Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: żywienie człowieka
Sylabus przedmiotu Wybrane działy w technologii piekarstwa i ciastkarstwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka z uz | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane działy w technologii piekarstwa i ciastkarstwa | ||
Specjalność | żywienie człowieka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Wianecki <Marek.Wianecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 7 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy technologii ogólnej, technologia przetwórstwa zbóż. Podstawy projektowania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z technologią wytwarzania różnych gatunków pieczywa pszennego, żytniego i mieszanego. Wytwarzanie ciast trwałych, ciast drożdżowych, tortów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyrób pieczywa pszennego o zwiększonej ilości błonnika. | 6 |
T-L-2 | Wyrób pieczywa bezglutenowego z mąk niechlebowych. | 3 |
T-L-3 | Technologia ciast kruchych. | 3 |
T-L-4 | Technologia tortów i mazurków. | 6 |
T-L-5 | Sposoby produkcji pierników, herbatników i wafli | 6 |
T-L-6 | Wyroby z ciasta francuskiego i półfrancuskiego. | 6 |
T-L-7 | Technologia wytwarzania pączków i faworków. | 3 |
T-L-8 | Wyroby z ciasta zaparzanego | 3 |
T-L-9 | Wyrób pieczywa żytniego | 6 |
T-L-10 | Wyrób pieczywa półcukierniczego | 6 |
48 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Funkcje żywieniowe pieczywa wzbogaconego. | 3 |
T-W-2 | Technologia wytwarzania pieczywa dietetycznego. Nowoczesne systemy technologiczne w produkcji pieczywa. | 3 |
T-W-3 | Technologiczne środki poprawy jakości pieczywa | 4 |
T-W-4 | Sposoby hamowania procesu czerstwienia pieczywa. | 2 |
T-W-5 | Metody przygotowania półproduktów ciastkarskich. | 4 |
T-W-6 | Rodzaje kremów i ich sporządzanie. | 2 |
T-W-7 | Przegląd najpopularniejszych wyrobów ciastkarskich. | 4 |
T-W-8 | Wyroby z okruchów ciastkarskich | 2 |
T-W-9 | Metody badania trwałości wyrobów ciastkarskich. | 4 |
T-W-10 | Surowce dodatkowe używane w technologii ciastkarskiej | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 48 |
A-L-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń | 25 |
A-L-3 | Analiza wskazanej literatury | 20 |
A-L-4 | Przygotowanie się do kolokwiów | 20 |
A-L-5 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 8 |
121 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przgotowanie się do zajęć | 5 |
A-W-3 | Analiza wskazanej literatury | 5 |
A-W-4 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
A-W-5 | Przygotowanie się do egzaminu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z użyciem metod audiowizualnych |
M-2 | Ćwiczenia praktyczne |
M-3 | Prezentacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykłady - egzamin pisemny. |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia praktyczne - zaliczenie pisemne w formie sprawozdania |
S-3 | Ocena formująca: ocena sprawozdania |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-7zc_W01 Ma wiedzę na temat procesów mikrobiologcznych w piekarstwie i ciastkarstwie z uwzględnienim nowych metod wytwarzania. | TZiZu_2A_W05, TZiZu_2A_W11, TZiZu_2A_W14 | R2A_W04, R2A_W05 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-L-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-7zc_U01 Posiada umiejętność wykorzystwania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. | TZiZu_2A_U01, TZiZu_2A_U02 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03 | — | C-1 | T-W-5, T-W-8, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
TZZ_2A_Gr2-7zc_U02 Ma umiejętność samokształcenia, potrafi określić wpływ procesów mikrobiologicznych na jakość produktu. | TZiZu_2A_U05, TZiZu_2A_U06 | R2A_U05, R2A_U07 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U07 | C-1 | T-L-1, T-L-5, T-L-9 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
TZZ_2A_Gr2-7zc_U03 Potrafi opracować procedury produkcji piekarniczej i ciastkarskiej z zastosowaniem nowych metod uszlachetniania produktów. | TZiZu_2A_U13, TZiZu_2A_U15 | R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08 | C-1 | T-W-2, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-7zc_K01 Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania. | TZiZu_2A_K01, TZiZu_2A_K02, TZiZu_2A_K03, TZiZu_2A_K04 | R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-2, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-7zc_W01 Ma wiedzę na temat procesów mikrobiologcznych w piekarstwie i ciastkarstwie z uwzględnienim nowych metod wytwarzania. | 2,0 | Wiedza na temat procesów mikrobiologcznych w piekarstwie i ciastkarstwie z uwzględnienim nowych metod wytwarzania jest niewystarczająca. |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-7zc_U01 Posiada umiejętność wykorzystwania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. | 2,0 | Umiejętność wykorzystwania informacji źródłowych podczas pracy samodzielnej i w zespole oraz opracowanie i zrealizacja harmonogramu pracy jest niewystarczająca. |
3,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętność Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. | |
TZZ_2A_Gr2-7zc_U02 Ma umiejętność samokształcenia, potrafi określić wpływ procesów mikrobiologicznych na jakość produktu. | 2,0 | Umiejętność samokształcenia, określena wpływu procesów mikrobiologicznych na jakość produktu jest niewystarczająca. |
3,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętność wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. | |
TZZ_2A_Gr2-7zc_U03 Potrafi opracować procedury produkcji piekarniczej i ciastkarskiej z zastosowaniem nowych metod uszlachetniania produktów. | 2,0 | Umiejętność opracowania procedur produkcji piekarniczej i ciastkarskiej z zastosowaniem nowych metod uszlachetniania produktów jest niewystarczająca. |
3,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-7zc_K01 Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania. | 2,0 | Świadomość działań w sposób przedsiębiorczy, rozumienie potrzeby informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, świadomość odpowiedzialności za pracę własną, i rozumienie potrzeb ciągłego dokształcania jest niewystarczająca. |
3,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Literatura podstawowa
- Ambroziak Z., Piekarstwo i ciastkarstwo, WNT, Warszawa, 1988
- Ambroziak Z., Technologia piekarstwa, WSiP, Warszawa, 1992
- Banecki H., Opuszyńska H., Kowalczuk M., Domańska S., Brudka J., Wady pieczywa, PUR "Reklama", Warszawa, 1966
- Dojutrek C., Pietrzyk A., Ciastkarstwo. Technologia dla szkół zasadniczych, WSiP, Warszawa, 2000
- Schunemann C., Treu G., Technologia produkcji wyrobów piekarsko-cukierniczych, Wyd. Fachowe Gilde Sp. z o.o., Warszawa, 1997