Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności

Sylabus przedmiotu Procesy technologiczne w oczyszczaniu ścieków poprodukcyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy technologiczne w oczyszczaniu ścieków poprodukcyjnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Sozologii Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma wiedzę w ekologii, biochemii, chemii zgodnie ze studiowanym kierunkiem

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie strudenta z wybranymi procesami technologicznymi w oczyszczaniu ścieków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z zasadami pracy w laboratorium chemicznym, BHP, zapoznanie z zakresem pracy w laboratorium i metodykami analitycznymi2
T-L-2Ekperymentalne usuwanie azotu i fosforu ze ścieków w procesach fizycznych (koagulacja) i biochemicznych (amonifikacja, nirtyfikacja i denitryfikacja). Wyznaczanie współczynników redukcji.13
15
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka ścieków (skład jakościowy, zmienność przepływu, zmienność składu)2
T-W-2Odbiorniki ścieków (strefy zanieczyszczeniwód, proces samooczyszczania)1
T-W-3Procesy oczyszczania ścieków (mechaniczne, chemiczne, biochemiczne)6
T-W-4Ogólna charakterystyka urządzeń stosowanych w oczyszczaniu ścieków3
T-W-5Przeróbka i unieszkodliwianie osadów2
T-W-6Elementy eksploatacji oczyszczalni ścieków1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu i opracowanie wyników i sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń30
A-L-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do kolokwium zaliczającego15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: Wykład informacyjny z zastosowaniem rzutnika multimedialnego
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie
S-2Ocena formująca: Dyskusja dydaktyczna
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych doświadczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwia końcowe z wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_PO13-2_W01
Student posiada wiedzę o rodzajach ścieków ich składzie fizyko-chemicznym oraz procesach technologicznych zachodzących w trakcie oczyszczania sceików. Zna metody analityczne stosowane w ocenie wybranych wskaźników jakości ścieków.
C-1T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_PO13-2_U01
Potrafi scharakteryzować wybrane ścieki. Potrafi wskazać odpowiednie technologie i urządzenia stosowane w oczyszczaniu ścieków. Potrafi przeprowadzić odpowiednie analizy chemiczne pozwalające ustalić stopień redukcji zanieczyszczeń.
C-1T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_PO13-2_K01
Student potrafi współpracować w zespole oraz pracować samodzielnie. Jest świadomy i odpowiedzialny za pracę własną i pracę zespołową. Ma świadomość proekologiczną prowadzonych doświadczeń.
C-1T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_PO13-2_W01
Student posiada wiedzę o rodzajach ścieków ich składzie fizyko-chemicznym oraz procesach technologicznych zachodzących w trakcie oczyszczania sceików. Zna metody analityczne stosowane w ocenie wybranych wskaźników jakości ścieków.
2,0
3,0Student zaliczył wszystkie sprawozdania z badań laboratoryjnych. Uzyskał co najmniej 50% punktów z zakresu materiału teoretycznego wymaganego w ramach kolokwium zaliczeniowego zarówno z wykładów jak i z ćwiczeń laboratoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_PO13-2_U01
Potrafi scharakteryzować wybrane ścieki. Potrafi wskazać odpowiednie technologie i urządzenia stosowane w oczyszczaniu ścieków. Potrafi przeprowadzić odpowiednie analizy chemiczne pozwalające ustalić stopień redukcji zanieczyszczeń.
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzić podstawowe prace związane z zastosowaniem procesów technologicznych do oczyszczania ścieków i ocenić redukcje zanieczyszczeń
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_PO13-2_K01
Student potrafi współpracować w zespole oraz pracować samodzielnie. Jest świadomy i odpowiedzialny za pracę własną i pracę zespołową. Ma świadomość proekologiczną prowadzonych doświadczeń.
2,0
3,0Student potrafi współpracować w grupie. Stosuje zasady BHP i rozumie konieczność ochrony środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dojlido J., Zerbe J., Instrumentalne metody badania wody i śceików, Arkady, Warszawa, 1997
  2. Poradnik eksploatatora oczyszczalni ścieków, PZIiTS, Poznań, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z zasadami pracy w laboratorium chemicznym, BHP, zapoznanie z zakresem pracy w laboratorium i metodykami analitycznymi2
T-L-2Ekperymentalne usuwanie azotu i fosforu ze ścieków w procesach fizycznych (koagulacja) i biochemicznych (amonifikacja, nirtyfikacja i denitryfikacja). Wyznaczanie współczynników redukcji.13
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka ścieków (skład jakościowy, zmienność przepływu, zmienność składu)2
T-W-2Odbiorniki ścieków (strefy zanieczyszczeniwód, proces samooczyszczania)1
T-W-3Procesy oczyszczania ścieków (mechaniczne, chemiczne, biochemiczne)6
T-W-4Ogólna charakterystyka urządzeń stosowanych w oczyszczaniu ścieków3
T-W-5Przeróbka i unieszkodliwianie osadów2
T-W-6Elementy eksploatacji oczyszczalni ścieków1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu i opracowanie wyników i sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń30
A-L-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do kolokwium zaliczającego15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_PO13-2_W01Student posiada wiedzę o rodzajach ścieków ich składzie fizyko-chemicznym oraz procesach technologicznych zachodzących w trakcie oczyszczania sceików. Zna metody analityczne stosowane w ocenie wybranych wskaźników jakości ścieków.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie strudenta z wybranymi procesami technologicznymi w oczyszczaniu ścieków
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka ścieków (skład jakościowy, zmienność przepływu, zmienność składu)
T-L-1Zapoznanie z zasadami pracy w laboratorium chemicznym, BHP, zapoznanie z zakresem pracy w laboratorium i metodykami analitycznymi
T-L-2Ekperymentalne usuwanie azotu i fosforu ze ścieków w procesach fizycznych (koagulacja) i biochemicznych (amonifikacja, nirtyfikacja i denitryfikacja). Wyznaczanie współczynników redukcji.
T-W-2Odbiorniki ścieków (strefy zanieczyszczeniwód, proces samooczyszczania)
T-W-3Procesy oczyszczania ścieków (mechaniczne, chemiczne, biochemiczne)
T-W-4Ogólna charakterystyka urządzeń stosowanych w oczyszczaniu ścieków
T-W-5Przeróbka i unieszkodliwianie osadów
T-W-6Elementy eksploatacji oczyszczalni ścieków
Metody nauczaniaM-1Metody podające: Wykład informacyjny z zastosowaniem rzutnika multimedialnego
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie
S-2Ocena formująca: Dyskusja dydaktyczna
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych doświadczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwia końcowe z wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zaliczył wszystkie sprawozdania z badań laboratoryjnych. Uzyskał co najmniej 50% punktów z zakresu materiału teoretycznego wymaganego w ramach kolokwium zaliczeniowego zarówno z wykładów jak i z ćwiczeń laboratoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_PO13-2_U01Potrafi scharakteryzować wybrane ścieki. Potrafi wskazać odpowiednie technologie i urządzenia stosowane w oczyszczaniu ścieków. Potrafi przeprowadzić odpowiednie analizy chemiczne pozwalające ustalić stopień redukcji zanieczyszczeń.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie strudenta z wybranymi procesami technologicznymi w oczyszczaniu ścieków
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka ścieków (skład jakościowy, zmienność przepływu, zmienność składu)
T-L-1Zapoznanie z zasadami pracy w laboratorium chemicznym, BHP, zapoznanie z zakresem pracy w laboratorium i metodykami analitycznymi
T-L-2Ekperymentalne usuwanie azotu i fosforu ze ścieków w procesach fizycznych (koagulacja) i biochemicznych (amonifikacja, nirtyfikacja i denitryfikacja). Wyznaczanie współczynników redukcji.
T-W-2Odbiorniki ścieków (strefy zanieczyszczeniwód, proces samooczyszczania)
T-W-3Procesy oczyszczania ścieków (mechaniczne, chemiczne, biochemiczne)
T-W-4Ogólna charakterystyka urządzeń stosowanych w oczyszczaniu ścieków
T-W-5Przeróbka i unieszkodliwianie osadów
T-W-6Elementy eksploatacji oczyszczalni ścieków
Metody nauczaniaM-1Metody podające: Wykład informacyjny z zastosowaniem rzutnika multimedialnego
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie
S-2Ocena formująca: Dyskusja dydaktyczna
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych doświadczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwia końcowe z wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzić podstawowe prace związane z zastosowaniem procesów technologicznych do oczyszczania ścieków i ocenić redukcje zanieczyszczeń
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_PO13-2_K01Student potrafi współpracować w zespole oraz pracować samodzielnie. Jest świadomy i odpowiedzialny za pracę własną i pracę zespołową. Ma świadomość proekologiczną prowadzonych doświadczeń.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie strudenta z wybranymi procesami technologicznymi w oczyszczaniu ścieków
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka ścieków (skład jakościowy, zmienność przepływu, zmienność składu)
T-L-1Zapoznanie z zasadami pracy w laboratorium chemicznym, BHP, zapoznanie z zakresem pracy w laboratorium i metodykami analitycznymi
T-L-2Ekperymentalne usuwanie azotu i fosforu ze ścieków w procesach fizycznych (koagulacja) i biochemicznych (amonifikacja, nirtyfikacja i denitryfikacja). Wyznaczanie współczynników redukcji.
T-W-2Odbiorniki ścieków (strefy zanieczyszczeniwód, proces samooczyszczania)
T-W-3Procesy oczyszczania ścieków (mechaniczne, chemiczne, biochemiczne)
T-W-4Ogólna charakterystyka urządzeń stosowanych w oczyszczaniu ścieków
T-W-5Przeróbka i unieszkodliwianie osadów
T-W-6Elementy eksploatacji oczyszczalni ścieków
Metody nauczaniaM-1Metody podające: Wykład informacyjny z zastosowaniem rzutnika multimedialnego
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi współpracować w grupie. Stosuje zasady BHP i rozumie konieczność ochrony środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0