Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona środowiska
Specjalność Biologia ogólna
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 20 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenów z głównymi czynnikami zanieczyszczającymi środowisko, ze wskazaniem ich źródeł
C-2zapoznanie studentów z metodami i sposobami ochrony określonych elementów środowiska
C-3wykształcenie umiejętności identyfikowania źródeł emisji zanieczyszczeń i przewidywania zagrożeń wynikających z określonej działalności człowieka
C-4zapoznanie studentów z podstawowymi polskimi aktami prawnymi regulującymi ochronę środowiska i systemem ochrony środowiska w Polsce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cel i zakres ochrony środowiska.2
T-A-2Podstawowe metody redukcji zanieczyszczenia powietrza i gazów odlotowych.2
T-A-3Oddziaływanie autostrat na środowisko.2
T-A-4Odnawialne źródła energii - porównanie wykorzystania w Polsce i na świecie.2
T-A-5Klasyfikacja wód powierzchniowych. Oznaczenie wskaźników jakości wybranej wody powierzchniowej i określenie jej klasy czystości.2
T-A-6Najważniejsze zagrożenia związane ze współczesnym kryzysem ekologicznym. Wpływ fizycznych i chemicznych zmian środowiskowych na zdrowie ludzi i zwierząt oraz żywność pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.2
T-A-7Proekologiczne działania wybranych zakładów przemysłowych znajdujących się na terenie województwa zachodniopomorskiego.3
15
wykłady
T-W-1Rolnicze i pozarolnicze zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Globalne skutki zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego.2
T-W-2Zagrożenia i ochrona gleb. Rekultywacja gleb.2
T-W-3Zagrożenia środowiska wynikające z gospodarczej działalnosci człowieka.2
T-W-4System ochrony środowiska i jego monitoringu. Sposoby udostępniania informacji o stanie środowiska.2
T-W-5Kształtowanie i cele edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa1
T-W-6Odpowiedzialnosć cywilna i karna w ochronie środowiska.1
T-W-7Gospodarka odpadami.2
T-W-8Stan środowiska wodnego i jego ochrona.3
T-W-9Formalno-prawne apsekty ochrony środowiska (przedsięwzięcia, instalacje, zastosowanie najlepszych odtsępnych technik-BAT).3
T-W-10Zadania środowiskowe realizowane przez podmioty korzystające ze środowiska.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielne studiowanie zagadnień związanych z ochroną środowiska5
A-A-3przygotowanie się studenta do kolokwiów10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury z zakresu ochrony środowiska5
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny (z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej), pogadanka
M-2wykład konwersatoryjny
M-3Sesje rozwiązywania problemu. Praca w grupach.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z części wykładowej stanowi średnią arytmetyczną z 2 ocen cząstkowych (formujących). Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie 2 pozytywnych ocen cząstkowych.
S-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-4Ocena formująca: ocena aktywności i postawy względem omawianych zagadnień

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C20_W01
wymienia dominujące czynniki zanieczyszczające poszczególne elementy środowiska, identyfikuje ich źródła oraz opisuje zagrożenia w skali lokalnej i globalnej
BL_1A_W13, BL_1A_W14, BL_1A_W18P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08C-3, C-1T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1
BL_1A_BL-S-C20_W02
zna i tłumaczy zadania monitoringu środowiska i sposoby udostępniania informacji o stanie środowska
BL_1A_W18P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05C-4T-W-4, T-W-9M-1S-1
BL_1A_BL-S-C20_W03
wskazuje podstawowe akty prawne regulujące różne aspekty ochrony środowiska w Polsce
BL_1A_W18P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05C-4T-W-6, T-W-9M-1S-1
BL_1A_BL-S-C20_W04
opisuje sposoby i metody ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia
BL_1A_W18P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05C-2T-A-4, T-A-7, T-A-2, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C20_U01
przewiduje skutki oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska
BL_1A_U16P1A_U01, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U09, P1A_U10, P1A_U11C-3T-A-6, T-W-3M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C20_K01
jest świadomomy wpływu działaności czlowieka na stan środowiska przyrodniczego oraz rozumie potrzebę edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa
BL_1A_K06, BL_1A_K07P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06, P1A_K08C-1T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-6, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C20_W01
wymienia dominujące czynniki zanieczyszczające poszczególne elementy środowiska, identyfikuje ich źródła oraz opisuje zagrożenia w skali lokalnej i globalnej
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić dominujące czynniki zanieczyszczające określone elementy środowiska. Wskazując źródła określonych zanieczyszczeń popełnia mało znaczące błędy. Wskazuje podstawowe zagrożenia lokalne i globalne wynikajacych z zanieczyszczenia środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_BL-S-C20_W02
zna i tłumaczy zadania monitoringu środowiska i sposoby udostępniania informacji o stanie środowska
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe zadania monitoringu środowiska. Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia. Podczas wyrażania wiedzy popełnia mało znaczące błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_BL-S-C20_W03
wskazuje podstawowe akty prawne regulujące różne aspekty ochrony środowiska w Polsce
2,0
3,0Student wymienia najważniejsze akty prawne regulujące różne aspekty ochrony środowiska w Polsce.
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_BL-S-C20_W04
opisuje sposoby i metody ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia
2,0
3,0Student opisuje podstawowe sposoby i metody ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia mało znaczące błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C20_U01
przewiduje skutki oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska
2,0
3,0Student przewiduje skutki oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska. Wykazuje się małą samodzielnością i zainteresowaniem poruszanymi zagadnieniami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C20_K01
jest świadomomy wpływu działaności czlowieka na stan środowiska przyrodniczego oraz rozumie potrzebę edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa
2,0
3,0Student jest w niewielkim stopniu świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Nie rozumie potrzeby i znaczenia edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa, 2004
  2. Górka K., Ochrona środowiska, PWE, Warszawa, 2001
  3. Manahan S.E., Toksykologia środowiska, PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Małachowski K., Gospodarka a środowisko i ekologia, Wyd. Cedewu, Warszawa, 2008
  2. Siemiński M., środowiskowe zagrozenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cel i zakres ochrony środowiska.2
T-A-2Podstawowe metody redukcji zanieczyszczenia powietrza i gazów odlotowych.2
T-A-3Oddziaływanie autostrat na środowisko.2
T-A-4Odnawialne źródła energii - porównanie wykorzystania w Polsce i na świecie.2
T-A-5Klasyfikacja wód powierzchniowych. Oznaczenie wskaźników jakości wybranej wody powierzchniowej i określenie jej klasy czystości.2
T-A-6Najważniejsze zagrożenia związane ze współczesnym kryzysem ekologicznym. Wpływ fizycznych i chemicznych zmian środowiskowych na zdrowie ludzi i zwierząt oraz żywność pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.2
T-A-7Proekologiczne działania wybranych zakładów przemysłowych znajdujących się na terenie województwa zachodniopomorskiego.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rolnicze i pozarolnicze zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Globalne skutki zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego.2
T-W-2Zagrożenia i ochrona gleb. Rekultywacja gleb.2
T-W-3Zagrożenia środowiska wynikające z gospodarczej działalnosci człowieka.2
T-W-4System ochrony środowiska i jego monitoringu. Sposoby udostępniania informacji o stanie środowiska.2
T-W-5Kształtowanie i cele edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa1
T-W-6Odpowiedzialnosć cywilna i karna w ochronie środowiska.1
T-W-7Gospodarka odpadami.2
T-W-8Stan środowiska wodnego i jego ochrona.3
T-W-9Formalno-prawne apsekty ochrony środowiska (przedsięwzięcia, instalacje, zastosowanie najlepszych odtsępnych technik-BAT).3
T-W-10Zadania środowiskowe realizowane przez podmioty korzystające ze środowiska.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielne studiowanie zagadnień związanych z ochroną środowiska5
A-A-3przygotowanie się studenta do kolokwiów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury z zakresu ochrony środowiska5
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C20_W01wymienia dominujące czynniki zanieczyszczające poszczególne elementy środowiska, identyfikuje ich źródła oraz opisuje zagrożenia w skali lokalnej i globalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W13zna podstawowe procesy, rozłożone w czasie i w różnych środowiskach, prowadzące do przekształcania się cech i właściwości organizmów żywych
BL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
BL_1A_W18ma wiedzę z zakresu różnych aspektów ochrony przyrody i sozologii jak również zna mechanizmy przepływu informacji ustrój-otoczenie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-3wykształcenie umiejętności identyfikowania źródeł emisji zanieczyszczeń i przewidywania zagrożeń wynikających z określonej działalności człowieka
C-1zapoznanie studenów z głównymi czynnikami zanieczyszczającymi środowisko, ze wskazaniem ich źródeł
Treści programoweT-A-3Oddziaływanie autostrat na środowisko.
T-A-5Klasyfikacja wód powierzchniowych. Oznaczenie wskaźników jakości wybranej wody powierzchniowej i określenie jej klasy czystości.
T-A-6Najważniejsze zagrożenia związane ze współczesnym kryzysem ekologicznym. Wpływ fizycznych i chemicznych zmian środowiskowych na zdrowie ludzi i zwierząt oraz żywność pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
T-W-2Zagrożenia i ochrona gleb. Rekultywacja gleb.
T-W-1Rolnicze i pozarolnicze zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Globalne skutki zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego.
T-W-3Zagrożenia środowiska wynikające z gospodarczej działalnosci człowieka.
T-W-7Gospodarka odpadami.
T-W-8Stan środowiska wodnego i jego ochrona.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny (z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej), pogadanka
M-2wykład konwersatoryjny
M-3Sesje rozwiązywania problemu. Praca w grupach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić dominujące czynniki zanieczyszczające określone elementy środowiska. Wskazując źródła określonych zanieczyszczeń popełnia mało znaczące błędy. Wskazuje podstawowe zagrożenia lokalne i globalne wynikajacych z zanieczyszczenia środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C20_W02zna i tłumaczy zadania monitoringu środowiska i sposoby udostępniania informacji o stanie środowska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W18ma wiedzę z zakresu różnych aspektów ochrony przyrody i sozologii jak również zna mechanizmy przepływu informacji ustrój-otoczenie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-4zapoznanie studentów z podstawowymi polskimi aktami prawnymi regulującymi ochronę środowiska i systemem ochrony środowiska w Polsce
Treści programoweT-W-4System ochrony środowiska i jego monitoringu. Sposoby udostępniania informacji o stanie środowiska.
T-W-9Formalno-prawne apsekty ochrony środowiska (przedsięwzięcia, instalacje, zastosowanie najlepszych odtsępnych technik-BAT).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny (z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej), pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe zadania monitoringu środowiska. Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia. Podczas wyrażania wiedzy popełnia mało znaczące błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C20_W03wskazuje podstawowe akty prawne regulujące różne aspekty ochrony środowiska w Polsce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W18ma wiedzę z zakresu różnych aspektów ochrony przyrody i sozologii jak również zna mechanizmy przepływu informacji ustrój-otoczenie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-4zapoznanie studentów z podstawowymi polskimi aktami prawnymi regulującymi ochronę środowiska i systemem ochrony środowiska w Polsce
Treści programoweT-W-6Odpowiedzialnosć cywilna i karna w ochronie środowiska.
T-W-9Formalno-prawne apsekty ochrony środowiska (przedsięwzięcia, instalacje, zastosowanie najlepszych odtsępnych technik-BAT).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny (z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej), pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia najważniejsze akty prawne regulujące różne aspekty ochrony środowiska w Polsce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C20_W04opisuje sposoby i metody ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W18ma wiedzę z zakresu różnych aspektów ochrony przyrody i sozologii jak również zna mechanizmy przepływu informacji ustrój-otoczenie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z metodami i sposobami ochrony określonych elementów środowiska
Treści programoweT-A-4Odnawialne źródła energii - porównanie wykorzystania w Polsce i na świecie.
T-A-7Proekologiczne działania wybranych zakładów przemysłowych znajdujących się na terenie województwa zachodniopomorskiego.
T-A-2Podstawowe metody redukcji zanieczyszczenia powietrza i gazów odlotowych.
T-W-2Zagrożenia i ochrona gleb. Rekultywacja gleb.
T-W-7Gospodarka odpadami.
T-W-8Stan środowiska wodnego i jego ochrona.
T-W-10Zadania środowiskowe realizowane przez podmioty korzystające ze środowiska.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny (z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej), pogadanka
M-2wykład konwersatoryjny
M-3Sesje rozwiązywania problemu. Praca w grupach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opisuje podstawowe sposoby i metody ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia mało znaczące błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C20_U01przewiduje skutki oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U16umie zaprezentować metody biotechnologiczne w ograniczeniu skażenia środowiska; wykazuje powiązania pomiędzy środowiskiem a oddziaływaniem substancji szkodliwych; umie ocenić ich niebezpieczeństwo dla organizmów oraz wpływ na czynniki abiotyczne; zna fizykochemiczne metody oznaczania stężeń substancji niebezpiecznych; potrafi przeprowadzić proste analizy określające działanie substancji na układy biologiczne pod opieką prowadzącego; orientuje się w podstawach prawnych i zagadnieniach ekonomicznych dotyczących problemu ochrony środowiska; rozróżnia formy ochrony przyrody; posługuje się zagadnieniami z zakresu rozwoju biotechnologii;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-3wykształcenie umiejętności identyfikowania źródeł emisji zanieczyszczeń i przewidywania zagrożeń wynikających z określonej działalności człowieka
Treści programoweT-A-6Najważniejsze zagrożenia związane ze współczesnym kryzysem ekologicznym. Wpływ fizycznych i chemicznych zmian środowiskowych na zdrowie ludzi i zwierząt oraz żywność pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
T-W-3Zagrożenia środowiska wynikające z gospodarczej działalnosci człowieka.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-3Sesje rozwiązywania problemu. Praca w grupach.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przewiduje skutki oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska. Wykazuje się małą samodzielnością i zainteresowaniem poruszanymi zagadnieniami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C20_K01jest świadomomy wpływu działaności czlowieka na stan środowiska przyrodniczego oraz rozumie potrzebę edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
BL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenów z głównymi czynnikami zanieczyszczającymi środowisko, ze wskazaniem ich źródeł
Treści programoweT-A-3Oddziaływanie autostrat na środowisko.
T-A-4Odnawialne źródła energii - porównanie wykorzystania w Polsce i na świecie.
T-A-1Cel i zakres ochrony środowiska.
T-A-6Najważniejsze zagrożenia związane ze współczesnym kryzysem ekologicznym. Wpływ fizycznych i chemicznych zmian środowiskowych na zdrowie ludzi i zwierząt oraz żywność pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
T-W-2Zagrożenia i ochrona gleb. Rekultywacja gleb.
T-W-1Rolnicze i pozarolnicze zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Globalne skutki zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego.
T-W-3Zagrożenia środowiska wynikające z gospodarczej działalnosci człowieka.
T-W-5Kształtowanie i cele edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa
T-W-7Gospodarka odpadami.
T-W-8Stan środowiska wodnego i jego ochrona.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny (z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej), pogadanka
M-2wykład konwersatoryjny
M-3Sesje rozwiązywania problemu. Praca w grupach.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena aktywności i postawy względem omawianych zagadnień
S-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w niewielkim stopniu świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Nie rozumie potrzeby i znaczenia edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0