Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia środków pomocniczych i kosmetyków

Sylabus przedmiotu Magazynowanie i dystrybucja produktów chemicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Magazynowanie i dystrybucja produktów chemicznych
Specjalność Analiza techniczna procesów i produktów przemysłowych
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Antoni Morawski <Antoni.Morawski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student potrafi dobrać określony rodzaj i forme transportu konkretnego zwiazku chemicznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest dostarczenie wiedzy o sposobach transportu chemikaliów. Posiada umiejętnośc wyboru środka transportu. Potrafi uzasadnić w/w.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Właściwości chemikaliów podlegających transportowi. Transport chemikaliów wewnątrz zakładu. Chemikali w transporcie drogowym Chemikalia w transporcie kolejowym Chemikalia w transporcie droga wodną. Chemikalia w transporcie specjalnym. Usuwanie skutków awarcii w transporcie chemikaliów.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie.15
A-W-2Przygotowanie do sprawdzianu wiedzy.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przygotowanie opracowania związanego z transportem określonego związku chemicznego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-10_W01
Student potrafi ocenić zagrożenie związane z transportem chemikaliów.
TCH_2A_W04T2A_W02InzA2_W03C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-10_U01
Student potrafic znaleźć informacje odnośnie sposobu transportu i zagrożeń konkretnego związku chemicznego.
TCH_2A_U01T2A_U01C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-10_K01
Student potrafi interpretować sytuacje i zdarzenia związane z transportem chemikaliów, potrafi je uzasadnić pisemnie i werbalnie na forum publicznym.
TCH_2A_K02T2A_K07InzA2_K01C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-10_W01
Student potrafi ocenić zagrożenie związane z transportem chemikaliów.
2,0Student nie potrafi opisać właściwości chemikaliów.
3,0Student pobieżnie orientuje się we właściwościach chemikaliów przeznaczonych do transportu.
3,5Student potrafi zdefiniować zagreżenie związane z transportem chemikaliów poprzez opis niektórych właściwości i skutków z tym zwiazanych.
4,0Student rozróżnia dokładnie poszczególne grupy produktów chemicznych i ocenia ryzyko podczas transportu.
4,5Student przewiduje skutki awarii podczas transportu.
5,0Student potrafi opisać reakcje i interakcje chemikaliów podczas transportu oraz po awarii.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-10_U01
Student potrafic znaleźć informacje odnośnie sposobu transportu i zagrożeń konkretnego związku chemicznego.
2,0Nie posiada umiejętności oceny skutków transportu chemikaliów.
3,0Odpowie na 6 pytań z 10 zadanych
3,5
4,0
4,5
5,0Posiada umiejetności oceny skutków transportu chemikaliów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-10_K01
Student potrafi interpretować sytuacje i zdarzenia związane z transportem chemikaliów, potrafi je uzasadnić pisemnie i werbalnie na forum publicznym.
2,0Nie potrafi uzasadnić wyboru środka transportu chemikaliów oraz skutków z tym związanych.
3,0Odpowie pisemnie na 5 spośród 10 zadanych pytań.
3,5
4,0
4,5
5,0Potrafi uzasadnić w mowie i piśmie wybór danego środka transportu chemikaliów a także przyczyn awarii podczas transportu.

Literatura podstawowa

  1. Polskie Normy, 2012
  2. Atest - Ochrona Pracy, Sigma NOT, Warszawa, 2012, miesięcznik, www.atest.com.pl

Literatura dodatkowa

  1. Centralny Instytut Medycyny Pracy, Warszawa, 2012, www.ciop.pl
  2. Polska Izba Przemysłu Chemicznego, Warszawa, 2012, www.pipc.pl

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Właściwości chemikaliów podlegających transportowi. Transport chemikaliów wewnątrz zakładu. Chemikali w transporcie drogowym Chemikalia w transporcie kolejowym Chemikalia w transporcie droga wodną. Chemikalia w transporcie specjalnym. Usuwanie skutków awarcii w transporcie chemikaliów.15
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie.15
A-W-2Przygotowanie do sprawdzianu wiedzy.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-10_W01Student potrafi ocenić zagrożenie związane z transportem chemikaliów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W04ma rozszerzoną wiedzę w zakresie oddziaływania procesów technologicznych na środowisko, bezpieczeństwa produkcji przemysłowych, uwarunkowań prawnych w zakresie zagrożeń środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest dostarczenie wiedzy o sposobach transportu chemikaliów. Posiada umiejętnośc wyboru środka transportu. Potrafi uzasadnić w/w.
Treści programoweT-W-1Właściwości chemikaliów podlegających transportowi. Transport chemikaliów wewnątrz zakładu. Chemikali w transporcie drogowym Chemikalia w transporcie kolejowym Chemikalia w transporcie droga wodną. Chemikalia w transporcie specjalnym. Usuwanie skutków awarcii w transporcie chemikaliów.
Metody nauczaniaM-1Wykład.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie opracowania związanego z transportem określonego związku chemicznego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać właściwości chemikaliów.
3,0Student pobieżnie orientuje się we właściwościach chemikaliów przeznaczonych do transportu.
3,5Student potrafi zdefiniować zagreżenie związane z transportem chemikaliów poprzez opis niektórych właściwości i skutków z tym zwiazanych.
4,0Student rozróżnia dokładnie poszczególne grupy produktów chemicznych i ocenia ryzyko podczas transportu.
4,5Student przewiduje skutki awarii podczas transportu.
5,0Student potrafi opisać reakcje i interakcje chemikaliów podczas transportu oraz po awarii.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-10_U01Student potrafic znaleźć informacje odnośnie sposobu transportu i zagrożeń konkretnego związku chemicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury polskiej i angielskojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z technologią chemiczną i naukami pokrewnymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest dostarczenie wiedzy o sposobach transportu chemikaliów. Posiada umiejętnośc wyboru środka transportu. Potrafi uzasadnić w/w.
Treści programoweT-W-1Właściwości chemikaliów podlegających transportowi. Transport chemikaliów wewnątrz zakładu. Chemikali w transporcie drogowym Chemikalia w transporcie kolejowym Chemikalia w transporcie droga wodną. Chemikalia w transporcie specjalnym. Usuwanie skutków awarcii w transporcie chemikaliów.
Metody nauczaniaM-1Wykład.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie opracowania związanego z transportem określonego związku chemicznego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności oceny skutków transportu chemikaliów.
3,0Odpowie na 6 pytań z 10 zadanych
3,5
4,0
4,5
5,0Posiada umiejetności oceny skutków transportu chemikaliów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-10_K01Student potrafi interpretować sytuacje i zdarzenia związane z transportem chemikaliów, potrafi je uzasadnić pisemnie i werbalnie na forum publicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest dostarczenie wiedzy o sposobach transportu chemikaliów. Posiada umiejętnośc wyboru środka transportu. Potrafi uzasadnić w/w.
Treści programoweT-W-1Właściwości chemikaliów podlegających transportowi. Transport chemikaliów wewnątrz zakładu. Chemikali w transporcie drogowym Chemikalia w transporcie kolejowym Chemikalia w transporcie droga wodną. Chemikalia w transporcie specjalnym. Usuwanie skutków awarcii w transporcie chemikaliów.
Metody nauczaniaM-1Wykład.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie opracowania związanego z transportem określonego związku chemicznego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi uzasadnić wyboru środka transportu chemikaliów oraz skutków z tym związanych.
3,0Odpowie pisemnie na 5 spośród 10 zadanych pytań.
3,5
4,0
4,5
5,0Potrafi uzasadnić w mowie i piśmie wybór danego środka transportu chemikaliów a także przyczyn awarii podczas transportu.