukozy i interakcje hormonalne.2
T-A-3Białkowe markery przyczyn i powikłań nadciśnienia tętniczego (angiotensynogen, renina, angiotensyny, enzym konwertujący angiotensynę I, bradykinina, śródbłonkowy czynnik hiperpolaryzujący, przedsionkowy czynik natriuretyczny - marker niewydolności lewokomorowej, mózgowy czynnik natriuretyczny - marker przeciążenia serca).2
T-A-4Nietolerancja ortostatyczna. Wpływ bezczynności ruchowej na metabolizm wapnia. Wysiłki fizyczne a choroby wewnętrzne. Wpływ starzenia na zdolność wysiłkową.2
T-A-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Wysiłki fizyczne granice przystosowania. Organizacja czynnościowa układu ruchu. Lokomocja: Biomechanika. Nerwowa kontrola motoryki. Energetyka pracy mięsni i metabolizm wysiłkowy z uwzględnieniem czasu trwania wysiłku. Metabolizm powysiłkowy.2
T-W-2Pobieranie tlenu w czasie wysiłku. Zmiany czynności układu oddechowego, krążenia, czynności układu wydzielania wewnętrznego podczas wysiłku fizycznego. Termoregulacja w wysiłku fizycznym. Zmiany objętości i składu krwi podczas wysiłków fizycznych. Wydolność fizyczna i tolerancja wysiłkowa.2
T-W-3Fizjologia wysiłków fizycznych. Fizjologiczne następstwa bezczynności ruchowej i długotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Adaptacja do zmiennych warunków środowiska naturalnego. Białka strukturalne kardiomocytów jako wskaźniki wczesnego, ostrego niedokrwienia mięśnia sercowego. Markery białkowe wczesnego zawału mięśnia sercowego (sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina C, troponina I, ATP-aza, enzym konwrtujący angiotensynę, TGF-β i in.). Markery późnego niedokrwienia serca (dehydrogenaza mleczanowa - LDH, dehydrogenaza α-hydroksymaślanowa - HBDH, aminotransferaza asparaginianowa – AspAT). Markery reperfuzji (mioglobina, sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina T, troponina I).3
T-W-4Trening fizyczny i procesy adaptacyjne. Znaczenie wydolności fizycznej jako czynnika kształtującego zdolności adaptacyjne do zmiennych warunków życia. Testy wysiłkowe stosowane do oceny wydolności fizycznej i tolerancji wysiłkowej.2
T-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.10
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O4.4_W01Student zna podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i potrafi je klasyfikowac.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
BL_1A_W12ma znajomość anatomicznych i fizjologicznych przystosowań organizmów żywych lub biocenoz do środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą na temat adaptacji do wysiłku, czyli zmian w strukturze i funkcji róznych narządów rozwijajacych się w procesie wysiłku fizycznego.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Wysiłki fizyczne granice przystosowania. Organizacja czynnościowa układu ruchu. Lokomocja: Biomechanika. Nerwowa kontrola motoryki. Energetyka pracy mięsni i metabolizm wysiłkowy z uwzględnieniem czasu trwania wysiłku. Metabolizm powysiłkowy.
T-W-2Pobieranie tlenu w czasie wysiłku. Zmiany czynności układu oddechowego, krążenia, czynności układu wydzielania wewnętrznego podczas wysiłku fizycznego. Termoregulacja w wysiłku fizycznym. Zmiany objętości i składu krwi podczas wysiłków fizycznych. Wydolność fizyczna i tolerancja wysiłkowa.
T-W-4Trening fizyczny i procesy adaptacyjne. Znaczenie wydolności fizycznej jako czynnika kształtującego zdolności adaptacyjne do zmiennych warunków życia. Testy wysiłkowe stosowane do oceny wydolności fizycznej i tolerancji wysiłkowej.
T-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
T-W-3Fizjologia wysiłków fizycznych. Fizjologiczne następstwa bezczynności ruchowej i długotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Adaptacja do zmiennych warunków środowiska naturalnego. Białka strukturalne kardiomocytów jako wskaźniki wczesnego, ostrego niedokrwienia mięśnia sercowego. Markery białkowe wczesnego zawału mięśnia sercowego (sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina C, troponina I, ATP-aza, enzym konwrtujący angiotensynę, TGF-β i in.). Markery późnego niedokrwienia serca (dehydrogenaza mleczanowa - LDH, dehydrogenaza α-hydroksymaślanowa - HBDH, aminotransferaza asparaginianowa – AspAT). Markery reperfuzji (mioglobina, sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina T, troponina I).
T-A-2Fizjologia bezczynności ruchowej. Zmniejszenie wydolności fizycznej. Upośledzenie tolerancji glukozy i interakcje hormonalne.
T-A-3Białkowe markery przyczyn i powikłań nadciśnienia tętniczego (angiotensynogen, renina, angiotensyny, enzym konwertujący angiotensynę I, bradykinina, śródbłonkowy czynnik hiperpolaryzujący, przedsionkowy czynik natriuretyczny - marker niewydolności lewokomorowej, mózgowy czynnik natriuretyczny - marker przeciążenia serca).
T-A-4Nietolerancja ortostatyczna. Wpływ bezczynności ruchowej na metabolizm wapnia. Wysiłki fizyczne a choroby wewnętrzne. Wpływ starzenia na zdolność wysiłkową.
T-A-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych.
T-A-1Apoptoza a wysiłek fizyczny. Powysiłkowe procesy apoptotyczne w mięśniach szkieletowych i układzie wydalniczym. Mechanizmy prowadzące do wytwarzania reaktywnych form tlenu podczas wysiłku fizycznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęc wysiłków fizycznych i nie potrafi je sklasyfikowac.
3,0Student zna zaledwie kilka podstawowych pojęc wysiłków fizycznych i niektóre potrafi sklasyfikowac.
3,5Student poprawnie definiuje podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i kilka potrafi sklasyfikowac.
4,0Student dobrze definiuje wszystkie pojęcia wysiłków fizycznych i i potrafi większośc sklasyfikowac.
4,5Student potrafi zdefiniowac wszystkie pojęcia wysiłków fizycznych i dobrze je klasyfikuje.
5,0Student bardzo dobrze zna wszystkie podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i potrafi je wszystkie sklasyfikowac.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O4.4_W02Student opisuje fizjologię wysiłków fizycznych i zna następstwa bezczynności ruchowej organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W13zna podstawowe procesy, rozłożone w czasie i w różnych środowiskach, prowadzące do przekształcania się cech i właściwości organizmów żywych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w organizmie związanymi z niedoborem aktywności ruchowej oraz profilaktycznym znaczeniu wysiłku i trenningu na fizjologię organizmu.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Wysiłki fizyczne granice przystosowania. Organizacja czynnościowa układu ruchu. Lokomocja: Biomechanika. Nerwowa kontrola motoryki. Energetyka pracy mięsni i metabolizm wysiłkowy z uwzględnieniem czasu trwania wysiłku. Metabolizm powysiłkowy.
T-W-2Pobieranie tlenu w czasie wysiłku. Zmiany czynności układu oddechowego, krążenia, czynności układu wydzielania wewnętrznego podczas wysiłku fizycznego. Termoregulacja w wysiłku fizycznym. Zmiany objętości i składu krwi podczas wysiłków fizycznych. Wydolność fizyczna i tolerancja wysiłkowa.
T-W-4Trening fizyczny i procesy adaptacyjne. Znaczenie wydolności fizycznej jako czynnika kształtującego zdolności adaptacyjne do zmiennych warunków życia. Testy wysiłkowe stosowane do oceny wydolności fizycznej i tolerancji wysiłkowej.
T-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
T-W-3Fizjologia wysiłków fizycznych. Fizjologiczne następstwa bezczynności ruchowej i długotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Adaptacja do zmiennych warunków środowiska naturalnego. Białka strukturalne kardiomocytów jako wskaźniki wczesnego, ostrego niedokrwienia mięśnia sercowego. Markery białkowe wczesnego zawału mięśnia sercowego (sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina C, troponina I, ATP-aza, enzym konwrtujący angiotensynę, TGF-β i in.). Markery późnego niedokrwienia serca (dehydrogenaza mleczanowa - LDH, dehydrogenaza α-hydroksymaślanowa - HBDH, aminotransferaza asparaginianowa – AspAT). Markery reperfuzji (mioglobina, sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina T, troponina I).
T-A-2Fizjologia bezczynności ruchowej. Zmniejszenie wydolności fizycznej. Upośledzenie tolerancji glukozy i interakcje hormonalne.
T-A-3Białkowe markery przyczyn i powikłań nadciśnienia tętniczego (angiotensynogen, renina, angiotensyny, enzym konwertujący angiotensynę I, bradykinina, śródbłonkowy czynnik hiperpolaryzujący, przedsionkowy czynik natriuretyczny - marker niewydolności lewokomorowej, mózgowy czynnik natriuretyczny - marker przeciążenia serca).
T-A-4Nietolerancja ortostatyczna. Wpływ bezczynności ruchowej na metabolizm wapnia. Wysiłki fizyczne a choroby wewnętrzne. Wpływ starzenia na zdolność wysiłkową.
T-A-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych.
T-A-1Apoptoza a wysiłek fizyczny. Powysiłkowe procesy apoptotyczne w mięśniach szkieletowych i układzie wydalniczym. Mechanizmy prowadzące do wytwarzania reaktywnych form tlenu podczas wysiłku fizycznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostrzy sposób opisac fizjologii wysiłków fizycznych i nie zna następstw bezczynności ruchowej organizmu.
3,0Student zaledwie poprawnie opisuje fizjologię wysiłków fizycznych i bezczynności ruchowej organizmu.
3,5Student poprawnie opisuje fizjologię wysiłków fizycznych i bezczynności ruchowej organizmu.
4,0Student dobrze opisuje fizjologię poszczególnych układów organizmu i zna dobrze następstwa bezczynności ruchowej.
4,5Student potrafi efektywnie analizowac wpływ trenningu fizycznego na wysiłkowe zmiany czynności wielu układów organizmu oraz prezentowac fizjologiczne następstwa bezczynności ruchowej i długotrwałego pozostawania w pozycji leżącej.
5,0Student bardzo dobrze opisuje czynniki kształtujace zdolnośc do róznego rodzaju wysiłków, dyskutuje i prezentuje wysiłkowe zmiany wszystkich układów organizmu a także dyskutuje na temat propozycji zwiększenia zdolności do wysiłku w stanie bezczynności ruchowej i długotrwałego pozostawania w pozycji leżącej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O4.4_W03Student objaśnia przemiany energetyczne zachodzące w organizmie w związku z wysiłkiem fizycznym i zna zdrowotne aspekty wysiłku fizycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W12ma znajomość anatomicznych i fizjologicznych przystosowań organizmów żywych lub biocenoz do środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą na temat adaptacji do wysiłku, czyli zmian w strukturze i funkcji róznych narządów rozwijajacych się w procesie wysiłku fizycznego.
C-2Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w organizmie związanymi z niedoborem aktywności ruchowej oraz profilaktycznym znaczeniu wysiłku i trenningu na fizjologię organizmu.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Wysiłki fizyczne granice przystosowania. Organizacja czynnościowa układu ruchu. Lokomocja: Biomechanika. Nerwowa kontrola motoryki. Energetyka pracy mięsni i metabolizm wysiłkowy z uwzględnieniem czasu trwania wysiłku. Metabolizm powysiłkowy.
T-W-2Pobieranie tlenu w czasie wysiłku. Zmiany czynności układu oddechowego, krążenia, czynności układu wydzielania wewnętrznego podczas wysiłku fizycznego. Termoregulacja w wysiłku fizycznym. Zmiany objętości i składu krwi podczas wysiłków fizycznych. Wydolność fizyczna i tolerancja wysiłkowa.
T-W-4Trening fizyczny i procesy adaptacyjne. Znaczenie wydolności fizycznej jako czynnika kształtującego zdolności adaptacyjne do zmiennych warunków życia. Testy wysiłkowe stosowane do oceny wydolności fizycznej i tolerancji wysiłkowej.
T-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
T-W-3Fizjologia wysiłków fizycznych. Fizjologiczne następstwa bezczynności ruchowej i długotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Adaptacja do zmiennych warunków środowiska naturalnego. Białka strukturalne kardiomocytów jako wskaźniki wczesnego, ostrego niedokrwienia mięśnia sercowego. Markery białkowe wczesnego zawału mięśnia sercowego (sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina C, troponina I, ATP-aza, enzym konwrtujący angiotensynę, TGF-β i in.). Markery późnego niedokrwienia serca (dehydrogenaza mleczanowa - LDH, dehydrogenaza α-hydroksymaślanowa - HBDH, aminotransferaza asparaginianowa – AspAT). Markery reperfuzji (mioglobina, sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina T, troponina I).
T-A-2Fizjologia bezczynności ruchowej. Zmniejszenie wydolności fizycznej. Upośledzenie tolerancji glukozy i interakcje hormonalne.
T-A-3Białkowe markery przyczyn i powikłań nadciśnienia tętniczego (angiotensynogen, renina, angiotensyny, enzym konwertujący angiotensynę I, bradykinina, śródbłonkowy czynnik hiperpolaryzujący, przedsionkowy czynik natriuretyczny - marker niewydolności lewokomorowej, mózgowy czynnik natriuretyczny - marker przeciążenia serca).
T-A-4Nietolerancja ortostatyczna. Wpływ bezczynności ruchowej na metabolizm wapnia. Wysiłki fizyczne a choroby wewnętrzne. Wpływ starzenia na zdolność wysiłkową.
T-A-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych.
T-A-1Apoptoza a wysiłek fizyczny. Powysiłkowe procesy apoptotyczne w mięśniach szkieletowych i układzie wydalniczym. Mechanizmy prowadzące do wytwarzania reaktywnych form tlenu podczas wysiłku fizycznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób objaśnic przemian energetycznych zachodzących w organizmie w związku z wysiłkiem fizycznym i nie zna zdrowotnych aspektów wysiłku fizycznego.
3,0Student potrafi w niewielkim stopniu przedstawic przemiany energetyczne zachodzące w organizmie w związku z wysiłkiem fizycznym bez umiejętności efektywnej analizy.
3,5Student objaśnia przemiany energetyczne zachodzące w organizmie i potrafi efektywnie je analizowc.
4,0Student zna dobrze źródła energii potrzebnej do pracy mięśni i efektywnie objaśnia metabolizm wysiłkowy organizmu.
4,5Student potrafi efektywnie prezentowac, analizowac i dyskutowac o przemianach energetycznych zachodzących podczas reakcji organizmu na wysiłki fizyczne oraz dyskutuje o zdrowotnych aspektach wysiłku fizycznego.
5,0Student potrafi bardzo dobrze opisac i prezentowac wszystkie przemiany energetyczne zachodzące w organizmie podczas wysiłku fizycznego i prezentuje znaczenie aktywności ruchowej w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O4.4_U01Student posiada umiejętność rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową, determinujących zwiększoną wydolnośc fizyczną organzimu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U06posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii molekularnej, inżynierii genetycznej, potrafi określić obszary, w których wykorzystuje się techniki molekularne; potrafi przeprowadzić proste analizy molekularne pod opieką prowadzącego; posiada umiejętności analizy i interpretacji wyników;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą na temat adaptacji do wysiłku, czyli zmian w strukturze i funkcji róznych narządów rozwijajacych się w procesie wysiłku fizycznego.
C-2Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w organizmie związanymi z niedoborem aktywności ruchowej oraz profilaktycznym znaczeniu wysiłku i trenningu na fizjologię organizmu.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Wysiłki fizyczne granice przystosowania. Organizacja czynnościowa układu ruchu. Lokomocja: Biomechanika. Nerwowa kontrola motoryki. Energetyka pracy mięsni i metabolizm wysiłkowy z uwzględnieniem czasu trwania wysiłku. Metabolizm powysiłkowy.
T-W-2Pobieranie tlenu w czasie wysiłku. Zmiany czynności układu oddechowego, krążenia, czynności układu wydzielania wewnętrznego podczas wysiłku fizycznego. Termoregulacja w wysiłku fizycznym. Zmiany objętości i składu krwi podczas wysiłków fizycznych. Wydolność fizyczna i tolerancja wysiłkowa.
T-W-4Trening fizyczny i procesy adaptacyjne. Znaczenie wydolności fizycznej jako czynnika kształtującego zdolności adaptacyjne do zmiennych warunków życia. Testy wysiłkowe stosowane do oceny wydolności fizycznej i tolerancji wysiłkowej.
T-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
T-W-3Fizjologia wysiłków fizycznych. Fizjologiczne następstwa bezczynności ruchowej i długotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Adaptacja do zmiennych warunków środowiska naturalnego. Białka strukturalne kardiomocytów jako wskaźniki wczesnego, ostrego niedokrwienia mięśnia sercowego. Markery białkowe wczesnego zawału mięśnia sercowego (sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina C, troponina I, ATP-aza, enzym konwrtujący angiotensynę, TGF-β i in.). Markery późnego niedokrwienia serca (dehydrogenaza mleczanowa - LDH, dehydrogenaza α-hydroksymaślanowa - HBDH, aminotransferaza asparaginianowa – AspAT). Markery reperfuzji (mioglobina, sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina T, troponina I).
T-A-2Fizjologia bezczynności ruchowej. Zmniejszenie wydolności fizycznej. Upośledzenie tolerancji glukozy i interakcje hormonalne.
T-A-3Białkowe markery przyczyn i powikłań nadciśnienia tętniczego (angiotensynogen, renina, angiotensyny, enzym konwertujący angiotensynę I, bradykinina, śródbłonkowy czynnik hiperpolaryzujący, przedsionkowy czynik natriuretyczny - marker niewydolności lewokomorowej, mózgowy czynnik natriuretyczny - marker przeciążenia serca).
T-A-4Nietolerancja ortostatyczna. Wpływ bezczynności ruchowej na metabolizm wapnia. Wysiłki fizyczne a choroby wewnętrzne. Wpływ starzenia na zdolność wysiłkową.
T-A-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych.
T-A-1Apoptoza a wysiłek fizyczny. Powysiłkowe procesy apoptotyczne w mięśniach szkieletowych i układzie wydalniczym. Mechanizmy prowadzące do wytwarzania reaktywnych form tlenu podczas wysiłku fizycznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową.
3,0Student zaledwie poprawnie posiada umiejetnośc rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie podczas wysiłku fizycznego.
3,5Student poprawnie rozumuje mechanizmy zachodzące w organizmie podczas wysiłku fizycznego.
4,0Student posiada dobrą umiejetnośc rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie podczas wysiłku fizycznego.
4,5Student potrafi wykorzystywac wszystkie zaproponowane w trakcie zajęc narzędzia, i posiada dużą umiejętnośc rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową.
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejetnośc rozumienuia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową, które determinują zwiększoną wydolnośc fizyczną organizmu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O4.4_U02Student posługuje się zasadami zdrowego trybu życia, znając pozytywny wpływ wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów i wydolność fizyczną organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U20posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą na temat adaptacji do wysiłku, czyli zmian w strukturze i funkcji róznych narządów rozwijajacych się w procesie wysiłku fizycznego.
C-2Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w organizmie związanymi z niedoborem aktywności ruchowej oraz profilaktycznym znaczeniu wysiłku i trenningu na fizjologię organizmu.
Treści programoweT-A-2Fizjologia bezczynności ruchowej. Zmniejszenie wydolności fizycznej. Upośledzenie tolerancji glukozy i interakcje hormonalne.
T-A-3Białkowe markery przyczyn i powikłań nadciśnienia tętniczego (angiotensynogen, renina, angiotensyny, enzym konwertujący angiotensynę I, bradykinina, śródbłonkowy czynnik hiperpolaryzujący, przedsionkowy czynik natriuretyczny - marker niewydolności lewokomorowej, mózgowy czynnik natriuretyczny - marker przeciążenia serca).
T-A-4Nietolerancja ortostatyczna. Wpływ bezczynności ruchowej na metabolizm wapnia. Wysiłki fizyczne a choroby wewnętrzne. Wpływ starzenia na zdolność wysiłkową.
T-A-1Apoptoza a wysiłek fizyczny. Powysiłkowe procesy apoptotyczne w mięśniach szkieletowych i układzie wydalniczym. Mechanizmy prowadzące do wytwarzania reaktywnych form tlenu podczas wysiłku fizycznego.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisac pozytywnego wpływu wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów i wydolnośc fizyczna organizmu.
3,0Student zaledwie formułuje zasady zdrowego trybu życia i opisuje ogólnie wpływ wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów.
3,5Student potrafi wskazac zastosowanie zasad zdrowego trybu życia i opisuje wpływ wysiłku fizycznego na ogólną wydolnośc fizyczną organizmu.
4,0Student dobrze analizuje i potrafi wskazac pozytywny wpływ zasad zdrowego trybu życia na wydolnośc fizyczną organizmu.
4,5Student dobrze analizuje i potrafi wskazac pozytywny wpływ zasad zdrowego trybu życia oraz wpływ wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów.wydolnośc fizyczną organizmu.
5,0Student dobrze analizuje i potrafi wskazac pozytywny wpływ zasad zdrowego trybu życia oraz wpływ wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów.wydolnośc fizyczną organizmu, potrafi dyskutowac o osiagniętych wynikach pozytywnego wpływu wysiłku fizycznego, a także proponuje modyfikacje w układzie pomiarowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O4.4_U03Student potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych (bezczynność ruchowa, aktywność ruchowa) na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą na temat adaptacji do wysiłku, czyli zmian w strukturze i funkcji róznych narządów rozwijajacych się w procesie wysiłku fizycznego.
C-2Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w organizmie związanymi z niedoborem aktywności ruchowej oraz profilaktycznym znaczeniu wysiłku i trenningu na fizjologię organizmu.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Wysiłki fizyczne granice przystosowania. Organizacja czynnościowa układu ruchu. Lokomocja: Biomechanika. Nerwowa kontrola motoryki. Energetyka pracy mięsni i metabolizm wysiłkowy z uwzględnieniem czasu trwania wysiłku. Metabolizm powysiłkowy.
T-W-2Pobieranie tlenu w czasie wysiłku. Zmiany czynności układu oddechowego, krążenia, czynności układu wydzielania wewnętrznego podczas wysiłku fizycznego. Termoregulacja w wysiłku fizycznym. Zmiany objętości i składu krwi podczas wysiłków fizycznych. Wydolność fizyczna i tolerancja wysiłkowa.
T-W-4Trening fizyczny i procesy adaptacyjne. Znaczenie wydolności fizycznej jako czynnika kształtującego zdolności adaptacyjne do zmiennych warunków życia. Testy wysiłkowe stosowane do oceny wydolności fizycznej i tolerancji wysiłkowej.
T-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
T-W-3Fizjologia wysiłków fizycznych. Fizjologiczne następstwa bezczynności ruchowej i długotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Adaptacja do zmiennych warunków środowiska naturalnego. Białka strukturalne kardiomocytów jako wskaźniki wczesnego, ostrego niedokrwienia mięśnia sercowego. Markery białkowe wczesnego zawału mięśnia sercowego (sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina C, troponina I, ATP-aza, enzym konwrtujący angiotensynę, TGF-β i in.). Markery późnego niedokrwienia serca (dehydrogenaza mleczanowa - LDH, dehydrogenaza α-hydroksymaślanowa - HBDH, aminotransferaza asparaginianowa – AspAT). Markery reperfuzji (mioglobina, sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina T, troponina I).
T-A-2Fizjologia bezczynności ruchowej. Zmniejszenie wydolności fizycznej. Upośledzenie tolerancji glukozy i interakcje hormonalne.
T-A-3Białkowe markery przyczyn i powikłań nadciśnienia tętniczego (angiotensynogen, renina, angiotensyny, enzym konwertujący angiotensynę I, bradykinina, śródbłonkowy czynnik hiperpolaryzujący, przedsionkowy czynik natriuretyczny - marker niewydolności lewokomorowej, mózgowy czynnik natriuretyczny - marker przeciążenia serca).
T-A-4Nietolerancja ortostatyczna. Wpływ bezczynności ruchowej na metabolizm wapnia. Wysiłki fizyczne a choroby wewnętrzne. Wpływ starzenia na zdolność wysiłkową.
T-A-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych.
T-A-1Apoptoza a wysiłek fizyczny. Powysiłkowe procesy apoptotyczne w mięśniach szkieletowych i układzie wydalniczym. Mechanizmy prowadzące do wytwarzania reaktywnych form tlenu podczas wysiłku fizycznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazac wpływu czynników środowiskowych na przebieg procesów w organizmach żywych.
3,0Student zaledwie wskazuje róznice wpływu bezczynności ruchowej i aktywności ruchowej na przebieg procesów fizjologicznych w organizmach żywych.
3,5Student prawidłowo analizuje wpływ bezczynności ruchowej na przebieg procesów fizjologicznych w organizmach żywych.
4,0Student prawidłowo analizuje wpływ bezczynności ruchowej i aktywności ruchowej na przebieg procesów fizjologicznych w organizmach żywych.
4,5Student prawidłowo analizuje wpływ bezczynności ruchowej i aktywności ruchowej na przebieg procesów fizjologicznych w organizmach żywych oraz samodzielnie identyfikowac czynniki potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
5,0Student bardzo dobrze potrafi wykorzytac znajomośc wpływ bezczynności ruchowej i aktywności ruchowej na przebieg procesów fizjologicznych w organizmach żywych oraz samodzielnie identyfikowac czynniki potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O4.4_K01Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą na temat adaptacji do wysiłku, czyli zmian w strukturze i funkcji róznych narządów rozwijajacych się w procesie wysiłku fizycznego.
C-2Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w organizmie związanymi z niedoborem aktywności ruchowej oraz profilaktycznym znaczeniu wysiłku i trenningu na fizjologię organizmu.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Wysiłki fizyczne granice przystosowania. Organizacja czynnościowa układu ruchu. Lokomocja: Biomechanika. Nerwowa kontrola motoryki. Energetyka pracy mięsni i metabolizm wysiłkowy z uwzględnieniem czasu trwania wysiłku. Metabolizm powysiłkowy.
T-W-2Pobieranie tlenu w czasie wysiłku. Zmiany czynności układu oddechowego, krążenia, czynności układu wydzielania wewnętrznego podczas wysiłku fizycznego. Termoregulacja w wysiłku fizycznym. Zmiany objętości i składu krwi podczas wysiłków fizycznych. Wydolność fizyczna i tolerancja wysiłkowa.
T-W-4Trening fizyczny i procesy adaptacyjne. Znaczenie wydolności fizycznej jako czynnika kształtującego zdolności adaptacyjne do zmiennych warunków życia. Testy wysiłkowe stosowane do oceny wydolności fizycznej i tolerancji wysiłkowej.
T-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
T-W-3Fizjologia wysiłków fizycznych. Fizjologiczne następstwa bezczynności ruchowej i długotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Adaptacja do zmiennych warunków środowiska naturalnego. Białka strukturalne kardiomocytów jako wskaźniki wczesnego, ostrego niedokrwienia mięśnia sercowego. Markery białkowe wczesnego zawału mięśnia sercowego (sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina C, troponina I, ATP-aza, enzym konwrtujący angiotensynę, TGF-β i in.). Markery późnego niedokrwienia serca (dehydrogenaza mleczanowa - LDH, dehydrogenaza α-hydroksymaślanowa - HBDH, aminotransferaza asparaginianowa – AspAT). Markery reperfuzji (mioglobina, sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina T, troponina I).
T-A-2Fizjologia bezczynności ruchowej. Zmniejszenie wydolności fizycznej. Upośledzenie tolerancji glukozy i interakcje hormonalne.
T-A-3Białkowe markery przyczyn i powikłań nadciśnienia tętniczego (angiotensynogen, renina, angiotensyny, enzym konwertujący angiotensynę I, bradykinina, śródbłonkowy czynnik hiperpolaryzujący, przedsionkowy czynik natriuretyczny - marker niewydolności lewokomorowej, mózgowy czynnik natriuretyczny - marker przeciążenia serca).
T-A-4Nietolerancja ortostatyczna. Wpływ bezczynności ruchowej na metabolizm wapnia. Wysiłki fizyczne a choroby wewnętrzne. Wpływ starzenia na zdolność wysiłkową.
T-A-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych.
T-A-1Apoptoza a wysiłek fizyczny. Powysiłkowe procesy apoptotyczne w mięśniach szkieletowych i układzie wydalniczym. Mechanizmy prowadzące do wytwarzania reaktywnych form tlenu podczas wysiłku fizycznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
3,0Student wykazuje w stopniu wystarczająco dostatecznym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
3,5Student wykazuje w stopniu dostatecznym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
4,0Student wykazuje w stopniu wystarczająco dobrym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
4,5Student wykazuje w stopniu dobrym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O4.4_K02Student przejawia wysoką wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej związanej z poprawą z usprawnieniem czynności narządów i metabolizmu tkankowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą na temat adaptacji do wysiłku, czyli zmian w strukturze i funkcji róznych narządów rozwijajacych się w procesie wysiłku fizycznego.
C-2Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w organizmie związanymi z niedoborem aktywności ruchowej oraz profilaktycznym znaczeniu wysiłku i trenningu na fizjologię organizmu.
Treści programoweT-A-2Fizjologia bezczynności ruchowej. Zmniejszenie wydolności fizycznej. Upośledzenie tolerancji glukozy i interakcje hormonalne.
T-A-3Białkowe markery przyczyn i powikłań nadciśnienia tętniczego (angiotensynogen, renina, angiotensyny, enzym konwertujący angiotensynę I, bradykinina, śródbłonkowy czynnik hiperpolaryzujący, przedsionkowy czynik natriuretyczny - marker niewydolności lewokomorowej, mózgowy czynnik natriuretyczny - marker przeciążenia serca).
T-A-4Nietolerancja ortostatyczna. Wpływ bezczynności ruchowej na metabolizm wapnia. Wysiłki fizyczne a choroby wewnętrzne. Wpływ starzenia na zdolność wysiłkową.
T-A-1Apoptoza a wysiłek fizyczny. Powysiłkowe procesy apoptotyczne w mięśniach szkieletowych i układzie wydalniczym. Mechanizmy prowadzące do wytwarzania reaktywnych form tlenu podczas wysiłku fizycznego.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia wrażliwości na potrzebę promocji aktywności ruchowej związanej z poprawą z usprawnieniem czynności narządów i metabolizmu tkankowego.
3,0Student przejawia poprawną wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej związanej z poprawą z usprawnieniem czynności narządów i metabolizmu tkankowego.
3,5Student przejawia dostatateczną wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej związanej z poprawą z usprawnieniem czynności narządów i metabolizmu tkankowego.
4,0Student przejawia dość wysoką wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej związanej z poprawą z usprawnieniem czynności narządów i metabolizmu tkankowego.
4,5Student przejawia wysoką wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej związanej z poprawą z usprawnieniem czynności narządów i metabolizmu tkankowego.
5,0Student przejawia bardzo wysoką wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej związanej z poprawą z usprawnieniem czynności narządów i metabolizmu tkankowego.