Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Zoologia bezkręgowców:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zoologia bezkręgowców
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 10 2,50,41zaliczenie
wykładyW1 10 2,50,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zoologii ogólnej i systematycznej na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową i obsługą mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
C-2Zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu biologii zwierząt bezkręgowych, w tym w szczególności z budową morfologiczną, systematyką, filogenezą oraz ich znaczeniem i rolą w naturalnych ekosystemach i gospodarce człowieka
C-3Przybliżenie etycznych aspektów pracy z organizmami żywymi oraz niebezpieczeństw wynikających z pracy z materiałem biologicznie czynnym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne i wprowadzenie do przedmiotu1
T-L-2Budowa mikroskopu biologicznego i stereoskopowego. Technika mikroskopowania1
T-L-3Podkrólestwao Parazoa (nibytkankowce): typ Porifera. Diagnoza typu. Gąbki jako zwierzęta wielokomórkowe bez wyspecjalizowanych tkanek. Organizacja ciała, budowa wewnętrzna i zewnętrzna, funkcje życiowe1
T-L-4Podkrólestwo Epitheliozoa (tkankowce): dział Radiata (Cnidaria i Ctenophora) i Bilateralia (Parenchymia, Pseudocelomata, Celomata). Organizacja ciała, budowa wewnętrzna i zewnętrzna, funkcje życiowe4
T-L-5Praktyczna nauka sekcji parazytologicznej zwierząt kręgowych na przykładzie ptaka2
T-L-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
10
wykłady
T-W-1Zoologia a nauki biologiczne. Wertykalny i horyzontalny podział nauk zoologicznych. Podstawy taksonomii i systematyki zoologicznej.2
T-W-2Początki życia na Ziemi. Od komórki prokariotycznej do eukariotycznej - teoria endosymbiotycznego pochodzenia komórki eukariotycznej1
T-W-3Powstanie zwierząt wielokomórkowych. Podział systematyczny świata zwierząt i jego różnorodność1
T-W-4Zwierzęta o dwuwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia)1
T-W-5Zwierzęta o trójwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia)4
T-W-6Pożyteczne bezkręgowce, czyli – jak polubić tasiemca1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-L-3Studiowanie podanej literatury25
A-L-4Przygotowanie się do "wejściówek"15
A-L-5Przygotowanie się do kolokwiów20
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach8
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu25
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów30
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Opis i objaśnianie budowy wybranych przedstawicieli Invertebrata z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnej
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja i szkicowanie najważniejszych struktur budowy wewnętrznej i zewnętrznej zwierząt bezkręgowych; praca indywidualna i w grupach)
M-4Dyskusja panelowa na temat roli i funkcji najważniejszych narządów i układów bezkręgowców
M-5Film dydaktyczny przybliżający bezkręgowce w ich naturalnym środowisku
M-6Objaśnianie budowy anatomicznej z wykorzystaniem plansz
M-7Praktyczna nauka obsługi mikroskopu biologicznego i stereoskopowego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy własnej
S-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania i podpisania rysunków wykonanych w czasie trwania ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C2_W01
Student rozpoznaje i opisuje wybrane gatunki bezkręgowców
BL_1A_W11, BL_1A_W10P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-2T-W-4, T-W-5, T-L-4, T-L-3M-1, M-6, M-2, M-3S-2, S-1, S-4, S-5
BL_1A_BL-S-C2_W02
Student wymienia i charakteryzuje różnice pomiędzy typami bezkręgowców
BL_1A_W11, BL_1A_W10P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-2T-W-4, T-W-5M-4, M-1, M-6, M-2S-2, S-1, S-4, S-5
BL_1A_BL-S-C2_W03
Student wskazuje anatomiczne i fizjologiczne przystosowania bezkręgowców do różnych środowisk życia
BL_1A_W11, BL_1A_W14, BL_1A_W12P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08C-2T-L-4, T-L-3M-5, M-6S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C2_U01
Student potrafi korzystać z kluczy do oznaczania bezkręgowców
BL_1A_U03, BL_1A_U07P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10C-2T-W-2, T-W-1M-2, M-3S-3, S-2
BL_1A_BL-S-C2_U02
Student potrafi obsługiwać mikroskop biologiczny i stereoskopowy
BL_1A_U04, BL_1A_U07P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10, P1A_U11C-1T-L-2M-7S-3, S-2
BL_1A_BL-S-C2_U03
Student potrafi przeprowadzić prostą sekcję bezkręgowca oraz sekcję kręgowca stałocieplnego w poszukiwaniu pasożytów wewnętrznych
BL_1A_U07P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10C-2T-L-5M-4, M-6, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C2_K01
Przy pracy ze zwierzętami oraz przy pobieraniu i opracowywaniu materiału biologicznego student postępuje zgodnie z zasadami etyki
BL_1A_K02, BL_1A_K03P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K06, P1A_K08C-3T-W-2, T-W-3, T-W-1M-5, M-1S-3
BL_1A_BL-S-C2_K02
Przy pracy z materiałem biologicznie czynnym ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych
BL_1A_K04P1A_K06C-3T-W-2, T-W-3, T-W-1M-5, M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C2_W01
Student rozpoznaje i opisuje wybrane gatunki bezkręgowców
2,0Student nie potrafi rozpoznać ani opisać żadnego z przedstawionych gatunków
3,0Student rozpoznaje większość z przedstawionych gatunków
3,5Student rozpoznaje większość z przedstawionych gatunków i potrafi opisać niektóre z nich
4,0Student rozpoznaje wszystkie gatunki i potrafi opisać większość z nich
4,5Student rozpoznaje wszystkie gatunki i potrafi opisać niemal wszystkie z nich
5,0Student rozpoznaje i opisuje wszystkie przedstawione gatunki
BL_1A_BL-S-C2_W02
Student wymienia i charakteryzuje różnice pomiędzy typami bezkręgowców
2,0Student nie posiada wiedzy pozwalającej na wymienienie i scharakteryzowanie różnic pomiędzy typami bezkręgowców
3,0Student wymienia niektóre różnice między typami bezkręgowców
3,5Student wymienia niektóre różnice między typami bezkręgowców i potrafi scharakteryzować część z nich
4,0Student wymienia większość różnic między typami bezkręgowców i potrafi scharakteryzować część z nich
4,5Student wymienia większość różnic między typami bezkręgowców i potrafi je scharakteryzować
5,0Student wymienia wszystkie podane różnice między typami bezkręgowców i potrafi je scharakteryzować
BL_1A_BL-S-C2_W03
Student wskazuje anatomiczne i fizjologiczne przystosowania bezkręgowców do różnych środowisk życia
2,0Student nie potrafi wskazać ani anatomicznych ani fizjologicznych przystosowań bezkręgowców do różnych środowisk życia
3,0Student potrafi wskazać niektóre anatomiczne przystosowania bezkręgowców do różnych środowisk życia
3,5Student potrafi wskazać niektóre anatomiczne i kilka fizjologicznych przystosowań bezkręgowców do różnych środowisk życia
4,0Student potrafi wskazać większość anatomicznych i kilka fizjologicznych przystosowań bezkręgowców do różnych środowisk życia
4,5Student potrafi wskazać wszystkie anatomiczne i większość fizjologicznych przystosowań bezkręgowców do różnych środowisk życia
5,0Student potrafi wskazać wszystkie podane anatomiczne i fizjologiczne przystosowania bezkręgowców do różnych środowisk życia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C2_U01
Student potrafi korzystać z kluczy do oznaczania bezkręgowców
2,0Student nie potrafi korzystać z klucza do oznaczania
3,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć przedstawionego bezkręgowca do typu (Phylum)
3,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć przedstawionego bezkręgowca do gromady (Classis)
4,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć przedstawionego bezkręgowca do rodziny (Familia)
4,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć przedstawionego bezkręgowca do rodzaju (Genus)
5,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wskazanego bezkręgowca do gatunku (Species)
BL_1A_BL-S-C2_U02
Student potrafi obsługiwać mikroskop biologiczny i stereoskopowy
2,0Student nie zna budowy mikroskopu i nie potrafi go obsługiwać
3,0Student zna podstawy budowy mikroskopu ale nie potrafi go obsługiwać
3,5Student zna podstawy budowy mikroskopu i potrafi go obsługiwać z pomocą prowadzącego zajęcia lub kolegów
4,0Student zna budowę mikroskopu i potrafi go obsługiwać z pomocą prowadzącego zajęcia lub kolegów
4,5Student zna budowę mikroskopu biologicznego i stereoskopowego i potrafi je obsługiwać z pomocą prowadzącego zajęcia lub kolegów
5,0Student zna budowę mikroskopu biologicznego i stereoskopowego i potrafi je samodzieolnie obsługiwać
BL_1A_BL-S-C2_U03
Student potrafi przeprowadzić prostą sekcję bezkręgowca oraz sekcję kręgowca stałocieplnego w poszukiwaniu pasożytów wewnętrznych
2,0Student nie potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi
3,0Student potrafi rozciąć ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych
3,5Student potrafi rozciąć ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych i wizolować ważniejsze organy
4,0Student potrafi rozciąć ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych i wizolować ważniejsze organy poprawnie je nazywając
4,5Student potrafi rozciąć ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych i wizolować większość organów poprawnie je nazywając
5,0Student potrafi rozciąć ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych i wizolować wszystkie wskazane przez prowadzącego organy poprawnie je nazywając

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C2_K01
Przy pracy ze zwierzętami oraz przy pobieraniu i opracowywaniu materiału biologicznego student postępuje zgodnie z zasadami etyki
2,0Przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student nie rozumie zasad etycznych, ale w pracy ze zwierzętami stosuje się do nich
3,5Student rozumie zasady etyczne w pracy ze zwierzętami w nikły sposób, ale stosuje się do nich
4,0Student rozumie zasady etyczne w pracy ze zwierzętami i stosuje się do nich
4,5Student w pełni rozumie i stosuje się do zasad etyki w pracy ze zwierzętami
5,0Student w pełni rozumie i stosuje się do zasad etyki w pracy ze zwierzętami, potrafi przekonać innych do swoich zasad
BL_1A_BL-S-C2_K02
Przy pracy z materiałem biologicznie czynnym ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych
2,0Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikających z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,0Student zna niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym w nikłym stopniu, ale nie stosuje się do nich
3,5Student zna niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym w wystarczającym stopniu, ale nie zawsze się do nich stosuje
4,0Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym w dobrym stopniu i stosuje się do nich
4,5Student zna i w pełni rozumie niebezpieczeństwa wynikających z pracy z materiałem biologicznie czynnym
5,0Student zna i w pełni rozumie niebezpieczeństwa wynikających z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym

Literatura podstawowa

  1. Błaszak Cz. (red.), Zoologia. Bezkręgowce. Tom 1, PWN, Warszawa, 2009
  2. Błaszak Cz. (red.), Zoologia. Stawonogi. Tom 2 część 1., PWN, Warszawa, 2011
  3. Jura Cz., Bezkręgowce. Podstatwy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy, PWN, Warszawa, 1996
  4. Group Coordinator, Fauna Europaea version 2.4., http://www.faunaeur.org, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Niewiadomska K., Pojmańska T., Machnicka B., Czubaj A., Zarys parazytologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2001
  2. Moraczewski J., Riedel W., Sołtyńska M., Umiński T., Ćwiczenia z zoologii bezkręgowców, PWN, Warszawa, 1980
  3. Rybak J., Bezkręgowe zwierzęta słodkowodne, PWN, Warszawa, 2000
  4. Solomon E.P., Berg L.R., Martin D.W., Biologia, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2007
  5. Stańczykowska A., Zwierzęta bezkręgowe naszych wód, WSiP, Warszawa, 1979

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne i wprowadzenie do przedmiotu1
T-L-2Budowa mikroskopu biologicznego i stereoskopowego. Technika mikroskopowania1
T-L-3Podkrólestwao Parazoa (nibytkankowce): typ Porifera. Diagnoza typu. Gąbki jako zwierzęta wielokomórkowe bez wyspecjalizowanych tkanek. Organizacja ciała, budowa wewnętrzna i zewnętrzna, funkcje życiowe1
T-L-4Podkrólestwo Epitheliozoa (tkankowce): dział Radiata (Cnidaria i Ctenophora) i Bilateralia (Parenchymia, Pseudocelomata, Celomata). Organizacja ciała, budowa wewnętrzna i zewnętrzna, funkcje życiowe4
T-L-5Praktyczna nauka sekcji parazytologicznej zwierząt kręgowych na przykładzie ptaka2
T-L-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zoologia a nauki biologiczne. Wertykalny i horyzontalny podział nauk zoologicznych. Podstawy taksonomii i systematyki zoologicznej.2
T-W-2Początki życia na Ziemi. Od komórki prokariotycznej do eukariotycznej - teoria endosymbiotycznego pochodzenia komórki eukariotycznej1
T-W-3Powstanie zwierząt wielokomórkowych. Podział systematyczny świata zwierząt i jego różnorodność1
T-W-4Zwierzęta o dwuwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia)1
T-W-5Zwierzęta o trójwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia)4
T-W-6Pożyteczne bezkręgowce, czyli – jak polubić tasiemca1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-L-3Studiowanie podanej literatury25
A-L-4Przygotowanie się do "wejściówek"15
A-L-5Przygotowanie się do kolokwiów20
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach8
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu25
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów30
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C2_W01Student rozpoznaje i opisuje wybrane gatunki bezkręgowców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
BL_1A_W10zna anatomiczną i morfologiczną budowę ciała organizmów żywych z topograficznym opisem i lokalizacją narządów, rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu biologii zwierząt bezkręgowych, w tym w szczególności z budową morfologiczną, systematyką, filogenezą oraz ich znaczeniem i rolą w naturalnych ekosystemach i gospodarce człowieka
Treści programoweT-W-4Zwierzęta o dwuwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia)
T-W-5Zwierzęta o trójwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia)
T-L-4Podkrólestwo Epitheliozoa (tkankowce): dział Radiata (Cnidaria i Ctenophora) i Bilateralia (Parenchymia, Pseudocelomata, Celomata). Organizacja ciała, budowa wewnętrzna i zewnętrzna, funkcje życiowe
T-L-3Podkrólestwao Parazoa (nibytkankowce): typ Porifera. Diagnoza typu. Gąbki jako zwierzęta wielokomórkowe bez wyspecjalizowanych tkanek. Organizacja ciała, budowa wewnętrzna i zewnętrzna, funkcje życiowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-6Objaśnianie budowy anatomicznej z wykorzystaniem plansz
M-2Opis i objaśnianie budowy wybranych przedstawicieli Invertebrata z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnej
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja i szkicowanie najważniejszych struktur budowy wewnętrznej i zewnętrznej zwierząt bezkręgowych; praca indywidualna i w grupach)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania i podpisania rysunków wykonanych w czasie trwania ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy własnej
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać ani opisać żadnego z przedstawionych gatunków
3,0Student rozpoznaje większość z przedstawionych gatunków
3,5Student rozpoznaje większość z przedstawionych gatunków i potrafi opisać niektóre z nich
4,0Student rozpoznaje wszystkie gatunki i potrafi opisać większość z nich
4,5Student rozpoznaje wszystkie gatunki i potrafi opisać niemal wszystkie z nich
5,0Student rozpoznaje i opisuje wszystkie przedstawione gatunki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C2_W02Student wymienia i charakteryzuje różnice pomiędzy typami bezkręgowców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
BL_1A_W10zna anatomiczną i morfologiczną budowę ciała organizmów żywych z topograficznym opisem i lokalizacją narządów, rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu biologii zwierząt bezkręgowych, w tym w szczególności z budową morfologiczną, systematyką, filogenezą oraz ich znaczeniem i rolą w naturalnych ekosystemach i gospodarce człowieka
Treści programoweT-W-4Zwierzęta o dwuwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia)
T-W-5Zwierzęta o trójwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia)
Metody nauczaniaM-4Dyskusja panelowa na temat roli i funkcji najważniejszych narządów i układów bezkręgowców
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-6Objaśnianie budowy anatomicznej z wykorzystaniem plansz
M-2Opis i objaśnianie budowy wybranych przedstawicieli Invertebrata z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania i podpisania rysunków wykonanych w czasie trwania ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy własnej
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy pozwalającej na wymienienie i scharakteryzowanie różnic pomiędzy typami bezkręgowców
3,0Student wymienia niektóre różnice między typami bezkręgowców
3,5Student wymienia niektóre różnice między typami bezkręgowców i potrafi scharakteryzować część z nich
4,0Student wymienia większość różnic między typami bezkręgowców i potrafi scharakteryzować część z nich
4,5Student wymienia większość różnic między typami bezkręgowców i potrafi je scharakteryzować
5,0Student wymienia wszystkie podane różnice między typami bezkręgowców i potrafi je scharakteryzować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C2_W03Student wskazuje anatomiczne i fizjologiczne przystosowania bezkręgowców do różnych środowisk życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
BL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
BL_1A_W12ma znajomość anatomicznych i fizjologicznych przystosowań organizmów żywych lub biocenoz do środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu biologii zwierząt bezkręgowych, w tym w szczególności z budową morfologiczną, systematyką, filogenezą oraz ich znaczeniem i rolą w naturalnych ekosystemach i gospodarce człowieka
Treści programoweT-L-4Podkrólestwo Epitheliozoa (tkankowce): dział Radiata (Cnidaria i Ctenophora) i Bilateralia (Parenchymia, Pseudocelomata, Celomata). Organizacja ciała, budowa wewnętrzna i zewnętrzna, funkcje życiowe
T-L-3Podkrólestwao Parazoa (nibytkankowce): typ Porifera. Diagnoza typu. Gąbki jako zwierzęta wielokomórkowe bez wyspecjalizowanych tkanek. Organizacja ciała, budowa wewnętrzna i zewnętrzna, funkcje życiowe
Metody nauczaniaM-5Film dydaktyczny przybliżający bezkręgowce w ich naturalnym środowisku
M-6Objaśnianie budowy anatomicznej z wykorzystaniem plansz
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać ani anatomicznych ani fizjologicznych przystosowań bezkręgowców do różnych środowisk życia
3,0Student potrafi wskazać niektóre anatomiczne przystosowania bezkręgowców do różnych środowisk życia
3,5Student potrafi wskazać niektóre anatomiczne i kilka fizjologicznych przystosowań bezkręgowców do różnych środowisk życia
4,0Student potrafi wskazać większość anatomicznych i kilka fizjologicznych przystosowań bezkręgowców do różnych środowisk życia
4,5Student potrafi wskazać wszystkie anatomiczne i większość fizjologicznych przystosowań bezkręgowców do różnych środowisk życia
5,0Student potrafi wskazać wszystkie podane anatomiczne i fizjologiczne przystosowania bezkręgowców do różnych środowisk życia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C2_U01Student potrafi korzystać z kluczy do oznaczania bezkręgowców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
BL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu biologii zwierząt bezkręgowych, w tym w szczególności z budową morfologiczną, systematyką, filogenezą oraz ich znaczeniem i rolą w naturalnych ekosystemach i gospodarce człowieka
Treści programoweT-W-2Początki życia na Ziemi. Od komórki prokariotycznej do eukariotycznej - teoria endosymbiotycznego pochodzenia komórki eukariotycznej
T-W-1Zoologia a nauki biologiczne. Wertykalny i horyzontalny podział nauk zoologicznych. Podstawy taksonomii i systematyki zoologicznej.
Metody nauczaniaM-2Opis i objaśnianie budowy wybranych przedstawicieli Invertebrata z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnej
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja i szkicowanie najważniejszych struktur budowy wewnętrznej i zewnętrznej zwierząt bezkręgowych; praca indywidualna i w grupach)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania i podpisania rysunków wykonanych w czasie trwania ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi korzystać z klucza do oznaczania
3,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć przedstawionego bezkręgowca do typu (Phylum)
3,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć przedstawionego bezkręgowca do gromady (Classis)
4,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć przedstawionego bezkręgowca do rodziny (Familia)
4,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć przedstawionego bezkręgowca do rodzaju (Genus)
5,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wskazanego bezkręgowca do gatunku (Species)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C2_U02Student potrafi obsługiwać mikroskop biologiczny i stereoskopowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U04wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii; wykazuje umiejętność obsługi mikroskopu; wykazuje umiejętności stosowania wybranych metod kontroli czystości mikrobiologicznej; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących wirulencję drobnoustrojów i wpływające na ich rozwój, potrafi rozpoznawać wybrane jednostki chorobowe organizmów; umie interpretować wyniki w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych organizmów; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu równowagi redukcyjno-oksydacyjnej komórki i organizmu; umie scharakteryzować podstawowe funkcje układu odpornościowego; potrafi opisać najważniejsze mechanizmy reakcji immunologicznych, potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi;
BL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i obsługą mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Treści programoweT-L-2Budowa mikroskopu biologicznego i stereoskopowego. Technika mikroskopowania
Metody nauczaniaM-7Praktyczna nauka obsługi mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania i podpisania rysunków wykonanych w czasie trwania ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna budowy mikroskopu i nie potrafi go obsługiwać
3,0Student zna podstawy budowy mikroskopu ale nie potrafi go obsługiwać
3,5Student zna podstawy budowy mikroskopu i potrafi go obsługiwać z pomocą prowadzącego zajęcia lub kolegów
4,0Student zna budowę mikroskopu i potrafi go obsługiwać z pomocą prowadzącego zajęcia lub kolegów
4,5Student zna budowę mikroskopu biologicznego i stereoskopowego i potrafi je obsługiwać z pomocą prowadzącego zajęcia lub kolegów
5,0Student zna budowę mikroskopu biologicznego i stereoskopowego i potrafi je samodzieolnie obsługiwać
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C2_U03Student potrafi przeprowadzić prostą sekcję bezkręgowca oraz sekcję kręgowca stałocieplnego w poszukiwaniu pasożytów wewnętrznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu biologii zwierząt bezkręgowych, w tym w szczególności z budową morfologiczną, systematyką, filogenezą oraz ich znaczeniem i rolą w naturalnych ekosystemach i gospodarce człowieka
Treści programoweT-L-5Praktyczna nauka sekcji parazytologicznej zwierząt kręgowych na przykładzie ptaka
Metody nauczaniaM-4Dyskusja panelowa na temat roli i funkcji najważniejszych narządów i układów bezkręgowców
M-6Objaśnianie budowy anatomicznej z wykorzystaniem plansz
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja i szkicowanie najważniejszych struktur budowy wewnętrznej i zewnętrznej zwierząt bezkręgowych; praca indywidualna i w grupach)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania i podpisania rysunków wykonanych w czasie trwania ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi
3,0Student potrafi rozciąć ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych
3,5Student potrafi rozciąć ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych i wizolować ważniejsze organy
4,0Student potrafi rozciąć ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych i wizolować ważniejsze organy poprawnie je nazywając
4,5Student potrafi rozciąć ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych i wizolować większość organów poprawnie je nazywając
5,0Student potrafi rozciąć ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych i wizolować wszystkie wskazane przez prowadzącego organy poprawnie je nazywając
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C2_K01Przy pracy ze zwierzętami oraz przy pobieraniu i opracowywaniu materiału biologicznego student postępuje zgodnie z zasadami etyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K02rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
BL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Przybliżenie etycznych aspektów pracy z organizmami żywymi oraz niebezpieczeństw wynikających z pracy z materiałem biologicznie czynnym
Treści programoweT-W-2Początki życia na Ziemi. Od komórki prokariotycznej do eukariotycznej - teoria endosymbiotycznego pochodzenia komórki eukariotycznej
T-W-3Powstanie zwierząt wielokomórkowych. Podział systematyczny świata zwierząt i jego różnorodność
T-W-1Zoologia a nauki biologiczne. Wertykalny i horyzontalny podział nauk zoologicznych. Podstawy taksonomii i systematyki zoologicznej.
Metody nauczaniaM-5Film dydaktyczny przybliżający bezkręgowce w ich naturalnym środowisku
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student nie rozumie zasad etycznych, ale w pracy ze zwierzętami stosuje się do nich
3,5Student rozumie zasady etyczne w pracy ze zwierzętami w nikły sposób, ale stosuje się do nich
4,0Student rozumie zasady etyczne w pracy ze zwierzętami i stosuje się do nich
4,5Student w pełni rozumie i stosuje się do zasad etyki w pracy ze zwierzętami
5,0Student w pełni rozumie i stosuje się do zasad etyki w pracy ze zwierzętami, potrafi przekonać innych do swoich zasad
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C2_K02Przy pracy z materiałem biologicznie czynnym ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-3Przybliżenie etycznych aspektów pracy z organizmami żywymi oraz niebezpieczeństw wynikających z pracy z materiałem biologicznie czynnym
Treści programoweT-W-2Początki życia na Ziemi. Od komórki prokariotycznej do eukariotycznej - teoria endosymbiotycznego pochodzenia komórki eukariotycznej
T-W-3Powstanie zwierząt wielokomórkowych. Podział systematyczny świata zwierząt i jego różnorodność
T-W-1Zoologia a nauki biologiczne. Wertykalny i horyzontalny podział nauk zoologicznych. Podstawy taksonomii i systematyki zoologicznej.
Metody nauczaniaM-5Film dydaktyczny przybliżający bezkręgowce w ich naturalnym środowisku
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikających z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,0Student zna niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym w nikłym stopniu, ale nie stosuje się do nich
3,5Student zna niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym w wystarczającym stopniu, ale nie zawsze się do nich stosuje
4,0Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym w dobrym stopniu i stosuje się do nich
4,5Student zna i w pełni rozumie niebezpieczeństwa wynikających z pracy z materiałem biologicznie czynnym
5,0Student zna i w pełni rozumie niebezpieczeństwa wynikających z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym