Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności

Sylabus przedmiotu Produkcja surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Produkcja surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej
Specjalność technologia rybna
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Wielopolska <Magdalena.Wielopolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawy: biochemii, ogólnej technologii żywności, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności, inżynierii procesowej, żywienia człowieka oraz fizjologia żywienia.
W-2Student potrafi wykonywać obliczenia i opracowywać uzyskane wyniki, potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studentów wiedzy na temat żywności funkcjonalnej oraz sposobów jej otrzymywania i metod analiz określających właściwości użytkowe tego typu żywności. Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu technologii produkcji surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe analizy chemiczne wybranych surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej.2
T-L-2Surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej: rozpoznawanie, charakterystyka, wartość odżywcza, ocena organoleptyczna, technologie wytwarzania.2
T-L-3Podstawy żywienia organizmów wodnych. Analiza wpływu rodzaju paszy i sposobu żywienia na jakość surowca uzyskanego w hodowli organizmów wodnych.1
T-L-4Podstawy paszoznawstwa. Technologie wytwarzania pasz dla organizmów wodnych.2
T-L-5Olej i mączka rybna - technologia wytwarzania, właściwości, zastosowanie i znaczenie.2
T-L-6Podstawy projektowania hodowli glonów morskich.1
T-L-7Podstawy projektowania i eksploatacji obiektów do chowu ryb.5
15
wykłady
T-W-1Żywność funkcjonalna - wprowadzenie. Wzbogacanie żywności - cele i metody.1
T-W-2Składniki bioaktywne stosowane do wzbogacania żywności: aminokwasy i peptydy, bakterie fermentacji mlekowej oraz substancje fitochemiczne.1
T-W-3Składniki bioaktywne stosowane do wzbogacania żywności: wielonienasycone kwasy tłuszczowe, cholina i lecytyna, witaminy i składniki mineralne.1
T-W-4Preparaty białkowe- zastosowanie i metody wytwarzania. Żywność probiotyczna - charakterystyka i znaczenie.1
T-W-5Błonnik - charakterystyka i funkcje fizjologiczne. Żywność o wysokiej zawartości błonnika i jej znaczenie.1
T-W-6Produkty niskoenergetyczne i o zredukowanej wartości energetycznej. Metody obniżania wartości energetycznej produktów. Zamienniki cukru, tłuszczów i mąki.1
T-W-7Żywność zmniejszająca ryzyko chorób układu krążenia, nowotworów, osteoporozy.1
T-W-8Żywność spowalniająca procesy starzenia. Żywność dla ludzi starszych.1
T-W-9Żywność dla osób obciążonych stresem. Produkty wpływające na nastrój i wydajność psychofizyczną.1
T-W-10Żywność dla ludzi o zwiększonych potrzebach żywieniowych. Produkty funkcjonalne dla sportowców. Zastosowanie hydrolizatów białkowych w sporcie wyczynowym.1
T-W-11Żywność dla osób z zaburzeniami metabolizmu i trawienia (alergie i nietolerancje pokarmowe).1
T-W-12Podstawy hodowli glonów morskich i ich wykorzystanie gospodarcze.1
T-W-13Podstawy hodowli mięczaków i skorupiaków - opis technologii i znaczenie w akwakulturze.1
T-W-14Podstawy hodowli ryb z uwzględnieniem marikultury, chowu ryb w obiegach zamkniętych i sadzach. Charakterystyka metod, technologii produkcji i znaczenie w akwakulturze.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje z prowadzącym przedmiot1
A-L-3Przygotowanie do zajęć i sprawdzianów wiedzy14
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.13
A-W-3Studiowanie wskazanego piśmiennictwa fachowego.3
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Multimedialny wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Pokaz połączony z przeżyciem
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Poprawne obliczenie zadania projektowego wraz z właściwą interpretacją wyników. Poprawne (mieszczące się w granicach błędu) wykonanie oznaczeń chemicznych.
S-2Ocena podsumowująca: W trakcie zajęć laboratoryjnych przewidziany jest dwukrotny sprawdzian wiadomości. Średnia z usyskanych ocen stanowi ocenę podsumowującą pracę studenta w laboratorium.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin przeprowadzany w formie testu.
S-4Ocena podsumowująca: Kompetencji społecznych nie ocenia się.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-30tr_W01
Posiada wiedzę dotyczącą żywności funkcjonalnej i jej znaczenia w żywieniu człowieka. Potrafi scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz omówić technologie ich wytwarzania.
TZiZu_2A_W07, TZiZu_2A_W08, TZiZu_2A_W09, TZiZu_2A_W10, TZiZu_2A_W11, TZiZu_2A_W12R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06InzA2_W01, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3S-2, S-3
TZZ_2A_PO1-30tr_W02
Student posiada wiedzę dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia organizmów wodnych. Posiada wiedzę na temat rodzajów i właściwościi komponentów paszowych, ich znaczenia i wpływu na wartość dietetyczną wyprodukowanego surowca oraz technologii wytwarzania karmy dla organizmów wodnych.
TZiZu_2A_W04, TZiZu_2A_W11, TZiZu_2A_W12R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06InzA2_W01, InzA2_W05C-1T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-30tr_U01
Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej, z uwzględnieniem ich wartość odżywczej oraz funkcji. Student potrafi zaproponować i zaplanować proces produkcji surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej.
TZiZu_2A_U01, TZiZu_2A_U05, TZiZu_2A_U13, TZiZu_2A_U14, TZiZu_2A_U15, TZiZu_2A_U16, TZiZu_2A_U04, TZiZu_2A_U03R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-L-3M-3, M-4, M-5S-2, S-1
TZZ_2A_PO1-30tr_U02
Umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury. Potrafi za pomocą odpowiednio dobranej diety kształtować wartość dietetyczną uzyskanego surowca.
TZiZu_2A_U01, TZiZu_2A_U02, TZiZu_2A_U16, TZiZu_2A_U03R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U05, R2A_U08, R2A_U09InzA2_U06C-1T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-3, M-4, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-30tr_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania oraz popularyzacji nabytej wiedzy. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych. Posiada świadomość wpływu działań człowieka w zakresie żywienia organizmów wodnych na stan środowiska naturalnego oraz wartość dietetyczną otrzymywanego produktu. Posiada umiejętność pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZiZu_2A_K02, TZiZu_2A_K03, TZiZu_2A_K04R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-1, T-L-1, T-L-7, T-L-3M-2S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-30tr_W01
Posiada wiedzę dotyczącą żywności funkcjonalnej i jej znaczenia w żywieniu człowieka. Potrafi scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz omówić technologie ich wytwarzania.
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczącej dotyczącą żywności funkcjonalnej. Nie potrafi scharakteryzować surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz omówić podstawowych technologii ich wytwarzania.
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą żywności funkcjonalnej. Potrafi scharakteryzować podstawowe surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz w sposób ogólny omówić podstawowe technologie ich wytwarzania.
3,5Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą żywności funkcjonalnej. Potrafi scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz szerzej omówić podstawowe technologie ich wytwarzania.
4,0Student posiada szerszą wiedzę dotyczącą żywności funkcjonalnej. Potrafi szczegółowo scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz omówić technologie ich wytwarzania.
4,5Student posiada szeroką wiedzę dotyczącą żywności funkcjonalnej. Rozumie jej znaczenie i wpływ na funkcjonowanie organizmu. Potrafi szczegółowo scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz omówić technologie ich wytwarzania. Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi składnikami i ich wpływ na metabolizm organizmu.
5,0Student ma ponadprzeciętną wiedzę wynikającą z samokształceniana dotyczącą żywności funkcjonalnej. Rozumie jej znaczenie i wpływ na funkcjonowanie organizmu. Potrafi szczegółowo scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz omówić technologie ich wytwarzania. Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi składnikami i ich wpływ na metabolizm organizmu.
TZZ_2A_PO1-30tr_W02
Student posiada wiedzę dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia organizmów wodnych. Posiada wiedzę na temat rodzajów i właściwościi komponentów paszowych, ich znaczenia i wpływu na wartość dietetyczną wyprodukowanego surowca oraz technologii wytwarzania karmy dla organizmów wodnych.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia organizmów wodnych. Posiada ogólną wiedzę na temat rodzajów i właściwości komponentów paszowych, zna ich znaczenie lecz nie rozumie wpływu na wartość dietetyczną wyprodukowanego surowca. Potrafi w sposób uproszczony opisać technologie wytwarzania karmy dla organizmów wodnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-30tr_U01
Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej, z uwzględnieniem ich wartość odżywczej oraz funkcji. Student potrafi zaproponować i zaplanować proces produkcji surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej.
2,0
3,0Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować większość surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej, z uwzględnieniem ich wartość odżywczej oraz funkcji. Student potrafi zaproponować i zaplanować proste procesy produkcji surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_PO1-30tr_U02
Umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury. Potrafi za pomocą odpowiednio dobranej diety kształtować wartość dietetyczną uzyskanego surowca.
2,0
3,0Umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury, ale popełnia liczne błedy, które poprawia. Potrafi skomponować prostą paszę, rozumie i potrafi wyjaśnić podstawowe zależności pomiedzy sposobem żywienia i wartością dietetyczną uzyskanego surowca.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-30tr_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania oraz popularyzacji nabytej wiedzy. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych. Posiada świadomość wpływu działań człowieka w zakresie żywienia organizmów wodnych na stan środowiska naturalnego oraz wartość dietetyczną otrzymywanego produktu. Posiada umiejętność pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
2,0
3,0Ma świadomość swojej ograniczonej wiedzy i umiejętności. Dostrzega potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania, ale zaspokaja ją w ograniczonym zakresie. Rozumie w stopniu podstawowym znaczenie społecznej roli żywienia z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych, ale nie widzi potrzeby popularyzacji zdobytej wiedzy. Posiada dostateczną świadomość wpływu działań człowieka w zakresie żywienia organizmów wodnych na stan środowiska naturalnego oraz wartość dietetyczną otrzymywanego produktu. Posiada wystarczające umiejętności pracy w zespole, nie potrafi jednak określić priorytetów służących realizacji określonych zadań i nie przejmuje roli lidera.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Świderski F. (red.), Żywność wygodna i żywność funkcjonalna., Wyd. Nauk.-Tech., Warszawa, 1999
  2. Kunachowicz H., Nadolna I., Wojtasik A., Przygoda B., Żywność wzbogacana a zdrowie., Wyd. Instytutu Żywności i Żywienia, Warszawa, 2004
  3. Jamroz D. (red.), Żywienie zwierząt i paszoznawstwo t. I-III, PWN, Warszawa, 2005
  4. Guillaume J., Kaushik S., Bergot P., Metailler R., Nutrition and Feeding of Fish and Crustaceans, Springer, Praxis Publishing, Chichester, UK, 2001
  5. Sadowski J., Trzebiatowski R., Filipiak J., Chów ryb. Przewodnik do ćwiczeń, Wyd. AR, Szczecin, 1999
  6. Grochowicz J., Technologia produkcji mieszanek paszowych, PWRiL, Warszawa, 1996
  7. Znanieckiego P. (red.), Zarys obrotu, oceny i przetwórstwa surowców pochodzenia zwierzęcego., PWRiL, Warszawa, 1983

Literatura dodatkowa

  1. De Silva S.S., Anderson T.A., Fish Nutrition in Aquaculture, Chapman and Hall, London, 1995
  2. Sikorskiego Z. (red.), Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, Wyd. Nauk.-Tech., Warszawa, 1994
  3. Jeznach M. (red.), Stan i perspektywy rozwoju rynku żywności funkcjonalnej, Wyd. SGGW, Warszawa, 2003
  4. Kunachowicz H., Tabele składu i wartości odżywczej produktów spożywczych, Wyd.. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2005
  5. Ciborowska H., Rudnicka A, Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka., Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe analizy chemiczne wybranych surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej.2
T-L-2Surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej: rozpoznawanie, charakterystyka, wartość odżywcza, ocena organoleptyczna, technologie wytwarzania.2
T-L-3Podstawy żywienia organizmów wodnych. Analiza wpływu rodzaju paszy i sposobu żywienia na jakość surowca uzyskanego w hodowli organizmów wodnych.1
T-L-4Podstawy paszoznawstwa. Technologie wytwarzania pasz dla organizmów wodnych.2
T-L-5Olej i mączka rybna - technologia wytwarzania, właściwości, zastosowanie i znaczenie.2
T-L-6Podstawy projektowania hodowli glonów morskich.1
T-L-7Podstawy projektowania i eksploatacji obiektów do chowu ryb.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Żywność funkcjonalna - wprowadzenie. Wzbogacanie żywności - cele i metody.1
T-W-2Składniki bioaktywne stosowane do wzbogacania żywności: aminokwasy i peptydy, bakterie fermentacji mlekowej oraz substancje fitochemiczne.1
T-W-3Składniki bioaktywne stosowane do wzbogacania żywności: wielonienasycone kwasy tłuszczowe, cholina i lecytyna, witaminy i składniki mineralne.1
T-W-4Preparaty białkowe- zastosowanie i metody wytwarzania. Żywność probiotyczna - charakterystyka i znaczenie.1
T-W-5Błonnik - charakterystyka i funkcje fizjologiczne. Żywność o wysokiej zawartości błonnika i jej znaczenie.1
T-W-6Produkty niskoenergetyczne i o zredukowanej wartości energetycznej. Metody obniżania wartości energetycznej produktów. Zamienniki cukru, tłuszczów i mąki.1
T-W-7Żywność zmniejszająca ryzyko chorób układu krążenia, nowotworów, osteoporozy.1
T-W-8Żywność spowalniająca procesy starzenia. Żywność dla ludzi starszych.1
T-W-9Żywność dla osób obciążonych stresem. Produkty wpływające na nastrój i wydajność psychofizyczną.1
T-W-10Żywność dla ludzi o zwiększonych potrzebach żywieniowych. Produkty funkcjonalne dla sportowców. Zastosowanie hydrolizatów białkowych w sporcie wyczynowym.1
T-W-11Żywność dla osób z zaburzeniami metabolizmu i trawienia (alergie i nietolerancje pokarmowe).1
T-W-12Podstawy hodowli glonów morskich i ich wykorzystanie gospodarcze.1
T-W-13Podstawy hodowli mięczaków i skorupiaków - opis technologii i znaczenie w akwakulturze.1
T-W-14Podstawy hodowli ryb z uwzględnieniem marikultury, chowu ryb w obiegach zamkniętych i sadzach. Charakterystyka metod, technologii produkcji i znaczenie w akwakulturze.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje z prowadzącym przedmiot1
A-L-3Przygotowanie do zajęć i sprawdzianów wiedzy14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.13
A-W-3Studiowanie wskazanego piśmiennictwa fachowego.3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_PO1-30tr_W01Posiada wiedzę dotyczącą żywności funkcjonalnej i jej znaczenia w żywieniu człowieka. Potrafi scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz omówić technologie ich wytwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę o potrzebach żywieniowych człowieka, roli składników diety, składu produktów oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
TZiZu_2A_W08Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych.
TZiZu_2A_W09Ma poszerzoną wiedzę na temat zależności w funkcjonowaniu poszczególnych układów organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia. Zna fizjologiczne zmiany zachodzące w organizmie w danym okresie życia, zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian.
TZiZu_2A_W10Zna systemy i mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
TZiZu_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
TZiZu_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów wiedzy na temat żywności funkcjonalnej oraz sposobów jej otrzymywania i metod analiz określających właściwości użytkowe tego typu żywności. Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu technologii produkcji surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej.
Treści programoweT-W-1Żywność funkcjonalna - wprowadzenie. Wzbogacanie żywności - cele i metody.
T-W-2Składniki bioaktywne stosowane do wzbogacania żywności: aminokwasy i peptydy, bakterie fermentacji mlekowej oraz substancje fitochemiczne.
T-L-1Podstawowe analizy chemiczne wybranych surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej.
T-L-2Surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej: rozpoznawanie, charakterystyka, wartość odżywcza, ocena organoleptyczna, technologie wytwarzania.
T-W-3Składniki bioaktywne stosowane do wzbogacania żywności: wielonienasycone kwasy tłuszczowe, cholina i lecytyna, witaminy i składniki mineralne.
T-W-4Preparaty białkowe- zastosowanie i metody wytwarzania. Żywność probiotyczna - charakterystyka i znaczenie.
T-W-5Błonnik - charakterystyka i funkcje fizjologiczne. Żywność o wysokiej zawartości błonnika i jej znaczenie.
T-W-6Produkty niskoenergetyczne i o zredukowanej wartości energetycznej. Metody obniżania wartości energetycznej produktów. Zamienniki cukru, tłuszczów i mąki.
T-W-7Żywność zmniejszająca ryzyko chorób układu krążenia, nowotworów, osteoporozy.
T-W-8Żywność spowalniająca procesy starzenia. Żywność dla ludzi starszych.
T-W-9Żywność dla osób obciążonych stresem. Produkty wpływające na nastrój i wydajność psychofizyczną.
T-W-10Żywność dla ludzi o zwiększonych potrzebach żywieniowych. Produkty funkcjonalne dla sportowców. Zastosowanie hydrolizatów białkowych w sporcie wyczynowym.
T-W-11Żywność dla osób z zaburzeniami metabolizmu i trawienia (alergie i nietolerancje pokarmowe).
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Pokaz połączony z przeżyciem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: W trakcie zajęć laboratoryjnych przewidziany jest dwukrotny sprawdzian wiadomości. Średnia z usyskanych ocen stanowi ocenę podsumowującą pracę studenta w laboratorium.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin przeprowadzany w formie testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczącej dotyczącą żywności funkcjonalnej. Nie potrafi scharakteryzować surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz omówić podstawowych technologii ich wytwarzania.
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą żywności funkcjonalnej. Potrafi scharakteryzować podstawowe surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz w sposób ogólny omówić podstawowe technologie ich wytwarzania.
3,5Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą żywności funkcjonalnej. Potrafi scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz szerzej omówić podstawowe technologie ich wytwarzania.
4,0Student posiada szerszą wiedzę dotyczącą żywności funkcjonalnej. Potrafi szczegółowo scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz omówić technologie ich wytwarzania.
4,5Student posiada szeroką wiedzę dotyczącą żywności funkcjonalnej. Rozumie jej znaczenie i wpływ na funkcjonowanie organizmu. Potrafi szczegółowo scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz omówić technologie ich wytwarzania. Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi składnikami i ich wpływ na metabolizm organizmu.
5,0Student ma ponadprzeciętną wiedzę wynikającą z samokształceniana dotyczącą żywności funkcjonalnej. Rozumie jej znaczenie i wpływ na funkcjonowanie organizmu. Potrafi szczegółowo scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz omówić technologie ich wytwarzania. Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi składnikami i ich wpływ na metabolizm organizmu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_PO1-30tr_W02Student posiada wiedzę dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia organizmów wodnych. Posiada wiedzę na temat rodzajów i właściwościi komponentów paszowych, ich znaczenia i wpływu na wartość dietetyczną wyprodukowanego surowca oraz technologii wytwarzania karmy dla organizmów wodnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W04Ma pogłębioną wiedzę o toksynach roślinnych i zwierzęcych, substancjach uzależniających i szkodnikach
TZiZu_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
TZiZu_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów wiedzy na temat żywności funkcjonalnej oraz sposobów jej otrzymywania i metod analiz określających właściwości użytkowe tego typu żywności. Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu technologii produkcji surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej.
Treści programoweT-L-4Podstawy paszoznawstwa. Technologie wytwarzania pasz dla organizmów wodnych.
T-L-5Olej i mączka rybna - technologia wytwarzania, właściwości, zastosowanie i znaczenie.
T-L-6Podstawy projektowania hodowli glonów morskich.
T-L-7Podstawy projektowania i eksploatacji obiektów do chowu ryb.
T-W-12Podstawy hodowli glonów morskich i ich wykorzystanie gospodarcze.
T-W-13Podstawy hodowli mięczaków i skorupiaków - opis technologii i znaczenie w akwakulturze.
T-W-14Podstawy hodowli ryb z uwzględnieniem marikultury, chowu ryb w obiegach zamkniętych i sadzach. Charakterystyka metod, technologii produkcji i znaczenie w akwakulturze.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Pokaz połączony z przeżyciem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: W trakcie zajęć laboratoryjnych przewidziany jest dwukrotny sprawdzian wiadomości. Średnia z usyskanych ocen stanowi ocenę podsumowującą pracę studenta w laboratorium.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin przeprowadzany w formie testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia organizmów wodnych. Posiada ogólną wiedzę na temat rodzajów i właściwości komponentów paszowych, zna ich znaczenie lecz nie rozumie wpływu na wartość dietetyczną wyprodukowanego surowca. Potrafi w sposób uproszczony opisać technologie wytwarzania karmy dla organizmów wodnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_PO1-30tr_U01Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej, z uwzględnieniem ich wartość odżywczej oraz funkcji. Student potrafi zaproponować i zaplanować proces produkcji surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZu_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZu_2A_U13Potrafi opracować procedury produkcji i dokumentację technologiczną produktów roślinnych i zwierzęcych
TZiZu_2A_U14Potrafi zaplanować proces produkcyjny, pokierować nim i oszacować jego koszty.
TZiZu_2A_U15Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachetniania produktów spożywczych.
TZiZu_2A_U16Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, przetwarzaniem a jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
TZiZu_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZiZu_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów wiedzy na temat żywności funkcjonalnej oraz sposobów jej otrzymywania i metod analiz określających właściwości użytkowe tego typu żywności. Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu technologii produkcji surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej.
Treści programoweT-L-4Podstawy paszoznawstwa. Technologie wytwarzania pasz dla organizmów wodnych.
T-L-5Olej i mączka rybna - technologia wytwarzania, właściwości, zastosowanie i znaczenie.
T-L-6Podstawy projektowania hodowli glonów morskich.
T-L-7Podstawy projektowania i eksploatacji obiektów do chowu ryb.
T-W-12Podstawy hodowli glonów morskich i ich wykorzystanie gospodarcze.
T-W-13Podstawy hodowli mięczaków i skorupiaków - opis technologii i znaczenie w akwakulturze.
T-W-14Podstawy hodowli ryb z uwzględnieniem marikultury, chowu ryb w obiegach zamkniętych i sadzach. Charakterystyka metod, technologii produkcji i znaczenie w akwakulturze.
T-L-3Podstawy żywienia organizmów wodnych. Analiza wpływu rodzaju paszy i sposobu żywienia na jakość surowca uzyskanego w hodowli organizmów wodnych.
Metody nauczaniaM-3Pokaz połączony z przeżyciem
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: W trakcie zajęć laboratoryjnych przewidziany jest dwukrotny sprawdzian wiadomości. Średnia z usyskanych ocen stanowi ocenę podsumowującą pracę studenta w laboratorium.
S-1Ocena formująca: Poprawne obliczenie zadania projektowego wraz z właściwą interpretacją wyników. Poprawne (mieszczące się w granicach błędu) wykonanie oznaczeń chemicznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować większość surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej, z uwzględnieniem ich wartość odżywczej oraz funkcji. Student potrafi zaproponować i zaplanować proste procesy produkcji surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_PO1-30tr_U02Umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury. Potrafi za pomocą odpowiednio dobranej diety kształtować wartość dietetyczną uzyskanego surowca.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZu_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZu_2A_U16Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, przetwarzaniem a jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
TZiZu_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów wiedzy na temat żywności funkcjonalnej oraz sposobów jej otrzymywania i metod analiz określających właściwości użytkowe tego typu żywności. Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu technologii produkcji surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej.
Treści programoweT-L-1Podstawowe analizy chemiczne wybranych surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej.
T-L-2Surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej: rozpoznawanie, charakterystyka, wartość odżywcza, ocena organoleptyczna, technologie wytwarzania.
T-L-4Podstawy paszoznawstwa. Technologie wytwarzania pasz dla organizmów wodnych.
T-L-5Olej i mączka rybna - technologia wytwarzania, właściwości, zastosowanie i znaczenie.
Metody nauczaniaM-3Pokaz połączony z przeżyciem
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: W trakcie zajęć laboratoryjnych przewidziany jest dwukrotny sprawdzian wiadomości. Średnia z usyskanych ocen stanowi ocenę podsumowującą pracę studenta w laboratorium.
S-1Ocena formująca: Poprawne obliczenie zadania projektowego wraz z właściwą interpretacją wyników. Poprawne (mieszczące się w granicach błędu) wykonanie oznaczeń chemicznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury, ale popełnia liczne błedy, które poprawia. Potrafi skomponować prostą paszę, rozumie i potrafi wyjaśnić podstawowe zależności pomiedzy sposobem żywienia i wartością dietetyczną uzyskanego surowca.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_PO1-30tr_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania oraz popularyzacji nabytej wiedzy. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych. Posiada świadomość wpływu działań człowieka w zakresie żywienia organizmów wodnych na stan środowiska naturalnego oraz wartość dietetyczną otrzymywanego produktu. Posiada umiejętność pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZiZu_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZu_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów wiedzy na temat żywności funkcjonalnej oraz sposobów jej otrzymywania i metod analiz określających właściwości użytkowe tego typu żywności. Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu technologii produkcji surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej.
Treści programoweT-W-1Żywność funkcjonalna - wprowadzenie. Wzbogacanie żywności - cele i metody.
T-L-1Podstawowe analizy chemiczne wybranych surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej.
T-L-7Podstawy projektowania i eksploatacji obiektów do chowu ryb.
T-L-3Podstawy żywienia organizmów wodnych. Analiza wpływu rodzaju paszy i sposobu żywienia na jakość surowca uzyskanego w hodowli organizmów wodnych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Kompetencji społecznych nie ocenia się.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość swojej ograniczonej wiedzy i umiejętności. Dostrzega potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania, ale zaspokaja ją w ograniczonym zakresie. Rozumie w stopniu podstawowym znaczenie społecznej roli żywienia z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych, ale nie widzi potrzeby popularyzacji zdobytej wiedzy. Posiada dostateczną świadomość wpływu działań człowieka w zakresie żywienia organizmów wodnych na stan środowiska naturalnego oraz wartość dietetyczną otrzymywanego produktu. Posiada wystarczające umiejętności pracy w zespole, nie potrafi jednak określić priorytetów służących realizacji określonych zadań i nie przejmuje roli lidera.
3,5
4,0
4,5
5,0