Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy immunologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy immunologii
Specjalność Biologia ogólna
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do układu immunologicznego2
T-A-2Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego2
T-A-3Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt1
T-A-4Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał3
T-A-5Białka ostrej fazy2
10
wykłady
T-W-1Budowa i funkcjonowanie układu odpornościowego Budowa przeciwciał2
T-W-2Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - cytokiny Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - dopełniacz2
T-W-3Odporność komórkowa niespecyficzna2
T-W-4Odpowiedź komórkowa przeciwko patogenom wewnątrzkomórkowym2
T-W-5Rozpoznawanie antygenu2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Studiowanie wskazanego piśmiennictwa18
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Samodzielne studiowanie materiału z wykładów7
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O7.1_W01
W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego.
BL_1A_W09, BL_1A_W16P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07C-3, C-1, C-2T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2
BL_1A_BL-S-O7.1_W02
Student definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami
BL_1A_W16P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-3, C-1, C-2T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O7.1_U01
Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
BL_1A_U04P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10, P1A_U11C-3, C-1, C-2T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2
BL_1A_BL-S-O7.1_U02
Potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
BL_1A_U04P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10, P1A_U11C-3, C-1, C-2T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2
BL_1A_BL-S-O7.1_U03
Potrafi nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
BL_1A_U04P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10, P1A_U11C-3, C-1, C-2T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O7.1_K01
Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie.
BL_1A_K05P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07C-3, C-1, C-2T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1
BL_1A_BL-S-O7.1_K02
Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
BL_1A_K06P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06C-3, C-1, C-2T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O7.1_W01
W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego.
2,0Student nie nazywa, nie rozróżnia oraz nie charakteryzuje składowych układu immunologicznego.
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat nazywania, rozróżniania oraz opisu składowych układu immunologicznego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego.w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego w stopniu zadowalającym; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat nazywania, rozróżniania oraz opisu składowych układu immunologicznego; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
BL_1A_BL-S-O7.1_W02
Student definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami
2,0Student nie definiuje wybranych cząsteczek uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej, nie objaśnia mechanizmów obronnych w zakażeniach wybranymi patogenami
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat wybranych cząsteczek uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej, objaśniania mechanizmów obronnych w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat wybranych cząsteczek uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej, objaśniania mechanizmów obronnych w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O7.1_U01
Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
2,0Nie umie scharakteryzować najważniejszych funkcji układu odpornościowego
3,0Student potrafi w dostateczny sposób scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
3,5Student potrafi na średnim poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
4,0Student potrafi na dobrym poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
4,5Student potrafi dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
5,0Student potrafi bardzo dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
BL_1A_BL-S-O7.1_U02
Potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
2,0Nie potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
3,0Student potrafi w dostateczny sposób posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
3,5Student potrafi na średnim poziomie posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
4,0Student potrafi na dobrym poziomie posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
4,5Student potrafi dobrze posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
5,0Student potrafi bardzo dobrze posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
BL_1A_BL-S-O7.1_U03
Potrafi nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
2,0Nie potrafi nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
3,0Student potrafi w dostateczny sposób nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
3,5Student potrafi na średnim poziomie nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
4,0Student potrafi na dobrym poziomie nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
4,5Student potrafi dobrze nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
5,0Student potrafi bardzo dobrze nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O7.1_K01
Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie.
2,0Nie uznaje immunologicznych podłóż procesów odpornościowych w żywym organizmie.
3,0W stopniu dostatecznym uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie
3,5
4,0
4,5
5,0Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie.
BL_1A_BL-S-O7.1_K02
Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
2,0Nie ma świadomości wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
3,0W stopniu dostatecznym ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt

Literatura podstawowa

  1. Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, Wydawnictwo Medyczne Słotwinski Verlag, Brema, 1998
  2. Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  3. Kayser F.H., Bienz K.A., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kowalski M.L., Immunologia kliniczna, Mediton Oficyna Wydawnicza, Łódź, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do układu immunologicznego2
T-A-2Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego2
T-A-3Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt1
T-A-4Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał3
T-A-5Białka ostrej fazy2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa i funkcjonowanie układu odpornościowego Budowa przeciwciał2
T-W-2Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - cytokiny Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - dopełniacz2
T-W-3Odporność komórkowa niespecyficzna2
T-W-4Odpowiedź komórkowa przeciwko patogenom wewnątrzkomórkowym2
T-W-5Rozpoznawanie antygenu2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Studiowanie wskazanego piśmiennictwa18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Samodzielne studiowanie materiału z wykładów7
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O7.1_W01W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W09zna biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy o klasyfikacji, budowie, funkcjach i przemianach substratów wystepujących w żywych organizmach
BL_1A_W16zna mechanizmy reakcji obronnych żywego organizmu w odpowiedzi na różnorodne substacje i patogeny
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
Treści programoweT-A-5Białka ostrej fazy
T-A-1Wprowadzenie do układu immunologicznego
T-A-2Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego
T-A-3Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt
T-A-4Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał
T-W-1Budowa i funkcjonowanie układu odpornościowego Budowa przeciwciał
T-W-2Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - cytokiny Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - dopełniacz
T-W-3Odporność komórkowa niespecyficzna
T-W-4Odpowiedź komórkowa przeciwko patogenom wewnątrzkomórkowym
T-W-5Rozpoznawanie antygenu
Metody nauczaniaM-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nazywa, nie rozróżnia oraz nie charakteryzuje składowych układu immunologicznego.
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat nazywania, rozróżniania oraz opisu składowych układu immunologicznego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego.w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego w stopniu zadowalającym; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat nazywania, rozróżniania oraz opisu składowych układu immunologicznego; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O7.1_W02Student definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W16zna mechanizmy reakcji obronnych żywego organizmu w odpowiedzi na różnorodne substacje i patogeny
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
Treści programoweT-A-5Białka ostrej fazy
T-A-1Wprowadzenie do układu immunologicznego
T-A-2Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego
T-A-3Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt
T-A-4Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał
T-W-1Budowa i funkcjonowanie układu odpornościowego Budowa przeciwciał
T-W-2Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - cytokiny Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - dopełniacz
T-W-3Odporność komórkowa niespecyficzna
T-W-4Odpowiedź komórkowa przeciwko patogenom wewnątrzkomórkowym
T-W-5Rozpoznawanie antygenu
Metody nauczaniaM-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie definiuje wybranych cząsteczek uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej, nie objaśnia mechanizmów obronnych w zakażeniach wybranymi patogenami
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat wybranych cząsteczek uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej, objaśniania mechanizmów obronnych w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat wybranych cząsteczek uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej, objaśniania mechanizmów obronnych w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O7.1_U01Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U04wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii; wykazuje umiejętność obsługi mikroskopu; wykazuje umiejętności stosowania wybranych metod kontroli czystości mikrobiologicznej; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących wirulencję drobnoustrojów i wpływające na ich rozwój, potrafi rozpoznawać wybrane jednostki chorobowe organizmów; umie interpretować wyniki w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych organizmów; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu równowagi redukcyjno-oksydacyjnej komórki i organizmu; umie scharakteryzować podstawowe funkcje układu odpornościowego; potrafi opisać najważniejsze mechanizmy reakcji immunologicznych, potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
Treści programoweT-A-5Białka ostrej fazy
T-A-1Wprowadzenie do układu immunologicznego
T-A-2Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego
T-A-3Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt
T-A-4Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał
T-W-1Budowa i funkcjonowanie układu odpornościowego Budowa przeciwciał
T-W-2Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - cytokiny Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - dopełniacz
T-W-3Odporność komórkowa niespecyficzna
T-W-4Odpowiedź komórkowa przeciwko patogenom wewnątrzkomórkowym
T-W-5Rozpoznawanie antygenu
Metody nauczaniaM-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie scharakteryzować najważniejszych funkcji układu odpornościowego
3,0Student potrafi w dostateczny sposób scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
3,5Student potrafi na średnim poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
4,0Student potrafi na dobrym poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
4,5Student potrafi dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
5,0Student potrafi bardzo dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O7.1_U02Potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U04wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii; wykazuje umiejętność obsługi mikroskopu; wykazuje umiejętności stosowania wybranych metod kontroli czystości mikrobiologicznej; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących wirulencję drobnoustrojów i wpływające na ich rozwój, potrafi rozpoznawać wybrane jednostki chorobowe organizmów; umie interpretować wyniki w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych organizmów; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu równowagi redukcyjno-oksydacyjnej komórki i organizmu; umie scharakteryzować podstawowe funkcje układu odpornościowego; potrafi opisać najważniejsze mechanizmy reakcji immunologicznych, potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
Treści programoweT-A-5Białka ostrej fazy
T-A-1Wprowadzenie do układu immunologicznego
T-A-2Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego
T-A-3Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt
T-A-4Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał
T-W-1Budowa i funkcjonowanie układu odpornościowego Budowa przeciwciał
T-W-2Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - cytokiny Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - dopełniacz
T-W-3Odporność komórkowa niespecyficzna
T-W-4Odpowiedź komórkowa przeciwko patogenom wewnątrzkomórkowym
T-W-5Rozpoznawanie antygenu
Metody nauczaniaM-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
3,0Student potrafi w dostateczny sposób posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
3,5Student potrafi na średnim poziomie posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
4,0Student potrafi na dobrym poziomie posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
4,5Student potrafi dobrze posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
5,0Student potrafi bardzo dobrze posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O7.1_U03Potrafi nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U04wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii; wykazuje umiejętność obsługi mikroskopu; wykazuje umiejętności stosowania wybranych metod kontroli czystości mikrobiologicznej; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących wirulencję drobnoustrojów i wpływające na ich rozwój, potrafi rozpoznawać wybrane jednostki chorobowe organizmów; umie interpretować wyniki w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych organizmów; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu równowagi redukcyjno-oksydacyjnej komórki i organizmu; umie scharakteryzować podstawowe funkcje układu odpornościowego; potrafi opisać najważniejsze mechanizmy reakcji immunologicznych, potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
Treści programoweT-A-5Białka ostrej fazy
T-A-1Wprowadzenie do układu immunologicznego
T-A-2Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego
T-A-3Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt
T-A-4Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał
T-W-1Budowa i funkcjonowanie układu odpornościowego Budowa przeciwciał
T-W-2Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - cytokiny Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - dopełniacz
T-W-3Odporność komórkowa niespecyficzna
T-W-4Odpowiedź komórkowa przeciwko patogenom wewnątrzkomórkowym
T-W-5Rozpoznawanie antygenu
Metody nauczaniaM-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
3,0Student potrafi w dostateczny sposób nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
3,5Student potrafi na średnim poziomie nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
4,0Student potrafi na dobrym poziomie nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
4,5Student potrafi dobrze nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
5,0Student potrafi bardzo dobrze nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O7.1_K01Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
Treści programoweT-A-5Białka ostrej fazy
T-A-1Wprowadzenie do układu immunologicznego
T-A-2Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego
T-A-3Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt
T-A-4Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał
T-W-1Budowa i funkcjonowanie układu odpornościowego Budowa przeciwciał
T-W-2Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - cytokiny Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - dopełniacz
T-W-3Odporność komórkowa niespecyficzna
T-W-4Odpowiedź komórkowa przeciwko patogenom wewnątrzkomórkowym
T-W-5Rozpoznawanie antygenu
Metody nauczaniaM-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie uznaje immunologicznych podłóż procesów odpornościowych w żywym organizmie.
3,0W stopniu dostatecznym uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie
3,5
4,0
4,5
5,0Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O7.1_K02Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
Treści programoweT-A-5Białka ostrej fazy
T-A-1Wprowadzenie do układu immunologicznego
T-A-2Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego
T-A-3Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt
T-A-4Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał
T-W-1Budowa i funkcjonowanie układu odpornościowego Budowa przeciwciał
T-W-2Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - cytokiny Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - dopełniacz
T-W-3Odporność komórkowa niespecyficzna
T-W-4Odpowiedź komórkowa przeciwko patogenom wewnątrzkomórkowym
T-W-5Rozpoznawanie antygenu
Metody nauczaniaM-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
3,0W stopniu dostatecznym ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt