Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Przemiany zanieczyszczeń w środowisku:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przemiany zanieczyszczeń w środowisku
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Swarcewicz <Maria.Swarcewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maria Swarcewicz <Maria.Swarcewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ukończony kurs chemii nieorganicznej
W-2ukończony kurs chemii organicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studentów do prowadzenia badań nad wybranymi przemianami zanieczyszczeń w środowisku.
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień związanych z metabolizmem zanieczyszczeń w srodowisku.
C-3ukształtowanie umiejętności z zakresu pozyskiwania informacji z literatury, baz danych związanych z przemianami zanieczyszczeń w środowisku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza kinetyki reakcji ozonu z wybranymi związkami organicznymi (węglowodory, alkohole, chlorowcopochodne)2
T-A-2Wykorzystanie informacji z literatury do wyjaśnienia wpływu promieniowania UV na przemiany zanieczyszczeń w atmosferze.3
T-A-3Rozwiązywanie zagadnień związanych z sorpcją trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO) w glebie, osadach dennych, określenie szybkości zanikania w środowisku.3
T-A-4Analiza metabolizmu środków ochrony roślin, farmaceutyków, skladników kosmetyków, wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) w środowisku.4
T-A-5Wykorzystania informacji z literatury do poznania roli przemian biochemicznych zanieczyszczeń w środowisku3
15
wykłady
T-W-1Zapoznanie się z obiegiem pierwiastków w środowisku1
T-W-2Przegląd reakcji zanieczyszczeń chemicznych w atmosferze2
T-W-3Zapoznanie się z powstawaniem i zanikaniem ozonu w stratosferze oraz troposferze. Wpływ ozonu na organizm. Wpływ związków organicznych na stężenie ozonu w atmosferze.3
T-W-4Przegląd przemian związków azotu i chloru w atmosferze.1
T-W-5Zapoznanie się z wpływem warunków meteorologicznych na przemiany i stężenia substancji w atmosferze. Przegląd reakcji fotochemicznych zachodzących w atmosferze.2
T-W-6Przegląd trwałych związków organicznych w środowisku, ich degradacji i wpływu na organizm. Metabolizm pozostałości środków ochrony roślin, leków, kosmetyków w środowisku.3
T-W-7Zapoznanie się z przenikaniem zanieczyszceń powietrza do wody i gleby. Migracja zanieczyszczeń w wodzie i osadach dennych. Biodegradacja zwiazków organiczbych w wodach i osadach dennych. Rola mikroorganizmów glebowych oraz wodnych w przemianach zanieczyszczeń.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w ćwiczeniach15
A-A-2udział w konsultacjach3
A-A-3Przygotowanie prezentacji5
A-A-4Przygotowanie do kolokwium i zajęć audytoryjnych5
A-A-5Praca w zespole2
30
wykłady
A-W-1udział w wykładzie15
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia12
A-W-4Studiowanie literatury2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: kolokwia z przerobionego materiału
S-3Ocena formująca: prezentacja multimedialna opracowanego tematu z wybranych przemian zanieczyszczeń w środowisku

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D08a_W01
potrafi scharakteryzować związki chemiczne występujace w środowisku, a zaliczane do zanieczyszczeń środowiskowych i ich rolę w przemianach w różnych działach środowiskowych.
KOS_1A_W04T1A_W01C-1, C-2T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D08a_U01
potrafi integrować wiedzę z różnych źródeł informacji, dokonać jej interpretacji w zakresie przemian zanieczyszczeń w środowisku
KOS_1A_U01T1A_U01C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D08a_K01
ma świadomość skutków oddziaływania zanieczyszczeń na środowisko, ich produktów metabolicznych.
KOS_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D08a_W01
potrafi scharakteryzować związki chemiczne występujace w środowisku, a zaliczane do zanieczyszczeń środowiskowych i ich rolę w przemianach w różnych działach środowiskowych.
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Potrafi wymienić i krótko scharakteryzować wybrane zanieczyszczenia i ich przemiany w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D08a_U01
potrafi integrować wiedzę z różnych źródeł informacji, dokonać jej interpretacji w zakresie przemian zanieczyszczeń w środowisku
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi integrować wiedzę z różnych źródeł, dokonać jej interpretacji w zakresie wybranych zanieczyszczeń w środowisku i ich metabolizmu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D08a_K01
ma świadomość skutków oddziaływania zanieczyszczeń na środowisko, ich produktów metabolicznych.
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0ma świadomość wpływu zanieczyszczeń na organizm i znaczenie podstawowych przemian zanieczyszczeń w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alloway B.J., Ayres D.C., Chemiczne podstawy zanieczyszczeń środowiska, PWN, Warszawa, 1999
  2. Andrews J.E.., Brimblecombe P., Jickells T.D., Liss P.S., Wprowadzenie do chemii środowiska, WNT, Warszawa, 2000
  3. Namieśnik J., Chrzanowski W., Szpinek P., Nowe horyzonty i wyzwania w analityce i monitoringu środowiskowym, CEEAM, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Gomółka E., Szaynok A., Chemia wody i powietrza, Oficyna Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1997
  2. Jjemba P.J., Pharma-Ecology. The occurrence and fate of pharmaceuticals and personal care products in the environment, Wiley, Hoboken, New Jersey, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza kinetyki reakcji ozonu z wybranymi związkami organicznymi (węglowodory, alkohole, chlorowcopochodne)2
T-A-2Wykorzystanie informacji z literatury do wyjaśnienia wpływu promieniowania UV na przemiany zanieczyszczeń w atmosferze.3
T-A-3Rozwiązywanie zagadnień związanych z sorpcją trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO) w glebie, osadach dennych, określenie szybkości zanikania w środowisku.3
T-A-4Analiza metabolizmu środków ochrony roślin, farmaceutyków, skladników kosmetyków, wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) w środowisku.4
T-A-5Wykorzystania informacji z literatury do poznania roli przemian biochemicznych zanieczyszczeń w środowisku3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapoznanie się z obiegiem pierwiastków w środowisku1
T-W-2Przegląd reakcji zanieczyszczeń chemicznych w atmosferze2
T-W-3Zapoznanie się z powstawaniem i zanikaniem ozonu w stratosferze oraz troposferze. Wpływ ozonu na organizm. Wpływ związków organicznych na stężenie ozonu w atmosferze.3
T-W-4Przegląd przemian związków azotu i chloru w atmosferze.1
T-W-5Zapoznanie się z wpływem warunków meteorologicznych na przemiany i stężenia substancji w atmosferze. Przegląd reakcji fotochemicznych zachodzących w atmosferze.2
T-W-6Przegląd trwałych związków organicznych w środowisku, ich degradacji i wpływu na organizm. Metabolizm pozostałości środków ochrony roślin, leków, kosmetyków w środowisku.3
T-W-7Zapoznanie się z przenikaniem zanieczyszceń powietrza do wody i gleby. Migracja zanieczyszczeń w wodzie i osadach dennych. Biodegradacja zwiazków organiczbych w wodach i osadach dennych. Rola mikroorganizmów glebowych oraz wodnych w przemianach zanieczyszczeń.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w ćwiczeniach15
A-A-2udział w konsultacjach3
A-A-3Przygotowanie prezentacji5
A-A-4Przygotowanie do kolokwium i zajęć audytoryjnych5
A-A-5Praca w zespole2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładzie15
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia12
A-W-4Studiowanie literatury2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D08a_W01potrafi scharakteryzować związki chemiczne występujace w środowisku, a zaliczane do zanieczyszczeń środowiskowych i ich rolę w przemianach w różnych działach środowiskowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W04ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz wpływu na środowisko (monitoring, analityka środowiskowa, ocena i prognozowanie oddziaływania)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do prowadzenia badań nad wybranymi przemianami zanieczyszczeń w środowisku.
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień związanych z metabolizmem zanieczyszczeń w srodowisku.
Treści programoweT-A-3Rozwiązywanie zagadnień związanych z sorpcją trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO) w glebie, osadach dennych, określenie szybkości zanikania w środowisku.
T-W-1Zapoznanie się z obiegiem pierwiastków w środowisku
T-W-2Przegląd reakcji zanieczyszczeń chemicznych w atmosferze
T-W-3Zapoznanie się z powstawaniem i zanikaniem ozonu w stratosferze oraz troposferze. Wpływ ozonu na organizm. Wpływ związków organicznych na stężenie ozonu w atmosferze.
T-W-4Przegląd przemian związków azotu i chloru w atmosferze.
T-W-5Zapoznanie się z wpływem warunków meteorologicznych na przemiany i stężenia substancji w atmosferze. Przegląd reakcji fotochemicznych zachodzących w atmosferze.
T-W-6Przegląd trwałych związków organicznych w środowisku, ich degradacji i wpływu na organizm. Metabolizm pozostałości środków ochrony roślin, leków, kosmetyków w środowisku.
T-W-7Zapoznanie się z przenikaniem zanieczyszceń powietrza do wody i gleby. Migracja zanieczyszczeń w wodzie i osadach dennych. Biodegradacja zwiazków organiczbych w wodach i osadach dennych. Rola mikroorganizmów glebowych oraz wodnych w przemianach zanieczyszczeń.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: kolokwia z przerobionego materiału
S-3Ocena formująca: prezentacja multimedialna opracowanego tematu z wybranych przemian zanieczyszczeń w środowisku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Potrafi wymienić i krótko scharakteryzować wybrane zanieczyszczenia i ich przemiany w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D08a_U01potrafi integrować wiedzę z różnych źródeł informacji, dokonać jej interpretacji w zakresie przemian zanieczyszczeń w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do prowadzenia badań nad wybranymi przemianami zanieczyszczeń w środowisku.
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień związanych z metabolizmem zanieczyszczeń w srodowisku.
C-3ukształtowanie umiejętności z zakresu pozyskiwania informacji z literatury, baz danych związanych z przemianami zanieczyszczeń w środowisku.
Treści programoweT-A-1Analiza kinetyki reakcji ozonu z wybranymi związkami organicznymi (węglowodory, alkohole, chlorowcopochodne)
T-A-2Wykorzystanie informacji z literatury do wyjaśnienia wpływu promieniowania UV na przemiany zanieczyszczeń w atmosferze.
T-A-3Rozwiązywanie zagadnień związanych z sorpcją trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO) w glebie, osadach dennych, określenie szybkości zanikania w środowisku.
T-A-4Analiza metabolizmu środków ochrony roślin, farmaceutyków, skladników kosmetyków, wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) w środowisku.
T-A-5Wykorzystania informacji z literatury do poznania roli przemian biochemicznych zanieczyszczeń w środowisku
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: kolokwia z przerobionego materiału
S-3Ocena formująca: prezentacja multimedialna opracowanego tematu z wybranych przemian zanieczyszczeń w środowisku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi integrować wiedzę z różnych źródeł, dokonać jej interpretacji w zakresie wybranych zanieczyszczeń w środowisku i ich metabolizmu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D08a_K01ma świadomość skutków oddziaływania zanieczyszczeń na środowisko, ich produktów metabolicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do prowadzenia badań nad wybranymi przemianami zanieczyszczeń w środowisku.
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień związanych z metabolizmem zanieczyszczeń w srodowisku.
C-3ukształtowanie umiejętności z zakresu pozyskiwania informacji z literatury, baz danych związanych z przemianami zanieczyszczeń w środowisku.
Treści programoweT-A-1Analiza kinetyki reakcji ozonu z wybranymi związkami organicznymi (węglowodory, alkohole, chlorowcopochodne)
T-A-2Wykorzystanie informacji z literatury do wyjaśnienia wpływu promieniowania UV na przemiany zanieczyszczeń w atmosferze.
T-A-3Rozwiązywanie zagadnień związanych z sorpcją trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO) w glebie, osadach dennych, określenie szybkości zanikania w środowisku.
T-A-4Analiza metabolizmu środków ochrony roślin, farmaceutyków, skladników kosmetyków, wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) w środowisku.
T-A-5Wykorzystania informacji z literatury do poznania roli przemian biochemicznych zanieczyszczeń w środowisku
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: kolokwia z przerobionego materiału
S-3Ocena formująca: prezentacja multimedialna opracowanego tematu z wybranych przemian zanieczyszczeń w środowisku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0ma świadomość wpływu zanieczyszczeń na organizm i znaczenie podstawowych przemian zanieczyszczeń w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0