Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia ogólna
Specjalność Biologia ogólna
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW4 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z biologii, chemii i fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi czynnikami środowiska wpływającymi na rozmieszczenie gatunków w przestrzeni. Zapoznanie z relacjami pomiędzy organizmami i środowiskiem. Opanowanie zagadnień z zakresu obiegu materii i energii w ekosystemie. Zapoznanie studenta z zagadnieniami struktury populacji, biocenozy i ekosystemu
C-2Zapoznanie z podstawowymi metodami analiz i badań ekologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza materiału roślinnego zebranego podczas zajęć terenowych ze zbiorowisk leśnych, łąkowych i zaroślowych oraz terenów parków i trawników miejskich. Porównanie zagęszczenia i składu gatunkowego roslin róznych ekosystemów naturalnych i antropogenicznie zmienionych4
T-L-2Opracowanie materiału zwierzęcego zebranego podczas zajęć terenowych. Oznaczanie za pomocą klucza gatunków zwierząt bezkręgowych oraz ustalenie ich składu gatunkowego w zależności od ekosystemu3
T-L-3Oznaczanie za pomocą chromatografii gazowej toksycznych związków organicznych (WWA) w materiale roślinnym pozyskanym w czasie zajęć terenowych z ekosystemów naturalnych i antropogenicznie zmienionych4
T-L-4Ekologia pasożytów i jej specyfika Układ pasożyt-żywiciel jako długotrwałe wzajemne oddziaływanie Ekologiczne wskaźniki populacji i zgrupowań pasożytniczych Pasożytnictwo na poziomie ekosystemów i biosfery4
15
wykłady
T-W-1Zakres i podstawowe pojęcia ekologii. Związek ekologii z różnymi dziedzinami wiedzy2
T-W-2Abiotyczne środowisko życia. Biogeneza i historia biosfery.3
T-W-3Metabolizm biosfery, produkcja pierwotna i dekompozycja. Róznorodność biologiczna Ziemi3
T-W-4Charakterystyka wybranych środowisk. Ekologia wód i środowisk lądowych. Las jako układ ekologiczny. Funkcjonowanie ekosystemów.4
T-W-5Pojęcie populacji, jej liczebność i zagęszczenie, struktura płci, wiekowa struktura populacji, rozrodczość i śmiertelność, dynamika i regulacja populacji2
T-W-6sprawdzian wiadomości z wykładów w formie pisemnej1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2Przygotowanie się do zadań realizowanych podczas zajęć laboratoryjnych15
A-L-3Czytanie literatury przedmiotowej15
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Analiza piśmiennictwa z zakresu ekologii17
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu13
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Filmy dydaktyczne 1. Ekologia na świecie 2. Ekologia a cywilizacja
M-3Ćwiczenie laboratoryjne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania gatunków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania ćwiczenia praktycznego
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BO-S1-37_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekologii, opisuje zagadnienia związane z biogenezą z metabolizmem biosfery. Wymienia i charakteryzuje poszczególne ekosystemy lądowe i wodne. Zna zagadnienia dotyczące ekologii gatunku
BL_1A_W14, BL_1A_W05P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BO-S1-37_U01
Potrafi korzystać z klucza do oznaczania poszcególnych gatunków. Potrafi przeprowadzić analizę zawartości toksycznych związków organicznych w materiale roślinnym
BL_1A_U03P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BO-S1-37_K01
Student potrafi ocenić wpływ człowieka na stan środowiska naturalnego, a oceniając problemy ekologiczne kieruje się argumentami naukowymi. Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, i zaangażowany w trakcie realizacji zadań.
BL_1A_K03P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08

Literatura podstawowa

  1. Odum E.P., Podstawy ekologii., PWRiL, Warszawa, 1977, s. 678
  2. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2005, s. 609

Literatura dodatkowa

  1. Kurnatowska Alicja, Ekologia. Jej związki z róznymi dziedzinami wiedzy, PWN, Warszawa-Łódź, 1997, 1, s.291
  2. czasopismo, Eko i My, MEDIAtor, Szczecin, 2014
  3. czasopismo, Aura, Wydawnictwo czasopism i książek SIGMA-Not, Warszawa, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza materiału roślinnego zebranego podczas zajęć terenowych ze zbiorowisk leśnych, łąkowych i zaroślowych oraz terenów parków i trawników miejskich. Porównanie zagęszczenia i składu gatunkowego roslin róznych ekosystemów naturalnych i antropogenicznie zmienionych4
T-L-2Opracowanie materiału zwierzęcego zebranego podczas zajęć terenowych. Oznaczanie za pomocą klucza gatunków zwierząt bezkręgowych oraz ustalenie ich składu gatunkowego w zależności od ekosystemu3
T-L-3Oznaczanie za pomocą chromatografii gazowej toksycznych związków organicznych (WWA) w materiale roślinnym pozyskanym w czasie zajęć terenowych z ekosystemów naturalnych i antropogenicznie zmienionych4
T-L-4Ekologia pasożytów i jej specyfika Układ pasożyt-żywiciel jako długotrwałe wzajemne oddziaływanie Ekologiczne wskaźniki populacji i zgrupowań pasożytniczych Pasożytnictwo na poziomie ekosystemów i biosfery4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i podstawowe pojęcia ekologii. Związek ekologii z różnymi dziedzinami wiedzy2
T-W-2Abiotyczne środowisko życia. Biogeneza i historia biosfery.3
T-W-3Metabolizm biosfery, produkcja pierwotna i dekompozycja. Róznorodność biologiczna Ziemi3
T-W-4Charakterystyka wybranych środowisk. Ekologia wód i środowisk lądowych. Las jako układ ekologiczny. Funkcjonowanie ekosystemów.4
T-W-5Pojęcie populacji, jej liczebność i zagęszczenie, struktura płci, wiekowa struktura populacji, rozrodczość i śmiertelność, dynamika i regulacja populacji2
T-W-6sprawdzian wiadomości z wykładów w formie pisemnej1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2Przygotowanie się do zadań realizowanych podczas zajęć laboratoryjnych15
A-L-3Czytanie literatury przedmiotowej15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Analiza piśmiennictwa z zakresu ekologii17
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu13
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BO-S1-37_W01Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekologii, opisuje zagadnienia związane z biogenezą z metabolizmem biosfery. Wymienia i charakteryzuje poszczególne ekosystemy lądowe i wodne. Zna zagadnienia dotyczące ekologii gatunku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
BL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BO-S1-37_U01Potrafi korzystać z klucza do oznaczania poszcególnych gatunków. Potrafi przeprowadzić analizę zawartości toksycznych związków organicznych w materiale roślinnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BO-S1-37_K01Student potrafi ocenić wpływ człowieka na stan środowiska naturalnego, a oceniając problemy ekologiczne kieruje się argumentami naukowymi. Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, i zaangażowany w trakcie realizacji zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy