Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana z uz (S2)

Sylabus przedmiotu Czynniki zagrożenia biologicznego stwarzane przez hydrobionty:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Czynniki zagrożenia biologicznego stwarzane przez hydrobionty
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza w zakresie biologii, ze szczególnym uwzględnieniem zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie studentom czynników zagrożenia związanych z różnymi właściwościami surowców pochodzenia wodnego oraz bezpośrednim kontaktem z nimi
C-2Zapoznanie studentó z możliwościami przeciwdziałania skutkom negatywnego wpływu hydrobiontów na zdrowie człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Określenie czynników zagrożenia biologicznego w grupie ryb podatnych na szybkie działanie mikroorganizmów; rozpoznanie i określenie czynników fizjologicznych mających wpływ na zdrowie ludzkie na przykładzie ryb z rzędu okoniokształtnych Perciformes - Scombroidei, Stromatodei i Beryciformes - beryksokształtnych. Określenie możliwości eliminacji negatywnych skutków spożycia gatunków ryb należących do wymienionych taksonów.2
T-L-2Ryby trujące i jadowite - z rzędu Tetraodontiformes, Perciformes i Scorpaeniformes. Czynniki zagrożenia biologicznego, możliwości eliminacji negatywnych skutków na zdrowie człowieka, bezpieczeństwo spożycia gatunków ryb z wymienionych rzędów.4
T-L-3Zapoznanie się z gatunkami ryb zagrażających człowiekowi - agresywnych, aktywnie broniących się, w strefie przybrzeżnej tropikalnej i subtropikalnej przenikających się z ekspansywną aktywnością człowieka. Opracowane zaleceń bezpiecznej eksploracji ich środowiska.2
T-L-4Ryby panalergiczne - określenie czynników zagrożenia na przykladzie ryb (dorsz Gadus morhua) i fauny bezkręgowej.1
T-L-5Sprecyzowanie zagrożenia ze strony Cyanobacteria i bezkręgowców wodnych - niebezpiecznych dla życia ludzkiego: Cnidaria - parzydełkowce; Molusca - mięczaki; Echinodermata - szkarłupnie.4
T-L-6Plazy wodne i gady wodne: określenie czynników zagrożenia ze strony gatunków z tych gromad.2
15
wykłady
T-W-1Wpływ hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka. Ryby, bezkręgowce wodne i glony jako żywność funkcjonalna. Czynniki zagrożenia w żywności pochodzenia wodnego.2
T-W-2Zagrożenia biologiczne wywoływane przez organizmy wodne, będące obiektami turystyki w Europie i na świecie.2
T-W-3Rozpoznawanie czynników zagrożenia i zapobieganie skutkom niebezpiecznego wpływu hydrobiontów na zdrowie człowieka. Wymagania prawne w zakresie wiedzy konsumentów o właściwościach surowców potencjalnie niebezpiecznych.2
T-W-4Czynniki zagrożenia biologicznego w gromadzie ryb Chondrostei (chrzęstnoszkieletowe) i Actinopterygii (promieniopłetwych): gatunki trujące, jadowite, alergizujące, niestrawialne, wymagające szybkiego zabezpieczenia surowca technologicznego.5
T-W-5Czynniki zagrożenia biologicznego w roślinach (glony - Cyanophyta), oraz bezkręgowcach wodnych jamochłonach (Coelenterata), parzydełkowcach (Cnidaria), szkarłupniach (Echinodermata) mieczakach (Bivalvia) i skorupiakach (Crustacea).3
T-W-6Czynniki zagrożenia biologicznego dla zdrowia ludzkiego w kęgowcach wodnych - płazach (Amphibia) i gadach (Reptilia), ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń w strefie tropikalnej.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych8
A-L-3Studiowanie literatury5
A-L-4Pzrygotowanie prezentacji multimedialnych3
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach13
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu16
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne poszczególnych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne wszystkich ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO3-2_W01
Student ma wiedzę o wpływie hydrobiontów potencjalnie zagrażających zdrowiu i życiu człowieka
MS_2A_W13R2A_W03, R2A_W04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-3S-1, S-3
MS_2A_PO3-2_W02
Student ma wiedzę na temat rozpoznawania czynników zagrożenia i możliwości zapobiegania skutkom ich negatywnego wpływu na zdrowie człowieka
MS_2A_W13R2A_W03, R2A_W04C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO3-2_U01
Student ma umiejętność określania wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka, oraz zapobiegania i neutralizowania ich negatywnych skutków
MS_2A_U01, MS_2A_U04R2A_U01, R2A_U03, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10InzA2_U02C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO3-2_K01
Student ma kompetencje w dziedzinie znajomości wymagań prawnych w zakresie wiedzy na temat jakości surowców pochodzenia wodnego i czynników zagrożenia wśrodowisku wodnym
MS_2A_K01R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K07C-1T-L-1, T-W-1, T-W-3M-2, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO3-2_W01
Student ma wiedzę o wpływie hydrobiontów potencjalnie zagrażających zdrowiu i życiu człowieka
2,0Student nie ma żadnej wiedzy o wpływie hydrobiontów zagrażających zdrowiu i życiu człowieka
3,0Student ma podstawową wiedzę o wpływie niektórych hydrobiontów zagrażających zdrowiu i życiu człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma szeroką wiedzę o wpływie wszystkich najważniejszych hydrobiontów zagrażających zdrowiu i życiu człowieka
MS_2A_PO3-2_W02
Student ma wiedzę na temat rozpoznawania czynników zagrożenia i możliwości zapobiegania skutkom ich negatywnego wpływu na zdrowie człowieka
2,0Student nie zna żadnych czynników zagrożenia ani możliwości zapobiegania skutkom ich negatywnego wpływu na zdrowie człowieka
3,0Student zna niewielką liczbę czynników zagrożenia i możliwości zapobiegania skutkom ich negatywnego wpływu na zdrowie człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student rozpoznaje wszystkie najważniejsze czynniki zagrożenia i możliwości zapobiegania skutkom ich negatywnego wpływu na zdrowie człowieka

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO3-2_U01
Student ma umiejętność określania wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka, oraz zapobiegania i neutralizowania ich negatywnych skutków
2,0Student nie ma umiejętności określania wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka, ani zapobiegania i neutralizowania ich negatywnych skutków
3,0Student ma bardzo ograniczoną umiejętność określania wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka, oraz zapobiegania i neutralizowania ich negatywnych skutków
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma umiejętność określania wpływu wszystkich ważnych gospodarczo i biologicznie hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka, oraz zapobiegania i neutralizowania ich negatywnych skutków

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO3-2_K01
Student ma kompetencje w dziedzinie znajomości wymagań prawnych w zakresie wiedzy na temat jakości surowców pochodzenia wodnego i czynników zagrożenia wśrodowisku wodnym
2,0Student nie ma żadnych kompetencji w dziedzinie znajomości wymagań prawnych w zakresie wiedzy na temat jakości surowców pochodzenia wodnego ani czynników zagrożenia wśrodowisku wodnym
3,0Student ma kompetencje w dziedzinie znajomości niektórych wymagań prawnych w zakresie wiedzy na temat jakości surowców pochodzenia wodnego i nielicznych czynników zagrożenia wśrodowisku wodnym
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma kompetencje w dziedzinie znajomości wymagań prawnych w zakresie wiedzy na temat jakości surowców pochodzenia wodnego i czynników zagrożenia wśrodowisku wodnym

Literatura podstawowa

  1. Więcaszek Beata, Krzykawski Stanisław, Keszka Sławomir, Antoszek Artur, Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, Wyd. Akademii Rolniczej, Szczecin, 2006
  2. Wolska-Neja B., Piasecki W., Mazurkiewicz-Zapałowicz K., Wolska M., Hydrozoologia. Część I: Bezkręgowce. Przewodnik do ćwiczeń., Wyd. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2006
  3. Knowlton N., Citizens of the Sea. Wondrous Creatures From the Census of Marine Life, National Geographic, Washington D.C., 2010

Literatura dodatkowa

  1. Halstead B.W., Auerbach P.S., Campbell D., Dangerous marine animals. A Color Atlas., CRC Press, Inc. Boca raton, Florida, Ipswich, england, 1990
  2. Błaszak Cz., Zoologia - Bezkręgowce T.1, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  3. Pigulayevskii S.W., Ryby opasnyie dla cheloveka, Izdatelstvo Meditsina, Leningrad, 1964

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Określenie czynników zagrożenia biologicznego w grupie ryb podatnych na szybkie działanie mikroorganizmów; rozpoznanie i określenie czynników fizjologicznych mających wpływ na zdrowie ludzkie na przykładzie ryb z rzędu okoniokształtnych Perciformes - Scombroidei, Stromatodei i Beryciformes - beryksokształtnych. Określenie możliwości eliminacji negatywnych skutków spożycia gatunków ryb należących do wymienionych taksonów.2
T-L-2Ryby trujące i jadowite - z rzędu Tetraodontiformes, Perciformes i Scorpaeniformes. Czynniki zagrożenia biologicznego, możliwości eliminacji negatywnych skutków na zdrowie człowieka, bezpieczeństwo spożycia gatunków ryb z wymienionych rzędów.4
T-L-3Zapoznanie się z gatunkami ryb zagrażających człowiekowi - agresywnych, aktywnie broniących się, w strefie przybrzeżnej tropikalnej i subtropikalnej przenikających się z ekspansywną aktywnością człowieka. Opracowane zaleceń bezpiecznej eksploracji ich środowiska.2
T-L-4Ryby panalergiczne - określenie czynników zagrożenia na przykladzie ryb (dorsz Gadus morhua) i fauny bezkręgowej.1
T-L-5Sprecyzowanie zagrożenia ze strony Cyanobacteria i bezkręgowców wodnych - niebezpiecznych dla życia ludzkiego: Cnidaria - parzydełkowce; Molusca - mięczaki; Echinodermata - szkarłupnie.4
T-L-6Plazy wodne i gady wodne: określenie czynników zagrożenia ze strony gatunków z tych gromad.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka. Ryby, bezkręgowce wodne i glony jako żywność funkcjonalna. Czynniki zagrożenia w żywności pochodzenia wodnego.2
T-W-2Zagrożenia biologiczne wywoływane przez organizmy wodne, będące obiektami turystyki w Europie i na świecie.2
T-W-3Rozpoznawanie czynników zagrożenia i zapobieganie skutkom niebezpiecznego wpływu hydrobiontów na zdrowie człowieka. Wymagania prawne w zakresie wiedzy konsumentów o właściwościach surowców potencjalnie niebezpiecznych.2
T-W-4Czynniki zagrożenia biologicznego w gromadzie ryb Chondrostei (chrzęstnoszkieletowe) i Actinopterygii (promieniopłetwych): gatunki trujące, jadowite, alergizujące, niestrawialne, wymagające szybkiego zabezpieczenia surowca technologicznego.5
T-W-5Czynniki zagrożenia biologicznego w roślinach (glony - Cyanophyta), oraz bezkręgowcach wodnych jamochłonach (Coelenterata), parzydełkowcach (Cnidaria), szkarłupniach (Echinodermata) mieczakach (Bivalvia) i skorupiakach (Crustacea).3
T-W-6Czynniki zagrożenia biologicznego dla zdrowia ludzkiego w kęgowcach wodnych - płazach (Amphibia) i gadach (Reptilia), ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń w strefie tropikalnej.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych8
A-L-3Studiowanie literatury5
A-L-4Pzrygotowanie prezentacji multimedialnych3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach13
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu16
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO3-2_W01Student ma wiedzę o wpływie hydrobiontów potencjalnie zagrażających zdrowiu i życiu człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W13Ma poszerzoną wiedzę o procesach zachodzących w środowisku i zależnościach między organizmami w nim funkcjonującymi i możliwościami ich wykorzystania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie studentom czynników zagrożenia związanych z różnymi właściwościami surowców pochodzenia wodnego oraz bezpośrednim kontaktem z nimi
C-2Zapoznanie studentó z możliwościami przeciwdziałania skutkom negatywnego wpływu hydrobiontów na zdrowie człowieka
Treści programoweT-W-1Wpływ hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka. Ryby, bezkręgowce wodne i glony jako żywność funkcjonalna. Czynniki zagrożenia w żywności pochodzenia wodnego.
T-W-2Zagrożenia biologiczne wywoływane przez organizmy wodne, będące obiektami turystyki w Europie i na świecie.
T-W-3Rozpoznawanie czynników zagrożenia i zapobieganie skutkom niebezpiecznego wpływu hydrobiontów na zdrowie człowieka. Wymagania prawne w zakresie wiedzy konsumentów o właściwościach surowców potencjalnie niebezpiecznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne poszczególnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy o wpływie hydrobiontów zagrażających zdrowiu i życiu człowieka
3,0Student ma podstawową wiedzę o wpływie niektórych hydrobiontów zagrażających zdrowiu i życiu człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma szeroką wiedzę o wpływie wszystkich najważniejszych hydrobiontów zagrażających zdrowiu i życiu człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO3-2_W02Student ma wiedzę na temat rozpoznawania czynników zagrożenia i możliwości zapobiegania skutkom ich negatywnego wpływu na zdrowie człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W13Ma poszerzoną wiedzę o procesach zachodzących w środowisku i zależnościach między organizmami w nim funkcjonującymi i możliwościami ich wykorzystania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie studentom czynników zagrożenia związanych z różnymi właściwościami surowców pochodzenia wodnego oraz bezpośrednim kontaktem z nimi
C-2Zapoznanie studentó z możliwościami przeciwdziałania skutkom negatywnego wpływu hydrobiontów na zdrowie człowieka
Treści programoweT-L-2Ryby trujące i jadowite - z rzędu Tetraodontiformes, Perciformes i Scorpaeniformes. Czynniki zagrożenia biologicznego, możliwości eliminacji negatywnych skutków na zdrowie człowieka, bezpieczeństwo spożycia gatunków ryb z wymienionych rzędów.
T-L-3Zapoznanie się z gatunkami ryb zagrażających człowiekowi - agresywnych, aktywnie broniących się, w strefie przybrzeżnej tropikalnej i subtropikalnej przenikających się z ekspansywną aktywnością człowieka. Opracowane zaleceń bezpiecznej eksploracji ich środowiska.
T-W-1Wpływ hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka. Ryby, bezkręgowce wodne i glony jako żywność funkcjonalna. Czynniki zagrożenia w żywności pochodzenia wodnego.
T-W-3Rozpoznawanie czynników zagrożenia i zapobieganie skutkom niebezpiecznego wpływu hydrobiontów na zdrowie człowieka. Wymagania prawne w zakresie wiedzy konsumentów o właściwościach surowców potencjalnie niebezpiecznych.
T-W-5Czynniki zagrożenia biologicznego w roślinach (glony - Cyanophyta), oraz bezkręgowcach wodnych jamochłonach (Coelenterata), parzydełkowcach (Cnidaria), szkarłupniach (Echinodermata) mieczakach (Bivalvia) i skorupiakach (Crustacea).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne wszystkich ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych czynników zagrożenia ani możliwości zapobiegania skutkom ich negatywnego wpływu na zdrowie człowieka
3,0Student zna niewielką liczbę czynników zagrożenia i możliwości zapobiegania skutkom ich negatywnego wpływu na zdrowie człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student rozpoznaje wszystkie najważniejsze czynniki zagrożenia i możliwości zapobiegania skutkom ich negatywnego wpływu na zdrowie człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO3-2_U01Student ma umiejętność określania wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka, oraz zapobiegania i neutralizowania ich negatywnych skutków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U01Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
MS_2A_U04Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka oraz zwierząt i określić ich rolę w środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentó z możliwościami przeciwdziałania skutkom negatywnego wpływu hydrobiontów na zdrowie człowieka
Treści programoweT-W-1Wpływ hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka. Ryby, bezkręgowce wodne i glony jako żywność funkcjonalna. Czynniki zagrożenia w żywności pochodzenia wodnego.
T-W-2Zagrożenia biologiczne wywoływane przez organizmy wodne, będące obiektami turystyki w Europie i na świecie.
T-W-3Rozpoznawanie czynników zagrożenia i zapobieganie skutkom niebezpiecznego wpływu hydrobiontów na zdrowie człowieka. Wymagania prawne w zakresie wiedzy konsumentów o właściwościach surowców potencjalnie niebezpiecznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne poszczególnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma umiejętności określania wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka, ani zapobiegania i neutralizowania ich negatywnych skutków
3,0Student ma bardzo ograniczoną umiejętność określania wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka, oraz zapobiegania i neutralizowania ich negatywnych skutków
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma umiejętność określania wpływu wszystkich ważnych gospodarczo i biologicznie hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka, oraz zapobiegania i neutralizowania ich negatywnych skutków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO3-2_K01Student ma kompetencje w dziedzinie znajomości wymagań prawnych w zakresie wiedzy na temat jakości surowców pochodzenia wodnego i czynników zagrożenia wśrodowisku wodnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie studentom czynników zagrożenia związanych z różnymi właściwościami surowców pochodzenia wodnego oraz bezpośrednim kontaktem z nimi
Treści programoweT-L-1Określenie czynników zagrożenia biologicznego w grupie ryb podatnych na szybkie działanie mikroorganizmów; rozpoznanie i określenie czynników fizjologicznych mających wpływ na zdrowie ludzkie na przykładzie ryb z rzędu okoniokształtnych Perciformes - Scombroidei, Stromatodei i Beryciformes - beryksokształtnych. Określenie możliwości eliminacji negatywnych skutków spożycia gatunków ryb należących do wymienionych taksonów.
T-W-1Wpływ hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka. Ryby, bezkręgowce wodne i glony jako żywność funkcjonalna. Czynniki zagrożenia w żywności pochodzenia wodnego.
T-W-3Rozpoznawanie czynników zagrożenia i zapobieganie skutkom niebezpiecznego wpływu hydrobiontów na zdrowie człowieka. Wymagania prawne w zakresie wiedzy konsumentów o właściwościach surowców potencjalnie niebezpiecznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne poszczególnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnych kompetencji w dziedzinie znajomości wymagań prawnych w zakresie wiedzy na temat jakości surowców pochodzenia wodnego ani czynników zagrożenia wśrodowisku wodnym
3,0Student ma kompetencje w dziedzinie znajomości niektórych wymagań prawnych w zakresie wiedzy na temat jakości surowców pochodzenia wodnego i nielicznych czynników zagrożenia wśrodowisku wodnym
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma kompetencje w dziedzinie znajomości wymagań prawnych w zakresie wiedzy na temat jakości surowców pochodzenia wodnego i czynników zagrożenia wśrodowisku wodnym