Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Nawozy mineralne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nawozy mineralne
Specjalność Technologia nieorganiczna
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Grzmil <Barbara.Grzmil@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Lubkowski <Krzysztof.Lubkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Technologia chemiczna – procesy przemysłowej syntezy chemicznej
W-2Podstawy technologii chemicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z wymaganiami dotyczącymi właściwości fizykochemicznych nawozów mineralnych i stosowanymi metodami badawczymi
C-2Zapoznanie z procesami i operacjami jednostkowymi występującymi w technologii otrzymywania nawozów mineralnych
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru reakcji chemicznych (procesów) i operacji jednostkowych w kształtowaniu procesu otrzymywania nawozów mineralnych i wykonywania obliczeń bilansowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia chemiczne dotyczące głównych operacji i procesów jednostkowych występujących w procesach otrzymywania stałych i płynnych nawozów mineralnych6
T-A-2Koncepcja procesu otrzymywania wieloskładnikowego nawozu kompleksowego NPK w oparciu o zadane surowce (bilans masowy i cieplny)7
T-A-3Postępy w technologii nawozów mineralnych w oparciu o aktualną dostepną literaturę i porównanie z przemysłem nawozowym w kraju2
15
wykłady
T-W-1Sytuacja przemysłu nawozowego w Polsce, wpływ procesów produkcji i stosowania nawozów na środowisko. Zrównoważone nawożenie2
T-W-2Charakterystyka surowców fosforowych i kierunki ich przerobu1
T-W-3Wytwarzanie zatężonego ekstrakcyjnego kwasu fosforowego metodą siarczanową (podstawy fizykochemiczne procesu, stosowane reaktory, układy filtracyjne, techniki zatężania, rodzaje absorberów)2
T-W-4Proces otrzymywania superfosfatu pojedynczego i potrójnego (podstawy fizykochemiczne, stosowane mieszalniki, komory i układy oczyszczania gazów odlotowych)1
T-W-5Otrzymywanie fosforanów(V) amonu (podstawy fizykochemiczne procesu, stosowane rozwiązania technologiczne)1
T-W-6Otrzymywanie nawozów azotowych: azotanu(V) amonu i mocznika (podstawy fizykochemiczne, stosowane rozwiązania aparaturowe)2
T-W-7Otrzymywanie nawozów potasowych: chlorek i siarczan potasu1
T-W-8Charakterystyka wieloskładnikowych nawozów kompleksowych i mieszanych oraz sposoby ich otrzymywania2
T-W-9Charakterystyka nawozów płynnych i zawiesinowych1
T-W-10Nawozy o kontrolowanym i spowolnionym uwalnianiu składników pokarmowych1
T-W-11Cykl życia wieloskładnikowego nawozu mineralnego1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych6
A-A-2przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych9
A-A-3uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literaturowe i przygotowanie do egzaminu15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwia z ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D01-2c_W01
charakteryzuje właściwości fizykochemiczne nawozów mineralnych i zna metody ich oznaczania
TCH_1A_W09T1A_W03InzA_W02C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-3
TCH_1A_D01-2c_W02
charakteryzuje surowce wykorzystywane w przemyśle nawozowym oraz opisuje procesy i operacje jednostkowe stosowane w ich przetwarzaniu do nawozówmineralnych
TCH_1A_W11T1A_W03InzA_W05C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D01-2c_U01
potrafi policzyć bilans masowy i cieplny procesów i operacji jednostkowych występujących w technologii otrzymywania nawozów mineralnych
TCH_1A_U10T1A_U09InzA_U02C-2, C-3T-A-1M-2S-1, S-2
TCH_1A_D01-2c_U02
dobiera procesy i operacje jednostkowe do realizacji procesów otrzymywania nawozów mineralnych
TCH_1A_U19T1A_U15InzA_U07C-2, C-3T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D01-2c_K01
Jest świadomy wpływu swojej działalności na otoczenie oraz oddziaływania przemysłu chemicznego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w celu poznania nowych rozwiązań technologicznych i przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne możliwości
TCH_1A_K01, TCH_1A_K11T1A_K01, T1A_K03, T1A_K06C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D01-2c_W01
charakteryzuje właściwości fizykochemiczne nawozów mineralnych i zna metody ich oznaczania
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Charakteryzuje kilka właściwości fizykochemiczne nawozów mineralnych ale nie zna metody ich oznaczania
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_D01-2c_W02
charakteryzuje surowce wykorzystywane w przemyśle nawozowym oraz opisuje procesy i operacje jednostkowe stosowane w ich przetwarzaniu do nawozówmineralnych
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Charakteryzuje kilka surowców wykorzystywanych w przemyśle nawozowym oraz opisuje niektóre procesy jednostkowe stosowane w ich przetwarzaniu do nawozów mineralnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D01-2c_U01
potrafi policzyć bilans masowy i cieplny procesów i operacji jednostkowych występujących w technologii otrzymywania nawozów mineralnych
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Potrafi policzyć bilans masowy kilku procesów jednostkowych występujących w technologii otrzymywania nawozów mineralnych
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_D01-2c_U02
dobiera procesy i operacje jednostkowe do realizacji procesów otrzymywania nawozów mineralnych
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Dobiera procesy jednostkowe do realizacji trzech procesów otrzymywania nawozów mineralnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D01-2c_K01
Jest świadomy wpływu swojej działalności na otoczenie oraz oddziaływania przemysłu chemicznego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w celu poznania nowych rozwiązań technologicznych i przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne możliwości
2,0Nie spełnia kryterium określonego dla oceny 3
3,0Jest częściowo świadomy wpływu swojej działalności na otoczenie oraz oddziaływania przemysłu chemicznego, nie do końca rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w celu poznania nowych rozwiązań technologicznych, nie potrafi przekaząć swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne możliwości
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. K. Schmidt-Szałowski i inni, Podstawy technologii chemicznej, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2004
  2. Praca zbiorowa, Najlepsze dostępne techniki (BAT), Wytyczne dla Branży Chemicznej w Polsce, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2005
  3. E. Gorlach, T. Mazur, Chemia rolna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001
  4. Praca zbiorowa, Technologia związków fosforowych, PWT, Warszawa, 1958
  5. St. Kucharski, J. Słowiński, Podstawy obliczeń projektowych w technologii chemicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2001

Literatura dodatkowa

  1. J. Kępiński, Technologia chemiczna nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1984
  2. J. Synowiec, Projektowanie technologiczne dla inżynierów chemików, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 1974
  3. J. Schroeder, Technologia związków fosforowych, PWN, Warszawa, 1955
  4. P. Becker, Phosphates and phosphoric acid, Marcel Dekker, INC, New York, 1989
  5. F. T. Nielssen, Manual of fertilizer processing, Marcel Dekker, INC, New York, 1987

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia chemiczne dotyczące głównych operacji i procesów jednostkowych występujących w procesach otrzymywania stałych i płynnych nawozów mineralnych6
T-A-2Koncepcja procesu otrzymywania wieloskładnikowego nawozu kompleksowego NPK w oparciu o zadane surowce (bilans masowy i cieplny)7
T-A-3Postępy w technologii nawozów mineralnych w oparciu o aktualną dostepną literaturę i porównanie z przemysłem nawozowym w kraju2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sytuacja przemysłu nawozowego w Polsce, wpływ procesów produkcji i stosowania nawozów na środowisko. Zrównoważone nawożenie2
T-W-2Charakterystyka surowców fosforowych i kierunki ich przerobu1
T-W-3Wytwarzanie zatężonego ekstrakcyjnego kwasu fosforowego metodą siarczanową (podstawy fizykochemiczne procesu, stosowane reaktory, układy filtracyjne, techniki zatężania, rodzaje absorberów)2
T-W-4Proces otrzymywania superfosfatu pojedynczego i potrójnego (podstawy fizykochemiczne, stosowane mieszalniki, komory i układy oczyszczania gazów odlotowych)1
T-W-5Otrzymywanie fosforanów(V) amonu (podstawy fizykochemiczne procesu, stosowane rozwiązania technologiczne)1
T-W-6Otrzymywanie nawozów azotowych: azotanu(V) amonu i mocznika (podstawy fizykochemiczne, stosowane rozwiązania aparaturowe)2
T-W-7Otrzymywanie nawozów potasowych: chlorek i siarczan potasu1
T-W-8Charakterystyka wieloskładnikowych nawozów kompleksowych i mieszanych oraz sposoby ich otrzymywania2
T-W-9Charakterystyka nawozów płynnych i zawiesinowych1
T-W-10Nawozy o kontrolowanym i spowolnionym uwalnianiu składników pokarmowych1
T-W-11Cykl życia wieloskładnikowego nawozu mineralnego1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych6
A-A-2przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych9
A-A-3uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literaturowe i przygotowanie do egzaminu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D01-2c_W01charakteryzuje właściwości fizykochemiczne nawozów mineralnych i zna metody ich oznaczania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W09ma wiedzę z zakresu metod identyfikacji, oznaczania składu oraz charakteryzowania produktów przemysłu chemicznego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wymaganiami dotyczącymi właściwości fizykochemicznych nawozów mineralnych i stosowanymi metodami badawczymi
Treści programoweT-W-4Proces otrzymywania superfosfatu pojedynczego i potrójnego (podstawy fizykochemiczne, stosowane mieszalniki, komory i układy oczyszczania gazów odlotowych)
T-W-5Otrzymywanie fosforanów(V) amonu (podstawy fizykochemiczne procesu, stosowane rozwiązania technologiczne)
T-W-6Otrzymywanie nawozów azotowych: azotanu(V) amonu i mocznika (podstawy fizykochemiczne, stosowane rozwiązania aparaturowe)
T-W-7Otrzymywanie nawozów potasowych: chlorek i siarczan potasu
T-W-8Charakterystyka wieloskładnikowych nawozów kompleksowych i mieszanych oraz sposoby ich otrzymywania
T-W-9Charakterystyka nawozów płynnych i zawiesinowych
T-W-10Nawozy o kontrolowanym i spowolnionym uwalnianiu składników pokarmowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Charakteryzuje kilka właściwości fizykochemiczne nawozów mineralnych ale nie zna metody ich oznaczania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D01-2c_W02charakteryzuje surowce wykorzystywane w przemyśle nawozowym oraz opisuje procesy i operacje jednostkowe stosowane w ich przetwarzaniu do nawozówmineralnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W11ma wiedzę o surowcach przemysłu chemicznego i pokrewnych procesach stosowanych w ich przetwarzaniu do produktów użytkowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z procesami i operacjami jednostkowymi występującymi w technologii otrzymywania nawozów mineralnych
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru reakcji chemicznych (procesów) i operacji jednostkowych w kształtowaniu procesu otrzymywania nawozów mineralnych i wykonywania obliczeń bilansowych
Treści programoweT-W-2Charakterystyka surowców fosforowych i kierunki ich przerobu
T-W-3Wytwarzanie zatężonego ekstrakcyjnego kwasu fosforowego metodą siarczanową (podstawy fizykochemiczne procesu, stosowane reaktory, układy filtracyjne, techniki zatężania, rodzaje absorberów)
T-W-4Proces otrzymywania superfosfatu pojedynczego i potrójnego (podstawy fizykochemiczne, stosowane mieszalniki, komory i układy oczyszczania gazów odlotowych)
T-W-5Otrzymywanie fosforanów(V) amonu (podstawy fizykochemiczne procesu, stosowane rozwiązania technologiczne)
T-W-6Otrzymywanie nawozów azotowych: azotanu(V) amonu i mocznika (podstawy fizykochemiczne, stosowane rozwiązania aparaturowe)
T-W-7Otrzymywanie nawozów potasowych: chlorek i siarczan potasu
T-W-8Charakterystyka wieloskładnikowych nawozów kompleksowych i mieszanych oraz sposoby ich otrzymywania
T-W-9Charakterystyka nawozów płynnych i zawiesinowych
T-W-10Nawozy o kontrolowanym i spowolnionym uwalnianiu składników pokarmowych
T-A-1Obliczenia chemiczne dotyczące głównych operacji i procesów jednostkowych występujących w procesach otrzymywania stałych i płynnych nawozów mineralnych
T-A-2Koncepcja procesu otrzymywania wieloskładnikowego nawozu kompleksowego NPK w oparciu o zadane surowce (bilans masowy i cieplny)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia z ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Charakteryzuje kilka surowców wykorzystywanych w przemyśle nawozowym oraz opisuje niektóre procesy jednostkowe stosowane w ich przetwarzaniu do nawozów mineralnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D01-2c_U01potrafi policzyć bilans masowy i cieplny procesów i operacji jednostkowych występujących w technologii otrzymywania nawozów mineralnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U10potrafi wykorzystywać wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z procesami i operacjami jednostkowymi występującymi w technologii otrzymywania nawozów mineralnych
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru reakcji chemicznych (procesów) i operacji jednostkowych w kształtowaniu procesu otrzymywania nawozów mineralnych i wykonywania obliczeń bilansowych
Treści programoweT-A-1Obliczenia chemiczne dotyczące głównych operacji i procesów jednostkowych występujących w procesach otrzymywania stałych i płynnych nawozów mineralnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia z ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Potrafi policzyć bilans masowy kilku procesów jednostkowych występujących w technologii otrzymywania nawozów mineralnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D01-2c_U02dobiera procesy i operacje jednostkowe do realizacji procesów otrzymywania nawozów mineralnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U19ma umiejętność doboru reakcji chemicznych do realizacji konkretnych procesów technologicznych i zadań z zakresu technologii chemicznej, w szczególności z zakresu ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z procesami i operacjami jednostkowymi występującymi w technologii otrzymywania nawozów mineralnych
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru reakcji chemicznych (procesów) i operacji jednostkowych w kształtowaniu procesu otrzymywania nawozów mineralnych i wykonywania obliczeń bilansowych
Treści programoweT-W-4Proces otrzymywania superfosfatu pojedynczego i potrójnego (podstawy fizykochemiczne, stosowane mieszalniki, komory i układy oczyszczania gazów odlotowych)
T-W-5Otrzymywanie fosforanów(V) amonu (podstawy fizykochemiczne procesu, stosowane rozwiązania technologiczne)
T-W-6Otrzymywanie nawozów azotowych: azotanu(V) amonu i mocznika (podstawy fizykochemiczne, stosowane rozwiązania aparaturowe)
T-W-7Otrzymywanie nawozów potasowych: chlorek i siarczan potasu
T-W-8Charakterystyka wieloskładnikowych nawozów kompleksowych i mieszanych oraz sposoby ich otrzymywania
T-W-9Charakterystyka nawozów płynnych i zawiesinowych
T-W-10Nawozy o kontrolowanym i spowolnionym uwalnianiu składników pokarmowych
T-A-1Obliczenia chemiczne dotyczące głównych operacji i procesów jednostkowych występujących w procesach otrzymywania stałych i płynnych nawozów mineralnych
T-A-2Koncepcja procesu otrzymywania wieloskładnikowego nawozu kompleksowego NPK w oparciu o zadane surowce (bilans masowy i cieplny)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia z ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Dobiera procesy jednostkowe do realizacji trzech procesów otrzymywania nawozów mineralnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D01-2c_K01Jest świadomy wpływu swojej działalności na otoczenie oraz oddziaływania przemysłu chemicznego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w celu poznania nowych rozwiązań technologicznych i przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne możliwości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
TCH_1A_K11rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu w sposób zrozumiały – m. in. poprzez środki masowego przekazu – informacji o korzystnych jak i niekorzystnych aspektach działalności związanej z produkcją i stosowaniem związków chemicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wymaganiami dotyczącymi właściwości fizykochemicznych nawozów mineralnych i stosowanymi metodami badawczymi
C-2Zapoznanie z procesami i operacjami jednostkowymi występującymi w technologii otrzymywania nawozów mineralnych
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru reakcji chemicznych (procesów) i operacji jednostkowych w kształtowaniu procesu otrzymywania nawozów mineralnych i wykonywania obliczeń bilansowych
Treści programoweT-W-1Sytuacja przemysłu nawozowego w Polsce, wpływ procesów produkcji i stosowania nawozów na środowisko. Zrównoważone nawożenie
T-W-2Charakterystyka surowców fosforowych i kierunki ich przerobu
T-W-3Wytwarzanie zatężonego ekstrakcyjnego kwasu fosforowego metodą siarczanową (podstawy fizykochemiczne procesu, stosowane reaktory, układy filtracyjne, techniki zatężania, rodzaje absorberów)
T-W-4Proces otrzymywania superfosfatu pojedynczego i potrójnego (podstawy fizykochemiczne, stosowane mieszalniki, komory i układy oczyszczania gazów odlotowych)
T-W-5Otrzymywanie fosforanów(V) amonu (podstawy fizykochemiczne procesu, stosowane rozwiązania technologiczne)
T-W-6Otrzymywanie nawozów azotowych: azotanu(V) amonu i mocznika (podstawy fizykochemiczne, stosowane rozwiązania aparaturowe)
T-W-7Otrzymywanie nawozów potasowych: chlorek i siarczan potasu
T-W-8Charakterystyka wieloskładnikowych nawozów kompleksowych i mieszanych oraz sposoby ich otrzymywania
T-W-9Charakterystyka nawozów płynnych i zawiesinowych
T-W-10Nawozy o kontrolowanym i spowolnionym uwalnianiu składników pokarmowych
T-W-11Cykl życia wieloskładnikowego nawozu mineralnego
T-A-1Obliczenia chemiczne dotyczące głównych operacji i procesów jednostkowych występujących w procesach otrzymywania stałych i płynnych nawozów mineralnych
T-A-3Postępy w technologii nawozów mineralnych w oparciu o aktualną dostepną literaturę i porównanie z przemysłem nawozowym w kraju
T-A-2Koncepcja procesu otrzymywania wieloskładnikowego nawozu kompleksowego NPK w oparciu o zadane surowce (bilans masowy i cieplny)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryterium określonego dla oceny 3
3,0Jest częściowo świadomy wpływu swojej działalności na otoczenie oraz oddziaływania przemysłu chemicznego, nie do końca rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w celu poznania nowych rozwiązań technologicznych, nie potrafi przekaząć swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne możliwości
3,5
4,0
4,5
5,0