Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia środków pomocniczych i kosmetyków

Sylabus przedmiotu Środki uszlachetniające w technologii chemicznej II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Środki uszlachetniające w technologii chemicznej II
Specjalność Technologia podstawowej syntezy organicznej
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Czech <psa_czech@wp.pl>
Inni nauczyciele Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62egzamin
laboratoriaL2 30 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia organiczna
W-2chemia fizyczna
W-3środki uszlachetniające w technologii chemicznej I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1student poszerza swoją wiedzę w dziedzinie substancji stosowanych do rozwiązywiania problemów technologicznych i polepszenia właściwości użytkowych wyrobów rynkowych
C-2student potrafi nakreslać rozwiązania problemów technologicznych
C-3ukształtowanie umiejętności doboru metod w celu scharakteryzowania określonej właściwości substancji
C-4ukształtowanie umiejętności tworzenia określonej formulacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie temperatury zmętnienia niejonowych związków powierzchniowoczynnych. Porównianie wpływu struktury na temperaturę zmętnienia.5
T-L-2Oznaczanie napięcia powierzchniowego roztworów związków powierzchniowo czynnych. Wyznaczanie nadmiaru powierzchniowego i krytycznego stężenia micelizacji.5
T-L-3Oznaczanie punktu Krafta i rozpuszczalności jonowych środków powierzchniowo czynnych.5
T-L-4Oznaczanie zawartości substancji anionowo czynnych i kationowo czynnych w gotowych wyrobach.5
T-L-5Przygotowanie i pomiar adhezji powłok samoprzylepnych.5
T-L-6Badanie kohezji fotoreaktywnych materiałów samoprzylepnych po usieciowaniu promieniowaniem UV.5
30
wykłady
T-W-1Rola i zastosowanie fotoinicjatorów w technologii chemicznej3
T-W-2Związki sieciujące, synteza i zastosowanie.3
T-W-3Substancje antyadhezyjne (abhezyjne) i ich zastosowanie w technologii wytwarzania podłóż dehezyjnych2
T-W-4Absorbery UV oraz stabilizatory optyczne chroniące substancje i produkty przed szkodliwym działaniem światła widzialnego2
T-W-5Zastosowanie dodatków antypalnych gwarantujących niepalność bądź zmniejszenie stopnia palności określonych produktów3
T-W-6Środki zapachowe stosowane w technologii chemicznej2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach21
A-L-2przygotowanie sprawozdania z ćwiczenia laboratoryjnego4
A-L-3konsultacje z prowadzącym1
A-L-4przygotowanie się do zaliczenia4
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje z prowadzącym3
A-W-3przygotowanie do egzaminu12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
M-3materiały udostępniane przez prowadzącego wraz z instrukcja do ćwiczenia laboratoryjnego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na egzaminie pisemnym
S-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania z ćwiczenia laboratoryjnego
S-3Ocena podsumowująca: ocena wiedzy i umiejętności związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D02-08_W01
Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą rodzaju i budowy substancji stosowanych w róznych procesach i produktach jako substancje wspomagające te procesy i polepszające jakość wyrobów przemysłowych; definiuje i objaśnia procesy fizykochemiczne związane z działaniem tych substancji
TCH_2A_W11T2A_W04InzA2_W05C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D02-08_U01
student potrafi przeprowadzić analizy charakteryzujące własciwości substancji stosowanych w procesach technologicznych i wyrobach; potrafi otrzymać formę uzytkową z zastosowaniem substancji uszlachetniających
TCH_2A_U15T2A_U17InzA2_U07C-2, C-3, C-4T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D02-08_K01
rozumie potrzebę przekazywania informacji dotyczących najnowszych osiągnięć w dziedzinie substancji stosowanych do wspomagania procesów przemysłowych i polepszania jakości wyrobów; ma świadomość konieczności informowania o pozytywnych i negatywnych aspektach ich stosowania
TCH_2A_K02T2A_K07InzA2_K01C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D02-08_W01
Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą rodzaju i budowy substancji stosowanych w róznych procesach i produktach jako substancje wspomagające te procesy i polepszające jakość wyrobów przemysłowych; definiuje i objaśnia procesy fizykochemiczne związane z działaniem tych substancji
2,0student nie potrafi wymienić i nazwać substancji stosowanych do rozwiązywania określonych problemów technologicznych lub polepszenia jakości wyrobów. Nie definiuje i nie objaśnia procesów fizykochemicznych związanych z działaniem tych substancji.
3,0student potrafi wymienić i nazwać substancje stosowane do rozwiązywania zaledwie kilku problemów technologicznych lub w celu polepszenia zaledwie kilku parametrów jakości wyrobów. Rozróżnia i w stopniu dostatecznym objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem niektórych substancji.
3,5student potrafi wymienić i nazwać substancje stosowane do rozwiązania większości problemów technologicznych lub w celu polepszenia większości parametrów jakości wyrobów. Rozróżnia i w stopniu dostatecznym objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem większości substancji
4,0student nie tylko wymienia i nazywa ale także podaje budowę chemiczną substancji stosowanych do rozwiązania każdego problemu technologicznego lub w celu polepszenia określonych parametrów jakości wyrobów. Rozróżnia, definiuje i objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem poszczególnych substancji.
4,5student nie tylko wymienia, nazywa, podaje budowę chemiczną substancji stosowanych do rozwiązania każdego problemu technologicznego lub w celu polepszenia określonych parametrów jakości wyrobów ale także potrafi porównać efektywność substancji w zależności od ich struktury. Rozróżnia, definiuje i objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem poszczególnych substancji.
5,0student nie tylko wymienia, nazywa, podaje budowę chemiczną substancji stosowanych do rozwiązania każdego problemu technologicznego lub w celu polepszenia określonych parametrów jakości wyrobów ale także potrafi porównać efektywność substancji w zależności od ich struktury i wybrać najlepsze rozwiązania. Nie tylko rozróznia, definiuje i objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem poszczególnych substancji ale umie powiązać ze sobą różne zjawiska fizykochemiczne.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D02-08_U01
student potrafi przeprowadzić analizy charakteryzujące własciwości substancji stosowanych w procesach technologicznych i wyrobach; potrafi otrzymać formę uzytkową z zastosowaniem substancji uszlachetniających
2,0student nie potrafi dobrać ani przeprowadzić żadnej analizy służącej do scharakteryzowania jakiejkolwiek właściwości substancji uszlachetniających
3,0student potrafi dobrać i przeprowadzić analizy służące do scharakteryzowania zaledwie kilku właściwości substancji uszlachetniających
3,5student potrafi dobrać i przeprowadzić analizy służące do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających
4,0student nie tylko potrafi dobrać i przeprowadzić analizy służące do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających ale także nakreśla zasady przeprowadzania analiz i dokonuje niezbędnych obliczeń
4,5student potrafi dobrać i przeprowadzić analizy służące do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających, nakreśla zasady przeprowadzania analiz oraz dokonuje niezbędnych obliczeń i interpretuje wyniki
5,0student potrafi dobrać i przeprowadzić analizy służące do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających, nakreśla zasady przeprowadzania analiz oraz dokonuje niezbędnych obliczeń, samodzielnie interpretuje wyniki różnych analiz, przeprowadza ich dyskusję i wyszukuje korelacje między wynikami.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D02-08_K01
rozumie potrzebę przekazywania informacji dotyczących najnowszych osiągnięć w dziedzinie substancji stosowanych do wspomagania procesów przemysłowych i polepszania jakości wyrobów; ma świadomość konieczności informowania o pozytywnych i negatywnych aspektach ich stosowania
2,0
3,0student potrafi wskazać niektóre z pozytywnych oraz negatywnych aspektów stosowania najnowszych rozwiązań technologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Bieleman, Additives for coating, Wiley-VCH, 2001
  2. J. Florio, Handbook of coating additives, Marcel Dekker, New York, 2004
  3. L. L. Schramm, Emulsions, foams, and suspensions: fundamentals and applications, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KgaA, Weinheim, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie temperatury zmętnienia niejonowych związków powierzchniowoczynnych. Porównianie wpływu struktury na temperaturę zmętnienia.5
T-L-2Oznaczanie napięcia powierzchniowego roztworów związków powierzchniowo czynnych. Wyznaczanie nadmiaru powierzchniowego i krytycznego stężenia micelizacji.5
T-L-3Oznaczanie punktu Krafta i rozpuszczalności jonowych środków powierzchniowo czynnych.5
T-L-4Oznaczanie zawartości substancji anionowo czynnych i kationowo czynnych w gotowych wyrobach.5
T-L-5Przygotowanie i pomiar adhezji powłok samoprzylepnych.5
T-L-6Badanie kohezji fotoreaktywnych materiałów samoprzylepnych po usieciowaniu promieniowaniem UV.5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i zastosowanie fotoinicjatorów w technologii chemicznej3
T-W-2Związki sieciujące, synteza i zastosowanie.3
T-W-3Substancje antyadhezyjne (abhezyjne) i ich zastosowanie w technologii wytwarzania podłóż dehezyjnych2
T-W-4Absorbery UV oraz stabilizatory optyczne chroniące substancje i produkty przed szkodliwym działaniem światła widzialnego2
T-W-5Zastosowanie dodatków antypalnych gwarantujących niepalność bądź zmniejszenie stopnia palności określonych produktów3
T-W-6Środki zapachowe stosowane w technologii chemicznej2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach21
A-L-2przygotowanie sprawozdania z ćwiczenia laboratoryjnego4
A-L-3konsultacje z prowadzącym1
A-L-4przygotowanie się do zaliczenia4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje z prowadzącym3
A-W-3przygotowanie do egzaminu12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D02-08_W01Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą rodzaju i budowy substancji stosowanych w róznych procesach i produktach jako substancje wspomagające te procesy i polepszające jakość wyrobów przemysłowych; definiuje i objaśnia procesy fizykochemiczne związane z działaniem tych substancji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W11ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii chemicznej aplikacji surowców, półproduktów, środków pomocniczych i produktów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1student poszerza swoją wiedzę w dziedzinie substancji stosowanych do rozwiązywiania problemów technologicznych i polepszenia właściwości użytkowych wyrobów rynkowych
C-2student potrafi nakreslać rozwiązania problemów technologicznych
C-3ukształtowanie umiejętności doboru metod w celu scharakteryzowania określonej właściwości substancji
Treści programoweT-W-3Substancje antyadhezyjne (abhezyjne) i ich zastosowanie w technologii wytwarzania podłóż dehezyjnych
T-W-4Absorbery UV oraz stabilizatory optyczne chroniące substancje i produkty przed szkodliwym działaniem światła widzialnego
T-W-2Związki sieciujące, synteza i zastosowanie.
T-W-6Środki zapachowe stosowane w technologii chemicznej
T-W-1Rola i zastosowanie fotoinicjatorów w technologii chemicznej
T-W-5Zastosowanie dodatków antypalnych gwarantujących niepalność bądź zmniejszenie stopnia palności określonych produktów
T-L-3Oznaczanie punktu Krafta i rozpuszczalności jonowych środków powierzchniowo czynnych.
T-L-4Oznaczanie zawartości substancji anionowo czynnych i kationowo czynnych w gotowych wyrobach.
T-L-1Oznaczanie temperatury zmętnienia niejonowych związków powierzchniowoczynnych. Porównianie wpływu struktury na temperaturę zmętnienia.
T-L-2Oznaczanie napięcia powierzchniowego roztworów związków powierzchniowo czynnych. Wyznaczanie nadmiaru powierzchniowego i krytycznego stężenia micelizacji.
T-L-5Przygotowanie i pomiar adhezji powłok samoprzylepnych.
T-L-6Badanie kohezji fotoreaktywnych materiałów samoprzylepnych po usieciowaniu promieniowaniem UV.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
M-3materiały udostępniane przez prowadzącego wraz z instrukcja do ćwiczenia laboratoryjnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na egzaminie pisemnym
S-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania z ćwiczenia laboratoryjnego
S-3Ocena podsumowująca: ocena wiedzy i umiejętności związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wymienić i nazwać substancji stosowanych do rozwiązywania określonych problemów technologicznych lub polepszenia jakości wyrobów. Nie definiuje i nie objaśnia procesów fizykochemicznych związanych z działaniem tych substancji.
3,0student potrafi wymienić i nazwać substancje stosowane do rozwiązywania zaledwie kilku problemów technologicznych lub w celu polepszenia zaledwie kilku parametrów jakości wyrobów. Rozróżnia i w stopniu dostatecznym objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem niektórych substancji.
3,5student potrafi wymienić i nazwać substancje stosowane do rozwiązania większości problemów technologicznych lub w celu polepszenia większości parametrów jakości wyrobów. Rozróżnia i w stopniu dostatecznym objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem większości substancji
4,0student nie tylko wymienia i nazywa ale także podaje budowę chemiczną substancji stosowanych do rozwiązania każdego problemu technologicznego lub w celu polepszenia określonych parametrów jakości wyrobów. Rozróżnia, definiuje i objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem poszczególnych substancji.
4,5student nie tylko wymienia, nazywa, podaje budowę chemiczną substancji stosowanych do rozwiązania każdego problemu technologicznego lub w celu polepszenia określonych parametrów jakości wyrobów ale także potrafi porównać efektywność substancji w zależności od ich struktury. Rozróżnia, definiuje i objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem poszczególnych substancji.
5,0student nie tylko wymienia, nazywa, podaje budowę chemiczną substancji stosowanych do rozwiązania każdego problemu technologicznego lub w celu polepszenia określonych parametrów jakości wyrobów ale także potrafi porównać efektywność substancji w zależności od ich struktury i wybrać najlepsze rozwiązania. Nie tylko rozróznia, definiuje i objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem poszczególnych substancji ale umie powiązać ze sobą różne zjawiska fizykochemiczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D02-08_U01student potrafi przeprowadzić analizy charakteryzujące własciwości substancji stosowanych w procesach technologicznych i wyrobach; potrafi otrzymać formę uzytkową z zastosowaniem substancji uszlachetniających
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U15potrafi nadać związkowi określoną formę użytkową i wykonać formulację do innych form użytkowych, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2student potrafi nakreslać rozwiązania problemów technologicznych
C-3ukształtowanie umiejętności doboru metod w celu scharakteryzowania określonej właściwości substancji
C-4ukształtowanie umiejętności tworzenia określonej formulacji
Treści programoweT-L-3Oznaczanie punktu Krafta i rozpuszczalności jonowych środków powierzchniowo czynnych.
T-L-4Oznaczanie zawartości substancji anionowo czynnych i kationowo czynnych w gotowych wyrobach.
T-L-1Oznaczanie temperatury zmętnienia niejonowych związków powierzchniowoczynnych. Porównianie wpływu struktury na temperaturę zmętnienia.
T-L-2Oznaczanie napięcia powierzchniowego roztworów związków powierzchniowo czynnych. Wyznaczanie nadmiaru powierzchniowego i krytycznego stężenia micelizacji.
T-L-5Przygotowanie i pomiar adhezji powłok samoprzylepnych.
T-L-6Badanie kohezji fotoreaktywnych materiałów samoprzylepnych po usieciowaniu promieniowaniem UV.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
M-3materiały udostępniane przez prowadzącego wraz z instrukcja do ćwiczenia laboratoryjnego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania z ćwiczenia laboratoryjnego
S-3Ocena podsumowująca: ocena wiedzy i umiejętności związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi dobrać ani przeprowadzić żadnej analizy służącej do scharakteryzowania jakiejkolwiek właściwości substancji uszlachetniających
3,0student potrafi dobrać i przeprowadzić analizy służące do scharakteryzowania zaledwie kilku właściwości substancji uszlachetniających
3,5student potrafi dobrać i przeprowadzić analizy służące do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających
4,0student nie tylko potrafi dobrać i przeprowadzić analizy służące do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających ale także nakreśla zasady przeprowadzania analiz i dokonuje niezbędnych obliczeń
4,5student potrafi dobrać i przeprowadzić analizy służące do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających, nakreśla zasady przeprowadzania analiz oraz dokonuje niezbędnych obliczeń i interpretuje wyniki
5,0student potrafi dobrać i przeprowadzić analizy służące do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających, nakreśla zasady przeprowadzania analiz oraz dokonuje niezbędnych obliczeń, samodzielnie interpretuje wyniki różnych analiz, przeprowadza ich dyskusję i wyszukuje korelacje między wynikami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D02-08_K01rozumie potrzebę przekazywania informacji dotyczących najnowszych osiągnięć w dziedzinie substancji stosowanych do wspomagania procesów przemysłowych i polepszania jakości wyrobów; ma świadomość konieczności informowania o pozytywnych i negatywnych aspektach ich stosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1student poszerza swoją wiedzę w dziedzinie substancji stosowanych do rozwiązywiania problemów technologicznych i polepszenia właściwości użytkowych wyrobów rynkowych
C-2student potrafi nakreslać rozwiązania problemów technologicznych
Treści programoweT-W-3Substancje antyadhezyjne (abhezyjne) i ich zastosowanie w technologii wytwarzania podłóż dehezyjnych
T-W-4Absorbery UV oraz stabilizatory optyczne chroniące substancje i produkty przed szkodliwym działaniem światła widzialnego
T-W-2Związki sieciujące, synteza i zastosowanie.
T-W-6Środki zapachowe stosowane w technologii chemicznej
T-W-1Rola i zastosowanie fotoinicjatorów w technologii chemicznej
T-W-5Zastosowanie dodatków antypalnych gwarantujących niepalność bądź zmniejszenie stopnia palności określonych produktów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na egzaminie pisemnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wskazać niektóre z pozytywnych oraz negatywnych aspektów stosowania najnowszych rozwiązań technologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0