Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia organiczna I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia organiczna I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Nowicka-Scheibe <Joanna.Nowicka-Scheibe@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Slawomir Westerlich <Slawomir.Westerlich@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 30 4,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z chemii organicznej na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej
C-2Zapoznanie studentów z zasadami nomenklatury związków organicznych
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi grupami funkcyjnymi oraz wynikającą z ich budowy reaktywnościątych związków.
C-4Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów.
C-5Zapoznanie studentów z metodyką syntezy prostych związków organicznych.
C-6Zapoznanie studentów z zasadami opisu eksperymentu w syntezie organicznej.
C-7Zapoznanie studentów z zasadami postępowania w laboratorium preparatyki organicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przypomnienie zasad nomenkaltury związków organicznych. Ćwiczenia w pisaniu wzorów strukturalnych zwiazków organicznych.4
T-A-2Opanowanie metod otrzymywania i reakcji charakterystycznych podstawowych klas związków organicznych4
T-A-3Utrwalenie materiału wykładowego poprzez praktyczne rozwiazywanie problemów (schematy reakcji, podstawowe mechanizmy reakcji w chemii oganicznej, przegrupowania, ciągi reakcyjne)7
15
wykłady
T-W-1Wiązanie chemiczne: typy wiązań, orbitalny obraz wiązań kowalencyjnych, orbitale atomowe (typu s i p), hybrydyzacja orbitali atomowych, tetraedryczny model atomu węgla.2
T-W-2Alkany - nomenklatura, metody otrzymywania, szereg homologiczny alkanów, reakcje alkanów (chlorowanie alkanów - mechanizm), stereochemia alkanów.2
T-W-3Cykloalkany - nazewnictwo węglowodorów alicyklicznych, reakcje węglowodorów alicyklicznych, teoria napięć Baeyera, konformacje cykloalkanów (na przykładzie cykloheksanu).2
T-W-4Alkeny - nazewnictwo i metody otrzymywania alkenów, izomeria "cis-trans", reakcje addycji elektrofilowej do alkenów (mechanizm, orientacja).2
T-W-5Fluorowcopochodne - nazewnictwo i tworzenie halogenków alkilowych, reakcje halogenków alkilowych, reakcje substytucji nukleofilowej jedno- i dwuczasteczkowej - mechanizm. Reakcja eliminacji E1, E2 - mechanizm, stereochemia.2
T-W-6Związki magnezoorganiczne (Związki Grignarda) - budowa i reakcje związków Grignarda. Alkohole - nomenklatura, kwasowość i zasadowość alkoholi, otrzymywanie alkoholi, reakcje alkoholi zachodzące z rozerwaniem wiązania O-H lub wiązania C-OH.2
T-W-7Etery - nazewnictwo eterów, budowa i właściwości eterów, reaktywność eterów, metody otrzymywania, reakcje eterów: rozszczepienie pod wpływem kwasów, etery cykliczne. Aminy - nomenklatura, właściwości, otrzymywanie i reakcje amin.2
T-W-8Alifatyczne aldehydy i ketony - struktura grupy karbonylowej, nazewnictwo i metody otrzymywania, reakcje aldehydów i ketonów (utlenianie, redukcja, addycja nukleofilowa).2
T-W-9Kwasy karboksylowe - nazewnictwo, struktura i właściwości fizyczne kwasów karboksylowych, dysocjacja i kwasowośc kwasów karboksylowych, wpływ podstawników na kwasowość kwasów karboksylowych, reakcje kwasów karboksylowych. Reakcje kwasów karboksylowych prowadzące do przekształcenia ich w pochodne (chlorki kwasowe, amidy, bezwodniki, estry - mechanizm reakcji estryfikacji Fischera).4
T-W-10Węglowodory aromatyczne. Kryteria aromatyczności, nazewnictwo i izomeria związków aromatycznych, sruktura benzenu, aromatyczne kationy i aniony. Mechanizm i reakcje substytucji elektrofilowej: nitrowanie, sulfonowanie, chlorowcowanie, reakcje Friedela-Craftsa-acylowanie, alkilowanie.2
T-W-11Efekt podstawnikowy w pierścieniach aromatycznych. Związki aromatyczne o pierścieniach skondensowanych.2
T-W-12Aminy aromatyczne. Nomenklatura, właściwości, otrzymywanie i reakcje amin aromatycznych.2
T-W-13Fenole. Nomenklatura, właściwości fizyczne i chemiczne, otrzymywanie fenoli, reakcje fenoli.2
T-W-14Związki heterocykliczne. Pięcioczłonowe nienasycone związki heterocykliczne (furan, pirol, tiofen) - ich właściwości aromatyczne, struktury graniczne, reakcje substytucji elektrofilowej. Sześcioczłonowy pierścień heterocykliczny - pirydyna: aromatyczność, struktury graniczne, substytucja elektrofilowa i nukleofilowa pirydyny.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca z literaturą rozszerzającą materiał przerobiony podczas ćwiczeń.5
A-A-3Rozwiązywanie zleconych przez prowadzacego zadań.4
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.6
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca z poleconą literaturą rozszerającą wiedzę z wykładów24
A-W-3Przygotowanie do egzaminu55
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach przedmiotowych10
A-W-5Egzamin pisemny2
121

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Test sprawdzający

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_B06-1_W01
Student zna systematykę najważniejszych klas związków organicznych i rozpoznaje najważniejsze grupy funkcyjne występujące w związkach organicznych.
KOS_1A_W04T1A_W01C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-4S-3
KOS_1A_B06-1_W02
Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
KOS_1A_W04T1A_W01C-1, C-3, C-4, C-5T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-3, M-4S-1, S-2
KOS_1A_B06-1_W03
Student rozpoznaje podstawowe typy izomerii oraz tłumaczy podstawowe zagadnienia dotyczące stereochemii związków organicznych
KOS_1A_W04T1A_W01C-1, C-4, C-5T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-11, T-W-14M-1, M-3, M-4S-1, S-2
KOS_1A_B06-1_W04
Student proponuje i objaśnia mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
KOS_1A_W04T1A_W01C-1, C-3, C-4, C-5T-A-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_B06-1_U01
Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas.
KOS_1A_U01, KOS_1A_U06, KOS_1A_U16T1A_U01, T1A_U05, T1A_U14InzA_U06C-1, C-4T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-4S-3
KOS_1A_B06-1_U02
Student analizuje i proponuje podstawowe mechanizmy reakcji organicznych.
KOS_1A_U01T1A_U01C-3, C-4T-A-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-4S-2, S-3
KOS_1A_B06-1_U03
Student korzysta z poznanych podczas zajęć reakcji w celu projektowania syntezy prostego związku organicznego.
KOS_1A_U01, KOS_1A_U06T1A_U01, T1A_U05C-1, C-3, C-4T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_B06-1_K01
Odpowiednio określa zasady i priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
KOS_1A_K01, KOS_1A_K02, KOS_1A_K05T1A_K01, T1A_K02, T1A_K04InzA_K01C-4, C-5, C-6T-A-2, T-A-3M-3, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_B06-1_W01
Student zna systematykę najważniejszych klas związków organicznych i rozpoznaje najważniejsze grupy funkcyjne występujące w związkach organicznych.
2,0Nie zna systematyki związków organicznych i nie rozpoznaje najważniejszych grup funkcyjnych.
3,0Zna systematykę związków organicznych i rozpoznaje 31-44% grup funkcyjnych.
3,5Zna systematykę związków organicznych i rozpoznaje 45-58% grup funkcyjnych.
4,0Zna systematykę związków organicznych i rozpoznaje 59-72% grup funkcyjnych.
4,5Zna systematykę związków organicznych i rozpoznaje 73-86% grup funkcyjnych.
5,0Zna systematykę związków organicznych i rozpoznaje 87-100% grup funkcyjnych.
KOS_1A_B06-1_W02
Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
2,0Student nie charakteryzuje podstawowych typów reakcji chemicznych oraz grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
3,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Nie charakteryzuje grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
3,5Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Nie charakteryzuje grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
4,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem ich reaktywności charakteryzuje niektóre grupy funkcyjne występujących w związkach organicznych Potrafi wskazać niektóre możliwości wykorzystania ich w syntezie organicznej.
4,5Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem ich reaktywności charakteryzuje większość grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych Potrafi wskazać niektóre możliwości wykorzystania ich w syntezie organicznej.
5,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem ich reaktywności charakteryzuje większość grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych Potrafi wskazać wiele aspektów wykorzystania ich w syntezie organicznej.
KOS_1A_B06-1_W03
Student rozpoznaje podstawowe typy izomerii oraz tłumaczy podstawowe zagadnienia dotyczące stereochemii związków organicznych
2,0Student nie rozpoznaje i nie tłumaczy podstawowych typów izomerii i zagadnień stereochemii.
3,0Student rozpoznaje, ale nie tłumaczy podstawowych typów izomerii i zagadnień stereochemii.
3,5Student rozpoznaje, ale tłumaczy tylko zagadnienia izomerii, nie tłumaczy zagadnień stereochemii.
4,0Student rozpoznaje, ale tłumaczy tylko zagadnienia izomerii i niektóre zagadnienia stereochemii.
4,5Student rozpoznaje i tłumaczy większość zagadnień izomerii i stereochemii.
5,0Student rozpoznaje i tłumaczy wszystkie zagadnienia izomerii i większość lub wszystkie zagadnienia stereochemii.
KOS_1A_B06-1_W04
Student proponuje i objaśnia mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
2,0Student nie proponuje i nie objaśnia mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych.
3,0Student proponuje niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych, ale ich nie objaśnia.
3,5Student proponuje wiele mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych, ale ich nie objaśnia.
4,0Student proponuje i objaśnia niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
4,5Student proponuje większość i objaśnia niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
5,0Student proponuje i objaśnia wiele mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_B06-1_U01
Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas.
2,0Student nie potrafi zastosować w praktyce zasad nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas.
3,0Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury zwyczajowej niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas.
3,5Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej do niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas, a nie zna nazw zwyczajowych.
4,0Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej i zwyczajowej do niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas.
4,5Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej i zwyczajowej do większości związków organicznych należących do najważniejszych klas.
5,0Student dobrze posługuje się w praktyce nazwami, zgodnie z nomenklaturą systematyczną i zwyczajową, dla większości związków organicznych należących do najważniejszych klas.
KOS_1A_B06-1_U02
Student analizuje i proponuje podstawowe mechanizmy reakcji organicznych.
2,0Student nie zna i nie potrafi zaproponować mechanizmu żadnej z podstawowych reakcji w chemii organicznej.
3,0Student prawidłowo analizuje podany przez prowadzącego zajęcia mechanizm reakcji ale sam nie potrafi zaproponować żadnego mechanizmu.
3,5Student prawidłowo analizuje i proponuje podstawowe mechanizmy reakcji, ale popełnia liczne błędy w równaniach reakcji.
4,0Student prawidłowo analizuje i proponuje podstawowe mechanizmy reakcji, popełnia nieliczne błędy w równanich reakcji.
4,5Student bezbłędnie analizuje i proponuje podstawowe mechanizmy reakcji, sporadycznie popełnia błędy w równaniach reakcji.
5,0Student bezbłędnie analizuje i proponuje podstawowe mechanizmy reakcji w chemii organicznej.
KOS_1A_B06-1_U03
Student korzysta z poznanych podczas zajęć reakcji w celu projektowania syntezy prostego związku organicznego.
2,0Student nie potrafi zastosować żadnej z poznanych na zajęciach reakcji w celu zaplanowania syntezy związku organicznego.
3,0Student w 55-69 procentach potrafi zastosować poznane na zajęciach reakcje, potrafi zaprojektować syntezę związku organicznego z pomocą prowadzącego zajęcia.
3,5Student w 70-79 procentach potrafi wykorzystać poznane na zajęciach reakcje, potrafi z licznymi błędami zaprojektować syntezę związku organiczną.
4,0Student w 80-89 procentach potrafi wykorzystać poznane na zajęciach reakcje, popełnia nieliczne błędy w projektowaniu syntezy związku organicznego.
4,5Student w 90-95 procentach potrafi wykorzystać poznane na zajęciach reakcje, popełnia sporadyczne błędy w projektowaniu syntezy związku organicznego.
5,0Student w pełni (powyżej 95%) potrafi wykorzystać poznane na zajęciach reakcje oraz nie ma problemów w projektowaniu syntezy związku organicznego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_B06-1_K01
Odpowiednio określa zasady i priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
2,0Nie umie określić zasad i priorytetów w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
3,0Nie umie określić zasad i priorytetów w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania, ale umie skorzystać z rad prowadzącego ćwiczenia.
3,5Umie określić tylko podstawowe zasady i priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
4,0Umie określić podstawowe zasady i priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania i tylko niektóre ważniejsze zasady i priorytety.
4,5Dobrze radzi sobie w ustaleniu zasad i priorytetów w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
5,0Bardzo dobrze radzi sobie w ustaleniu zasad i priorytetów w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.

Literatura podstawowa

  1. John McMurry, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  2. Przemysław Mastalerz, Chemia organiczna, Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław, 2000
  3. Robert T. Morrison, Robert N. Boyd, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997
  4. J. Clayden, N. Greeves, S. Warren, P. Wothers, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. E. Białecka-Floriańczyk, J. Włostowska, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
  2. Jerzy T. Wróbel, Preparatyka i elementy syntezy organicznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1983
  3. B. Bobrański, Chemia organiczna, Wydawnictwo NaukowePWN, Warszawa, 1992

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przypomnienie zasad nomenkaltury związków organicznych. Ćwiczenia w pisaniu wzorów strukturalnych zwiazków organicznych.4
T-A-2Opanowanie metod otrzymywania i reakcji charakterystycznych podstawowych klas związków organicznych4
T-A-3Utrwalenie materiału wykładowego poprzez praktyczne rozwiazywanie problemów (schematy reakcji, podstawowe mechanizmy reakcji w chemii oganicznej, przegrupowania, ciągi reakcyjne)7
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiązanie chemiczne: typy wiązań, orbitalny obraz wiązań kowalencyjnych, orbitale atomowe (typu s i p), hybrydyzacja orbitali atomowych, tetraedryczny model atomu węgla.2
T-W-2Alkany - nomenklatura, metody otrzymywania, szereg homologiczny alkanów, reakcje alkanów (chlorowanie alkanów - mechanizm), stereochemia alkanów.2
T-W-3Cykloalkany - nazewnictwo węglowodorów alicyklicznych, reakcje węglowodorów alicyklicznych, teoria napięć Baeyera, konformacje cykloalkanów (na przykładzie cykloheksanu).2
T-W-4Alkeny - nazewnictwo i metody otrzymywania alkenów, izomeria "cis-trans", reakcje addycji elektrofilowej do alkenów (mechanizm, orientacja).2
T-W-5Fluorowcopochodne - nazewnictwo i tworzenie halogenków alkilowych, reakcje halogenków alkilowych, reakcje substytucji nukleofilowej jedno- i dwuczasteczkowej - mechanizm. Reakcja eliminacji E1, E2 - mechanizm, stereochemia.2
T-W-6Związki magnezoorganiczne (Związki Grignarda) - budowa i reakcje związków Grignarda. Alkohole - nomenklatura, kwasowość i zasadowość alkoholi, otrzymywanie alkoholi, reakcje alkoholi zachodzące z rozerwaniem wiązania O-H lub wiązania C-OH.2
T-W-7Etery - nazewnictwo eterów, budowa i właściwości eterów, reaktywność eterów, metody otrzymywania, reakcje eterów: rozszczepienie pod wpływem kwasów, etery cykliczne. Aminy - nomenklatura, właściwości, otrzymywanie i reakcje amin.2
T-W-8Alifatyczne aldehydy i ketony - struktura grupy karbonylowej, nazewnictwo i metody otrzymywania, reakcje aldehydów i ketonów (utlenianie, redukcja, addycja nukleofilowa).2
T-W-9Kwasy karboksylowe - nazewnictwo, struktura i właściwości fizyczne kwasów karboksylowych, dysocjacja i kwasowośc kwasów karboksylowych, wpływ podstawników na kwasowość kwasów karboksylowych, reakcje kwasów karboksylowych. Reakcje kwasów karboksylowych prowadzące do przekształcenia ich w pochodne (chlorki kwasowe, amidy, bezwodniki, estry - mechanizm reakcji estryfikacji Fischera).4
T-W-10Węglowodory aromatyczne. Kryteria aromatyczności, nazewnictwo i izomeria związków aromatycznych, sruktura benzenu, aromatyczne kationy i aniony. Mechanizm i reakcje substytucji elektrofilowej: nitrowanie, sulfonowanie, chlorowcowanie, reakcje Friedela-Craftsa-acylowanie, alkilowanie.2
T-W-11Efekt podstawnikowy w pierścieniach aromatycznych. Związki aromatyczne o pierścieniach skondensowanych.2
T-W-12Aminy aromatyczne. Nomenklatura, właściwości, otrzymywanie i reakcje amin aromatycznych.2
T-W-13Fenole. Nomenklatura, właściwości fizyczne i chemiczne, otrzymywanie fenoli, reakcje fenoli.2
T-W-14Związki heterocykliczne. Pięcioczłonowe nienasycone związki heterocykliczne (furan, pirol, tiofen) - ich właściwości aromatyczne, struktury graniczne, reakcje substytucji elektrofilowej. Sześcioczłonowy pierścień heterocykliczny - pirydyna: aromatyczność, struktury graniczne, substytucja elektrofilowa i nukleofilowa pirydyny.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca z literaturą rozszerzającą materiał przerobiony podczas ćwiczeń.5
A-A-3Rozwiązywanie zleconych przez prowadzacego zadań.4
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca z poleconą literaturą rozszerającą wiedzę z wykładów24
A-W-3Przygotowanie do egzaminu55
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach przedmiotowych10
A-W-5Egzamin pisemny2
121
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B06-1_W01Student zna systematykę najważniejszych klas związków organicznych i rozpoznaje najważniejsze grupy funkcyjne występujące w związkach organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W04ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz wpływu na środowisko (monitoring, analityka środowiskowa, ocena i prognozowanie oddziaływania)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami nomenklatury związków organicznych
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi grupami funkcyjnymi oraz wynikającą z ich budowy reaktywnościątych związków.
Treści programoweT-A-1Przypomnienie zasad nomenkaltury związków organicznych. Ćwiczenia w pisaniu wzorów strukturalnych zwiazków organicznych.
T-A-2Opanowanie metod otrzymywania i reakcji charakterystycznych podstawowych klas związków organicznych
T-W-2Alkany - nomenklatura, metody otrzymywania, szereg homologiczny alkanów, reakcje alkanów (chlorowanie alkanów - mechanizm), stereochemia alkanów.
T-W-3Cykloalkany - nazewnictwo węglowodorów alicyklicznych, reakcje węglowodorów alicyklicznych, teoria napięć Baeyera, konformacje cykloalkanów (na przykładzie cykloheksanu).
T-W-4Alkeny - nazewnictwo i metody otrzymywania alkenów, izomeria "cis-trans", reakcje addycji elektrofilowej do alkenów (mechanizm, orientacja).
T-W-5Fluorowcopochodne - nazewnictwo i tworzenie halogenków alkilowych, reakcje halogenków alkilowych, reakcje substytucji nukleofilowej jedno- i dwuczasteczkowej - mechanizm. Reakcja eliminacji E1, E2 - mechanizm, stereochemia.
T-W-7Etery - nazewnictwo eterów, budowa i właściwości eterów, reaktywność eterów, metody otrzymywania, reakcje eterów: rozszczepienie pod wpływem kwasów, etery cykliczne. Aminy - nomenklatura, właściwości, otrzymywanie i reakcje amin.
T-W-8Alifatyczne aldehydy i ketony - struktura grupy karbonylowej, nazewnictwo i metody otrzymywania, reakcje aldehydów i ketonów (utlenianie, redukcja, addycja nukleofilowa).
T-W-9Kwasy karboksylowe - nazewnictwo, struktura i właściwości fizyczne kwasów karboksylowych, dysocjacja i kwasowośc kwasów karboksylowych, wpływ podstawników na kwasowość kwasów karboksylowych, reakcje kwasów karboksylowych. Reakcje kwasów karboksylowych prowadzące do przekształcenia ich w pochodne (chlorki kwasowe, amidy, bezwodniki, estry - mechanizm reakcji estryfikacji Fischera).
T-W-12Aminy aromatyczne. Nomenklatura, właściwości, otrzymywanie i reakcje amin aromatycznych.
T-W-13Fenole. Nomenklatura, właściwości fizyczne i chemiczne, otrzymywanie fenoli, reakcje fenoli.
T-W-14Związki heterocykliczne. Pięcioczłonowe nienasycone związki heterocykliczne (furan, pirol, tiofen) - ich właściwości aromatyczne, struktury graniczne, reakcje substytucji elektrofilowej. Sześcioczłonowy pierścień heterocykliczny - pirydyna: aromatyczność, struktury graniczne, substytucja elektrofilowa i nukleofilowa pirydyny.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Test sprawdzający
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna systematyki związków organicznych i nie rozpoznaje najważniejszych grup funkcyjnych.
3,0Zna systematykę związków organicznych i rozpoznaje 31-44% grup funkcyjnych.
3,5Zna systematykę związków organicznych i rozpoznaje 45-58% grup funkcyjnych.
4,0Zna systematykę związków organicznych i rozpoznaje 59-72% grup funkcyjnych.
4,5Zna systematykę związków organicznych i rozpoznaje 73-86% grup funkcyjnych.
5,0Zna systematykę związków organicznych i rozpoznaje 87-100% grup funkcyjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B06-1_W02Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W04ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz wpływu na środowisko (monitoring, analityka środowiskowa, ocena i prognozowanie oddziaływania)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi grupami funkcyjnymi oraz wynikającą z ich budowy reaktywnościątych związków.
C-4Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów.
C-5Zapoznanie studentów z metodyką syntezy prostych związków organicznych.
Treści programoweT-A-2Opanowanie metod otrzymywania i reakcji charakterystycznych podstawowych klas związków organicznych
T-A-3Utrwalenie materiału wykładowego poprzez praktyczne rozwiazywanie problemów (schematy reakcji, podstawowe mechanizmy reakcji w chemii oganicznej, przegrupowania, ciągi reakcyjne)
T-W-2Alkany - nomenklatura, metody otrzymywania, szereg homologiczny alkanów, reakcje alkanów (chlorowanie alkanów - mechanizm), stereochemia alkanów.
T-W-3Cykloalkany - nazewnictwo węglowodorów alicyklicznych, reakcje węglowodorów alicyklicznych, teoria napięć Baeyera, konformacje cykloalkanów (na przykładzie cykloheksanu).
T-W-4Alkeny - nazewnictwo i metody otrzymywania alkenów, izomeria "cis-trans", reakcje addycji elektrofilowej do alkenów (mechanizm, orientacja).
T-W-5Fluorowcopochodne - nazewnictwo i tworzenie halogenków alkilowych, reakcje halogenków alkilowych, reakcje substytucji nukleofilowej jedno- i dwuczasteczkowej - mechanizm. Reakcja eliminacji E1, E2 - mechanizm, stereochemia.
T-W-7Etery - nazewnictwo eterów, budowa i właściwości eterów, reaktywność eterów, metody otrzymywania, reakcje eterów: rozszczepienie pod wpływem kwasów, etery cykliczne. Aminy - nomenklatura, właściwości, otrzymywanie i reakcje amin.
T-W-8Alifatyczne aldehydy i ketony - struktura grupy karbonylowej, nazewnictwo i metody otrzymywania, reakcje aldehydów i ketonów (utlenianie, redukcja, addycja nukleofilowa).
T-W-9Kwasy karboksylowe - nazewnictwo, struktura i właściwości fizyczne kwasów karboksylowych, dysocjacja i kwasowośc kwasów karboksylowych, wpływ podstawników na kwasowość kwasów karboksylowych, reakcje kwasów karboksylowych. Reakcje kwasów karboksylowych prowadzące do przekształcenia ich w pochodne (chlorki kwasowe, amidy, bezwodniki, estry - mechanizm reakcji estryfikacji Fischera).
T-W-11Efekt podstawnikowy w pierścieniach aromatycznych. Związki aromatyczne o pierścieniach skondensowanych.
T-W-12Aminy aromatyczne. Nomenklatura, właściwości, otrzymywanie i reakcje amin aromatycznych.
T-W-13Fenole. Nomenklatura, właściwości fizyczne i chemiczne, otrzymywanie fenoli, reakcje fenoli.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie charakteryzuje podstawowych typów reakcji chemicznych oraz grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
3,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Nie charakteryzuje grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
3,5Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Nie charakteryzuje grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
4,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem ich reaktywności charakteryzuje niektóre grupy funkcyjne występujących w związkach organicznych Potrafi wskazać niektóre możliwości wykorzystania ich w syntezie organicznej.
4,5Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem ich reaktywności charakteryzuje większość grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych Potrafi wskazać niektóre możliwości wykorzystania ich w syntezie organicznej.
5,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem ich reaktywności charakteryzuje większość grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych Potrafi wskazać wiele aspektów wykorzystania ich w syntezie organicznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B06-1_W03Student rozpoznaje podstawowe typy izomerii oraz tłumaczy podstawowe zagadnienia dotyczące stereochemii związków organicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W04ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz wpływu na środowisko (monitoring, analityka środowiskowa, ocena i prognozowanie oddziaływania)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej
C-4Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów.
C-5Zapoznanie studentów z metodyką syntezy prostych związków organicznych.
Treści programoweT-A-3Utrwalenie materiału wykładowego poprzez praktyczne rozwiazywanie problemów (schematy reakcji, podstawowe mechanizmy reakcji w chemii oganicznej, przegrupowania, ciągi reakcyjne)
T-W-2Alkany - nomenklatura, metody otrzymywania, szereg homologiczny alkanów, reakcje alkanów (chlorowanie alkanów - mechanizm), stereochemia alkanów.
T-W-3Cykloalkany - nazewnictwo węglowodorów alicyklicznych, reakcje węglowodorów alicyklicznych, teoria napięć Baeyera, konformacje cykloalkanów (na przykładzie cykloheksanu).
T-W-4Alkeny - nazewnictwo i metody otrzymywania alkenów, izomeria "cis-trans", reakcje addycji elektrofilowej do alkenów (mechanizm, orientacja).
T-W-10Węglowodory aromatyczne. Kryteria aromatyczności, nazewnictwo i izomeria związków aromatycznych, sruktura benzenu, aromatyczne kationy i aniony. Mechanizm i reakcje substytucji elektrofilowej: nitrowanie, sulfonowanie, chlorowcowanie, reakcje Friedela-Craftsa-acylowanie, alkilowanie.
T-W-11Efekt podstawnikowy w pierścieniach aromatycznych. Związki aromatyczne o pierścieniach skondensowanych.
T-W-14Związki heterocykliczne. Pięcioczłonowe nienasycone związki heterocykliczne (furan, pirol, tiofen) - ich właściwości aromatyczne, struktury graniczne, reakcje substytucji elektrofilowej. Sześcioczłonowy pierścień heterocykliczny - pirydyna: aromatyczność, struktury graniczne, substytucja elektrofilowa i nukleofilowa pirydyny.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozpoznaje i nie tłumaczy podstawowych typów izomerii i zagadnień stereochemii.
3,0Student rozpoznaje, ale nie tłumaczy podstawowych typów izomerii i zagadnień stereochemii.
3,5Student rozpoznaje, ale tłumaczy tylko zagadnienia izomerii, nie tłumaczy zagadnień stereochemii.
4,0Student rozpoznaje, ale tłumaczy tylko zagadnienia izomerii i niektóre zagadnienia stereochemii.
4,5Student rozpoznaje i tłumaczy większość zagadnień izomerii i stereochemii.
5,0Student rozpoznaje i tłumaczy wszystkie zagadnienia izomerii i większość lub wszystkie zagadnienia stereochemii.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B06-1_W04Student proponuje i objaśnia mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W04ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz wpływu na środowisko (monitoring, analityka środowiskowa, ocena i prognozowanie oddziaływania)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi grupami funkcyjnymi oraz wynikającą z ich budowy reaktywnościątych związków.
C-4Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów.
C-5Zapoznanie studentów z metodyką syntezy prostych związków organicznych.
Treści programoweT-A-3Utrwalenie materiału wykładowego poprzez praktyczne rozwiazywanie problemów (schematy reakcji, podstawowe mechanizmy reakcji w chemii oganicznej, przegrupowania, ciągi reakcyjne)
T-W-2Alkany - nomenklatura, metody otrzymywania, szereg homologiczny alkanów, reakcje alkanów (chlorowanie alkanów - mechanizm), stereochemia alkanów.
T-W-4Alkeny - nazewnictwo i metody otrzymywania alkenów, izomeria "cis-trans", reakcje addycji elektrofilowej do alkenów (mechanizm, orientacja).
T-W-5Fluorowcopochodne - nazewnictwo i tworzenie halogenków alkilowych, reakcje halogenków alkilowych, reakcje substytucji nukleofilowej jedno- i dwuczasteczkowej - mechanizm. Reakcja eliminacji E1, E2 - mechanizm, stereochemia.
T-W-10Węglowodory aromatyczne. Kryteria aromatyczności, nazewnictwo i izomeria związków aromatycznych, sruktura benzenu, aromatyczne kationy i aniony. Mechanizm i reakcje substytucji elektrofilowej: nitrowanie, sulfonowanie, chlorowcowanie, reakcje Friedela-Craftsa-acylowanie, alkilowanie.
T-W-11Efekt podstawnikowy w pierścieniach aromatycznych. Związki aromatyczne o pierścieniach skondensowanych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie proponuje i nie objaśnia mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych.
3,0Student proponuje niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych, ale ich nie objaśnia.
3,5Student proponuje wiele mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych, ale ich nie objaśnia.
4,0Student proponuje i objaśnia niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
4,5Student proponuje większość i objaśnia niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
5,0Student proponuje i objaśnia wiele mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B06-1_U01Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
KOS_1A_U06ma umiejętność samokształcenia się
KOS_1A_U16potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej
C-4Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów.
Treści programoweT-A-1Przypomnienie zasad nomenkaltury związków organicznych. Ćwiczenia w pisaniu wzorów strukturalnych zwiazków organicznych.
T-W-2Alkany - nomenklatura, metody otrzymywania, szereg homologiczny alkanów, reakcje alkanów (chlorowanie alkanów - mechanizm), stereochemia alkanów.
T-W-3Cykloalkany - nazewnictwo węglowodorów alicyklicznych, reakcje węglowodorów alicyklicznych, teoria napięć Baeyera, konformacje cykloalkanów (na przykładzie cykloheksanu).
T-W-4Alkeny - nazewnictwo i metody otrzymywania alkenów, izomeria "cis-trans", reakcje addycji elektrofilowej do alkenów (mechanizm, orientacja).
T-W-5Fluorowcopochodne - nazewnictwo i tworzenie halogenków alkilowych, reakcje halogenków alkilowych, reakcje substytucji nukleofilowej jedno- i dwuczasteczkowej - mechanizm. Reakcja eliminacji E1, E2 - mechanizm, stereochemia.
T-W-7Etery - nazewnictwo eterów, budowa i właściwości eterów, reaktywność eterów, metody otrzymywania, reakcje eterów: rozszczepienie pod wpływem kwasów, etery cykliczne. Aminy - nomenklatura, właściwości, otrzymywanie i reakcje amin.
T-W-8Alifatyczne aldehydy i ketony - struktura grupy karbonylowej, nazewnictwo i metody otrzymywania, reakcje aldehydów i ketonów (utlenianie, redukcja, addycja nukleofilowa).
T-W-9Kwasy karboksylowe - nazewnictwo, struktura i właściwości fizyczne kwasów karboksylowych, dysocjacja i kwasowośc kwasów karboksylowych, wpływ podstawników na kwasowość kwasów karboksylowych, reakcje kwasów karboksylowych. Reakcje kwasów karboksylowych prowadzące do przekształcenia ich w pochodne (chlorki kwasowe, amidy, bezwodniki, estry - mechanizm reakcji estryfikacji Fischera).
T-W-10Węglowodory aromatyczne. Kryteria aromatyczności, nazewnictwo i izomeria związków aromatycznych, sruktura benzenu, aromatyczne kationy i aniony. Mechanizm i reakcje substytucji elektrofilowej: nitrowanie, sulfonowanie, chlorowcowanie, reakcje Friedela-Craftsa-acylowanie, alkilowanie.
T-W-12Aminy aromatyczne. Nomenklatura, właściwości, otrzymywanie i reakcje amin aromatycznych.
T-W-13Fenole. Nomenklatura, właściwości fizyczne i chemiczne, otrzymywanie fenoli, reakcje fenoli.
T-W-14Związki heterocykliczne. Pięcioczłonowe nienasycone związki heterocykliczne (furan, pirol, tiofen) - ich właściwości aromatyczne, struktury graniczne, reakcje substytucji elektrofilowej. Sześcioczłonowy pierścień heterocykliczny - pirydyna: aromatyczność, struktury graniczne, substytucja elektrofilowa i nukleofilowa pirydyny.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Test sprawdzający
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować w praktyce zasad nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas.
3,0Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury zwyczajowej niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas.
3,5Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej do niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas, a nie zna nazw zwyczajowych.
4,0Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej i zwyczajowej do niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas.
4,5Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej i zwyczajowej do większości związków organicznych należących do najważniejszych klas.
5,0Student dobrze posługuje się w praktyce nazwami, zgodnie z nomenklaturą systematyczną i zwyczajową, dla większości związków organicznych należących do najważniejszych klas.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B06-1_U02Student analizuje i proponuje podstawowe mechanizmy reakcji organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawowymi grupami funkcyjnymi oraz wynikającą z ich budowy reaktywnościątych związków.
C-4Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów.
Treści programoweT-A-3Utrwalenie materiału wykładowego poprzez praktyczne rozwiazywanie problemów (schematy reakcji, podstawowe mechanizmy reakcji w chemii oganicznej, przegrupowania, ciągi reakcyjne)
T-W-2Alkany - nomenklatura, metody otrzymywania, szereg homologiczny alkanów, reakcje alkanów (chlorowanie alkanów - mechanizm), stereochemia alkanów.
T-W-4Alkeny - nazewnictwo i metody otrzymywania alkenów, izomeria "cis-trans", reakcje addycji elektrofilowej do alkenów (mechanizm, orientacja).
T-W-5Fluorowcopochodne - nazewnictwo i tworzenie halogenków alkilowych, reakcje halogenków alkilowych, reakcje substytucji nukleofilowej jedno- i dwuczasteczkowej - mechanizm. Reakcja eliminacji E1, E2 - mechanizm, stereochemia.
T-W-8Alifatyczne aldehydy i ketony - struktura grupy karbonylowej, nazewnictwo i metody otrzymywania, reakcje aldehydów i ketonów (utlenianie, redukcja, addycja nukleofilowa).
T-W-9Kwasy karboksylowe - nazewnictwo, struktura i właściwości fizyczne kwasów karboksylowych, dysocjacja i kwasowośc kwasów karboksylowych, wpływ podstawników na kwasowość kwasów karboksylowych, reakcje kwasów karboksylowych. Reakcje kwasów karboksylowych prowadzące do przekształcenia ich w pochodne (chlorki kwasowe, amidy, bezwodniki, estry - mechanizm reakcji estryfikacji Fischera).
T-W-10Węglowodory aromatyczne. Kryteria aromatyczności, nazewnictwo i izomeria związków aromatycznych, sruktura benzenu, aromatyczne kationy i aniony. Mechanizm i reakcje substytucji elektrofilowej: nitrowanie, sulfonowanie, chlorowcowanie, reakcje Friedela-Craftsa-acylowanie, alkilowanie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Test sprawdzający
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie potrafi zaproponować mechanizmu żadnej z podstawowych reakcji w chemii organicznej.
3,0Student prawidłowo analizuje podany przez prowadzącego zajęcia mechanizm reakcji ale sam nie potrafi zaproponować żadnego mechanizmu.
3,5Student prawidłowo analizuje i proponuje podstawowe mechanizmy reakcji, ale popełnia liczne błędy w równaniach reakcji.
4,0Student prawidłowo analizuje i proponuje podstawowe mechanizmy reakcji, popełnia nieliczne błędy w równanich reakcji.
4,5Student bezbłędnie analizuje i proponuje podstawowe mechanizmy reakcji, sporadycznie popełnia błędy w równaniach reakcji.
5,0Student bezbłędnie analizuje i proponuje podstawowe mechanizmy reakcji w chemii organicznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B06-1_U03Student korzysta z poznanych podczas zajęć reakcji w celu projektowania syntezy prostego związku organicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
KOS_1A_U06ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi grupami funkcyjnymi oraz wynikającą z ich budowy reaktywnościątych związków.
C-4Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów.
Treści programoweT-A-2Opanowanie metod otrzymywania i reakcji charakterystycznych podstawowych klas związków organicznych
T-A-3Utrwalenie materiału wykładowego poprzez praktyczne rozwiazywanie problemów (schematy reakcji, podstawowe mechanizmy reakcji w chemii oganicznej, przegrupowania, ciągi reakcyjne)
T-W-2Alkany - nomenklatura, metody otrzymywania, szereg homologiczny alkanów, reakcje alkanów (chlorowanie alkanów - mechanizm), stereochemia alkanów.
T-W-4Alkeny - nazewnictwo i metody otrzymywania alkenów, izomeria "cis-trans", reakcje addycji elektrofilowej do alkenów (mechanizm, orientacja).
T-W-5Fluorowcopochodne - nazewnictwo i tworzenie halogenków alkilowych, reakcje halogenków alkilowych, reakcje substytucji nukleofilowej jedno- i dwuczasteczkowej - mechanizm. Reakcja eliminacji E1, E2 - mechanizm, stereochemia.
T-W-6Związki magnezoorganiczne (Związki Grignarda) - budowa i reakcje związków Grignarda. Alkohole - nomenklatura, kwasowość i zasadowość alkoholi, otrzymywanie alkoholi, reakcje alkoholi zachodzące z rozerwaniem wiązania O-H lub wiązania C-OH.
T-W-7Etery - nazewnictwo eterów, budowa i właściwości eterów, reaktywność eterów, metody otrzymywania, reakcje eterów: rozszczepienie pod wpływem kwasów, etery cykliczne. Aminy - nomenklatura, właściwości, otrzymywanie i reakcje amin.
T-W-8Alifatyczne aldehydy i ketony - struktura grupy karbonylowej, nazewnictwo i metody otrzymywania, reakcje aldehydów i ketonów (utlenianie, redukcja, addycja nukleofilowa).
T-W-9Kwasy karboksylowe - nazewnictwo, struktura i właściwości fizyczne kwasów karboksylowych, dysocjacja i kwasowośc kwasów karboksylowych, wpływ podstawników na kwasowość kwasów karboksylowych, reakcje kwasów karboksylowych. Reakcje kwasów karboksylowych prowadzące do przekształcenia ich w pochodne (chlorki kwasowe, amidy, bezwodniki, estry - mechanizm reakcji estryfikacji Fischera).
T-W-11Efekt podstawnikowy w pierścieniach aromatycznych. Związki aromatyczne o pierścieniach skondensowanych.
T-W-12Aminy aromatyczne. Nomenklatura, właściwości, otrzymywanie i reakcje amin aromatycznych.
T-W-13Fenole. Nomenklatura, właściwości fizyczne i chemiczne, otrzymywanie fenoli, reakcje fenoli.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Test sprawdzający
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować żadnej z poznanych na zajęciach reakcji w celu zaplanowania syntezy związku organicznego.
3,0Student w 55-69 procentach potrafi zastosować poznane na zajęciach reakcje, potrafi zaprojektować syntezę związku organicznego z pomocą prowadzącego zajęcia.
3,5Student w 70-79 procentach potrafi wykorzystać poznane na zajęciach reakcje, potrafi z licznymi błędami zaprojektować syntezę związku organiczną.
4,0Student w 80-89 procentach potrafi wykorzystać poznane na zajęciach reakcje, popełnia nieliczne błędy w projektowaniu syntezy związku organicznego.
4,5Student w 90-95 procentach potrafi wykorzystać poznane na zajęciach reakcje, popełnia sporadyczne błędy w projektowaniu syntezy związku organicznego.
5,0Student w pełni (powyżej 95%) potrafi wykorzystać poznane na zajęciach reakcje oraz nie ma problemów w projektowaniu syntezy związku organicznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B06-1_K01Odpowiednio określa zasady i priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
KOS_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
KOS_1A_K05potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-4Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów.
C-5Zapoznanie studentów z metodyką syntezy prostych związków organicznych.
C-6Zapoznanie studentów z zasadami opisu eksperymentu w syntezie organicznej.
Treści programoweT-A-2Opanowanie metod otrzymywania i reakcji charakterystycznych podstawowych klas związków organicznych
T-A-3Utrwalenie materiału wykładowego poprzez praktyczne rozwiazywanie problemów (schematy reakcji, podstawowe mechanizmy reakcji w chemii oganicznej, przegrupowania, ciągi reakcyjne)
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Test sprawdzający
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie określić zasad i priorytetów w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
3,0Nie umie określić zasad i priorytetów w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania, ale umie skorzystać z rad prowadzącego ćwiczenia.
3,5Umie określić tylko podstawowe zasady i priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
4,0Umie określić podstawowe zasady i priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania i tylko niektóre ważniejsze zasady i priorytety.
4,5Dobrze radzi sobie w ustaleniu zasad i priorytetów w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
5,0Bardzo dobrze radzi sobie w ustaleniu zasad i priorytetów w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.