Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Korozja materiałów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Korozja materiałów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL4 15 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia nieorganiczna
W-2Materiałoznawstwo

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie a. rozpoznawanie objawów korozji b. rozpoznawanie korozji elektrochemicznej c. rozpoznawanie korozji chemicznej d. prognozowanie możliwej korozji na podstawie szeregu elektrochemicznego metali e. zapobieganie korozji różnymi metodami f. badania zjawisk korozji różnymi meodami g. doboru materiałów ze względu na zabezpiecznie antykorozyjne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badania korozji w mgle solnej4
T-L-2Badanie korozji metodą EISA3
T-L-3Okreslanie aktywności kationów metali2
T-L-4elektroliza metali2
T-L-5Badanie skuteczności zabezpieczenia powłokami ochronnymi4
15
wykłady
T-W-1Procesy i mechanizmy korozji materiałów1
T-W-2Typy korozji1
T-W-3Powionowactwo metali do tlenu1
T-W-4Korozja elektrochemiczna4
T-W-5Polaryzacja wodorowa1
T-W-6Polaryzacja tlenowa1
T-W-7Korozja mikrobiologiczna1
T-W-8Odporność korozyjna materiałów konstrukcyjnych1
T-W-9Metody ochrony przed korozją1
T-W-10Metody badań proesów korozyjnych1
T-W-11Korozja chemiczna2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć, czytanie instrukcji15
A-L-3Opracowanie sprawozdania15
A-L-4Konsultacje15
60
wykłady
A-W-1udział w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia20
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Zaliczenie2
A-W-5czytanie literatury18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
M-4ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: sprawozdanie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O04b_W01
Wiedza o zjawiskach korozyjnych i sposobach zapobieganiu korozji
TCH_1A_W03, TCH_1A_W04T1A_W01, T1A_W06InzA_W01C-1T-W-7, T-W-11, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O04b_U01
Rozpoznawanie korozji, typu korozji, badanie zjawisk korozyjnych, prognozowanie możliwości zajścia korozji w okreslonym środowisku
TCH_1A_U01, TCH_1A_U05, TCH_1A_U08, TCH_1A_U14, TCH_1A_U16T1A_U01, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U13InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05C-1T-W-11, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-2, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O04b_K01
Umiejętność rozpoznawania zjawisk korozyjnych, zabezpieczenia materiałów przed korozja i doboru materiałów ze względu na odporność korozyjną
TCH_1A_K01, TCH_1A_K04T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03InzA_K01C-1T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-W-1M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O04b_W01
Wiedza o zjawiskach korozyjnych i sposobach zapobieganiu korozji
2,0student nie zna definicji i rodzajów korozji
3,0student zna definicję i rodzaje korozji
3,5student potrafi wyjaśnić korozję elektrochemiczną i chemiczną
4,0Student zna wszystkie rodzaje krozji i mechanizmy zjawisk korozyjnych
4,5Student wie jaka jest odporność korozyjna materiałów i jakimi metodami można je zabezpieczać
5,0Student potrafi opisać metody badania korozji i zna zasady doboru materiałów w celu uniknięcia korozji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O04b_U01
Rozpoznawanie korozji, typu korozji, badanie zjawisk korozyjnych, prognozowanie możliwości zajścia korozji w okreslonym środowisku
2,0Student nie zna rodzajów korozji
3,0Student zna rodzaje korozji
3,5Potrafi określić jaki rodzaj korozji będzie zachodził w danym środowisku
4,0Zna wszystkie rodzaje korozji i wie jakie zjawiska zachodzą podczas procesów korozyjnych
4,5Zna odpornośc korozyjna materiałów konstrukcyjnych i wie jak je zabezpieczać przed korozją
5,0Zna metody badania korozji i wie jak dobierać materiały, aby uniknąć korozji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O04b_K01
Umiejętność rozpoznawania zjawisk korozyjnych, zabezpieczenia materiałów przed korozja i doboru materiałów ze względu na odporność korozyjną
2,0nie zna rodzajów korozji
3,0zna rodzaje korozji
3,5rozumie jakie zjawiska zachodzą podczas korozji elektrochemicznej i chemicznej
4,0Zna wszystkie rodzaje korozji i przewiduje jakie zjawiska będą zachodzić podczas procesów korozyjnych
4,5Zna odpornośc korozyjna różnych materiałó konstrukcyjnych i metody zapobiegania korozji
5,0Umie zastosować metody badania korozji i interpretować ich wyniki. Zna zasady doboru materiałów ze względu na możliwość korozji

Literatura podstawowa

  1. Wranglen G., Podstawy korozji i ochrony metali, WNT, Warszawa, 1985
  2. Błąszkiewicz J., Kamiński M., POdstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1997
  3. Uhling H.H., Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa, 1976

Literatura dodatkowa

  1. Shreira L.L., Korozja, WNT, Warszawa, 1966

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badania korozji w mgle solnej4
T-L-2Badanie korozji metodą EISA3
T-L-3Okreslanie aktywności kationów metali2
T-L-4elektroliza metali2
T-L-5Badanie skuteczności zabezpieczenia powłokami ochronnymi4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Procesy i mechanizmy korozji materiałów1
T-W-2Typy korozji1
T-W-3Powionowactwo metali do tlenu1
T-W-4Korozja elektrochemiczna4
T-W-5Polaryzacja wodorowa1
T-W-6Polaryzacja tlenowa1
T-W-7Korozja mikrobiologiczna1
T-W-8Odporność korozyjna materiałów konstrukcyjnych1
T-W-9Metody ochrony przed korozją1
T-W-10Metody badań proesów korozyjnych1
T-W-11Korozja chemiczna2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć, czytanie instrukcji15
A-L-3Opracowanie sprawozdania15
A-L-4Konsultacje15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia20
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Zaliczenie2
A-W-5czytanie literatury18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_O04b_W01Wiedza o zjawiskach korozyjnych i sposobach zapobieganiu korozji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W03ma wiedzę z zakresu chemii niezbędną do rozumienia i ilościowego opisu zjawisk i praw chemicznych oraz procesów technologicznych
TCH_1A_W04ma wiedzę w zakresie podstawowym materiałoznawstwa i korozji, umożliwiającą dobór materiałów stosowanych w budowie aparatury chemicznej i instalacji technologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie a. rozpoznawanie objawów korozji b. rozpoznawanie korozji elektrochemicznej c. rozpoznawanie korozji chemicznej d. prognozowanie możliwej korozji na podstawie szeregu elektrochemicznego metali e. zapobieganie korozji różnymi metodami f. badania zjawisk korozji różnymi meodami g. doboru materiałów ze względu na zabezpiecznie antykorozyjne
Treści programoweT-W-7Korozja mikrobiologiczna
T-W-11Korozja chemiczna
T-W-3Powionowactwo metali do tlenu
T-W-8Odporność korozyjna materiałów konstrukcyjnych
T-W-9Metody ochrony przed korozją
T-W-10Metody badań proesów korozyjnych
T-W-4Korozja elektrochemiczna
T-W-5Polaryzacja wodorowa
T-W-6Polaryzacja tlenowa
T-W-2Typy korozji
T-W-1Procesy i mechanizmy korozji materiałów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna definicji i rodzajów korozji
3,0student zna definicję i rodzaje korozji
3,5student potrafi wyjaśnić korozję elektrochemiczną i chemiczną
4,0Student zna wszystkie rodzaje krozji i mechanizmy zjawisk korozyjnych
4,5Student wie jaka jest odporność korozyjna materiałów i jakimi metodami można je zabezpieczać
5,0Student potrafi opisać metody badania korozji i zna zasady doboru materiałów w celu uniknięcia korozji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_O04b_U01Rozpoznawanie korozji, typu korozji, badanie zjawisk korozyjnych, prognozowanie możliwości zajścia korozji w okreslonym środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje literaturowe z baz danych oraz innych źródeł związanych z naukami chemicznymi i fizycznymi; potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować je, wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
TCH_1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
TCH_1A_U08potrafi planować i wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski
TCH_1A_U14potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem surowców i produktów przemysłu chemicznego oraz zagrożenia występujące podczas prowadzenia procesów chemicznych
TCH_1A_U16potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania aparatów i istniejących rozwiązań technicznych w procesach technologii chemicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie a. rozpoznawanie objawów korozji b. rozpoznawanie korozji elektrochemicznej c. rozpoznawanie korozji chemicznej d. prognozowanie możliwej korozji na podstawie szeregu elektrochemicznego metali e. zapobieganie korozji różnymi metodami f. badania zjawisk korozji różnymi meodami g. doboru materiałów ze względu na zabezpiecznie antykorozyjne
Treści programoweT-W-11Korozja chemiczna
T-W-8Odporność korozyjna materiałów konstrukcyjnych
T-W-9Metody ochrony przed korozją
T-W-10Metody badań proesów korozyjnych
T-W-4Korozja elektrochemiczna
T-W-2Typy korozji
T-W-1Procesy i mechanizmy korozji materiałów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
M-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna rodzajów korozji
3,0Student zna rodzaje korozji
3,5Potrafi określić jaki rodzaj korozji będzie zachodził w danym środowisku
4,0Zna wszystkie rodzaje korozji i wie jakie zjawiska zachodzą podczas procesów korozyjnych
4,5Zna odpornośc korozyjna materiałów konstrukcyjnych i wie jak je zabezpieczać przed korozją
5,0Zna metody badania korozji i wie jak dobierać materiały, aby uniknąć korozji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_O04b_K01Umiejętność rozpoznawania zjawisk korozyjnych, zabezpieczenia materiałów przed korozja i doboru materiałów ze względu na odporność korozyjną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
TCH_1A_K04ma pełną świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie a. rozpoznawanie objawów korozji b. rozpoznawanie korozji elektrochemicznej c. rozpoznawanie korozji chemicznej d. prognozowanie możliwej korozji na podstawie szeregu elektrochemicznego metali e. zapobieganie korozji różnymi metodami f. badania zjawisk korozji różnymi meodami g. doboru materiałów ze względu na zabezpiecznie antykorozyjne
Treści programoweT-L-1Badania korozji w mgle solnej
T-L-5Badanie skuteczności zabezpieczenia powłokami ochronnymi
T-L-3Okreslanie aktywności kationów metali
T-L-4elektroliza metali
T-L-2Badanie korozji metodą EISA
T-W-1Procesy i mechanizmy korozji materiałów
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna rodzajów korozji
3,0zna rodzaje korozji
3,5rozumie jakie zjawiska zachodzą podczas korozji elektrochemicznej i chemicznej
4,0Zna wszystkie rodzaje korozji i przewiduje jakie zjawiska będą zachodzić podczas procesów korozyjnych
4,5Zna odpornośc korozyjna różnych materiałó konstrukcyjnych i metody zapobiegania korozji
5,0Umie zastosować metody badania korozji i interpretować ich wyniki. Zna zasady doboru materiałów ze względu na możliwość korozji