Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Ćwiczenia terenowe z botaniki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ćwiczenia terenowe z botaniki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>, Magdalena Korchak <Magdalena.Korchak@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT2 30 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość treści przedmiotu "Botanika".
W-2Znajomość podstaw systematyki roślin, stanowiących treść przedmiotu "Botanika systematyczna".

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie praktycznych umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania oraz umiejętności oznaczania i rozpoznawania ważniejszych gatunków rodzimej flory.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Typy trwałości pędów roślin i formy biologiczne roślin.5
T-T-2Przystosowania roślin do warunków ekologicznych.5
T-T-3Cechy diagnostyczne wybranych gatunków, rodzajów i rodzin roślin okrytonasiennych. Oznaczanie roślin przy użyciu atlasów i kluczy do oznaczania.12
T-T-4Skład systematyczny i ekologiczny wybranych zbiorowisk roślinnych.5
T-T-5Zaliczenie znajomości gatunków roślin.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Samodzielne i kierowane obserwacje roślin w terenie.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian praktyczny (charakterystyka roślin, oznaczanie, rozpoznawanie roślin w terenie)
S-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z ćwiczeń terenowych.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktyczny (rozpoznawanie gatunków roślin na podstawie zielnika)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C7_W01
Potrafi rozpoznawać i scharakteryzować wybrane gatunki roślin różnych siedlisk.
BL_1A_W14, BL_1A_W11P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08C-1T-T-1, T-T-4, T-T-2, T-T-3, T-T-5M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C7_U01
Potrafi posługiwać się atlasami i kluczami do oznaczania roślin, wyszukując charakterystyczne cechy oznaczanych roślin.
BL_1A_U03P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10C-1T-T-3, T-T-5M-1S-1, S-3
BL_1A_BL-S-C7_U02
Potrafi uporządkować wskazane gatunki roślin wg kryteriów morfologicznych, biologicznych i ekologicznych.
BL_1A_U03P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10C-1T-T-1, T-T-4, T-T-2M-1S-2
BL_1A_BL-S-C7_U03
Posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych w terenie oraz w materiałach zielnikowych
BL_1A_U03P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10C-1T-T-4, T-T-3M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C7_K01
Jest świadomy zróżnicowania świata roślin oraz zależności między szatą roślinną a siedliskiem (warunkami abiotycznymi).
BL_1A_K01P1A_K01, P1A_K04C-1T-T-1, T-T-4, T-T-2, T-T-3M-1S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C7_W01
Potrafi rozpoznawać i scharakteryzować wybrane gatunki roślin różnych siedlisk.
2,0
3,0uzyska ponad 50% punktów za sprawozdanie z ćwiczeń terenowych w postaci 5 wypełnionych tabel tematycznych, dotyczących poszczególnych zagadnień omawianych w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C7_U01
Potrafi posługiwać się atlasami i kluczami do oznaczania roślin, wyszukując charakterystyczne cechy oznaczanych roślin.
2,0
3,0z pomocą prowadzącego oznaczy prawidłowo przy pomocy klucza do oznaczania roślin 2 gatunki roślin w terenie
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_BL-S-C7_U02
Potrafi uporządkować wskazane gatunki roślin wg kryteriów morfologicznych, biologicznych i ekologicznych.
2,0
3,0przedstawi niepełną charakterystykę systematyczną, biocenotyczną oraz niektóre cechy diagnostyczne 2 gatunków roślin oznaczonych w terenie
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_BL-S-C7_U03
Posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych w terenie oraz w materiałach zielnikowych
2,0
3,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 50-60 gatunków, nazwać je po polsku, a przynajmniej połowę z nich również po łacinie oraz przynajmniej połowę rozpoznanych gatunków zaliczyć do rodziny (po polsku)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C7_K01
Jest świadomy zróżnicowania świata roślin oraz zależności między szatą roślinną a siedliskiem (warunkami abiotycznymi).
2,0
3,0uzyska przynajmniej 50% punktów za sprawozdanie z ćwiczeń terenowych w postaci 5 wypełnionych tabel tematycznych, dotyczących poszczególnych zagadnień omawianych w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika. Systematyka, PWN, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Jaskowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
  2. Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, PWN, Warszawa, 2005
  3. Szafer W., Kulczyński S., Pawłowski B., Rośliny polskie, PWN, Warszawa, 1976

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Typy trwałości pędów roślin i formy biologiczne roślin.5
T-T-2Przystosowania roślin do warunków ekologicznych.5
T-T-3Cechy diagnostyczne wybranych gatunków, rodzajów i rodzin roślin okrytonasiennych. Oznaczanie roślin przy użyciu atlasów i kluczy do oznaczania.12
T-T-4Skład systematyczny i ekologiczny wybranych zbiorowisk roślinnych.5
T-T-5Zaliczenie znajomości gatunków roślin.3
30

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C7_W01Potrafi rozpoznawać i scharakteryzować wybrane gatunki roślin różnych siedlisk.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
BL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Nabycie praktycznych umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania oraz umiejętności oznaczania i rozpoznawania ważniejszych gatunków rodzimej flory.
Treści programoweT-T-1Typy trwałości pędów roślin i formy biologiczne roślin.
T-T-4Skład systematyczny i ekologiczny wybranych zbiorowisk roślinnych.
T-T-2Przystosowania roślin do warunków ekologicznych.
T-T-3Cechy diagnostyczne wybranych gatunków, rodzajów i rodzin roślin okrytonasiennych. Oznaczanie roślin przy użyciu atlasów i kluczy do oznaczania.
T-T-5Zaliczenie znajomości gatunków roślin.
Metody nauczaniaM-1Samodzielne i kierowane obserwacje roślin w terenie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z ćwiczeń terenowych.
S-1Ocena formująca: Sprawdzian praktyczny (charakterystyka roślin, oznaczanie, rozpoznawanie roślin w terenie)
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktyczny (rozpoznawanie gatunków roślin na podstawie zielnika)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0uzyska ponad 50% punktów za sprawozdanie z ćwiczeń terenowych w postaci 5 wypełnionych tabel tematycznych, dotyczących poszczególnych zagadnień omawianych w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C7_U01Potrafi posługiwać się atlasami i kluczami do oznaczania roślin, wyszukując charakterystyczne cechy oznaczanych roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie praktycznych umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania oraz umiejętności oznaczania i rozpoznawania ważniejszych gatunków rodzimej flory.
Treści programoweT-T-3Cechy diagnostyczne wybranych gatunków, rodzajów i rodzin roślin okrytonasiennych. Oznaczanie roślin przy użyciu atlasów i kluczy do oznaczania.
T-T-5Zaliczenie znajomości gatunków roślin.
Metody nauczaniaM-1Samodzielne i kierowane obserwacje roślin w terenie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian praktyczny (charakterystyka roślin, oznaczanie, rozpoznawanie roślin w terenie)
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktyczny (rozpoznawanie gatunków roślin na podstawie zielnika)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0z pomocą prowadzącego oznaczy prawidłowo przy pomocy klucza do oznaczania roślin 2 gatunki roślin w terenie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C7_U02Potrafi uporządkować wskazane gatunki roślin wg kryteriów morfologicznych, biologicznych i ekologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie praktycznych umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania oraz umiejętności oznaczania i rozpoznawania ważniejszych gatunków rodzimej flory.
Treści programoweT-T-1Typy trwałości pędów roślin i formy biologiczne roślin.
T-T-4Skład systematyczny i ekologiczny wybranych zbiorowisk roślinnych.
T-T-2Przystosowania roślin do warunków ekologicznych.
Metody nauczaniaM-1Samodzielne i kierowane obserwacje roślin w terenie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z ćwiczeń terenowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przedstawi niepełną charakterystykę systematyczną, biocenotyczną oraz niektóre cechy diagnostyczne 2 gatunków roślin oznaczonych w terenie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C7_U03Posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych w terenie oraz w materiałach zielnikowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie praktycznych umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania oraz umiejętności oznaczania i rozpoznawania ważniejszych gatunków rodzimej flory.
Treści programoweT-T-4Skład systematyczny i ekologiczny wybranych zbiorowisk roślinnych.
T-T-3Cechy diagnostyczne wybranych gatunków, rodzajów i rodzin roślin okrytonasiennych. Oznaczanie roślin przy użyciu atlasów i kluczy do oznaczania.
Metody nauczaniaM-1Samodzielne i kierowane obserwacje roślin w terenie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian praktyczny (charakterystyka roślin, oznaczanie, rozpoznawanie roślin w terenie)
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktyczny (rozpoznawanie gatunków roślin na podstawie zielnika)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 50-60 gatunków, nazwać je po polsku, a przynajmniej połowę z nich również po łacinie oraz przynajmniej połowę rozpoznanych gatunków zaliczyć do rodziny (po polsku)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C7_K01Jest świadomy zróżnicowania świata roślin oraz zależności między szatą roślinną a siedliskiem (warunkami abiotycznymi).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Nabycie praktycznych umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania oraz umiejętności oznaczania i rozpoznawania ważniejszych gatunków rodzimej flory.
Treści programoweT-T-1Typy trwałości pędów roślin i formy biologiczne roślin.
T-T-4Skład systematyczny i ekologiczny wybranych zbiorowisk roślinnych.
T-T-2Przystosowania roślin do warunków ekologicznych.
T-T-3Cechy diagnostyczne wybranych gatunków, rodzajów i rodzin roślin okrytonasiennych. Oznaczanie roślin przy użyciu atlasów i kluczy do oznaczania.
Metody nauczaniaM-1Samodzielne i kierowane obserwacje roślin w terenie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z ćwiczeń terenowych.
S-1Ocena formująca: Sprawdzian praktyczny (charakterystyka roślin, oznaczanie, rozpoznawanie roślin w terenie)
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktyczny (rozpoznawanie gatunków roślin na podstawie zielnika)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0uzyska przynajmniej 50% punktów za sprawozdanie z ćwiczeń terenowych w postaci 5 wypełnionych tabel tematycznych, dotyczących poszczególnych zagadnień omawianych w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0